Hästar på lösdrift

Jag tror att vi pratar om lite olika saker.

Du skriver att du känner dina hästar och ser vad de vill, att det syns när de är nöjda och har vad de vill ha - såklart! Det ser ju jag också på min häst. Jag ser till exempel att hon tycker det är trevligare att ha en eller två kompisar i hagen, även om hon utan problem accepterar att gå själv.

Man skulle då kunna tänka att hon är nöjd när hon har en kompis i hagen, och så är det bra så. Men - rent hypotetiskt - hon kanske skulle trivas ännu bättre med 5 kompisar i hagen? Nu är just det inget som jag kommer att kunna erbjuda henne, så där får jag nöja mig med att veta att det är "bra nog".

Eller - hon är nöjd med att stå i sin box ca 19-6. Hon trivs bra med det, men jag vill ändå testa att ha henne på lösdrift på vår gård för att se om hon trivs ännu bättre med det.

Om jag "bara" nöjer mig med att hon är nöjd, så skulle jag inte ens behöva fundera kring box eller lösdrift, eftersom hon ju är just nöjd. Men jag tänker att även om en häst är nöjd, så kan det finnas utrymme för att det kan vara bättre. Även om hästen naturligtvis inte tänker på det eller funderar över vad som skulle göra tillvaron ännu bättre.

Kanske är det att stå på box 19-6, och vara i hage med 1-2 kompisar dagtid som är det ultimata för just min häst. Då är det ju inte konstigt att jag upplever henne som nöjd och tillfreds, om det är det "mest nöjda" hon kan vara. Men utan att testa kan jag ju inte riktigt veta om något annat skulle göra henne ännu mer nöjd.
Jag ger upp med att förklara för dig😉
Du kommer säkert fram till något till slut.
 
Det är väl olika med det också?
På anläggningar med många möjligheter så brukar det gå att göra.
Här i tråden så handlar det dessutom om att hålla hästar hemma och då tycker jag nog att man gott kan anpassa sig efter varje häst som individ.
Så svårt är det inte.

Men de flesta anläggningar, i alla fall
 
Det är väl olika med det också?
På anläggningar med många möjligheter så brukar det gå att göra.
Här i tråden så handlar det dessutom om att hålla hästar hemma och då tycker jag nog att man gott kan anpassa sig efter varje häst som individ.
Så svårt är det inte.

Men de flesta anläggningar, i alla fall som jag är bekant med, har begränsade möjligheter att låta inackorderade "prova sig fram". Det finns säkert sådana anläggningar, och kanske är det vanligare på t. ex. islandshästanläggningar samt mer "ute på landet" där det kanske finns mer mark än vad det finns närmre större städer?

Angående hur lätt eller svårt det är att anpassa sig efter varje häst, så kan det ju absolut vara lite knepigt, tänker jag. I synnerhet om man "bara" har två hästar.

Jag menar naturligtvis inte att vi inte kommer att försöka göra det så bra som möjligt för våra hästar. Det är ju självklart! Men jag kan absolut se vad som kan bli svårigheter i att anpassa helt utefter deras behov och viljor.
 
Men de flesta anläggningar, i alla fall som jag är bekant med, har begränsade möjligheter att låta inackorderade "prova sig fram". Det finns säkert sådana anläggningar, och kanske är det vanligare på t. ex. islandshästanläggningar samt mer "ute på landet" där det kanske finns mer mark än vad det finns närmre större städer?

Angående hur lätt eller svårt det är att anpassa sig efter varje häst, så kan det ju absolut vara lite knepigt, tänker jag. I synnerhet om man "bara" har två hästar.

Jag menar naturligtvis inte att vi inte kommer att försöka göra det så bra som möjligt för våra hästar. Det är ju självklart! Men jag kan absolut se vad som kan bli svårigheter i att anpassa helt utefter deras behov och viljor.
Jag tycker nog att det är en plikt vi som djurägare har, att anpassa djurhållningen efter djuren.
Om vi nu skall hålla djur i fångenskap för vårt nöjes skull så är det det minsta som vi kan göra.
Att se till att även djuren kan njuta av sina liv på bästa sätt och att vi också skall vara ett nöje för våra djur.
 
Jag tycker nog att det är en plikt vi som djurägare har, att anpassa djurhållningen efter djuren.
Om vi nu skall hålla djur i fångenskap för vårt nöjes skull så är det det minsta som vi kan göra.
Att se till att även djuren kan njuta av sina liv på bästa sätt och att vi också skall vara ett nöje för våra djur.

Ja, det är som sagt en självklarhet. Vad jag menar är att det rent praktiskt kan vara svårt att erbjuda precis det som varje individ föredrar allra mest.

Jag pratar alltså inte om att ha en hästhållning som är "bra nog", utan om att sträva efter "ännu bättre".

Här i tråden har t. ex. nämnts att om en häst av två varit sjuk/skadad och behövt boxvila, så har även den andra hästen fått stå inne eller i liten hage i direkt anslutning till den sjuka/skadade hästens sjukhage. Det är förmodligen inget som den friska hästen far illa av att göra i några dagar, men är det verkligen vad den föredrar? Kanske inte.

Ett annat exempel skulle kunna vara om den ena hästen behöver stängas in på box (eller i ligghallen) nattetid en period för att torka upp om benen. Eftersom vi "bara" kommer att ha två hästar kommer den andra också att få stå på box/instängd i ligghallen då, även om den kanske hellre skulle föredra att vara ute.

Eller, för all del, om det skulle visa sig att vår ena ponny älskar livet som lösdriftshäst, och vår andra ponny visar sig vara en riktig stallälskare som vill stå på box 12 timmar per dygn. Nu tror jag inte att det är särskilt sannolikt, men helt säker kan jag ju inte vara eftersom vi inte ens hittat ponny nummer två ännu.

Men om de skulle visa sig ha så olika preferenser, så kan det ju bli lite svårt att erbjuda dem båda precis vad de helst av allt föredrar, vad som de känner är "allra bäst" om de skulle ha möjlighet att välja helt fritt, även om det då kanske skulle vara "bra nog" för båda att t. ex. stå på box 9 timmar per dygn under den blöta och kalla delen av året.
 
Jag tycker nog att det är en plikt vi som djurägare har, att anpassa djurhållningen efter djuren.
Om vi nu skall hålla djur i fångenskap för vårt nöjes skull så är det det minsta som vi kan göra.
Att se till att även djuren kan njuta av sina liv på bästa sätt och att vi också skall vara ett nöje för våra djur.
Men jösses, jag tycker ts verkar ha som mål att hästarna ska må så bra som möjligt.
 
Men jösses, jag tycker ts verkar ha som mål att hästarna ska må så bra som möjligt.

Jag funderar på om det på något sätt kan vara lite provocerande att jag inte "nöjer mig" med bra nog, utan att jag ändå funderar kring att få det ännu bättre.

Jag tänker att om man ser att hästen är nöjd och glad med tillvaron, så kan man välja att bekvämt luta sig tillbaka med vetskapen om att det är just bra nog. Så kan jag välja att resonera kring hur min ponny har det i dag. Hon är nöjd och trygg i sin box, och hon är nöjd och trygg i hagen med sin nuvarande kompis. Inget stressbeteende, fin i hull och päls, vaken och intresserad men lugn och trygg. Nöjd, helt enkelt. En glad ponny.

Men jag "nöjer mig" inte med det och utgår från att det är allra bäst för henne, enbart därför att det fungerar bra som det är. Jag vill testa lösdrift, som rent logiskt för mig känns som "det bästa alternativet" eftersom hästarna då kan välja själva var de vill vara. Jag vill erbjuda min ponny ett alternativ och låta henne testa, vad hon tycker är allra bäst, även om hon faktiskt är nöjd även med att stå på box.

Min gissning är att hon kommer vara lika nöjd även på lösdrift, eftersom hon är en så lättsam ponny som anpassar sig bra till olika situationer. Förmodligen blir det mest dotterns ponny som "får styra", och jag tror inte att min ponny kommer att ha några problem alls med det :)

Om man tänker att det är mer svart eller vitt, antingen är hästen nöjd eller så är den missnöjd, så kanske det blir lite provocerande att fundera kring om "nöjd" innebär "tillräckligt bra" eller "helt ultimat", och om vi faktiskt bör sträva efter mer än "tillräckligt bra" även om hästen redan är nöjd. Det är ju bekvämare att tänka att "min häst är nöjd, alltså är det bra nog" än att tänka "min häst är nöjd, så jag är på rätt väg, men kan hen ändå ha det ännu bättre på något annat vis?"
 
Ja, vi kommer ju att ha en plats för den vardagliga skötseln av hästarna, och där det största delen av året inte bör vara några problem att t. ex. sko/verka.

I framtiden när "det riktiga stallet" byggs, kommer vi att bygga ett separat utrymme för skötsel, som kommer att vara i anslutning till sadelkammare o. s. v. och därmed isolerat och uppvärmt. Men det ligger nog något år fram i tiden.

Jag kan lägga in min (väldigt enkla) paint-skiss för vårt tänkta första bygge, för att kunna ha hästar hemma. Här syns alltså hur vi tänkt inreda maskinhallen med två uteboxar och en (stor) ligghall. Utrymmet framför uteboxarna blir ju öppet, men där har vi tänkt kunna ställa upp hästarna vid skötsel o. s. v.

Där funderar jag om det rent teoretiskt går att sätta upp kraftiga presenningar vid behov, för att "skapa en vägg" och kunna värma upp hela stall-delen med hjälp av värmefläkt, eller om det blir för stort och luftigt så att det inte går att få upp värmen vid behov. "Bara boxarna" blir ju en mindre yta och således lättare att värma upp, men ger ingen bra plats för skötsel.

Förslag:
den boxen som blir i hörnet, gör den längre, så ni kan ha den som skötselplats, sätt stolpar och "takbjälkar" runt/över den, som ni kan fästa belysning och infravärmare eller grislampor i. Då har ni ett bra utrymme för både er själva, hovslagare och veterinär att arbeta i. Sätt inte upp någon "inredning" (krokar/hyllor el dyl), endast bind-ringar med löstagbara grimskaft i. Om båda hästarna behöver stå på box så är det då enkelt att bara ta bort grimskaften och spåna upp skötselplatsen (ni får ju ha någon form av dörr färdig, som bara är att hänga på vid behov). Behöver en box kunna hållas uppvärmd så har ni redan en stomme att dra en presenning över, samt värme.
 
Jag funderar på om det på något sätt kan vara lite provocerande att jag inte "nöjer mig" med bra nog, utan att jag ändå funderar kring att få det ännu bättre.

Jag tänker att om man ser att hästen är nöjd och glad med tillvaron, så kan man välja att bekvämt luta sig tillbaka med vetskapen om att det är just bra nog. Så kan jag välja att resonera kring hur min ponny har det i dag. Hon är nöjd och trygg i sin box, och hon är nöjd och trygg i hagen med sin nuvarande kompis. Inget stressbeteende, fin i hull och päls, vaken och intresserad men lugn och trygg. Nöjd, helt enkelt. En glad ponny.

Men jag "nöjer mig" inte med det och utgår från att det är allra bäst för henne, enbart därför att det fungerar bra som det är. Jag vill testa lösdrift, som rent logiskt för mig känns som "det bästa alternativet" eftersom hästarna då kan välja själva var de vill vara. Jag vill erbjuda min ponny ett alternativ och låta henne testa, vad hon tycker är allra bäst, även om hon faktiskt är nöjd även med att stå på box.

Min gissning är att hon kommer vara lika nöjd även på lösdrift, eftersom hon är en så lättsam ponny som anpassar sig bra till olika situationer. Förmodligen blir det mest dotterns ponny som "får styra", och jag tror inte att min ponny kommer att ha några problem alls med det :)

Om man tänker att det är mer svart eller vitt, antingen är hästen nöjd eller så är den missnöjd, så kanske det blir lite provocerande att fundera kring om "nöjd" innebär "tillräckligt bra" eller "helt ultimat", och om vi faktiskt bör sträva efter mer än "tillräckligt bra" även om hästen redan är nöjd. Det är ju bekvämare att tänka att "min häst är nöjd, alltså är det bra nog" än att tänka "min häst är nöjd, så jag är på rätt väg, men kan hen ändå ha det ännu bättre på något annat vis?"
Att hela tiden sträva efter att det måste bli bättre för en häst som redan har allt och är nöjd och glad är heller inte riktigt sunt på det sättet för då är ingenting någonsin heller tillräckligt bra. Det är ingen direkt prestige i att aldrig tycka något är tillräckligt bra.

Om man har gett hästen alla möjligheter i stallet, en bra ligghall som hästen faktiskt använder, en bra stor hage med vän och mental stimulans på det sättet hästen vill ha och behöver för att må bra så varför inte vara nöjd med det?

Ibland är faktiskt livet "bra nog" för en att trivas och må bra. Livet kanske inte är perfekt men det är det inte och kan inte bli för någon levande varelse. Risken med att hela tiden ha tankesättet att "detta är inte bra nog" är att man kastar den energin även på hästen som känner av att matte aldrig är riktigt nöjd med tillvaron. Det är inte sunt.

Det räcker gott med att göra så gott man kan i situationen, man agerar när man ser att ens häst inte är tillfreds och åtgärdar det så gott man kan. Mer är inte riktigt mänskligt att kunna göra.
 
En jag känner hade när jag hängde hennes stall lösdrift och vanligt stall. Varje natt fick några hästar gå in. Nån för att äta lite mindre (fri tillgång ute) och nån för att de behövde få mer mat. På kvällen när de skulle in så var det ibland nån häst som ville vara kvar ute och då fick den det. Då fick nån annan gå in som visade att den hellre stod box just den natten. Det varierade från kväll till kväll. Det var inte alltid samma häst som ville in och samma som ville vara kvar ute. Så jag tror att det är svårt att veta och jag tror att hade varje häst fått välja fritt hade nog många valt att vara ute en del nätter och inne andra. Sen finns ju säkert de som varje natt föredrar det ena eller det andra.
En man från mina hemtrakter hade lite för mycket pengar och ingen direkt hästvana. Han köpte ett gäng travhästar och tränade bara de som såg pigga och glada ut när de släpptes ut i hagarna på morgonen. 😅 :D
 
Förslag:
den boxen som blir i hörnet, gör den längre, så ni kan ha den som skötselplats, sätt stolpar och "takbjälkar" runt/över den, som ni kan fästa belysning och infravärmare eller grislampor i. Då har ni ett bra utrymme för både er själva, hovslagare och veterinär att arbeta i. Sätt inte upp någon "inredning" (krokar/hyllor el dyl), endast bind-ringar med löstagbara grimskaft i. Om båda hästarna behöver stå på box så är det då enkelt att bara ta bort grimskaften och spåna upp skötselplatsen (ni får ju ha någon form av dörr färdig, som bara är att hänga på vid behov). Behöver en box kunna hållas uppvärmd så har ni redan en stomme att dra en presenning över, samt värme.

Jag tror att jag är med på hur du tänker. Jag funderar dock på hur stort utrymme som behövs för skötselplats? Vår tanke är annars att utrymmet framför boxarna kan fungera (bland annat) som uppställningsplats, då det ju blir mer naturligt ljus där.

För uppvärmningsmöjligheter behöver jag nog fundera lite och jämföra hur olika saker fungerar, vad de kostar o. s. v. Om infravärmare, grislampor, värmefläkt eller något annat är mest lämpligt. Tanken på att ha en "färdig stomme" för att vid behov dra presenning över gillar jag, så det ska jag absolut ta med mig i vidare planering! Det går ju att lösa antingen med en hel "ram" på lagom takhöjd, eller med mestadels bindringar direkt i väggen, och en presenning redo att hänga upp med typ karbinhakar.
 
Att hela tiden sträva efter att det måste bli bättre för en häst som redan har allt och är nöjd och glad är heller inte riktigt sunt på det sättet för då är ingenting någonsin heller tillräckligt bra. Det är ingen direkt prestige i att aldrig tycka något är tillräckligt bra.

Om man har gett hästen alla möjligheter i stallet, en bra ligghall som hästen faktiskt använder, en bra stor hage med vän och mental stimulans på det sättet hästen vill ha och behöver för att må bra så varför inte vara nöjd med det?

Ibland är faktiskt livet "bra nog" för en att trivas och må bra. Livet kanske inte är perfekt men det är det inte och kan inte bli för någon levande varelse. Risken med att hela tiden ha tankesättet att "detta är inte bra nog" är att man kastar den energin även på hästen som känner av att matte aldrig är riktigt nöjd med tillvaron. Det är inte sunt.

Det räcker gott med att göra så gott man kan i situationen, man agerar när man ser att ens häst inte är tillfreds och åtgärdar det så gott man kan. Mer är inte riktigt mänskligt att kunna göra.

Jag har redan skrivit att det inte alls är något fel i sak att vara nöjd med "bra nog". Tvärt om, mår hästen bra så är det naturligtvis tillräckligt bra!

Vad jag funderat vidare kring är runt det här med att "tvinga" hästen till något, och att ge den möjlighet att "välja vad den föredrar". Hur man egentligen vet vad hästen helst av allt skulle välja, om den hade helt fritt val. I synnerhet hur man vet detta, och hur man är säker på att den hästhållning man har är den bästa, om man inte har möjlighet att testa "allt". Det är kanske främst en filosofisk fråga att tänka kring, än något som går att direkt besvara med ett enkelt svar.

Det är inte alls tankesättet "det här är inte bra nog", tvärt om. "Bra nog" är lägstanivån, men ur hästvälfärdsperspektiv funderar jag gärna kring hur "ännu bättre" kan se ut.

Jag tror också att det är om man aldrig funderar över alternativ, om det kan vara "ännu bättre", så är risken större att man tror att hästen är mer nöjd än vad den i själva verket är. För att ta min egen häst som ett exempel igen - hon har inga problem med att gå själv i hagen. Hon mår inte dåligt när hon gör det, så jag kunde absolut tänka att hon var nöjd så och att det var bra nog. Men efter att hon även haft hagkompisar, märker jag att hon mår ännu bättre med en kompis i hagen. Då känns det förstås bättre för mig att hon får ha en hagkompis, även om jag vet att hon är nöjd och tillfreds med livet även utan kompis i hagen.
 
Fast när du har hästarna hemma på gården och träffar dem "för jämnan" så kommer du att märka sådana saker. De är alla olika, och det häftiga är när de upptäcker att de har möjlighet att göra val. :heart
Jag tycker att din grundplan för det provisoriska stallet verkar bra, möjligtvis med det där tillägget om ventilation i takfoten. Bo in er på gården. Upplev alla årstider. Ta sedan beslut om det permanenta stallet.
Instämmer! Jag flyttade till egen gård för lite drygt tre år sen och även om jag tyckte att jag kände våra hästar rätt väl även innan så blir det en helt annan sak nu när det alltid är jag som fodrar, släpper in och ut och umgås med dem i vardagen.
 
Ja, det var bara ett förslag för att göra det lite enklare. Istället för 2 boxar + skötselplats, gör man en box + skötselplats som lätt går att göra om till en box.
Egentligen skulle ni inte behöva göra några boxar alls, för om man har en skötselplats som går att göra till box så kan man ha en häst där och en häst i ligghallsdelen, som man stänger till, om båda hästarna behöver vara instängda men åtskilda. Behöver bara en häst vara instängd, men ni vill hålla den andra nära, så kan ju den hästen ha ligghallen + en del av den hårdgjorda ytan utanför.

Hos oss har vi ligghallar med "uterum" och hårdgjord yta utanför och sedan gräshagar utanför det, vilket gör att vi kan stänga in hästar på många olika sätt; 1 el 2 i enbart den inre ligghallen, 1-3 i ligghall/uterum och 1-4 i ligghall/uterum/hårdgjord yta. "Uterummen" sitter ihop med ligghallarna och har tak och väggar, men med lite mellanrum mellan väggplankorna, så hästarna kan se ut genom, endast grus som golv, men går såklart att spåna upp om någon häst behöver stå ensam instängd i inre ligghallen så de andra behöver ha liggplats utanför. Vi har nästan alltid hästarna "instängda" under natten (eller dagen när det är väldigt varmt och mycket broms), trots att de går på lösdrift, pga fångrisk om de äter för mycket, dåliga hovar när det är blött i marken etc, men de stängs alltså in i flock, med gott om utrymme både inomhus och utomhus. Just nu har vi fem hästar och då stängs de in 3 st i ena ligghallen/uterummet/ytan utanför och 2 st i den andra hallen/rummet/ytan. De brukar vara väldigt tydliga att tala om när de vill gå in resp ut.
 
Jag har redan skrivit att det inte alls är något fel i sak att vara nöjd med "bra nog". Tvärt om, mår hästen bra så är det naturligtvis tillräckligt bra!

Vad jag funderat vidare kring är runt det här med att "tvinga" hästen till något, och att ge den möjlighet att "välja vad den föredrar". Hur man egentligen vet vad hästen helst av allt skulle välja, om den hade helt fritt val. I synnerhet hur man vet detta, och hur man är säker på att den hästhållning man har är den bästa, om man inte har möjlighet att testa "allt". Det är kanske främst en filosofisk fråga att tänka kring, än något som går att direkt besvara med ett enkelt svar.

Det är inte alls tankesättet "det här är inte bra nog", tvärt om. "Bra nog" är lägstanivån, men ur hästvälfärdsperspektiv funderar jag gärna kring hur "ännu bättre" kan se ut.

Jag tror också att det är om man aldrig funderar över alternativ, om det kan vara "ännu bättre", så är risken större att man tror att hästen är mer nöjd än vad den i själva verket är. För att ta min egen häst som ett exempel igen - hon har inga problem med att gå själv i hagen. Hon mår inte dåligt när hon gör det, så jag kunde absolut tänka att hon var nöjd så och att det var bra nog. Men efter att hon även haft hagkompisar, märker jag att hon mår ännu bättre med en kompis i hagen. Då känns det förstås bättre för mig att hon får ha en hagkompis, även om jag vet att hon är nöjd och tillfreds med livet även utan kompis i hagen.

Förstår hur du tänker och jag tycker nog generellt att det är väldigt bra att fundera över vad som kan bli "ännu bättre". Men med det sagt så är väldigt mycket av vår hästhållning, även i strävan efter bästa möjliga, en kompromiss. Hästen har sina behov och preferenser, det finns praktiska begränsningar, det finns hästvälfärd att ta hänsyn till som inte direkt har med hästens egna preferenser att göra osv. Exempelvis skulle säkert mina hästar gärna ha fri tillgång till rikligt med gräs 24/7, men skulle jag ge dem det så skulle samtliga bli ohälsosamt feta, en av dem skulle sannolikt få fång, islandsimporten skulle kanske utveckla eksem osv. Saker som hästarna inte kan förstå men som jag vet. Alternativet som de helst skulle välja är alltså direkt skadligt för dem. Så precis som med barn så får jag gå in och bestämma åt dem och väljer då något som jag ser som "bästa möjliga kompromiss". Vilket i det här fallet blir lång utevistelse dagtid, men på stall under natten, begränsning av yta att beta på när det växer som mest, "betesperiod" på hösten snarare än sommaren osv osv. Jag säger inte att du kommer att ha samma begränsningar som jag, men mest realistiskt är att det inte bara är en fråga om vad som hästen/hästarna i alla lägen föredrar.
 
Ja, det var bara ett förslag för att göra det lite enklare. Istället för 2 boxar + skötselplats, gör man en box + skötselplats som lätt går att göra om till en box.
Egentligen skulle ni inte behöva göra några boxar alls, för om man har en skötselplats som går att göra till box så kan man ha en häst där och en häst i ligghallsdelen, som man stänger till, om båda hästarna behöver vara instängda men åtskilda. Behöver bara en häst vara instängd, men ni vill hålla den andra nära, så kan ju den hästen ha ligghallen + en del av den hårdgjorda ytan utanför.

Hos oss har vi ligghallar med "uterum" och hårdgjord yta utanför och sedan gräshagar utanför det, vilket gör att vi kan stänga in hästar på många olika sätt; 1 el 2 i enbart den inre ligghallen, 1-3 i ligghall/uterum och 1-4 i ligghall/uterum/hårdgjord yta. "Uterummen" sitter ihop med ligghallarna och har tak och väggar, men med lite mellanrum mellan väggplankorna, så hästarna kan se ut genom, endast grus som golv, men går såklart att spåna upp om någon häst behöver stå ensam instängd i inre ligghallen så de andra behöver ha liggplats utanför. Vi har nästan alltid hästarna "instängda" under natten (eller dagen när det är väldigt varmt och mycket broms), trots att de går på lösdrift, pga fångrisk om de äter för mycket, dåliga hovar när det är blött i marken etc, men de stängs alltså in i flock, med gott om utrymme både inomhus och utomhus. Just nu har vi fem hästar och då stängs de in 3 st i ena ligghallen/uterummet/ytan utanför och 2 st i den andra hallen/rummet/ytan. De brukar vara väldigt tydliga att tala om när de vill gå in resp ut.

Vi vill nog ändå ha två boxar, just för att ha möjlighet att stalla upp dem vid behov. Jag tror att vi nog kan komma att använda boxarna ganska frekvent - för att låta hästarna äta kraftfoder i fred, stå inne och torka upp någon timme innan ridning o. s. v. Det känns helt enkelt mest praktiskt för oss att ha två boxar "redo", med plats för skötsel utanför.

Så som ni har det låter lite grann som dottern funderat på sitt drömstall (och det kan absolut vara något vi utgår från när vi om något år eller så ska bygga "det riktiga stallet"). Hon vill ha rymliga uteboxar, med yta med tak utanför, och så individuella små "uteplatser". Dessa ska sedan mynna till en större hage, och kunna öppnas upp eller delas av med flyttbara mellanväggar och staket efter behov. På så vis ska man kunna välja individuell uppstallning på box, individuella små lösdrifter, eller öppna upp helt till en stor lösdrift.

Jag gillar den idén väldigt mycket! Även om jag inte riktigt vet hur det skulle se ut rent praktiskt att bygga så.
 
Förstår hur du tänker och jag tycker nog generellt att det är väldigt bra att fundera över vad som kan bli "ännu bättre". Men med det sagt så är väldigt mycket av vår hästhållning, även i strävan efter bästa möjliga, en kompromiss. Hästen har sina behov och preferenser, det finns praktiska begränsningar, det finns hästvälfärd att ta hänsyn till som inte direkt har med hästens egna preferenser att göra osv. Exempelvis skulle säkert mina hästar gärna ha fri tillgång till rikligt med gräs 24/7, men skulle jag ge dem det så skulle samtliga bli ohälsosamt feta, en av dem skulle sannolikt få fång, islandsimporten skulle kanske utveckla eksem osv. Saker som hästarna inte kan förstå men som jag vet. Alternativet som de helst skulle välja är alltså direkt skadligt för dem. Så precis som med barn så får jag gå in och bestämma åt dem och väljer då något som jag ser som "bästa möjliga kompromiss". Vilket i det här fallet blir lång utevistelse dagtid, men på stall under natten, begränsning av yta att beta på när det växer som mest, "betesperiod" på hösten snarare än sommaren osv osv. Jag säger inte att du kommer att ha samma begränsningar som jag, men mest realistiskt är att det inte bara är en fråga om vad som hästen/hästarna i alla lägen föredrar.

Jag håller helt med dig. Det går väl också tillbaka till det där med att "tvinga" hästarna - som vi ju faktiskt på sätt och vis gör. Jag tvingar till exempel min häst att inte äta det mest kraftiga gräset dygnet runt, även om det säkert är vad hon helst skulle vilja göra. Vi kanske också kommer tvinga våra ponnyer att vara i sina boxar eller i ligghallen, om vädret är allt för ruskigt, även om de själva hellre skulle stå ute i stormen.

Våra ponnyer kommer inte heller att få en rundbal utkörd i hagen, där de kan stå och äta hela dagarna. Det kanske skulle vara vad de skulle föredra, men det är inte ett alternativ. Däremot funderar jag kring olika alternativ för fodringslösningar, hur vi kan placera lunchgrindar eller om vi ska ha någon typ av foderautomat o. s. v. för att lösa det så bra som möjligt, utifrån de förutsättningar som råder.
 
Jag håller helt med dig. Det går väl också tillbaka till det där med att "tvinga" hästarna - som vi ju faktiskt på sätt och vis gör. Jag tvingar till exempel min häst att inte äta det mest kraftiga gräset dygnet runt, även om det säkert är vad hon helst skulle vilja göra. Vi kanske också kommer tvinga våra ponnyer att vara i sina boxar eller i ligghallen, om vädret är allt för ruskigt, även om de själva hellre skulle stå ute i stormen.

Våra ponnyer kommer inte heller att få en rundbal utkörd i hagen, där de kan stå och äta hela dagarna. Det kanske skulle vara vad de skulle föredra, men det är inte ett alternativ. Däremot funderar jag kring olika alternativ för fodringslösningar, hur vi kan placera lunchgrindar eller om vi ska ha någon typ av foderautomat o. s. v. för att lösa det så bra som möjligt, utifrån de förutsättningar som råder.
För två hästar är hur som helst en rundbal olämpligt. Den hinner mögla innan den blir uppäten.

Men att portionera ett dygns grovfoder i en eller flera, bra takade foderhäckar eller foderlådor är bra. Hästar som får äta hela dygnet, blir lugna trygga och harmoniska.

Men det gäller att skaffa ett grovfoder som passar för hästarnas näringsbehov.
De flesta bra producerade grovfoder i de flesta delar av Sverige, innehåller också det mesta av de mineraler som hästarna behöver. Om det är obalans i mineralerna, får man lägga till mineraler.

Hobbyhästar (som inte är dräktiga, digivande eller växande unghästar) behöver egentligen aldrig kraftfoder. Foderindustrin vill sälja på folk massor med produkter för att tjäna pengar.

Man söker ett grovfoder som ger det hästen behöver i form av protein och MJ - eventuellt andra värden som är väsentliga för hästindividen.

Hellre ett för "näringssvagt" grovfoder än ett för starkt, så att hästarna kan få äta och tugga hela dygnet.

Man kan dessutom placera ut flera foderstationer inom lösdriften, så att hästarna måste gå runt för att äta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 515
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 806
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 851
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp