Hästar på lösdrift

Jag vet inte om vi pratar lite om varandra?

Jag menar inte att märka om hästen inte gillar/inte trivs med det som är. Jag menar hur man vet att det som är, faktiskt är vad hästen föredrar, om den hade möjlighet att välja fritt. Hur vet man det, utan att verkligen testa och ge hästen alla valmöjligheter?

Jag vet till exempel att min häst tycker att det är "helt okej" att gå ensam i hagen, så länge hon kan se någon annan häst för det mesta. Hon är också "helt okej" med att inte se någon häst alls, någon timme här och där. Men jag vet också att hon tycker att det är trevligare att ha en kompis eller två i samma hage.

Då är det ju tydligt att ensam är, enligt min häst, acceptabelt, men en kompis i hagen är att föredra. Fler än två hagkompisar går inte att ha där vi står nu, och på vår egen gård kommer vi som sagt att ha "bara" två hästar. Alltså vet jag inte, rent teoretiskt, om min häst skulle föredra att ha tio kompisar i hagen, eftersom jag inte kunnat testa det.

Jag vet också att min häst är till synes nöjd med tillvaron när hon kommer ut 6 på morgonen och in vid 19. Samtidigt vet jag att hon är lika nöjd med tillvaron de nätter hon sovit ute sommartid. Men jag vet också att hon inte visade några beteendeförändringar under den period då vi tog in hästarna runt 16.30. Någon gång har hon av diverse anledningar behövt komma in redan runt 13, och stod då själv till 16.30. Hon tog även det med samma nöjdhet. Det enda som gör henne en aning upprörd är att komma ut "för sent" på morgonen, men det handlar ju snarare om ruckade rutiner än om antalet timmar.

Därför så tror jag ju att lösdrift - med en bra ligghall där hon kan välja att komma undan "skitväder" - är ett bra alternativ för henne, eftersom jag vet att hon är ganska obrydd om att vara inne eller ute. Men hur vet jag det, egentligen, om jag inte provat alla möjliga alternativ? Hur vet jag då att det är det bästa alternativet, och inte "bara" bra nog?

Fullt möjligt att jag övertänker det hela nu, det är jag medveten om. Så länge hästarna verkar må bra, så är det väl sannolikt "bra nog", men hur vet jag egentligen att jag inte "tvingar" min häst till något annat än vad hon allra helst skulle ha valt, om hon hade fria valmöjligheter?
Det tror jag inte men jag kortar ner mina svar mycket för att det är inte så komplicerat (enligt mig) som man tror. Jag menar att man märker vad hästen föredrar om man läser av den, även utan att testa alla alternativ. Hur hästen är kan ju vara flytande efter deras mående precis som hos oss. Enligt mig är det stor skillnad på att acceptera läget och trivas men detta syns ju tydligt oavsett.
Jag förstår precis hur du menar och tänker, din häst kan vara glad att den har en omtänksam matte som funderar på detta men jag upplever du oroar dig lite över om du ger din häst det bästa i din text men den biten kan jag har missförstått såklart. 🙂
 
Hästar accepterar extremt mycket - de individer med starka åsikter som uttrycker det hamnar sällan i avel och har svårt rent allmänt att hitta en plats i människans värld. Dom avlivas ofta på grund av hur dom uttrycker sitt missnöje.

Du kan inte säga att hästen trivs bara för att den accepterar läget.

Men det går att se om en häst mår bra och är nöjd. Är den lugn och lugnt intresserad av sin omgivning, visar inga stresstecken eller smärttecken, sover bra inklusive ligga ner, äter bra, fin i päls och hovar, etc.

Men man ska vara medveten om att det går att misstolka saker, tillexempel en häst som står still i sin grushage själv kan feltolkas som lugn, när den egentligen är apatisk.
 
Det tror jag inte men jag kortar ner mina svar mycket för att det är inte så komplicerat (enligt mig) som man tror. Jag menar att man märker vad hästen föredrar om man läser av den, även utan att testa alla alternativ. Hur hästen är kan ju vara flytande efter deras mående precis som hos oss. Enligt mig är det stor skillnad på att acceptera läget och trivas men detta syns ju tydligt oavsett.
Jag förstår precis hur du menar och tänker, din häst kan vara glad att den har en omtänksam matte som funderar på detta men jag upplever du oroar dig lite över om du ger din häst det bästa i din text men den biten kan jag har missförstått såklart. 🙂

Men hur vet du vad hästen föredrar - ur alla aspekter - om den inte fått möjlighet att testa "allt"?

Jag menar alltså utöver "bara" box eller lösdrift, utan allt annat som också påverkar.

Jag är inte orolig för att inte märka om min häst inte trivs, men hur ska jag vara säker på att det verkligen är vad hon föredrar, om hon skulle kunna välja fritt?
 
Hästar accepterar extremt mycket - de individer med starka åsikter som uttrycker det hamnar sällan i avel och har svårt rent allmänt att hitta en plats i människans värld. Dom avlivas ofta på grund av hur dom uttrycker sitt missnöje.

Du kan inte säga att hästen trivs bara för att den accepterar läget.

Men det går att se om en häst mår bra och är nöjd. Är den lugn och lugnt intresserad av sin omgivning, visar inga stresstecken eller smärttecken, sover bra inklusive ligga ner, äter bra, fin i päls och hovar, etc.

Men man ska vara medveten om att det går att misstolka saker, tillexempel en häst som står still i sin grushage själv kan feltolkas som lugn, när den egentligen är apatisk.

Ja, allt det du skriver är ju självklart. Men, hur vet du om den är nöjd för att det är bra nog, eller om det är för att det är precis så som hästen verkligen föredrar? Hur vet jag om min häst skulle kunna ha det ännu bättre, vara mer nöjd, även om hon är nöjd?

Jag tror att det är att inte fundera på det som kan göra att en del hästar kanske inte har det så bra som de skulle kunna, för att man helt enkelt är nöjd med "bra nog" och testar inget nytt för att se om det kan vara "ännu bättre". Då är det ju väldigt beroende av var man anser är "bra nog".
 
Men hur vet du vad hästen föredrar - ur alla aspekter - om den inte fått möjlighet att testa "allt"?

Jag menar alltså utöver "bara" box eller lösdrift, utan allt annat som också påverkar.

Jag är inte orolig för att inte märka om min häst inte trivs, men hur ska jag vara säker på att det verkligen är vad hon föredrar, om hon skulle kunna välja fritt?
Jag tycker det är en intressant, filosofisk fråga. Och skitsvårt på gränsen till omöjligt att svara på rent praktiskt.
 
Jag tror också att det är ovanligt, speciellt om man vill ta reda på om hästen föredrar varmstall/kallstall/utebox, om den vill stå på box, och om/hur det varierar beroende på årstid, väder, temperatur, vind o. s. v.
Dert finns en hel del undersökningar om vad som fungerar bäst avseende temperatur för hästar.

Och det är svalt och kallt som gäller. Komforttemperaturen ligger snarare på minussidan på vintern.

Det är främst människorna som vill ha varmstall, för att slippa frysa själva och minimera problem med fruset vatten.

Här kommer också resonemang om sådant som täcken, och huruvida man ska/kan/borde klippa hästar.

Jag äger några täcken, som egentligen aldrig används. Klippa hästar? Nej, möjligen en lättare spårklippning på någon häst som arbetar hårt. Men "arbeta hårt" är i min värld arbete 5 dagar i vecka med att köra hem timmer/ved från skogen.
Alltså långt ifrån en timmes ridtur/körtur.

Fryser mina hästar som går på lösdrift? Nej, det har jag inte sett. Och jag tittar mycket på hästarna för att "läsa" dem.
 
Ja, allt det du skriver är ju självklart. Men, hur vet du om den är nöjd för att det är bra nog, eller om det är för att det är precis så som hästen verkligen föredrar? Hur vet jag om min häst skulle kunna ha det ännu bättre, vara mer nöjd, även om hon är nöjd?

Jag tror att det är att inte fundera på det som kan göra att en del hästar kanske inte har det så bra som de skulle kunna, för att man helt enkelt är nöjd med "bra nog" och testar inget nytt för att se om det kan vara "ännu bättre". Då är det ju väldigt beroende av var man anser är "bra nog".

Problemet med den här frågeställningen är att hästar (och de flesta andra däggdjuren) har väldigt svaga begrepp om dåtid och framtid.

Att jämföra saker kräver en viss abstraktionsförmåga.

Människan kan tänka "jag gillade mitt förra boende bättre än nuvarande, men jag skulle nog trivas ännu bättre med xyz".

Hästen kan bara tänka "jag gillar min situation" eller "jag gillar inte min situation".

Så om du som hästens människa vill reda ut vad hästen gillar bäst, så är det du som måste jämföra och analysera utefter hästens beteende och mående.
 
Så varför finns det så många som fortfarande tittar på hästar utan att SE?
Detta ☝️
Men hur vet du vad hästen föredrar - ur alla aspekter - om den inte fått möjlighet att testa "allt"?

Jag menar alltså utöver "bara" box eller lösdrift, utan allt annat som också påverkar.

Jag är inte orolig för att inte märka om min häst inte trivs, men hur ska jag vara säker på att det verkligen är vad hon föredrar, om hon skulle kunna välja fritt?
Känns som att jag upprepar mig konstant men det är för att jag känner mina hästar och ser vad de vill. De är mycket kommunikativa och det syns när de är nöjda och har vad de vill ha vs vad de accepterar. Tror du behöver studera din häst så får du svar.
 
Problemet med den här frågeställningen är att hästar (och de flesta andra däggdjuren) har väldigt svaga begrepp om dåtid och framtid.

Att jämföra saker kräver en viss abstraktionsförmåga.

Människan kan tänka "jag gillade mitt förra boende bättre än nuvarande, men jag skulle nog trivas ännu bättre med xyz".

Hästen kan bara tänka "jag gillar min situation" eller "jag gillar inte min situation".

Så om du som hästens människa vill reda ut vad hästen gillar bäst, så är det du som måste jämföra och analysera utefter hästens beteende och mående.

Det du skriver är, igen, självklart. Det jag funderar på är hur man tar reda på vad som verkligen är allra mest så som hästen verkligen föredrar, och inte "bara" nöjer sig med "bra nog". Även om hästen är nöjd som det är, så betyder ju inte det att det inte skulle kunna vara ännu bättre.

Inte så att hästen står i hagen och fantiserar om det där abstrakta "ännu bättre", men om den fick testa, kanske något annat skulle vara just ännu bättre.

Men det är nog som @Blyger var inne på, en filosofisk fråga som kanske är omöjlig att riktigt besvara.
 
Detta ☝️

Känns som att jag upprepar mig konstant men det är för att jag känner mina hästar och ser vad de vill. De är mycket kommunikativa och det syns när de är nöjda och har vad de vill ha vs vad de accepterar. Tror du behöver studera din häst så får du svar.

Jag tror att vi pratar om lite olika saker.

Du skriver att du känner dina hästar och ser vad de vill, att det syns när de är nöjda och har vad de vill ha - såklart! Det ser ju jag också på min häst. Jag ser till exempel att hon tycker det är trevligare att ha en eller två kompisar i hagen, även om hon utan problem accepterar att gå själv.

Man skulle då kunna tänka att hon är nöjd när hon har en kompis i hagen, och så är det bra så. Men - rent hypotetiskt - hon kanske skulle trivas ännu bättre med 5 kompisar i hagen? Nu är just det inget som jag kommer att kunna erbjuda henne, så där får jag nöja mig med att veta att det är "bra nog".

Eller - hon är nöjd med att stå i sin box ca 19-6. Hon trivs bra med det, men jag vill ändå testa att ha henne på lösdrift på vår gård för att se om hon trivs ännu bättre med det.

Om jag "bara" nöjer mig med att hon är nöjd, så skulle jag inte ens behöva fundera kring box eller lösdrift, eftersom hon ju är just nöjd. Men jag tänker att även om en häst är nöjd, så kan det finnas utrymme för att det kan vara bättre. Även om hästen naturligtvis inte tänker på det eller funderar över vad som skulle göra tillvaron ännu bättre.

Kanske är det att stå på box 19-6, och vara i hage med 1-2 kompisar dagtid som är det ultimata för just min häst. Då är det ju inte konstigt att jag upplever henne som nöjd och tillfreds, om det är det "mest nöjda" hon kan vara. Men utan att testa kan jag ju inte riktigt veta om något annat skulle göra henne ännu mer nöjd.
 
Jag upplever att många människor fortfarande har en helt felaktig uppfattning om de andra däggdjuren. Dom är väldigt lika oss, men tyvärr finns det kvar gammal indoktrinering som gör att folk liksom... Dom verkar tro att hästar är nästan som maskiner?

"Klappa hårt så den känner det" (fast hästar har fler nervceller på huden än människor"

"Den är bara dum" (fast den gör ett tydligt painface eller signalerar rädsla)

Med mer med mera.

Hästar och de andra däggdjuren pratar faktiskt jättemycket! Men dom pratar med sina kroppar. Och hästars språk, eller signalsystem, är faktiskt delvis kartlagt vetenskapligt. Alla kan lära sig läsa/lyssna på hästar.

Så varför finns det så många som fortfarande tittar på hästar utan att SE?

Det där känner jag verkligen inte igen från hästfolk i min omgivning. Det var säkert 15 år sedan, om inte mer, som jag t. ex. hörde någon säga något åt hållet "klappa hårt så att den känner det". Tvätt om, tycker jag att de allra flesta är medvetna om hur känsliga hästar är. Redan under dotterns mycket korta ridskolekarriär (hon är 17 nu, och då var hon nog 5 eller 6) förklarade ridläraren hur hästarna känner en fluga på huden, och att man därför ska smeka hästen i stället för att klappa o. s. v.

Jag tror att det är ett större problem när man anser sig vara fullärd, och man kanske mer eller mindre medvetet slutar att vara öppen för ny kunskap och att omvärdera det man redan "vet". Att man nöjer sig just med "bra nog" i alla situationer, för att det är vad man anser vara just "bra nog" och därför inte behöver/kan/bör vidareutvecklas. Då riskerar man förstås att missa väldigt mycket som har potential att vara eller fungera "ännu bättre".
 
Ja, precis, om man har möjlighet. Men många har ju inte sådana möjligheter. Man köper en häst och låter den bo där man tror att den kommer att trivas. Fungerar det inte alls testar man förhoppningsvis något annat, men om hästen "verkar nöjd" tror jag att många inte "testar vidare" bara för att vara helt säker på vad hästen verkligen trivs bäst med.
Fast när du har hästarna hemma på gården och träffar dem "för jämnan" så kommer du att märka sådana saker. De är alla olika, och det häftiga är när de upptäcker att de har möjlighet att göra val. :heart
Jag tycker att din grundplan för det provisoriska stallet verkar bra, möjligtvis med det där tillägget om ventilation i takfoten. Bo in er på gården. Upplev alla årstider. Ta sedan beslut om det permanenta stallet.
 
Jag med faktiskt, dock tror jag det är ovanligt, särskilt för de som står inackorderade.
Det är väl olika med det också?
På anläggningar med många möjligheter så brukar det gå att göra.
Här i tråden så handlar det dessutom om att hålla hästar hemma och då tycker jag nog att man gott kan anpassa sig efter varje häst som individ.
Så svårt är det inte.
 
Hästen kan bara tänka "jag gillar min situation" eller "jag gillar inte min situation".
Jag har nog upplevt en större variation än så.
Med grader på gilla respektive ogilla.
Till den punkt att det ibland blir outhärdligt för hästen.

Och jag tycker nog att jag kan se skillnaden på hästen.
Typ "här är bra " jämfört med "här är alldeles fantastiskt".
 
Jag har nog upplevt en större variation än så.
Med grader på gilla respektive ogilla.
Till den punkt att det ibland blir outhärdligt för hästen.

Och jag tycker nog att jag kan se skillnaden på hästen.
Typ "här är bra " jämfört med "här är alldeles fantastiskt".

Ja absolut, men dom har inte särskilt stor frontallob och förmåga till abstrakt tänkande, dvs det är svårt för dom att jämföra mot något som hänt i det förflutna eller en hypotetisk framtid.

Och även om dom kunde det, så kan dom inte förmedla det via det språk dom har tillgängligt: kroppsspråk kommunicerar nuet.
 
Det tror jag med.
Jag har lånat ut (min förra) ponny ett par gånger akut, tänker att folk ställer upp och hjälper varandra om de kan :)

I allra allra värsta fall så skulle vi kanske kunna låna L i några dagar då eller att våran häst kunde bo där L bor och D bodde isommar OM vi skulle be höva ha en häst på häst klinik i några dagar. Så det skulle nog lösa sig isåfall ❤️
 
Har inte läst hela tråden så ni har kanske redan sagt det, men tänker att med en så stor lösdrift går det också att stänga in dem där vid behov (så som vid nyår). Lampor/belysning kommer ni uppskatta om ni har där vintertid med. Enkel gång mellan höet och lösdriften är också trevligt om möjligt, framför allt om ni har lättfödda ponnyer och fodrar flera gånger per dag.

Ni verkar ha en vettig plan, det ska nog gå bra :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 515
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 806
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 851
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp