Hästar på lösdrift

Jag tycker att det är en intressant diskussion kring olika stängsel, men jag tror att det är en fråga där det är svårt att säga "så här är det".

Dels för att alla har så olika förutsättningar. Ni pratar t. ex. om elband som blåser sönder. Jag förstår att det är ett problem om man bor där det blåser mycket! Där vi haft familjens hästar i ca 10 år, har vissa av hagarna elband. Jag har så vitt jag kan minnas aldrig varit med om att de blåst sönder. Det är alltså sannolikt väldigt beroende av var man bor.

Ståltråd är säkert bra sett till hållbarhet och elledningsförmåga, men jag har också sett en hel del varningar om just ståltråd eftersom den kan orsaka hemska skador på hästben, om olyckan är framme.

Min dröm/ambition/plan är att på sikt ha trästaket, men det är väl ingen nyhet att det både är kostsamt och tidskrävande att sätta upp, speciellt runt en så stor hage som vår kommer att vara. Det blir ett projekt vi får ta i etapper. Jag vill inte heller behöva stängsla innan vi faktiskt kommer att ta hem hästar till gården, men tanke på vilda djur etc. Därför vill vi ha något som går förhållandevis fort att sätta upp när det väl är dags, som syns väl för hästarna, och som i vår erfarenhet är säkert och ganska "problemfritt". Då landade valet på elband.

Sedan hoppas jag att vi kan byta ut/komplettera med slanor för att få ett trästaket, i alla fall i den del av hagen som är närmast gården och som vi kommer att kunna stänga av som "natthage" (eller om vi av någon anledning vill begränsa ytan hästarna går på).
Vill du ha snabbt och enkelt så ja riktiga stolpar i hörnen och sedan bara var 30-50m med riktig stolpe och trampstolpar på raksträckor där i mellan. Har själv gjort så när jag byggt tillfälligt.

Hur stor skada en tråd ger bror på 3 saker, spänt staket ger betydligt färre skador än slapt och lägre brottstyrka mindre risk än högre men även tillräcklig kräm i staketet så hästarna har respekt för det och inte går nära.

Jag tycker inte heller om ståltråd, hade de i första hagen om undertråd här som byggdes 99, fy tusan vad den var jobbig att jobba med så bytte till aluminium efter det. Hade som övertråd ett bredare band och sedan kom blötsnö och det såg ut som farmors gardiner.
 
  • Gilla
Reactions: MML
För dom som vill ha breda band kan jag rekommendera att att använda spännare på ca var 10e stolpe. Man får gå och dra efter allt eftersom. Och bra bandisolatorer såklart. Jag använder litzclips grejer för grind, påsklämmor till brottställen.

Jag bor där det blir mycket blötsnö, is, och vind (norrbottenskusten) och banden håller jättebra. Blir varken hängiga eller fula. Har 4 meter mellan stolpen. Det som går hårdast åt dom är solen, så nu 5 år in är det dags att byta. Plasten har blivit skör och metalltråden gått sönder här och där.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Vill du ha snabbt och enkelt så ja riktiga stolpar i hörnen och sedan bara var 30-50m med riktig stolpe och trampstolpar på raksträckor där i mellan. Har själv gjort så när jag byggt tillfälligt.

Hur stor skada en tråd ger bror på 3 saker, spänt staket ger betydligt färre skador än slapt och lägre brottstyrka mindre risk än högre men även tillräcklig kräm i staketet så hästarna har respekt för det och inte går nära.

Jag tycker inte heller om ståltråd, hade de i första hagen om undertråd här som byggdes 99, fy tusan vad den var jobbig att jobba med så bytte till aluminium efter det. Hade som övertråd ett bredare band och sedan kom blötsnö och det såg ut som farmors gardiner.

Riktiga trästolp har vi redan fått på plats runt hela den planerade hagen :) Jag får se om vi använder plaststolp för att dela av stora gräshagen framöver, eller om vi börjar med att de får ha hela ytan och så ser vi var/hur vi behöver dela av. Det beror ju på när vi får hem hästar till gården också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 488
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 794
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 428
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 844
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp