Hästar på lösdrift

Jag förstår tanken, men två hästar räcker bra för oss. Vi tänker i stället att vi vill ha hästar som klarar sig själva en stund, så att vi kan åka i väg och träna, rida etc. med en häst, utan att den som blir kvar hemma stressar upp sig alldeles.
Jag har alltid haft två i olika konstellationer och det har aldrig varit problem med det.
Jag har också gått igenom det fruktansvärda att förlora en häst ganska hastigt tre gånger. Trots det var min andras häst bara ensam den tiden avlivningen och hämtning av lånehäst tog. Människor är fantastiska när det gäller sådant här och ställer verkligen upp. Två av gångerna kände jag inte personerna som lånade ut sin häst. Vid ena tillfället var det en bukefalists häst jag fick låna och en annan gång var det en bekants bekant.
 
Min häst blev sparkad i hagen för 1,5 år sen och blev senskadad. Två veckor på klinik, sen först boxvila och därefter sjukhage i två månader, sen lite större hage lika länge. Tog fyra månader innan hon fick gå i vanlig hage.
Är normalt lugn ensam men blev till slut väldigt frustrerad.
Ja det är något man behöver vara förberedd på. En häst som inte bryr sig särskilt att vara ensam annars kan få fullkomlig panik när hen inte mår bra och blir ensam. Har en av mina behövt boxvila har den andra stått inne med. Sjukhage har ordnats så att den friska hästen inte kunnat försvinna ur synhåll för den andra hästen.
 
Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma. Vår tanke är att ha en lösdrift, men även uteboxar (och på sikt kallstall) att använda vid behov. Min bekanta tyckte att det var modigt, eftersom hennes uppfattning var att "många hästar klarar inte att gå på lösdrift". Jag undrade lite försiktigt vad hon tänkte på då, och hon menade att det är "väldigt vanligt" att hästar på lösdrift inte kan slappna av, blir stressade o. s. v.

Det här är ju inte riktigt den bild jag har av lösdrift - men jag har å andra sidan aldrig haft häst på det sättet. Men, som jag har förstått det trivs de allra flesta hästar bra på lösdrift. Är det en missuppfattning?

Jag funderar på om hennes erfarenhet kommer från "dåliga" lösdrifter - kanske otillräckliga ytor, dåliga rutiner, hästar som inte trivs tillsammans eller liknande. Då kan jag tänka mig att hästarna lättare blir stressade och inte kan slappna av, kanske? Eller är jag naiv, och har en förskönad bild av hästhållning på lösdrift?

Våra hästar är/kommer vara ponnyer av robust modell. Min är en tinkerkorsning, och vi vill ha någon liknande typ av ponny till dottern. Bör vi räkna med att det kan bli svårt för dem att bo på lösdrift, eller är det mest sannolikt att det kommer att gå bra?
Skulle säga det beror på individen och inte rasen. Vissa hästar trivs aldrig på lösdrift och vill hellre ha långa utedagar men egen box på natten. Vissa älskar lösdriftslivet. Jag tycker det viktiga är att inte tvinga hästen till det ena eller det andra. Lösdrift är bra men absolut inte bäst för alla.
 
Ja det är något man behöver vara förberedd på. En häst som inte bryr sig särskilt att vara ensam annars kan få fullkomlig panik när hen inte mår bra och blir ensam. Har en av mina behövt boxvila har den andra stått inne med. Sjukhage har ordnats så att den friska hästen inte kunnat försvinna ur synhåll för den andra hästen.

Det tror jag löser sig utan problem för oss, om vi skulle råka bli stående med en häst på boxvila. Ytan närmast utanför de två boxarna kommer förmodligen att få ett "riktigt staket" runt sig, så i en nödsituation kan vi plocka undan och låta den friska hästen ha den delen som "sällskapshage" till sin sjuka kompis.
 
Skulle säga det beror på individen och inte rasen. Vissa hästar trivs aldrig på lösdrift och vill hellre ha långa utedagar men egen box på natten. Vissa älskar lösdriftslivet. Jag tycker det viktiga är att inte tvinga hästen till det ena eller det andra. Lösdrift är bra men absolut inte bäst för alla.

Det är klart att vi inte vill "tvinga" hästarna till något de inte trivs med. Jag funderar dock (i ett lite större perspektiv) kring det här med att "tvinga" hästen till att stå på box eller lösdrift, vad hästen trivs bäst med, o. s. v. Hur vet man det, egentligen? Förutsatt då givetvis att man inte har möjlighet att varje dag låta hästen själv välja mellan lösdrift och uppstallning.

Jag utgår från att de allra flesta gör sitt bästa med de förutsättningar man har. Men, om man aldrig testat något annat, hur vet man då vad hästen verkligen föredrar?

Min ponny har, i vart fall under tiden i min ägo, alltid stått på box. Visst har hon gått ute nattetid i bland på sommaren, men inte mer än så. Hon spenderar i nuläget ca 10-12 timmar/dygn på box, och ter sig nöjd och tillfreds med tillvaron. Eftersom det är det enda stall jag haft henne i, så vet jag ju inte om hon egentligen skulle vilja vara ute mer eller mindre. Jag tror att hon kommer trivas med att bo på lösdrift, men säker kan jag ju inte vara. Jag tror i ärlighetens namn inte att hon hade haft några direkta åsikter om att stå inne 16-20 timmar per dygn heller, eftersom hon är en så lättsam ponny, men det skulle inte kännas bra alls för mig.

Bara en fundering som dök upp, så jag riktar mig väl inte specifikt till dig, egentligen.
 
Det är klart att vi inte vill "tvinga" hästarna till något de inte trivs med. Jag funderar dock (i ett lite större perspektiv) kring det här med att "tvinga" hästen till att stå på box eller lösdrift, vad hästen trivs bäst med, o. s. v. Hur vet man det, egentligen? Förutsatt då givetvis att man inte har möjlighet att varje dag låta hästen själv välja mellan lösdrift och uppstallning.

Jag utgår från att de allra flesta gör sitt bästa med de förutsättningar man har. Men, om man aldrig testat något annat, hur vet man då vad hästen verkligen föredrar?
Tänkte samma. Undra hur många som provat bägge alternativen innan de uttalar sig.
 
Man får prova sig fram, om man har möjlighet.

Min häst blir lätt stallmodig (är det ens ett ord idag? 😅) när han står på box. Men sen beror det mycket på kompisar också, hur bra han trivs generellt.

Ja, precis, om man har möjlighet. Men många har ju inte sådana möjligheter. Man köper en häst och låter den bo där man tror att den kommer att trivas. Fungerar det inte alls testar man förhoppningsvis något annat, men om hästen "verkar nöjd" tror jag att många inte "testar vidare" bara för att vara helt säker på vad hästen verkligen trivs bäst med.
 
Det är klart att vi inte vill "tvinga" hästarna till något de inte trivs med. Jag funderar dock (i ett lite större perspektiv) kring det här med att "tvinga" hästen till att stå på box eller lösdrift, vad hästen trivs bäst med, o. s. v. Hur vet man det, egentligen? Förutsatt då givetvis att man inte har möjlighet att varje dag låta hästen själv välja mellan lösdrift och uppstallning.

Jag utgår från att de allra flesta gör sitt bästa med de förutsättningar man har. Men, om man aldrig testat något annat, hur vet man då vad hästen verkligen föredrar?

Min ponny har, i vart fall under tiden i min ägo, alltid stått på box. Visst har hon gått ute nattetid i bland på sommaren, men inte mer än så. Hon spenderar i nuläget ca 10-12 timmar/dygn på box, och ter sig nöjd och tillfreds med tillvaron. Eftersom det är det enda stall jag haft henne i, så vet jag ju inte om hon egentligen skulle vilja vara ute mer eller mindre. Jag tror att hon kommer trivas med att bo på lösdrift, men säker kan jag ju inte vara. Jag tror i ärlighetens namn inte att hon hade haft några direkta åsikter om att stå inne 16-20 timmar per dygn heller, eftersom hon är en så lättsam ponny, men det skulle inte kännas bra alls för mig.

Bara en fundering som dök upp, så jag riktar mig väl inte specifikt till dig, egentligen.
Man märker ganska väl vad hästen trivs med. Många tycker att hästar pratar ju inte men lyssnar man så gör de faktiskt det. Stor skillnad på att trivas eller acceptera läget.
 
Det är klart att vi inte vill "tvinga" hästarna till något de inte trivs med. Jag funderar dock (i ett lite större perspektiv) kring det här med att "tvinga" hästen till att stå på box eller lösdrift, vad hästen trivs bäst med, o. s. v. Hur vet man det, egentligen? Förutsatt då givetvis att man inte har möjlighet att varje dag låta hästen själv välja mellan lösdrift och uppstallning.

Jag utgår från att de allra flesta gör sitt bästa med de förutsättningar man har. Men, om man aldrig testat något annat, hur vet man då vad hästen verkligen föredrar?

Min ponny har, i vart fall under tiden i min ägo, alltid stått på box. Visst har hon gått ute nattetid i bland på sommaren, men inte mer än så. Hon spenderar i nuläget ca 10-12 timmar/dygn på box, och ter sig nöjd och tillfreds med tillvaron. Eftersom det är det enda stall jag haft henne i, så vet jag ju inte om hon egentligen skulle vilja vara ute mer eller mindre. Jag tror att hon kommer trivas med att bo på lösdrift, men säker kan jag ju inte vara. Jag tror i ärlighetens namn inte att hon hade haft några direkta åsikter om att stå inne 16-20 timmar per dygn heller, eftersom hon är en så lättsam ponny, men det skulle inte kännas bra alls för mig.

Bara en fundering som dök upp, så jag riktar mig väl inte specifikt till dig, egentligen.

En jag känner hade när jag hängde hennes stall lösdrift och vanligt stall. Varje natt fick några hästar gå in. Nån för att äta lite mindre (fri tillgång ute) och nån för att de behövde få mer mat. På kvällen när de skulle in så var det ibland nån häst som ville vara kvar ute och då fick den det. Då fick nån annan gå in som visade att den hellre stod box just den natten. Det varierade från kväll till kväll. Det var inte alltid samma häst som ville in och samma som ville vara kvar ute. Så jag tror att det är svårt att veta och jag tror att hade varje häst fått välja fritt hade nog många valt att vara ute en del nätter och inne andra. Sen finns ju säkert de som varje natt föredrar det ena eller det andra.
 
Man märker ganska väl vad hästen trivs med. Många tycker att hästar pratar ju inte men lyssnar man så gör de faktiskt det. Stor skillnad på att trivas eller acceptera läget.

Absolut, men om man inte provat några alternativ, hur ska man då veta om hästen verkligen trivs, eller om den "bara" tycker att tillvaron är "bra nog"? Utan att ha testat lösdrift, utebox, kallstall, varmstall, ute 16 timmar, 12, 8, 4 timmar, stort stall, litet stall, en hagkompis, många hagkompisar o. s. v. så är det ju svårt att faktiskt veta vad hästen skulle tycka om andra alternativ, tänker jag.
 
En jag känner hade när jag hängde hennes stall lösdrift och vanligt stall. Varje natt fick några hästar gå in. Nån för att äta lite mindre (fri tillgång ute) och nån för att de behövde få mer mat. På kvällen när de skulle in så var det ibland nån häst som ville vara kvar ute och då fick den det. Då fick nån annan gå in som visade att den hellre stod box just den natten. Det varierade från kväll till kväll. Det var inte alltid samma häst som ville in och samma som ville vara kvar ute. Så jag tror att det är svårt att veta och jag tror att hade varje häst fått välja fritt hade nog många valt att vara ute en del nätter och inne andra. Sen finns ju säkert de som varje natt föredrar det ena eller det andra.

Det låter rimligt, tycker jag. Jag tror att det är väldigt vanligt att man nöjer sig med "bra nog" (och i sak är det väl inget fel i det) och att det då är svårt att faktiskt veta vad hästen skulle föredra om den hade möjlighet att välja helt fritt.
 
Absolut, men om man inte provat några alternativ, hur ska man då veta om hästen verkligen trivs, eller om den "bara" tycker att tillvaron är "bra nog"? Utan att ha testat lösdrift, utebox, kallstall, varmstall, ute 16 timmar, 12, 8, 4 timmar, stort stall, litet stall, en hagkompis, många hagkompisar o. s. v. så är det ju svårt att faktiskt veta vad hästen skulle tycka om andra alternativ, tänker jag.
Det är det jag menar att man ser på hästen för hästen berättar om man lyssnar. Du känner din häst/ponny och hade märkt om den inte gillade ditt upplägg utan att prova allt det där. Många är dock inte jättebra på att läsa av sin häst eller så bryr dom sig inte.
 
Det är det jag menar att man ser på hästen för hästen berättar om man lyssnar. Du känner din häst/ponny och hade märkt om den inte gillade ditt upplägg utan att prova allt det där. Många är dock inte jättebra på att läsa av sin häst eller så bryr dom sig inte.
Håller med. Alldeles för få människor verkar lyssna på sina hästar. Jag vet inte om det är ointresse, man har så mycket med sig själv att inget annat går in eller påverkan utifrån?
 
Håller med. Alldeles för få människor verkar lyssna på sina hästar. Jag vet inte om det är ointresse, man har så mycket med sig själv att inget annat går in eller påverkan utifrån?
Vet inte heller riktigt. Ser många som är ganska duktiga på att rida men som inte kan något direkt på marken. Tror många inte studerar sina hästar i hagen och lär sig hur de är eller lär känna dem förutom på ryggen utan liksom ”bara gör” när de ska till stallet.
Spekulerar bara lite nu dock.
 
Jag upplever att många människor fortfarande har en helt felaktig uppfattning om de andra däggdjuren. Dom är väldigt lika oss, men tyvärr finns det kvar gammal indoktrinering som gör att folk liksom... Dom verkar tro att hästar är nästan som maskiner?

"Klappa hårt så den känner det" (fast hästar har fler nervceller på huden än människor"

"Den är bara dum" (fast den gör ett tydligt painface eller signalerar rädsla)

Med mer med mera.

Hästar och de andra däggdjuren pratar faktiskt jättemycket! Men dom pratar med sina kroppar. Och hästars språk, eller signalsystem, är faktiskt delvis kartlagt vetenskapligt. Alla kan lära sig läsa/lyssna på hästar.

Så varför finns det så många som fortfarande tittar på hästar utan att SE?
 
Det är det jag menar att man ser på hästen för hästen berättar om man lyssnar. Du känner din häst/ponny och hade märkt om den inte gillade ditt upplägg utan att prova allt det där. Många är dock inte jättebra på att läsa av sin häst eller så bryr dom sig inte.

Jag vet inte om vi pratar lite om varandra?

Jag menar inte att märka om hästen inte gillar/inte trivs med det som är. Jag menar hur man vet att det som är, faktiskt är vad hästen föredrar, om den hade möjlighet att välja fritt. Hur vet man det, utan att verkligen testa och ge hästen alla valmöjligheter?

Jag vet till exempel att min häst tycker att det är "helt okej" att gå ensam i hagen, så länge hon kan se någon annan häst för det mesta. Hon är också "helt okej" med att inte se någon häst alls, någon timme här och där. Men jag vet också att hon tycker att det är trevligare att ha en kompis eller två i samma hage.

Då är det ju tydligt att ensam är, enligt min häst, acceptabelt, men en kompis i hagen är att föredra. Fler än två hagkompisar går inte att ha där vi står nu, och på vår egen gård kommer vi som sagt att ha "bara" två hästar. Alltså vet jag inte, rent teoretiskt, om min häst skulle föredra att ha tio kompisar i hagen, eftersom jag inte kunnat testa det.

Jag vet också att min häst är till synes nöjd med tillvaron när hon kommer ut 6 på morgonen och in vid 19. Samtidigt vet jag att hon är lika nöjd med tillvaron de nätter hon sovit ute sommartid. Men jag vet också att hon inte visade några beteendeförändringar under den period då vi tog in hästarna runt 16.30. Någon gång har hon av diverse anledningar behövt komma in redan runt 13, och stod då själv till 16.30. Hon tog även det med samma nöjdhet. Det enda som gör henne en aning upprörd är att komma ut "för sent" på morgonen, men det handlar ju snarare om ruckade rutiner än om antalet timmar.

Därför så tror jag ju att lösdrift - med en bra ligghall där hon kan välja att komma undan "skitväder" - är ett bra alternativ för henne, eftersom jag vet att hon är ganska obrydd om att vara inne eller ute. Men hur vet jag det, egentligen, om jag inte provat alla möjliga alternativ? Hur vet jag då att det är det bästa alternativet, och inte "bara" bra nog?

Fullt möjligt att jag övertänker det hela nu, det är jag medveten om. Så länge hästarna verkar må bra, så är det väl sannolikt "bra nog", men hur vet jag egentligen att jag inte "tvingar" min häst till något annat än vad hon allra helst skulle ha valt, om hon hade fria valmöjligheter?
 
Jag med faktiskt, dock tror jag det är ovanligt, särskilt för de som står inackorderade.

Jag tror också att det är ovanligt, speciellt om man vill ta reda på om hästen föredrar varmstall/kallstall/utebox, om den vill stå på box, och om/hur det varierar beroende på årstid, väder, temperatur, vind o. s. v.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 515
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 806
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 851
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp