Hästar på lösdrift

Tack för alla lugnande svar! Då fortsätter jag att tänka att huvudspåret är att våra ska gå på lösdrift :)
Det finns lite studier på hur stor yta ligghall som är optimalt för att hästarna ska våga/kunna ligga och vila tillräckligt och ytan är mycket större än minimirekommendationerna (8m2/häst rek, men studien visade att minst 18m2/häst behövs). Länk

Sedan behöver ju även flocken fungera så alla verkligen törs nyttja ligghallen. Även hur den byggs och materialval spelar roll om den ska gillas av hästarna.

Betänk även att markförhållandena bör fixas, dränering, hårdgöra ytor, anpassa foderställen mm.
Lösdrift belastar även marken mycket mer än traditionellt med uppstallning nattetid.
 
När jag började med Islandshästar 1986 så var jag pionjär inom lösdrift.
Då så var det mycket kontroversiellt och man blev i princip polisanmäld om man inte tog in hästarna för natten.

Nu så är det andra tider och de flesta kan se fördelarna med en väl fungerande lösdrift. Hans Adielsson https://www.svenskgalopp.se/nyheter-och-media/hans-adielsson-slutar-som-tranare/ hade stora framgångar på travet delvis tack vare lösdrift. Och sedan så blev det accepterat i en större krets.

Men det finns lagar och regler att följa.
Bl.a. så måste man ha en uppvärmningsbar sjukbox för varje påbörjade 10-tal hästar.
Ni måste alltså se till att ha en varm plats där en häst kan tas in för behandling om den blir sjuk. Det går t.ex. inte att ge dropp i minusgrader.

https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/skotsel-och-stallmiljo

Här så finns all information som behövs för hästhållning.
Läs särskilt broschyrerna om "Mindre häststallar" och "Djur i ligghallar".

Jag har försökt att hitta bestämmelser runt det där med uppvärmningsbar sjukbox, men inte lyckats. Vet du var jag kan hitta den biten?

Vet att det förut bland annat diskuterades om det räckte att kunna bygga in en utebox, hänga upp värmelampor etc. eller att avtala med granne/närbeläget stall. Jag undrar också om det gäller direkt från 2 hästar, eller först vid ett högre antal.
 
Jag tänker att dom flesta hästar klarar väl av att gå på lösdrift? Dom är ju trots allt hästar, och även om vi har avlat fram dom så är deras naturliga habitat inte en box.

Min häst är ung men han har bara gått på lösdrift sedan han flyttade till mig vid 7 månaders ålder. Han är inte särskilt förtjust i att stå på box 🙈 Men det är nånting vi tränar på emellanåt för att det ska fungera i nödfall (vid ev skada osv). Så rent psykiskt mår han jättebra av att kunna röra sig fritt (stora kuperade hagar, massa kompisar) men däremot har han i perioder haft problem med hovarna. Där tänker jag att det säkert hade underlättat för mig att ha honom på box då hovarna hade fått "vila" från angrepp ett visst antal timmar/dygn.

Det är så jag också tänkt. Det är ju hästar, liksom :) De är inte direkt skapta för att stå på box, tänker jag. Jag blev dock fundersam kring min bekantas erfarenhet av att det är så vanligt att hästar inte trivs på lösdrift.
 
Ja, alltså det går ju. Men jag har tyvärr sett folk som bara accepterar att den lättfödda blir fet för att den svårfödda behöver mycket mat. För att det du beskriver kräver en del jobb.
Det där är ofta en fördom att tro att lösdriftsfolk är latare än andra. Det som är bekvämare för människan är att man inte har nån speciell tid att ta in/ut mm. Men i övrigt (om man vill ha en bra lösdrift) krävs det mer jobb.
 
Ja, alltså det går ju. Men jag har tyvärr sett folk som bara accepterar att den lättfödda blir fet för att den svårfödda behöver mycket mat. För att det du beskriver kräver en del jobb.

Jag är lite allergisk mot att se lösdrift som ett "enklare" alternativ. För mig är det helt självklart att det tar tid och engagemang att ha hästar på lösdrift, precis som att ha dem på stall. Ett halvdant vindskydd på en lerig åker där man ställer ut en rundbal är inte definitionen av en "bra lösdrift", som jag ser det.
 
Det finns lite studier på hur stor yta ligghall som är optimalt för att hästarna ska våga/kunna ligga och vila tillräckligt och ytan är mycket större än minimirekommendationerna (8m2/häst rek, men studien visade att minst 18m2/häst behövs). Länk

Sedan behöver ju även flocken fungera så alla verkligen törs nyttja ligghallen. Även hur den byggs och materialval spelar roll om den ska gillas av hästarna.

Betänk även att markförhållandena bör fixas, dränering, hårdgöra ytor, anpassa foderställen mm.
Lösdrift belastar även marken mycket mer än traditionellt med uppstallning nattetid.

Vi kommer som sagt att ha ca 45-50 m2, till två ponnyer, så storleksmässigt är jag inte alls orolig :)

Hur "flocken" fungerar känner jag blir den svåra biten, eftersom vi "bara" kommer att ha två hästar. Det är ju svårt att veta om de kommer trivas i varandras sällskap, även om det känns mest sannolikt att de kommer göra det.

Marken direkt framför den blivande ligghallen är grusad gårdsplan, som jag tror är ganska tålig eftersom man tidigare kört tunga maskiner där en hel del. Jag tänker mig att det under de allra lerigaste veckorna på våren går att låta hästarna gå enbart på den delen t. ex. nattetid, för att minska belastningen på resten av hagmarken.
 
Jag har försökt att hitta bestämmelser runt det där med uppvärmningsbar sjukbox, men inte lyckats. Vet du var jag kan hitta den biten?
Det står I broschyren om djur i ligghallar på sidan som jag länkade till.
Där finns också hänvisning med text till föreskrifterna för djurhållning som enligt lag är vad vi skall följa.

Sök på ordet "sjukbox" så hittar du det.
Det finns inget exakt gradtal för hästar men det har att göra med att sjuka hästar måste gå att behandla och det fungerar t.ex. inte med gips och dropp i minusgrader.
 
Vi har en befintlig byggnad som vi kommer att göra ligghall i en del av. Ligghallen blir troligtvis ca 45-50 kvadrat, till två ponnyer (en d-ponny och en förmodligen c-ponny), så utrymmesmässigt borde det inte vara några problem i alla fall 🙂
Jag gjorde samma hemma och det bästa jag gjorde var nog att lägga in en stor del vindväv så att ligghallen blev ljusare. Det är inte naturligt för hästar att gå in i ett mörkt hål. Har en del vägg vid ingången också (så en hel långsida är inte öppet vid ingången) och där bakom står gärna hästarna. Min stora tycker det är bästa platsen i världen.

Skriften @Inte_Ung tipsade om är toppen! Den kan se mastig ut men är uppdelad på djurslag.
 
Jag är lite allergisk mot att se lösdrift som ett "enklare" alternativ. För mig är det helt självklart att det tar tid och engagemang att ha hästar på lösdrift, precis som att ha dem på stall. Ett halvdant vindskydd på en lerig åker där man ställer ut en rundbal är inte definitionen av en "bra lösdrift", som jag ser det.
Det är lättare att sköta maskinellt.
Man kan både fodra och mocka med traktor.
Det är svårt att göra i ett konventionellt stall.
 
Hur "flocken" fungerar känner jag blir den svåra biten, eftersom vi "bara" kommer att ha två hästar. Det är ju svårt att veta om de kommer trivas i varandras sällskap, även om det känns mest sannolikt att de kommer göra det.
Jag upplever jag att det är enklare med 2 hästar, då 'måste' dom ju va typ kompis. Ingen som blir mobbad av dom andra.

Haft 2 tidigare, min och en kompis', funkade bra, min som blev biten ibland när han störde. Hade honom med flugtäcke å täcke som skydd🙈
Sen ställde en kollega hästen hos oss, och ffa min jagade honom. Men funkade hyfsat.

Sen så råka jag köpa en till i vintras, som klev in som nr2 i rangen, och även han vallade kollegans och min andra (kompisens försökte hålla ordning.)


Nu när kollegans är borta och kompisens såld så är det så himla lugnt igen, och mina är mycke mer ok med varandra än dom va innan.
Smidigt med två mer likkrävande pållar oxå, blodingar som vill ha kläder vid dåligt väder och fixar fri tillgång 🙈

Märkte även att det är betydligt enklare med 4 hästar än 3 🙃
 
Jag upplever jag att det är enklare med 2 hästar, då 'måste' dom ju va typ kompis. Ingen som blir mobbad av dom andra.

Det måste de väl inte alls? Jag har sett hästar som blivit mobbade av sin enda hagkompis. Alla hästar är inte trevliga mot andra även om de bara har en hagkompis.
 
Jag upplever jag att det är enklare med 2 hästar, då 'måste' dom ju va typ kompis. Ingen som blir mobbad av dom andra.

Haft 2 tidigare, min och en kompis', funkade bra, min som blev biten ibland när han störde. Hade honom med flugtäcke å täcke som skydd🙈
Sen ställde en kollega hästen hos oss, och ffa min jagade honom. Men funkade hyfsat.

Sen så råka jag köpa en till i vintras, som klev in som nr2 i rangen, och även han vallade kollegans och min andra (kompisens försökte hålla ordning.)


Nu när kollegans är borta och kompisens såld så är det så himla lugnt igen, och mina är mycke mer ok med varandra än dom va innan.
Smidigt med två mer likkrävande pållar oxå, blodingar som vill ha kläder vid dåligt väder och fixar fri tillgång 🙈

Märkte även att det är betydligt enklare med 4 hästar än 3 🙃
Och min upplevelse är att tre är en flock och att två ofta blir onaturligt bundna till varandra.

Ts: vanliga vettiga hästar vana vid flock utan udda beteenden brukar jag inte oroa mig över alls.
 
Jag har haft en häst som avskydde lösdrift och det slet väldigt mycket på henne då hon alltid var den som höll vakt i hagen. När hon fick flytta in i box igen kunde hon äntligen slappna av.

Jag vill även lyfta en liten varningens finger, jag hörde så sent som i helgen om en ponny som fick avlivas pga återkommande fång utlöst av kyla, så är det väldigt kallt vintertid kanske det inte alltid är det bästa att gå ute dygnet runt, hur bra ligghall och fungerande flock man än har.
 
Jag vill även lyfta en liten varningens finger, jag hörde så sent som i helgen om en ponny som fick avlivas pga återkommande fång utlöst av kyla, så
Ja vissa klarar inte det.
Och då så måste man ju ta in dem.
Jag hade en sådan Islandshäst som fick stå i box de kallaste nätterna för att klara fötterna.
Så man måste nog ha ett stall också när hästarna går på lösdrift.

Jag har 5 boxar i uppvärmningsbart stall till 15 lösdriftplatser på min gård.
Men numera så finns det bara hästar där på bete om sommaren.
Mina hästar har flyttat till dels en ridskola och dels med mig till där jag bor.
Ridskolan har hästar på bete hos mig på sommaren.
 
Våra kallblodshästar går på lösdrift och mår toppen. De har tillgång till en stor lighall, både på vintern och sommaren, men den används bara på sommaren. Då söker hästarna skydd mot solen och alla flygande odjur.
 
I bland får jag känslan av att det är omöjligt att ha ett fåtal hästar hemma, och ha det på ett vettigt sätt. I alla fall om man går efter diskussioner här :)

Lösdrift är absolut bäst för hästarna - men de måste naturligtvis ha box också eftersom tillgång till box är det bästa. Kallstall är bäst, men varmstall är kanske också nödvändigt. Lite raljerande kanske, men jag hoppas att ni förstår känslan.

Det känns lite grann som att man måste bygga (minst) tre uppstallningsalternativ var, för att kunna ha två hästar hemma, men så tror jag ju inte att de flesta gör 😅

Självklart förstår jag också att hästar kan ha individuella behov, som gör att de inte kan bo på lösdrift eller i utebox! Men det kan väl inte höra till vanligheterna? Jag tror till exempel aldrig att jag hört om någon häst som fått fång på grund av kyla (men en hel del som fått det av andra orsaker).

Att anpassa fodring, täcken o. s. v. till hästarna är för mig en självklarhet, och där tänker inte jag att det är någon skillnad på lösdrift jämfört med att ha hästarna på stall. Eller, ja, möjligen då att det borde vara lite lättare på lösdrift eftersom de då inte står en stor del av dygnet i plusgrader, och en stor del av dygnet i i bland många minusgrader. Jag tänker att det borde vara svårare att hålla en lagom temperatur under sådana förutsättningar? Givetvis pratar jag om friska hästar i okej kondition. Gamla, sjuka, nedsatta o. s. v. förstår jag självklart att de kan ha andra behov.
 
I bland får jag känslan av att det är omöjligt att ha ett fåtal hästar hemma, och ha det på ett vettigt sätt. I alla fall om man går efter diskussioner här :)

Lösdrift är absolut bäst för hästarna - men de måste naturligtvis ha box också eftersom tillgång till box är det bästa. Kallstall är bäst, men varmstall är kanske också nödvändigt. Lite raljerande kanske, men jag hoppas att ni förstår känslan.

Det känns lite grann som att man måste bygga (minst) tre uppstallningsalternativ var, för att kunna ha två hästar hemma, men så tror jag ju inte att de flesta gör 😅

Självklart förstår jag också att hästar kan ha individuella behov, som gör att de inte kan bo på lösdrift eller i utebox! Men det kan väl inte höra till vanligheterna? Jag tror till exempel aldrig att jag hört om någon häst som fått fång på grund av kyla (men en hel del som fått det av andra orsaker).

Att anpassa fodring, täcken o. s. v. till hästarna är för mig en självklarhet, och där tänker inte jag att det är någon skillnad på lösdrift jämfört med att ha hästarna på stall. Eller, ja, möjligen då att det borde vara lite lättare på lösdrift eftersom de då inte står en stor del av dygnet i plusgrader, och en stor del av dygnet i i bland många minusgrader. Jag tänker att det borde vara svårare att hålla en lagom temperatur under sådana förutsättningar? Givetvis pratar jag om friska hästar i okej kondition. Gamla, sjuka, nedsatta o. s. v. förstår jag självklart att de kan ha andra behov.
köldutlöst fång är inte ovanligt tyvärr.

Det är väl det som jag tror många som vill ha lösdrift "vill komma undan", just stall/boxar. Man orkar inte/har inte råd att inreda/bygga ett stall. Jag gillar lösdrift men jag vet inte hur jag skulle lösa det exakt med mina två som jag har hemma(har en tredje som är på kollo). En är lättfödd, äter allt som en dammsugare. Fång. Den andra behöver mat mest hela tiden, går ner i vikt på nolltid och är väldigt kräsen. Dessutom gillar de inte varandra.... :rofl:
 
köldutlöst fång är inte ovanligt tyvärr.

Det är väl det som jag tror många som vill ha lösdrift "vill komma undan", just stall/boxar. Man orkar inte/har inte råd att inreda/bygga ett stall. Jag gillar lösdrift men jag vet inte hur jag skulle lösa det exakt med mina två som jag har hemma(har en tredje som är på kollo). En är lättfödd, äter allt som en dammsugare. Fång. Den andra behöver mat mest hela tiden, går ner i vikt på nolltid och är väldigt kräsen. Dessutom gillar de inte varandra.... :rofl:

Nej, jag menar inte heller att säga att köldutlöst fång är ovanligt - bara att jag nog aldrig hört om någon som fått det. Jag funderar lite på om det kan vara mer eller mindre vanligt förekommande i olika geografiska områden, eller bland olika typer av hästar?

För vår del handlar det inte så mycket om att vi inte vill bygga stall, utan mer om att vi vill ha så bra hästhållning som möjligt, som går i linje med vår syn på vad som är mest hästvänligt. Högt upp kommer då sådant som möjlighet att röra sig fritt under dygnets alla timmar, och inte bara dagtid. Möjlighet till så naturligt beteende som möjligt, helt enkelt, och det krockar ju ganska mycket med att stänga in dem i ett stall många timmar per dygn.

Vi planerar att bygga två uteboxar - men dessa kommer att vara öppna uppåt (igen för att vi vill ge möjlighet till så naturligt beteende som möjligt om de behöver stå på box, som att kunna ha fysisk kontakt, mycket friskluft o. s. v. samt att boxytan "känns större" om väggarna är halvväggar utan galler upptill) och således inte helt enkla att kunna värma upp vid behov.

Då behöver vi, om jag förstår saken rätt, bygga ytterligare två boxar i ett stängt, isolerat stall, som går att värma upp? En sådan box "räcker" ju vad jag förstår, men hästar ska ju inte hållas ensamma. Blir den ena så allvarligt sjuk, behöver vi alltså kunna stalla in även den andra.

Och då har vi plötsligt en anläggning med "för många" gästplatser, och måste som jag förstår det göra förprövning o. s. v. - trots att vi bara tänkt ha två hästar, som vi dessutom tänkt ha på lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 510
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 801
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 443
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 850
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp