Hästar på lösdrift

Jag tror till exempel aldrig att jag hört om någon häst som fått fång på grund av kyla (men en hel del som fått det av andra orsaker).
Köldutlöst fång är vanligare än man tror.
Och en häst som tidigare har haft fång av andra orsaker har lättare att drabbas.


Det känns lite grann som att man måste bygga (minst) tre uppstallningsalternativ var, för att kunna ha två hästar hemma, men så tror jag ju inte att de flesta gör 😅
Ja men det är ju nästan så.
Lagen säger ju att hästar på lösdrift måste ha tillgång till sjukbox.

Och jag har alltid haft 5 boxar till 15 hästar på lösdrift.
På den tiden när jag hade så många då.
För ett antal år sedan så bestämde jag mig för att aldrig mer ha fler hästar än boxar.
Jag vill kunna ta in alla om det blir storm eller fyrverkerier.
 
I bland får jag känslan av att det är omöjligt att ha ett fåtal hästar hemma, och ha det på ett vettigt sätt. I alla fall om man går efter diskussioner här :)

Lösdrift är absolut bäst för hästarna - men de måste naturligtvis ha box också eftersom tillgång till box är det bästa. Kallstall är bäst, men varmstall är kanske också nödvändigt. Lite raljerande kanske, men jag hoppas att ni förstår känslan.

Det känns lite grann som att man måste bygga (minst) tre uppstallningsalternativ var, för att kunna ha två hästar hemma, men så tror jag ju inte att de flesta gör 😅

Självklart förstår jag också att hästar kan ha individuella behov, som gör att de inte kan bo på lösdrift eller i utebox! Men det kan väl inte höra till vanligheterna? Jag tror till exempel aldrig att jag hört om någon häst som fått fång på grund av kyla (men en hel del som fått det av andra orsaker).

Att anpassa fodring, täcken o. s. v. till hästarna är för mig en självklarhet, och där tänker inte jag att det är någon skillnad på lösdrift jämfört med att ha hästarna på stall. Eller, ja, möjligen då att det borde vara lite lättare på lösdrift eftersom de då inte står en stor del av dygnet i plusgrader, och en stor del av dygnet i i bland många minusgrader. Jag tänker att det borde vara svårare att hålla en lagom temperatur under sådana förutsättningar? Givetvis pratar jag om friska hästar i okej kondition. Gamla, sjuka, nedsatta o. s. v. förstår jag självklart att de kan ha andra behov.
Att värma en box, om det skulle behövas, i ett kallstall för att hålla plusgrader om t.ex. dropp ska ges, går att ordna, genom att "sänka taket", t.ex. genom att lägga en presenning över boxen som tak och sedan ha en dammtålig värmefläkt. som blåser in varmluft.
Det är vad jag har förberett i mitt kallstall. Några öglor i taket för att spänna

Men jag har inte varit med om att någon verkligen värmt en box. Man har tagit hästen till klinik istället, eller valt att avliva.

Föl ser man till att de föds när risken för kyligare väder än lite nattfrost är över.

Beroende på var man bor så är ju tiden med mycket minusgrader kortare eller längre. Och behovet av att eventuellt värma en box därmed större eller mindre.

Den enda anledning jag känner till att ha plusgrader runt en sjuk häst, är just att kunna ge dropp.

Om man tillfälligt ska ge dropp, så kan man hålla droppet varmt ändå.
 
Nej, jag menar inte heller att säga att köldutlöst fång är ovanligt - bara att jag nog aldrig hört om någon som fått det. Jag funderar lite på om det kan vara mer eller mindre vanligt förekommande i olika geografiska områden, eller bland olika typer av hästar?

För vår del handlar det inte så mycket om att vi inte vill bygga stall, utan mer om att vi vill ha så bra hästhållning som möjligt, som går i linje med vår syn på vad som är mest hästvänligt. Högt upp kommer då sådant som möjlighet att röra sig fritt under dygnets alla timmar, och inte bara dagtid. Möjlighet till så naturligt beteende som möjligt, helt enkelt, och det krockar ju ganska mycket med att stänga in dem i ett stall många timmar per dygn.

Vi planerar att bygga två uteboxar - men dessa kommer att vara öppna uppåt (igen för att vi vill ge möjlighet till så naturligt beteende som möjligt om de behöver stå på box, som att kunna ha fysisk kontakt, mycket friskluft o. s. v. samt att boxytan "känns större" om väggarna är halvväggar utan galler upptill) och således inte helt enkla att kunna värma upp vid behov.

Då behöver vi, om jag förstår saken rätt, bygga ytterligare två boxar i ett stängt, isolerat stall, som går att värma upp? En sådan box "räcker" ju vad jag förstår, men hästar ska ju inte hållas ensamma. Blir den ena så allvarligt sjuk, behöver vi alltså kunna stalla in även den andra.

Och då har vi plötsligt en anläggning med "för många" gästplatser, och måste som jag förstår det göra förprövning o. s. v. - trots att vi bara tänkt ha två hästar, som vi dessutom tänkt ha på lösdrift.

Kan du strunta i uteboxarna? Och sätta de frostfria boxarna så att man kan öppna upp dem ut mot vars en mindre hage? Så att om behov uppstår så har varje häst en frostfri box med liten sjukhage i anslutning?

Fundera över nyårsafton, mängden raketer nära och om du vill ha hästarna ute eller inne på tolvslaget. Det finns olika åsikter om det och beror ju också på var stallet/lösdriften ligger.
 
Nej, jag menar inte heller att säga att köldutlöst fång är ovanligt - bara att jag nog aldrig hört om någon som fått det. Jag funderar lite på om det kan vara mer eller mindre vanligt förekommande i olika geografiska områden, eller bland olika typer av hästar?

För vår del handlar det inte så mycket om att vi inte vill bygga stall, utan mer om att vi vill ha så bra hästhållning som möjligt, som går i linje med vår syn på vad som är mest hästvänligt. Högt upp kommer då sådant som möjlighet att röra sig fritt under dygnets alla timmar, och inte bara dagtid. Möjlighet till så naturligt beteende som möjligt, helt enkelt, och det krockar ju ganska mycket med att stänga in dem i ett stall många timmar per dygn.

Vi planerar att bygga två uteboxar - men dessa kommer att vara öppna uppåt (igen för att vi vill ge möjlighet till så naturligt beteende som möjligt om de behöver stå på box, som att kunna ha fysisk kontakt, mycket friskluft o. s. v. samt att boxytan "känns större" om väggarna är halvväggar utan galler upptill) och således inte helt enkla att kunna värma upp vid behov.

Då behöver vi, om jag förstår saken rätt, bygga ytterligare två boxar i ett stängt, isolerat stall, som går att värma upp? En sådan box "räcker" ju vad jag förstår, men hästar ska ju inte hållas ensamma. Blir den ena så allvarligt sjuk, behöver vi alltså kunna stalla in även den andra.

Och då har vi plötsligt en anläggning med "för många" gästplatser, och måste som jag förstår det göra förprövning o. s. v. - trots att vi bara tänkt ha två hästar, som vi dessutom tänkt ha på lösdrift.
Nej, ni behöver inte bygga två boxar till. Skaffa bara en bra presenning att ha som tillfälligt tak.
 
Eller, ja, möjligen då att det borde vara lite lättare på lösdrift eftersom de då inte står en stor del av dygnet i plusgrader, och en stor del av dygnet i i bland många minusgrader.
Det är bra för hästar att känna att de kan ligga ner och vila varmt och torrt en del av dygnet.
Deras ben mår bra av avlastningen som det ger.
 
Kan du strunta i uteboxarna? Och sätta de frostfria boxarna så att man kan öppna upp dem ut mot vars en mindre hage? Så att om behov uppstår så har varje häst en frostfri box med liten sjukhage i anslutning?

Fundera över nyårsafton, mängden raketer nära och om du vill ha hästarna ute eller inne på tolvslaget. Det finns olika åsikter om det och beror ju också på var stallet/lösdriften ligger.
Men varför det?

Hur ofta behöver man sjukhagar? Jag har som sagt haft en större flock hästar hemma i 25+ år, och använt sjukhage två-tre gånger.

Sjukhage bygger man väl vid behov, med hjälp av några "kogrindar", som annars står i ett hörn och väntar på att de behövs användas.

Hästar brukar inte vara sjuka titt som tätt.
 
Men jag har inte varit med om att någon verkligen värmt en box. Man har tagit hästen till klinik istället, eller valt att avliva.
Jag har värmt droppet i en kylväska med värmedyna.
Det fungerade det med
Tyvärr så klarade sig inte hästen ändå.
Den avlivades för att slippa dö i plågorna av en bukhinneinflammation.
 
Sy igen sår och gipsa hovbölder behöver också plusgrader.
Ja, fast det är mer "tillfälliga" plusgrader, än att hålla hästen i en uppvärmd box i flera dygn. Man kan hålla veterinärens fingrar varma med värmefläkten tills hen sytt färdig.

Har egentligen aldrig gipsat någon hovböld....

Hovbölder brukar det bli på ett och tvååringar under hösten när första frosten kommer.

Äldre hästar har sällan eller snarare nästan aldrig hovbölder här hos oss. De är dessutom sällan skodda.
 
Att värma en box, om det skulle behövas, i ett kallstall för att hålla plusgrader om t.ex. dropp ska ges, går att ordna, genom att "sänka taket", t.ex. genom att lägga en presenning över boxen som tak och sedan ha en dammtålig värmefläkt. som blåser in varmluft.
Det är vad jag har förberett i mitt kallstall. Några öglor i taket för att spänna

Men jag har inte varit med om att någon verkligen värmt en box. Man har tagit hästen till klinik istället, eller valt att avliva.

Föl ser man till att de föds när risken för kyligare väder än lite nattfrost är över.

Beroende på var man bor så är ju tiden med mycket minusgrader kortare eller längre. Och behovet av att eventuellt värma en box därmed större eller mindre.

Den enda anledning jag känner till att ha plusgrader runt en sjuk häst, är just att kunna ge dropp.

Om man tillfälligt ska ge dropp, så kan man hålla droppet varmt ändå.

Går det att göra på samma sätt för att få tillfälliga väggar, tro?

Jag tänker också att vid den typen av skador/sjukdomar åker vi nog hellre till klinik, än att göra avancerade behandlingar/ingrepp hemma. Och att dropp ju går att hålla varmt ändå på olika sätt.
 
Det är bra för hästar att känna att de kan ligga ner och vila varmt och torrt en del av dygnet.
Deras ben mår bra av avlastningen som det ger.

Det är ju därför man har en bra ligghall, den ska naturligtvis erbjuda en torr (och vid behov isolerande) liggplats.
 
Jag tänker också att vid den typen av skador/sjukdomar åker vi nog hellre till klinik, än att göra avancerade behandlingar/ingrepp hemma. Och att dropp ju går att hålla varmt ändå på olika sätt.
Jo.
Men.
Det gäller att det finns någon klinik som kan ta emot också.
Och dessutom så blir det oerhört dyrt.
 
Det är ju därför man har en bra ligghall, den ska naturligtvis erbjuda en torr (och vid behov isolerande) liggplats.
De kan behöva mera trygghet eller värme än så.
Men det ser man på individen.
Vissa ligger nöjt och sover i en snöhög medan andra vill gå in i sin grotta och kan inte komma till ro ute.
 
Går det att göra på samma sätt för att få tillfälliga väggar, tro?

Jag tänker också att vid den typen av skador/sjukdomar åker vi nog hellre till klinik, än att göra avancerade behandlingar/ingrepp hemma. Och att dropp ju går att hålla varmt ändå på olika sätt.
Ja, det går att göra tillfälliga väggar också.

Man kan bygga boxar av kogrindar, och ha förberedda skivor som man sätter fast utanpå grindarna.
Jag har använt osb-skivor och gjort hål med jämna mellanrum så att det ska passa på grindarna och i mitten, och så spänner man fast skivorna, och får en "boxvägg". Osb är ju inte så hållbart, men t.ex. formplywood kan man ju göra likadant med.

Har använts hos oss som tillfälliga boxar för gästande hästar.


(exempel på kogrind: https://www.kellfri.se/lantbruk/gri...MIy7CJwJrehwMVcV6RBR2SszjtEAQYASABEgLM9PD_BwE)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 510
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 801
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 443
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 850
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp