Säker avskärmning mot boxgrannens saker?

Tanke 1: flytta boxgrannens täckeshängare, om plats finns.
Går tyvärr inte.
Tanke 2: sätta gummiskyddet som en ram i boxens "fönster" istället. Eller åtminstone högre upp så att det skymmer "diagonalen" hon sträcker sig längs med. Min hjärna menar att detta är logiskt men någon med bättre geometrikunskaper får gärna säga emot mig här.
Hmm, vet inte om jag tänker fel men borde väl behöva en enorm ”ram” om den ska sitta i fönstret? Annars når hon definitivt med sin lååånga hals.
Högre upp blir det definitivt nästa gång, men hade nog inte hjälpt med denna lösning..
Nån typ av båtfender? Och så hade jag nog provat att sätta den högre upp.
Båtfender blir nog svårt att fästa bra, men håller med om att nästa lösning ska sitta högre upp!

Tack båda😊
 
Ja, kanske är det bästa. Vet inte riktigt vart jag köper det? Vill ju helst inte betala multum för någon enorm matta när jag bara behöver en liten del :)

Frågan är också hur man ska fästa? Skruva fast med litet vinkeljärn typ?

Har också funderat på om man skulle kunna ta typ en dörrmatta i gummi av ngn tjockare variant och typ skruva fast den som en rulle..
Ta en sväng inom Swedol, de kan hjälpa till med det mesta, En gummimatta i 5 eller 10 mm tjocklek, 20 cm bred och 40-50 cm lång, så du kan få 20 cm upp över box kanten. sätt fast med två 30 mm vinkeljärn på grannen sida, ett längst upp i träverket och en längst ned.
 
Sätt något horisontellt i öppningen så att nederkanten är längre upp så att hon inte når ner till krokarna men ändå kan sticka ut huvudet.

Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare behövt ha stängt eftersom hon gärna biter och drar i allt hon kommer över. Under sommaren har dock grannboxen varit tom och då har hon fått ha öppet vilket hon trivs jättebra med.
Nu har hon fått ny boxgranne och då har jag tyvärr behövt stänga luckan. Hon når nämligen till grannens täckeshängare/krok för grimma osv.

Jag skulle vilja sätta upp någon form av skiva på hennes boxfront som skapar ett litet hinder mot grannhästens saker. Tänker mig som en ca 10 cm utstående skiva eller dylikt lodrätt i kanten på hennes box, ungefär vid det rödmålade området på bilden.

Vad hade ni köpt för slags skiva eller liknande till detta? Det optimala hade ju varit i typ rejäl gummi som är lite böjbar om hästen som står i grannboxen skulle råka gå emot när den går ut/in. Finns det?
Eller hade ni gjort det enkelt och köpt någon billig trägrej?

Tar gärna emot tips 😁


Visa bifogad fil 151693
 
Ta en sväng inom Swedol, de kan hjälpa till med det mesta, En gummimatta i 5 eller 10 mm tjocklek, 20 cm bred och 40-50 cm lång, så du kan få 20 cm upp över box kanten. sätt fast med två 30 mm vinkeljärn på grannen sida, ett längst upp i träverket och en längst ned.
Jag tänker att jag behöver hitta en lösning som sitter på min box, inte på grannboxen.
Tror du det skulle funka även om allt sitter på hennes box längst ut till höger?
 
Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare behövt ha stängt eftersom hon gärna biter och drar i allt hon kommer över. Under sommaren har dock grannboxen varit tom och då har hon fått ha öppet vilket hon trivs jättebra med.
Nu har hon fått ny boxgranne och då har jag tyvärr behövt stänga luckan. Hon når nämligen till grannens täckeshängare/krok för grimma osv.

Jag skulle vilja sätta upp någon form av skiva på hennes boxfront som skapar ett litet hinder mot grannhästens saker. Tänker mig som en ca 10 cm utstående skiva eller dylikt lodrätt i kanten på hennes box, ungefär vid det rödmålade området på bilden.

Vad hade ni köpt för slags skiva eller liknande till detta? Det optimala hade ju varit i typ rejäl gummi som är lite böjbar om hästen som står i grannboxen skulle råka gå emot när den går ut/in. Finns det?
Eller hade ni gjort det enkelt och köpt någon billig trägrej?

Tar gärna emot tips 😁


Visa bifogad fil 151693

Nu vet jag inte om boxgrannek också har sin lucka öppen och om luckan i så fall är ovanför täckeshängaren. Men var medveten om att det inte är lämpligt att överhuvudtaget ha såna täckeshängare så att hästen kan komma åt dem. Det finns hästar (läste artikeln i hästtidning) som fastnat med underkäken i sån och dragit sönder sig. Efter det jag läste där är jag mycket skeptisk till allt sånt som hänger på boxens utsida om hästen kan sticka ut huvudet ur boxen!
 
Min budgetlösning med gummimatta funkade inte. Den stack ut ca 15 cm men eftersom den var böjlig så kunde hon enkelt komma åt ändå. Hon har dessutom sjukt lång hals och når fasen hur långt som helst😅

Bild på gummimatteförsöket nedan.
Kollade med äpple och hon når lätt till täcket som hänger till höger..
Visa bifogad fil 151732
Sätt en träskiva (typ 30 x 15 x 5 cm) på din box snett ovan grannens täckeshängare (ovan där du har gummimattan nu). Vi hade så i de öppna boxarna i ett stall jag stod i, just för att de inte skulle komma åt varandras täcken.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240820-080642~2.png
    Screenshot_20240820-080642~2.png
    388,9 KB · Visningar: 40
Går det inte att sätta ett rör eller pinne så att boxgallret står fast i ett läge där hon inte kan sträcka sig ut och nå grejerna? Typ att det står öppet i 45 grader? Annars undrar jag vad problemet är? Låt henne pilla? Eller flytta boxgrannens krok till andra sidan dörren.
 
Båtfender blir nog svårt att fästa bra, men håller med om att nästa lösning ska sitta högre upp!

Tack båda😊
Den kanske kan hänga högst i gallret i sitt snöre? Kanske gör det inget att den dinglar om den är tung? (men kanske är det dumt såklart), sedan har de ju ibland hål i nedre änden med för snöre, så ett snöre uppe och ett snöre nere, blir lite rörlig men.

Finns även bryggfender med skruvhål.
 
Nu vet jag inte om boxgrannek också har sin lucka öppen och om luckan i så fall är ovanför täckeshängaren. Men var medveten om att det inte är lämpligt att överhuvudtaget ha såna täckeshängare så att hästen kan komma åt dem. Det finns hästar (läste artikeln i hästtidning) som fastnat med underkäken i sån och dragit sönder sig. Efter det jag läste där är jag mycket skeptisk till allt sånt som hänger på boxens utsida om hästen kan sticka ut huvudet ur boxen!
Det är så pass välkänt att det nog skulle räknas som olagligt också. Jag skulle alla gånger ge anmärkning på det om hästarna kom åt det. Framförallt om man då har en pillig häst som @MiniLi har.
Här är en bild jag googlade fram, inte samma stall men lösningen ser likadan ut.
Visa bifogad fil 76563
Det här måste vara höjden av komiskt! Här har du presenterat en lösning på ditt eget problem i en tråd som jag startade för några år sedan. Myrbys lösning kom vi fram till var billigast.
https://myrby.eu/produkt/skydd-till-tackeshangare-103-cm/

Kan vara att du behöver lägga till något på sidan för din häst, men vilken bräda som helst fungerar nog till det.
 
Tyvärr ser man det fortfarande i stall. Även i rätt nybyggda stall.
Jo jag vet. Och ofta så är hästägare inte så villiga att spendera pengar på att göra stallen säkrare (eller mer stimulerande) för hästarna. Det mesta bemöts med att saker och ting inte behövs och lite lagom sura miner sådär.

Jag är rätt nöjd med att inte ha häst längre faktiskt.
 
Jag har sett att man sätter en hylla ovanför täckeshängare och krokar, med argumentet just att man tidigare fått anmärkning vid inspektion. Alternativt en rätt rejäl gummimatta som hänger över den översta delen av hängare/krok, så att det inte går att greppa eller fastna. Bäst verkar en kombination vara, kan bara inte komma ihåg vilken tillverkare som hade levererat den inredningen? :confused: De hade bra bilder på sin hemsida vill jag minnas.

Själv hade jag definitivt byggt något liknande om jag hade skaffat egen häst igen, det finns ju bara nackdelar med att ha grejerna hängande fritt så att hästarna kan komma åt det. (Och hästar helt bakom galler vill jag enbart ha i nödfall.)
 
Kan man inte slå två flugor i en smäll här? Uppenbarligen så har hon ett behov av att pilla på något, och ärligt talat, hur kul är box för hästar? De ska ju födosöka 16 h/dygn.

Jag tänker ett rör där hon på något sätt kan få ut något gott om hon pillar på att visst sätt. Pyttelite i taget. Har ingen färdig idé i huvudet på hur detta skulle kunna se ut rent mekaniskt. Men något hon skulle kunna sysselsätta sig med en timme eller två, och samtidigt avskärma från grannen?

Funderar för fullt....
Du tror inte det blir ett stressmoment som en höboll blir?
 
Tyvärr ser man det fortfarande i stall. Även i rätt nybyggda stall.
Det är jättemärkligt! Man behöver inte vara särskilt smart för att absolut inte vilja ha något fast hästen kan fastna i. Det borde räcka att ha träffat en häst.

Knapplån.
Täckeshängarna var det första som rök när vi flyttade hit. Jag har enbart böjbara krokar på boxdörrarna och hänger aldrig något på dem som hästarna kan nå och trassla in sig i när jag lämnar stallet.
Det ser dessutom stökigt ut med en massa grejer som hänger på boxarna men i vissa stall verkar folk tycka att det är okej med grejer både där och saker som står i gången. Jag ryser. Gången ska vara fri från saker. Det innebär att inget ska hänga på boxdörrarna heller.
 
Du tror inte det blir ett stressmoment som en höboll blir?
Som alltid, det beror på individen. Men en höboll rör ju på sig, en sånhär grejj som jag tänkte ska vara still. Men jag har ingen färdig design i huvudet eller så. Det var bara en idé.
Men att stå i box är ju ett stressmoment i sig för de flesta hästar så allt är ju relativt.
 
Det är jättemärkligt! Man behöver inte vara särskilt smart för att absolut inte vilja ha något fast hästen kan fastna i. Det borde räcka att ha träffat en häst.

Knapplån.
Täckeshängarna var det första som rök när vi flyttade hit. Jag har enbart böjbara krokar på boxdörrarna och hänger aldrig något på dem som hästarna kan nå och trassla in sig i när jag lämnar stallet.
Det ser dessutom stökigt ut med en massa grejer som hänger på boxarna men i vissa stall verkar folk tycka att det är okej med grejer både där och saker som står i gången. Jag ryser. Gången ska vara fri från saker. Det innebär att inget ska hänga på boxdörrarna heller.

Det finns väldigt många människor som tänker att det inte händer dem. Skrämmande många har ett ganska dåligt utvecklat säkerhetstänk.
 
Jag tänker att jag behöver hitta en lösning som sitter på min box, inte på grannboxen.
Tror du det skulle funka även om allt sitter på hennes box längst ut till höger?
Ja tänkte att man sätter den precis till vänster om krokarna på din box, kommer hon heller inte åt krokarna. För enligt bilden kommer dörren precis gå klar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp