Säker avskärmning mot boxgrannens saker?

Det är jättemärkligt! Man behöver inte vara särskilt smart för att absolut inte vilja ha något fast hästen kan fastna i. Det borde räcka att ha träffat en häst.

Knapplån.
Täckeshängarna var det första som rök när vi flyttade hit. Jag har enbart böjbara krokar på boxdörrarna och hänger aldrig något på dem som hästarna kan nå och trassla in sig i när jag lämnar stallet.
Det ser dessutom stökigt ut med en massa grejer som hänger på boxarna men i vissa stall verkar folk tycka att det är okej med grejer både där och saker som står i gången. Jag ryser. Gången ska vara fri från saker. Det innebär att inget ska hänga på boxdörrarna heller.

Exakt så!

Varför ha så mycket grejer inkl foderpåsar hänga på boxdörren.

Det är bara stressande för en häst att känna lukten av mat, se maten, men inte komma åt den. Skapar frustration och stressbeteenden.

Stallgången ska vara clean från saker. Det är en ren grundläggande säkerhetsgrej.

/Windy
 
Nu vet jag inte om boxgrannek också har sin lucka öppen och om luckan i så fall är ovanför täckeshängaren. Men var medveten om att det inte är lämpligt att överhuvudtaget ha såna täckeshängare så att hästen kan komma åt dem. Det finns hästar (läste artikeln i hästtidning) som fastnat med underkäken i sån och dragit sönder sig. Efter det jag läste där är jag mycket skeptisk till allt sånt som hänger på boxens utsida om hästen kan sticka ut huvudet ur boxen!
Nej ingen häst når sin täckeshängare. Täckeshängarna sitter på boxdörrarna och luckorna en bra bit till höger. De kan inte heller nå så att de lyckas bita i grannens täckeshängare, däremot kan stora hästar med lång hals ibland nå saker som hänger på hängarna.
Sätt en träskiva (typ 30 x 15 x 5 cm) på din box snett ovan grannens täckeshängare (ovan där du har gummimattan nu). Vi hade så i de öppna boxarna i ett stall jag stod i, just för att de inte skulle komma åt varandras täcken.
Tänkte du liksom en vågrät skiva? Du har ingen bild?
Låter smart men jag vet inte om jag fattar exakt hur du menar😊
Går det inte att sätta ett rör eller pinne så att boxgallret står fast i ett läge där hon inte kan sträcka sig ut och nå grejerna? Typ att det står öppet i 45 grader? Annars undrar jag vad problemet är? Låt henne pilla? Eller flytta boxgrannens krok till andra sidan dörren.
Jag tycker det vore ganska respektlöst av mig om jag skulle rycka på axlarna åt att min häst har ner boxgrannens saker på golvet hela tiden. Den hästägaren måste ju få nyttja sitt utrymme som hon vill. Det är ont om förvaring hos oss, precis som i många inackorderingsstall, och då måste ju alla iaf få utnyttja det lilla utrymme man har.
Jag är dessutom framförallt orolig för att hon ska nå täcken som hänger på boxen. Hon skulle kunna gå igång på att dra in ett täcke i sin box och sedan slakta det. Inget vidare.

Tror inte det funkar att luckan står i öppet läge som du föreslår.
Det är så pass välkänt att det nog skulle räknas som olagligt också. Jag skulle alla gånger ge anmärkning på det om hästarna kom åt det. Framförallt om man då har en pillig häst som @MiniLi har.

Det här måste vara höjden av komiskt! Här har du presenterat en lösning på ditt eget problem i en tråd som jag startade för några år sedan. Myrbys lösning kom vi fram till var billigast.
https://myrby.eu/produkt/skydd-till-tackeshangare-103-cm/

Kan vara att du behöver lägga till något på sidan för din häst, men vilken bräda som helst fungerar nog till det.
Men det här är ju två helt olika saker. Hon når inte sin egen täckeshängare, hon når kanten på grannens, eller framförallt så kan hon nå saker som hänger där och därmed sticker ut.
Våra täckeshängare sitter på boxdörrarna och ”luckorna” på andra sidan just av den anledningen.

Jag vill hitta en lösning som jag sätter upp på min box. Jag tycker inte att boxgrannen ska tvingas få saker uppskruvade på hennes box för att min häst är pillig.
 
Tänkte du liksom en vågrät skiva? Du har ingen bild?
Låter smart men jag vet inte om jag fattar exakt hur du menar😊

Ja precis, en vågrät träskiva så att den liksom hamnar 45 grader från täckeshängaren. Då kommer din häst inte kunna nå grejerna. Har letat efter en bild då jag vet att jag har fotat boxarna (eller ja, hästarna eg ) många ggr, men har bytt telefon och hittar inte 🫠
 
Ja precis, en vågrät träskiva så att den liksom hamnar 45 grader från täckeshängaren. Då kommer din häst inte kunna nå grejerna. Har letat efter en bild då jag vet att jag har fotat boxarna (eller ja, hästarna eg ) många ggr, men har bytt telefon och hittar inte 🫠
Känner mig trög😅
Ska skivan sitta vinklad 45 grader? Som det vita strecket jag målat på bilden?
 

Bifogade filer

  • IMG_0898.jpeg
    IMG_0898.jpeg
    396,1 KB · Visningar: 155
Känner mig trög😅
Ska skivan sitta vinklad 45 grader? Som det vita strecket jag målat på bilden?
Nej 🙈 alltså själva skivan horisontellt. Hittade en bild! Ser nu att den sitter något mer över täckeshängaren än snett åt sidan som jag först kom ihåg det som.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240820-190007~2.png
    Screenshot_20240820-190007~2.png
    101,6 KB · Visningar: 141
Nej 🙈 alltså själva skivan horisontellt. Hittade en bild! Ser nu att den sitter något mer över täckeshängaren än snett åt sidan som jag först kom ihåg det som.
Aha tack! Jag blev helt förvirrad😅
Jag ska testa lite och se om det ändå kan funka trots att jag inte vill sätta den på boxgrannens dörr 😊
 
Min budgetlösning med gummimatta funkade inte. Den stack ut ca 15 cm men eftersom den var böjlig så kunde hon enkelt komma åt ändå. Hon har dessutom sjukt lång hals och når fasen hur långt som helst😅

Bild på gummimatteförsöket nedan.
Kollade med äpple och hon når lätt till täcket som hänger till höger..
Visa bifogad fil 151732
Om du sätter gummigrejen högre upp där gallret börjar borde det fungera. Möjligt att den behöver vara bredare/längre ut men framförallt måste den börja från gallret. Det bästa hade troligtvis varit att sätta från gallrets övre del och hela vägen ner så långt hon når. Gummit ska såklart ge med sig om en häst går på det men samtidigt så hårt att hon inte böjer det med mulen.
 
Det här kanske inte alls fungerar, men det känns som om hon sträcker sig snett neråt måste skyddet sitta högre upp, alltså på gallerhöjd för att hon inte ska nå. Är det möjligt att sätta skyddet, typ ett rör/ihoprullad gummimatta eller något av det som diskuterats, i boxgallret, nära luckan på den sidan mot grannbooxen, så att hon får svårare att nå över? Det behöver nog sträcka sig även en bit nedanför gallret också.

Annars känns det spontant som att skyddet behöver sitta på grannens box för att hon inte ska komma åt.
Jag vet inte om jag gör mig begriplig, men... hoppas att du förstår vad jag menar @MiniLi.
 
Om du sätter gummigrejen högre upp där gallret börjar borde det fungera. Möjligt att den behöver vara bredare/längre ut men framförallt måste den börja från gallret. Det bästa hade troligtvis varit att sätta från gallrets övre del och hela vägen ner så långt hon når. Gummit ska såklart ge med sig om en häst går på det men samtidigt så hårt att hon inte böjer det med mulen.

Det här kanske inte alls fungerar, men det känns som om hon sträcker sig snett neråt måste skyddet sitta högre upp, alltså på gallerhöjd för att hon inte ska nå. Är det möjligt att sätta skyddet, typ ett rör/ihoprullad gummimatta eller något av det som diskuterats, i boxgallret, nära luckan på den sidan mot grannbooxen, så att hon får svårare att nå över? Det behöver nog sträcka sig även en bit nedanför gallret också.

Annars känns det spontant som att skyddet behöver sitta på grannens box för att hon inte ska komma åt.
Jag vet inte om jag gör mig begriplig, men... hoppas att du förstår vad jag menar @MiniLi.
Tack båda, ska testa när jag väl funderat ut material för nästa test. Den gummimattan jag köpte var både för liten och för mjuk😊
@MiniLi Har du provat ha leksaker i boxen som hon får leka med? Då kanske inte andra saker blir så intressanta.
Det har hon redan👍
 
Jag tycker att en båtfender lät som en jättebra grej - och det kanske går att binda fast den för att prova lite olika positioner?
Det har vi haft som leksak till en av våra tidigare pållar. Han gillade att pilla med den och den kändes säker och bra. Den vi hade var nog för liten för att fylla någon funktion i det här fallet, men det finns säkert större varianter.
Tualma, total båtnovis
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp