Hästar på lösdrift

Nu syftar jag självklart på att göra det man kan och fortfarande ha en god hästhållning. I mitt fall innebär det att inte ha hästarna ute på nätterna. De är självklart ute 16 timmar per dygn ändå. Mindre är inte tänkbart.

Bor du i vargrevir så du vet vad det innebär?
Men vad man tycker om varg och riskerna kan väl vara en annan diskussion, och denna tråden få hålla sig till frågan om just lösdrift eller ej? Är så trött på att läsa om vargar överallt 😁
 
Värt att tänka på är att även mindre sår där det räcker med att spola rent, undersöka och sätta ett par stygn i huden är jobbiga om det inte går att tvätta och undersöka dem utan att förvandla stallgolvet till en skridskobana. Det blir även en trist arbetsmiljö för både veterinär och hovslagare som behöver kunna arbeta med händerna (och för rektal undersökning vid kolik även klä av sig om överkroppen) då det är många minusgrader. Är det någon plusgrad så fine, men att utföra någon sorts handarbete i minus 18 blir helt enkelt inte bra. Det går såklart i många fall att köra till klinik istället - men det kan ju vara skönt att kunna göra inledande eller enklare behandlingar hemma i stallet. Särskilt som svårarbetat pga köld i stallet sammanfaller med vinterväglag, hopfrusen/inplogad transport och hästar som vi alla vet alltid blir sjuka på storhelger och kvällar när det är extra kallt och de närliggande dagklinikerna är stängda.

En tanke som slog mig nu - vilka krav finns på mått för utrymme för tillfällig skötsel/vård? Går det att t. ex. ha ett utrymme (garage/förråd/liknande) som inte är till för hästarna, men som vid behov går att gå in i för sådana tillfällen? Alltså inte för uppstallning, utan för just t. ex. tvätta och sy ett sår, eller undersökning vid lättare kolik etc.
 
En tanke som slog mig nu - vilka krav finns på mått för utrymme för tillfällig skötsel/vård? Går det att t. ex. ha ett utrymme (garage/förråd/liknande) som inte är till för hästarna, men som vid behov går att gå in i för sådana tillfällen? Alltså inte för uppstallning, utan för just t. ex. tvätta och sy ett sår, eller undersökning vid lättare kolik etc.

Tänk på att det kan uppstå situationer då man helst inte vill flytta på hästen varje gång den ska behandlas.
 
Tänk på att det kan uppstå situationer då man helst inte vill flytta på hästen varje gång den ska behandlas.

Jag har svårt att se vad det skulle vara, som är rimligt att ha med i beräkningen. Sårskador t. ex. brukar ju i regel hästar gärna få röra på sig trots att de har.
 
En tanke som slog mig nu - vilka krav finns på mått för utrymme för tillfällig skötsel/vård? Går det att t. ex. ha ett utrymme (garage/förråd/liknande) som inte är till för hästarna, men som vid behov går att gå in i för sådana tillfällen? Alltså inte för uppstallning, utan för just t. ex. tvätta och sy ett sår, eller undersökning vid lättare kolik etc.
Finns väl inget utan du får nog bedöma lämpligheten själv.

Tillägg: känns som om tråden spårat lite.
 
En tanke som slog mig nu - vilka krav finns på mått för utrymme för tillfällig skötsel/vård? Går det att t. ex. ha ett utrymme (garage/förråd/liknande) som inte är till för hästarna, men som vid behov går att gå in i för sådana tillfällen? Alltså inte för uppstallning, utan för just t. ex. tvätta och sy ett sår, eller undersökning vid lättare kolik etc.
Googla på arbetsmiljö hovslagare så hittar du en del länkar. Tror inte att det är några specifika mått angivna, men det ska gå att binda upp säkert och gå runt hästen utan att bli klämd, samt ha vettig temperatur, belysning, halkfritt, dragfritt och helst lättåtkomligt från bilen så de kan hämta grejer. Min erfarenhet är att garage/förråd teoretiskt sett skulle fungera utmärkt - men den typen av utrymmen tenderar att fyllas med diverse maskiner, verktyg och bra-att-ha-material som gör dem direkt olämpliga som uppbindningsplatser, särskilt för t.ex. sondning och liknande moment som hästen kan tycka är obehagliga och försöka gå undan från. Bättre då att ha en dedikerad uppbindningsplats som hålls fri från sådant hästen kan skada sig på, och som går att värma upp med t.ex. värmefläkt vid behov.
 
Googla på arbetsmiljö hovslagare så hittar du en del länkar. Tror inte att det är några specifika mått angivna, men det ska gå att binda upp säkert och gå runt hästen utan att bli klämd, samt ha vettig temperatur, belysning, halkfritt, dragfritt och helst lättåtkomligt från bilen så de kan hämta grejer. Min erfarenhet är att garage/förråd teoretiskt sett skulle fungera utmärkt - men den typen av utrymmen tenderar att fyllas med diverse maskiner, verktyg och bra-att-ha-material som gör dem direkt olämpliga som uppbindningsplatser, särskilt för t.ex. sondning och liknande moment som hästen kan tycka är obehagliga och försöka gå undan från. Bättre då att ha en dedikerad uppbindningsplats som hålls fri från sådant hästen kan skada sig på, och som går att värma upp med t.ex. värmefläkt vid behov.

Ja, vi kommer ju att ha en plats för den vardagliga skötseln av hästarna, och där det största delen av året inte bör vara några problem att t. ex. sko/verka.

I framtiden när "det riktiga stallet" byggs, kommer vi att bygga ett separat utrymme för skötsel, som kommer att vara i anslutning till sadelkammare o. s. v. och därmed isolerat och uppvärmt. Men det ligger nog något år fram i tiden.

Jag kan lägga in min (väldigt enkla) paint-skiss för vårt tänkta första bygge, för att kunna ha hästar hemma. Här syns alltså hur vi tänkt inreda maskinhallen med två uteboxar och en (stor) ligghall. Utrymmet framför uteboxarna blir ju öppet, men där har vi tänkt kunna ställa upp hästarna vid skötsel o. s. v.

Där funderar jag om det rent teoretiskt går att sätta upp kraftiga presenningar vid behov, för att "skapa en vägg" och kunna värma upp hela stall-delen med hjälp av värmefläkt, eller om det blir för stort och luftigt så att det inte går att få upp värmen vid behov. "Bara boxarna" blir ju en mindre yta och således lättare att värma upp, men ger ingen bra plats för skötsel.
 

Bifogade filer

  • Stallskiss.png
    Stallskiss.png
    6,2 KB · Visningar: 75
Ja, vi kommer ju att ha en plats för den vardagliga skötseln av hästarna, och där det största delen av året inte bör vara några problem att t. ex. sko/verka.

I framtiden när "det riktiga stallet" byggs, kommer vi att bygga ett separat utrymme för skötsel, som kommer att vara i anslutning till sadelkammare o. s. v. och därmed isolerat och uppvärmt. Men det ligger nog något år fram i tiden.

Jag kan lägga in min (väldigt enkla) paint-skiss för vårt tänkta första bygge, för att kunna ha hästar hemma. Här syns alltså hur vi tänkt inreda maskinhallen med två uteboxar och en (stor) ligghall. Utrymmet framför uteboxarna blir ju öppet, men där har vi tänkt kunna ställa upp hästarna vid skötsel o. s. v.

Där funderar jag om det rent teoretiskt går att sätta upp kraftiga presenningar vid behov, för att "skapa en vägg" och kunna värma upp hela stall-delen med hjälp av värmefläkt, eller om det blir för stort och luftigt så att det inte går att få upp värmen vid behov. "Bara boxarna" blir ju en mindre yta och således lättare att värma upp, men ger ingen bra plats för skötsel.
Eller om det går att sätta upp en vägg vid öppningen till "stalldelen"? Jag tänker att man i praktiken inte kommer orka greja med presenningar när man står med sjuk häst klockan 21 i januari, det är kolmörkt, snöar på tvären och sambon är bortrest. Gäller det bara en enda vinter kanske det är rimligare att hålla verkstaden prylfri och använda den om behovet uppstår (och hoppas att hästen håller sig frisk.. :D )
 
Eller om det går att sätta upp en vägg vid öppningen till "stalldelen"? Jag tänker att man i praktiken inte kommer orka greja med presenningar när man står med sjuk häst klockan 21 i januari, det är kolmörkt, snöar på tvären och sambon är bortrest. Gäller det bara en enda vinter kanske det är rimligare att hålla verkstaden prylfri och använda den om behovet uppstår (och hoppas att hästen håller sig frisk.. :D )

Fast det är ju just en permanent vägg där som vi inte vill ha. I så fall skulle det vara med en eller två stora skjutportar, men de kommer ju också att snöa/frysa fast om/när de faktiskt behöver stängas.

Jag ska klura vidare, men det enklaste kanske är att informera mannen om att han får se till att ha ett snabbtömt utrymme som hästarna kan "ta över" om behovet skulle uppstå.
 
Vi har en befintlig byggnad som vi kommer att göra ligghall i en del av. Ligghallen blir troligtvis ca 45-50 kvadrat, till två ponnyer (en d-ponny och en förmodligen c-ponny), så utrymmesmässigt borde det inte vara några problem i alla fall 🙂
Jag har lite mindre till 2-4 hästar (antalet varierar :angel1:) och det har faktiskt gått väldigt bra. Är de 4 st delar jag av ligghallen på två. Där har jag fått både ris och rosor och många anser att det stänger till flyktvägar, men det är faktiskt mycket lugnare när det blir avdelat för då tar de liksom varsin del. Då ska det tilläggas att jag har en redig pissmärr som surar och sparkas och är allt annat än rolig när hon är på det humöret. Hon älskar dock min 6-åringa welsh-korsning, men det är också för att de gått ihop i flera år. Och när det bara är de två så blir det inte alls bra. Det är jätteviktigt att man har en häst som kan vara själv i både hage och lösdrift när man bara har två hästar, annars kan man typ inte rida själv, vilket är mitt problem med pissmärren. För vill jag rida 6-åringen måste jag göra det hemma så att hon ser, annars hetsar hon upp sig så svetten sprutar. Jag har försökt allt möjligt genom årens lopp, men hon blir inte bättre alls. Hon är dessutom 20 år nu så det hoppet är väl ändå kört. Tvärtom är det inga problem. 6-åringen är lugn och fin även när hon är själv.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Just för att "få upp hovarna från marken" bör det väl fungera lika bra att stänga in hästarna (tillfälligt) i ligghallen, eller tänker jag tokigt då?

Nu har ju vi ingen fånghäst, och hoppas slippa det i framtiden också. Men skulle vi få sådan otur att någon av våra drabbas av fång, tänker jag att man kan gräva ner sig i all fångkunskap då. Som jag har förstått det är det hästar som redan haft fång, som löper risk för köldutlöst fång?

Ja precis, när kärlen redan är skadade finns en risk vid köldknäppar. Tänk en människofot som haft en allvarlig skada, och sen är känsligare för förfrysning.

Men det finns även en risk i krokarna runt nyår i allmänhet, det är någon sorts hormonomställning (kanske pga vintersolståndet? Pälssättningen är ljustriggad) som verkar göra så att "kroniska" fångisar lätt trillar dit.

Fångforskningen är eftersatt men det har hänt mycket på senare år, vi förstår mycket mer om vad som händer nu även om det finns oklarheter fortfarande.

Om din häst aldrig har haft fång, inte är överviktig och inte har PPID tycker jag inte att du behöver oroa dig.

Om jag hade en äldre häst med artros, en fångis, eller en mycket tunnpälsad ras skulle jag vilja ha ett varmstall och kunna stalla in varmt på vintern. Men "vanliga" pållar klarar vintern gott om man håller koll på hur dom mår och hjälper dom temperaturreglera vid behov (mer mat, täcken, stå på box ett tag etc).
 
Min rekommendation är tre hästar/ponnyer just för att ha lite större frihet. Nu ska vi flytta norrut och jag är lite orolig för kylan, men jag har för övrigt i ca 15 år inte haft några som helst problem med skador som krävt uppstallning.
 
Ja precis, när kärlen redan är skadade finns en risk vid köldknäppar. Tänk en människofot som haft en allvarlig skada, och sen är känsligare för förfrysning.

Men det finns även en risk i krokarna runt nyår i allmänhet, det är någon sorts hormonomställning (kanske pga vintersolståndet? Pälssättningen är ljustriggad) som verkar göra så att "kroniska" fångisar lätt trillar dit.

Fångforskningen är eftersatt men det har hänt mycket på senare år, vi förstår mycket mer om vad som händer nu även om det finns oklarheter fortfarande.

Om din häst aldrig har haft fång, inte är överviktig och inte har PPID tycker jag inte att du behöver oroa dig.

Om jag hade en äldre häst med artros, en fångis, eller en mycket tunnpälsad ras skulle jag vilja ha ett varmstall och kunna stalla in varmt på vintern. Men "vanliga" pållar klarar vintern gott om man håller koll på hur dom mår och hjälper dom temperaturreglera vid behov (mer mat, täcken, stå på box ett tag etc).

Ja, min häst är frisk och kry och i lagom hull, och vi tänker naturligtvis inte köpa en "sjukling" som häst nr 2 heller. Min är en tinkerkorsning, och dottern vill också ha någon robustare typ av ponny, så särskilt tunnpälsade är de ju inte. Jag tror med andra ord att de är/kommer att vara ganska bra kandidater för att gå på lösdrift :)
 
Min rekommendation är tre hästar/ponnyer just för att ha lite större frihet. Nu ska vi flytta norrut och jag är lite orolig för kylan, men jag har för övrigt i ca 15 år inte haft några som helst problem med skador som krävt uppstallning.

Jag förstår tanken, men två hästar räcker bra för oss. Vi tänker i stället att vi vill ha hästar som klarar sig själva en stund, så att vi kan åka i väg och träna, rida etc. med en häst, utan att den som blir kvar hemma stressar upp sig alldeles.
 
Jag förstår tanken, men två hästar räcker bra för oss. Vi tänker i stället att vi vill ha hästar som klarar sig själva en stund, så att vi kan åka i väg och träna, rida etc. med en häst, utan att den som blir kvar hemma stressar upp sig alldeles.
Jag har två och det funkar.. tills något händer. Nu har jag ju tre fast en på annan ort. Jag tycker du iaf ska fundera på vad ni behöver ha för kontakter om den ena måste in på klinik/djursjukhus/övernattning, eller i värsta fall, behöva avliva akut. Även om den ena måste ha boxvila, bygg så de alltid kan vara nära varandra då.
Tyvärr hamnade en bekant i det läget för en vecka sen, akut avlivning, den andra blev själv så de ringde runt för att hitta en ny kompis akut. Bra och många kontakter gjorde att en häst kom till deras stall inom 1 timme.
 
Jag har två och det funkar.. tills något händer. Nu har jag ju tre fast en på annan ort. Jag tycker du iaf ska fundera på vad ni behöver ha för kontakter om den ena måste in på klinik/djursjukhus/övernattning, eller i värsta fall, behöva avliva akut. Även om den ena måste ha boxvila, bygg så de alltid kan vara nära varandra då.
Tyvärr hamnade en bekant i det läget för en vecka sen, akut avlivning, den andra blev själv så de ringde runt för att hitta en ny kompis akut. Bra och många kontakter gjorde att en häst kom till deras stall inom 1 timme.

Nu svarar jag på dethär för att det är min mamma som har gjort tråden så jag vet ju hur vi kommer bygga. Men ja själva lös driften ska vara på ena sidan i en byggnad liksom och boxarna kommer vara på den andra sidan. Så att OM en häst skulle bli sjuk eller nånting och be höva box vila så skulle man nog kunna göra om hagen lite så denandra kan komma dit också.
Men ja det måste ju vara jätte hemskt ifall man måste av liva denena så blir denandra HELT ensam! 💔 Men jag tror att vi har kontakter så vi skulle kunna lösa det då isåfall antingen med att låna en sällskaps häst eller att den hästen som blev ensam kunde flytta till nåtannat stall ett tag ❤️
 
Tror det kommer gå strålande! Att gå över till lösdrift är det bästa jag gjort. Har två relativt känsliga och nerviga hästar med mycket blod, 50% och 75% xx. Mor och son varav mamman är svårfödd. Hon får kratfoder året runt och det funkar fint.
Valacken vävde när jag hade honom på box och det beteendet existerar inte längre. De är så nöjda över att vara ute, går sällan ens in i stallet, mest nu på sommaren för att slippa flugorna. Men det är viktigt med mycket mark tror jag, även om mina har väldigt mycket på två hästar, 11ha kuperat.
 
Men jag tror att vi har kontakter så vi skulle kunna lösa det då isåfall antingen med att låna en sällskaps häst eller att den hästen som blev ensam kunde flytta till nåtannat stall ett tag ❤️
Det tror jag med.
Jag har lånat ut (min förra) ponny ett par gånger akut, tänker att folk ställer upp och hjälper varandra om de kan :)
 
Jag har två och det funkar.. tills något händer. Nu har jag ju tre fast en på annan ort. Jag tycker du iaf ska fundera på vad ni behöver ha för kontakter om den ena måste in på klinik/djursjukhus/övernattning, eller i värsta fall, behöva avliva akut. Även om den ena måste ha boxvila, bygg så de alltid kan vara nära varandra då.
Tyvärr hamnade en bekant i det läget för en vecka sen, akut avlivning, den andra blev själv så de ringde runt för att hitta en ny kompis akut. Bra och många kontakter gjorde att en häst kom till deras stall inom 1 timme.
Min häst blev sparkad i hagen för 1,5 år sen och blev senskadad. Två veckor på klinik, sen först boxvila och därefter sjukhage i två månader, sen lite större hage lika länge. Tog fyra månader innan hon fick gå i vanlig hage.
Är normalt lugn ensam men blev till slut väldigt frustrerad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 511
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 802
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 444
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 851
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp