Hästar på lösdrift

Jo.
Men.
Det gäller att det finns någon klinik som kan ta emot också.
Och dessutom så blir det oerhört dyrt.
Det är ju kostnaden för klinik som gör att man väljer att avliva.

Vi som har hästar som kostar kanske max 75.000 kr, måste ju ändå fundera på om det är realistiskt att förvandla hemmastallet till en klinik med intensivvård i någon vecka, kan man själv vara ledig och vårda hästen?

Bor man inte alltför avigt till, så finns ofta klinikplats.
 
Jag har tillgång till uppvärmningsbart utrymme för veterinära nödfall, både mitt kallstall och ett mer välisolerat garage.

Jag tycker att TS plan att inreda (vad jag antar är) en stor maskinhall med ligghall, två uteboxar, och en öppen yta för skötsel/förvaring av höbal etc verkar jättebra.

Det är skönt att kunna stänga in på box vid nyår och busväder, vid olika foderbehov, när hovis ska komma, när tandis ska komma, när man ska sköta om, osv.

Har man en fånghäst som kan riskera köldutlöst fång räcker det med täcke, boots med yllesula, och linda benen (samt tillskott av jiagogulan, rödbeta etc, men det är en egen tråd). Jag har själv vänt anfall och förebyggt anfall på det viset. Det kan också räcka gott att ställa in i kallstallet med täcke, det viktiga är att få upp hovarna från den kalla marken.

Men varmstall är mest för vår egen bekvämlighets skull och som sagt vid akut veterinärvård. Och det går att lösa utan att permanent värma upp ett utrymme (och det är lagligt att ha det så).

Att helt sakna boxar är faktiskt jobbigt, även om det kan vara lagligt det med (om det går snabbt att iordningställa vid behov). Så att planera sin lösdrift för att ha skötselboxar också är en bra idé, mitt liv blev definitiv enklare av att alltid ha en box tillgänglig.
 
Det är ju kostnaden för klinik som gör att man väljer att avliva.

Vi som har hästar som kostar kanske max 75.000 kr, måste ju ändå fundera på om det är realistiskt att förvandla hemmastallet till en klinik med intensivvård i någon vecka, kan man själv vara ledig och vårda hästen?

Bor man inte alltför avigt till, så finns ofta klinikplats.
Det finns klinik plats om det inte är fullt överallt.
Min gård ligger mitt emellan flera kliniker och det kan ändå vara knepigt ibland.

Jag hade ju möjligheten att sköta lättare intensivvård själv så då var ett bra stall för veterinär verksamhet en lönsam historia.
Men oftast så är det av varianten omläggning två gånger om dagen, boxvila och liten promenad.
Och plusgrader.
Läkning av större sårskador t.ex.
Då är det bra med en riktig sjukbox/stall.
 
Jo.
Men.
Det gäller att det finns någon klinik som kan ta emot också.
Och dessutom så blir det oerhört dyrt.

Vi har flera kliniker inom vettigt avstånd, så det är jag inte särskilt orolig för. Visst kan det bli så tokigt att det är fullt precis överallt, men det känns inte rimligt att planera utifrån absoluta värsta-scenariot.
 
Och att hästen går att transportera.

Vi har behövt avliva en ponny som var för dålig att transportera. Det hade absolut ingen betydelse att stallet gick att värma upp o. s. v. eftersom det ändå inte fanns något mer att göra för ponnyn.
 
Ja, det går att göra tillfälliga väggar också.

Man kan bygga boxar av kogrindar, och ha förberedda skivor som man sätter fast utanpå grindarna.
Jag har använt osb-skivor och gjort hål med jämna mellanrum så att det ska passa på grindarna och i mitten, och så spänner man fast skivorna, och får en "boxvägg". Osb är ju inte så hållbart, men t.ex. formplywood kan man ju göra likadant med.

Har använts hos oss som tillfälliga boxar för gästande hästar.


(exempel på kogrind: https://www.kellfri.se/lantbruk/gri...MIy7CJwJrehwMVcV6RBR2SszjtEAQYASABEgLM9PD_BwE)

Boxar kommer vi att ha, men det kommer att vara öppna uteboxar. Men jag ska kika på möjligheter för att göra tillfälliga väggar + lägre innertak vid behov, så kanske det räcker så för att vara godkänt enligt konstens alla regler.
 
Sålänge man lyssnar på hästarna man har och fyller deras behov är det sällan något problem. Problem blir det när folk resonerar "så här har jag alltid gjort" och inte bryr sig om hästens behov. Det finns fjordingar, islandshästar och russ med rejäl mamuttpäls som behöver täcken för att må bäst precis som det finns ädla fullblod som helst inte har täcke alls. Man får lära sig förstå hästen så man kan göra så att hen mår bäst.

Endel gillar sin box och går gärna in på kvällen medans andra på sin höjd kan tänka sig att vara inne tills maten är slut. Endel använder ligghallen som toa och vill inte vara där annars.

Endel människor bygger jättefin ligghall som aldrig används för att hästarna tycker att den ligger på fel ställe, fel sida är öppen, det är för få öppningar eller så är öppningarna för nära varandra eller så är flocken är ingen flock utan ett gäng som avskyr varandra. Men lyssnar man på hästarna löser man det.

Sedan är det ju den där "lilla" detaljen att det numera finns varg lite varstans. Ingen jag känner i närområdet som har valmöjlighet har djuren ute på natten numera. Inte ens mjölkkorna är ute. Mina hästar har alltid fått bestämma själva om de vill vara ute eller gå in (undantag vid nyår och när storm är i antågande) men det får de inte längre. Jag tar inte den risken.

Jag har ligghall och stall med boxar. Det är inte isolerat men håller nollan ganska länge även vid 10 minus. Självklart är alla vattenledningar isolerade samt uppvärmda. Jag skulle aldrig drömma om att ta in hästarna och använda dem som värmeelement.

Vinterfång eller köldutlöst fång kan drabba vilken häst som helst. Att du inte har hört talas om det kan bero på att du inte har gråttat ner dig i hur man till varje pris undviker fång. Fortfarande finns det alldeles för många som tycker att det är okej med överviktiga hästar och ser det som självklart att hästen blir fet varje sommar. Det är så fruktansvärt sorgligt och som vanligt är det hästen som får betala för okunskapen.
 
Vi har flera kliniker inom vettigt avstånd, så det är jag inte särskilt orolig för. Visst kan det bli så tokigt att det är fullt precis överallt, men det känns inte rimligt att planera utifrån absoluta värsta-scenariot.
Det kan vara bra att kontrollera det i förväg.
Öppettider, bemanning och hur ofta det är fullt.

Jag vet en större lösdrift med verksamhet som hade ett avtal med näraliggande klinik om just sjukboxar och fick det godkänt hos Länsstyrelsen.
Det kan ju vara en framkomlig väg.
 
Boxar kommer vi att ha, men det kommer att vara öppna uteboxar. Men jag ska kika på möjligheter för att göra tillfälliga väggar + lägre innertak vid behov, så kanske det räcker så för att vara godkänt enligt konstens alla regler.
Har ni bara varmvatten är det sällan problem att ge dropp men en rejäl värmefläkt, tänk byggfläkt, värmer på ganska bra om ni nu inte har 10 meter upp till taket.
 
Boxar kommer vi att ha, men det kommer att vara öppna uteboxar. Men jag ska kika på möjligheter för att göra tillfälliga väggar + lägre innertak vid behov, så kanske det räcker så för att vara godkänt enligt konstens alla regler.
Det finns mycket som man kan göra.
Stapla halmbalar t.ex.
Ställa för med transporten eller lastbilen.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Sålänge man lyssnar på hästarna man har och fyller deras behov är det sällan något problem. Problem blir det när folk resonerar "så här har jag alltid gjort" och inte bryr sig om hästens behov. Det finns fjordingar, islandshästar och russ med rejäl mamuttpäls som behöver täcken för att må bäst precis som det finns ädla fullblod som helst inte har täcke alls. Man får lära sig förstå hästen så man kan göra så att hen mår bäst.

Endel gillar sin box och går gärna in på kvällen medans andra på sin höjd kan tänka sig att vara inne tills maten är slut. Endel använder ligghallen som toa och vill inte vara där annars.

Endel människor bygger jättefin ligghall som aldrig används för att hästarna tycker att den ligger på fel ställe, fel sida är öppen, det är för få öppningar eller så är öppningarna för nära varandra eller så är flocken är ingen flock utan ett gäng som avskyr varandra. Men lyssnar man på hästarna löser man det.

Sedan är det ju den där "lilla" detaljen att det numera finns varg lite varstans. Ingen jag känner i närområdet som har valmöjlighet har djuren ute på natten numera. Inte ens mjölkkorna är ute. Mina hästar har alltid fått bestämma själva om de vill vara ute eller gå in (undantag vid nyår och när storm är i antågande) men det får de inte längre. Jag tar inte den risken.

Jag har ligghall och stall med boxar. Det är inte isolerat men håller nollan ganska länge även vid 10 minus. Självklart är alla vattenledningar isolerade samt uppvärmda. Jag skulle aldrig drömma om att ta in hästarna och använda dem som värmeelement.

Vinterfång eller köldutlöst fång kan drabba vilken häst som helst. Att du inte har hört talas om det kan bero på att du inte har gråttat ner dig i hur man till varje pris undviker fång. Fortfarande finns det alldeles för många som tycker att det är okej med överviktiga hästar och ser det som självklart att hästen blir fet varje sommar. Det är så fruktansvärt sorgligt och som vanligt är det hästen som får betala för okunskapen.

Varg är jag i alla fall inte särskilt rädd för.

Nja, att jag inte hört om någon häst som drabbats av köldutlöst fång beror nog snarare på att ingen häst i min bekantskap drabbats av det.
 

Du glömde "Intresseklubben antecknar" :angel:

Det var bara en kommentar angående att transportera hästar till klinik och vikten av att kunna värma upp stall. Att i bland hjälper det inte om stallet går att värma upp, om hästen inte är i skick att transporteras.

Var det fullständigt ointressant för dig så är det ju bara att scrolla vidare i stället för att låta som en otrevlig tonåring :)
 
Det kan vara bra att kontrollera det i förväg.
Öppettider, bemanning och hur ofta det är fullt.

Jag vet en större lösdrift med verksamhet som hade ett avtal med näraliggande klinik om just sjukboxar och fick det godkänt hos Länsstyrelsen.
Det kan ju vara en framkomlig väg.

Jag har naturligtvis koll på vilka av klinikerna i vår närhet som har öppet dygnet runt, och vilka som bara har dagtid etc.

Att få ha ett sådant avtal med en klinik tror jag kanske är möjligt för just större lösdrift, men knappast något klinikerna skulle vilja ha med alla små lösdrifter med 2-4 hästar.
 
Varg är jag i alla fall inte särskilt rädd för.

Nja, att jag inte hört om någon häst som drabbats av köldutlöst fång beror nog snarare på att ingen häst i min bekantskap drabbats av det.
Nej jag är inte rädd för varg. Däremot tar jag inga onödiga risker. Jag bor 1 km från vargrevir men vargen vet inte att gränsen går där utan traskar förbi även här. Rapporter om rivna får framförallt men även nötter kommer varje vecka. Vidrigt är det och självklart måste man göra det man kan för att skydda sina djur.

Nej det har inte jag heller. Däremot är jag hästmänniska och lär mig så mycket jag kan. Att veta att köldutlöst fång finns, varför och hur det uppkommer och hur man förebygger är viktigt.
 
Jag har tillgång till uppvärmningsbart utrymme för veterinära nödfall, både mitt kallstall och ett mer välisolerat garage.

Jag tycker att TS plan att inreda (vad jag antar är) en stor maskinhall med ligghall, två uteboxar, och en öppen yta för skötsel/förvaring av höbal etc verkar jättebra.

Det är skönt att kunna stänga in på box vid nyår och busväder, vid olika foderbehov, när hovis ska komma, när tandis ska komma, när man ska sköta om, osv.

Har man en fånghäst som kan riskera köldutlöst fång räcker det med täcke, boots med yllesula, och linda benen (samt tillskott av jiagogulan, rödbeta etc, men det är en egen tråd). Jag har själv vänt anfall och förebyggt anfall på det viset. Det kan också räcka gott att ställa in i kallstallet med täcke, det viktiga är att få upp hovarna från den kalla marken.

Men varmstall är mest för vår egen bekvämlighets skull och som sagt vid akut veterinärvård. Och det går att lösa utan att permanent värma upp ett utrymme (och det är lagligt att ha det så).

Att helt sakna boxar är faktiskt jobbigt, även om det kan vara lagligt det med (om det går snabbt att iordningställa vid behov). Så att planera sin lösdrift för att ha skötselboxar också är en bra idé, mitt liv blev definitiv enklare av att alltid ha en box tillgänglig.

Just för att "få upp hovarna från marken" bör det väl fungera lika bra att stänga in hästarna (tillfälligt) i ligghallen, eller tänker jag tokigt då?

Nu har ju vi ingen fånghäst, och hoppas slippa det i framtiden också. Men skulle vi få sådan otur att någon av våra drabbas av fång, tänker jag att man kan gräva ner sig i all fångkunskap då. Som jag har förstått det är det hästar som redan haft fång, som löper risk för köldutlöst fång?
 
Nej jag är inte rädd för varg. Däremot tar jag inga onödiga risker. Jag bor 1 km från vargrevir men vargen vet inte att gränsen går där utan traskar förbi även här. Rapporter om rivna får framförallt men även nötter kommer varje vecka. Vidrigt är det och självklart måste man göra det man kan för att skydda sina djur.

Nej det har inte jag heller. Däremot är jag hästmänniska och lär mig så mycket jag kan. Att veta att köldutlöst fång finns, varför och hur det uppkommer och hur man förebygger är viktigt.

Ja, och nej. "Göra det man kan" är som jag ser det en skala. Vi kan ju stänga in hästarna de flesta av dygnets timmar på stall, och enbart ha dem i en öppen, platt hage när vi har full uppsikt över dem. På så vis torde risken för vargangrepp vara i det närmsta obefintlig.

Men det är inte som jag ser det förenligt med god hästhållning, och därför är det inget jag kommer att göra. Det finns många andra risker som jag ser som betydligt större än varg.

Det betyder naturligtvis inte att jag planerar att göra något halvtaskigt staket av en enkel eltråd, släppa ut hästarna mitt i ett vargrevir och hoppas på att inte vargen har vägarna förbi.
 
Värt att tänka på är att även mindre sår där det räcker med att spola rent, undersöka och sätta ett par stygn i huden är jobbiga om det inte går att tvätta och undersöka dem utan att förvandla stallgolvet till en skridskobana. Det blir även en trist arbetsmiljö för både veterinär och hovslagare som behöver kunna arbeta med händerna (och för rektal undersökning vid kolik även klä av sig om överkroppen) då det är många minusgrader. Är det någon plusgrad så fine, men att utföra någon sorts handarbete i minus 18 blir helt enkelt inte bra. Det går såklart i många fall att köra till klinik istället - men det kan ju vara skönt att kunna göra inledande eller enklare behandlingar hemma i stallet. Särskilt som svårarbetat pga köld i stallet sammanfaller med vinterväglag, hopfrusen/inplogad transport och hästar som vi alla vet alltid blir sjuka på storhelger och kvällar när det är extra kallt och de närliggande dagklinikerna är stängda.
 
Du glömde "Intresseklubben antecknar" :angel:

Det var bara en kommentar angående att transportera hästar till klinik och vikten av att kunna värma upp stall. Att i bland hjälper det inte om stallet går att värma upp, om hästen inte är i skick att transporteras.

Var det fullständigt ointressant för dig så är det ju bara att scrolla vidare i stället för att låta som en otrevlig tonåring :)

Jag förstod bara inte det relevanta med det du skrev. Ja, självklart finns det tillfällen då hästen inte går att transportera och det är bäst att avliva. Men det gör ju inte att det också finns tillfällen då hästen inte går att transportera men går utmärkt att behandla på hemmaplan.
 
Ja, och nej. "Göra det man kan" är som jag ser det en skala. Vi kan ju stänga in hästarna de flesta av dygnets timmar på stall, och enbart ha dem i en öppen, platt hage när vi har full uppsikt över dem. På så vis torde risken för vargangrepp vara i det närmsta obefintlig.

Men det är inte som jag ser det förenligt med god hästhållning, och därför är det inget jag kommer att göra. Det finns många andra risker som jag ser som betydligt större än varg.

Det betyder naturligtvis inte att jag planerar att göra något halvtaskigt staket av en enkel eltråd, släppa ut hästarna mitt i ett vargrevir och hoppas på att inte vargen har vägarna förbi.
Nu syftar jag självklart på att göra det man kan och fortfarande ha en god hästhållning. I mitt fall innebär det att inte ha hästarna ute på nätterna. De är självklart ute 16 timmar per dygn ändå. Mindre är inte tänkbart.

Bor du i vargrevir så du vet vad det innebär?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 511
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 802
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 444
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 851
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp