Hästar på lösdrift

Då tror jag inte varken du, jag el någon annan ska ha djur. Utan att de bör återgå till de vilda.
Nej hästar har det definitivt inte bäst i det vilda.
Det är en missuppfattning.
Att leva som ett älskat tamdjur är definitivt bättre än kampen för överlevnad i vilt tillstånd.
 
Låter galet, djurens förutsättningar är beroende på ägarens förutsättningar. Däremot så ska djur leva och få det dom behöver utifrån deras behov.
Djurägare får se till att ha tillräckligt goda förutsättningar för att ge sina djur det bästa möjliga liv.
Om man inte kan det så bör man överväga att inte ha djur.
 
Djurägare får se till att ha tillräckligt goda förutsättningar för att ge sina djur det bästa möjliga liv.
Om man inte kan det så bör man överväga att inte ha djur.

Hur definierar du "det bästa möjliga liv"?

Jag vill mena att det är en skala, där det alltid går att göra saker ännu bättre. Någonstans måste man lägga ribban. "Tillräckligt goda förutsättningar för att ge sitt djur det bästa möjliga łiv" - kan du konkretisera det? T. ex. vad är "tillräckliga" förutsättningar, och vad är "bästa möjliga liv"? Vad anser du vara icke möjligt?

Har du själv något djur? Är du fullständigt övertygad om att ditt/dina djur, inte under några som helst förutsättningar, skulle kunna ha det ännu bättre någon annanstans, med någon annan ägare?

Som du lägger fram det bör du nämligen vara helt säker på att just du kan erbjuda ditt/dina djur det allra mest perfekta hemmet, annars bör du kanske överväga att inte ha djur?
 
Ja haha, jag börjar bli smått nyfiken på inte_ungs hästhållning hur den på riktigt ser ut.

Utan att känna @Inte_Ung eller veta något om hens eventuella hästhållning, vågar jag nog sticka ut hakan och säga att den med all sannolikhet inte når upp till hens egna krav på hur det borde vara (eftersom det torde vara, rent logiskt, omöjligt, att med säkerhet veta att det man själv kan erbjuda sitt djur är det absolut bästa, mest korrekta, ultimata, som inte över huvud taget går att förbättra alls) ;)
 
Jag tycker man får vara realistisk. Ja, det finns ägare där "så gott man kan" inte räcker. Det ser vi ju på att djur ibland måste omhändertas pga fysisk eller psykisk sjukdom hos ägaren. De har gjort så gott de kan men hamnat under miniminivån som lagen kräver. Majoriteten av djurägarna klara att komma över den nivån i många fall göra mer än så för sina djur. Och det räcker för mig.

Min häst har det bättre än innan jag köpte henne från ridskolan, för då stod hon i spilta och hatade det. Nu jobbar hon fortfarande deltid på ridskolan men står i box och trivs bättre med det. Allra helst skulle hon utan tvekan vilja gå ute större delen av dygnet, men det finns det inte möjlighet till och jag tänker inte flytta för att kunna fixa en lösdrift till henne. Jag är nöjd med att hon fått en förbättrad tillvaro och gör mitt bästa utefter grundförutsättningen, som är att hon står kvar på nuvarande anläggning.
 
Jag tycker man får vara realistisk. Ja, det finns ägare där "så gott man kan" inte räcker. Det ser vi ju på att djur ibland måste omhändertas pga fysisk eller psykisk sjukdom hos ägaren. De har gjort så gott de kan men hamnat under miniminivån som lagen kräver. Majoriteten av djurägarna klara att komma över den nivån i många fall göra mer än så för sina djur. Och det räcker för mig.

Min häst har det bättre än innan jag köpte henne från ridskolan, för då stod hon i spilta och hatade det. Nu jobbar hon fortfarande deltid på ridskolan men står i box och trivs bättre med det. Allra helst skulle hon utan tvekan vilja gå ute större delen av dygnet, men det finns det inte möjlighet till och jag tänker inte flytta för att kunna fixa en lösdrift till henne. Jag är nöjd med att hon fått en förbättrad tillvaro och gör mitt bästa utefter grundförutsättningen, som är att hon står kvar på nuvarande anläggning.

Så tänker jag också.

Att klara av att hålla djur inom rådande lagar och regler är en absolut grundförutsättning för att ha djur. Det är så det fungerar/ska fungera i samhället, att djur som hålls på sätt som inte når upp till den nivån ska omhändertas/avlivas, om inte djurens levnadsförhållanden kan ändras för att duga.

Allt däröver är per definition godkänt och lagligt.

Att hästen är nöjd och glad är - för mig - lägstanivån för den hästhållning jag vill ha. Det är med råge över gränsen för minimikraven, och så tror jag att det är för de flesta av oss.

Och sedan finns det alltid utrymme för "ännu bättre".
 
Nej hästar har det definitivt inte bäst i det vilda.
Det är en missuppfattning.
Att leva som ett älskat tamdjur är definitivt bättre än kampen för överlevnad i vilt tillstånd.

Men va, du är inte en häst, det är inte upp till dig att bestämma om det är bättre eller inte.

Det finns nog många hästar som hellre skulle välja ett "tuffare" liv i frihet än ett "bekvämt" liv i fångenskap.

Och ur en välfärdssynpunkt så anser jag personligen att så länge deras habitat har någorlunda intakta ekosystem (så dom inte svälter, får konstiga brister etc) så kan allt vårt daltande aldrig kompensera för det vi berövar dom på genom att hålla dom i fångenskap.
 
Inte_ung kanske egentligen är ägaren till Sky Dog Sanctuary 🤔? Dom återförenar splittrade mustangflockar på enorma inhägnade ytor i naturligt hästhabitat, OCH ger veterinärvård, tillskottsfodrar osv. Men äkta flockar och så gott som äkta frihet iom den enorma ytan.
 
Har du själv något djur? Är du fullständigt övertygad om att ditt/dina djur, inte under några som helst förutsättningar, skulle kunna ha det ännu bättre någon annanstans, med någon annan ägare?
Ja jag har ett antal hästar och har avlat och fött upp Islandshästar sedan 1988.
Som mest så har jag haft 15 hästar samtidigt.
Jag red in och sålde ridhästar.
 
Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma. Vår tanke är att ha en lösdrift, men även uteboxar (och på sikt kallstall) att använda vid behov. Min bekanta tyckte att det var modigt, eftersom hennes uppfattning var att "många hästar klarar inte att gå på lösdrift". Jag undrade lite försiktigt vad hon tänkte på då, och hon menade att det är "väldigt vanligt" att hästar på lösdrift inte kan slappna av, blir stressade o. s. v.

Det här är ju inte riktigt den bild jag har av lösdrift - men jag har å andra sidan aldrig haft häst på det sättet. Men, som jag har förstått det trivs de allra flesta hästar bra på lösdrift. Är det en missuppfattning?

Jag funderar på om hennes erfarenhet kommer från "dåliga" lösdrifter - kanske otillräckliga ytor, dåliga rutiner, hästar som inte trivs tillsammans eller liknande. Då kan jag tänka mig att hästarna lättare blir stressade och inte kan slappna av, kanske? Eller är jag naiv, och har en förskönad bild av hästhållning på lösdrift?

Våra hästar är/kommer vara ponnyer av robust modell. Min är en tinkerkorsning, och vi vill ha någon liknande typ av ponny till dottern. Bör vi räkna med att det kan bli svårt för dem att bo på lösdrift, eller är det mest sannolikt att det kommer att gå bra?
När jag hade avel gick alla unghästar av samma kön på lösdrift. Funkade alldeles utmärkt.

Exet har tagit över uppfödningen och har bara lösdrift. Stona får komma in för fölning - på utebox.

Vännen som har företag och mest har inhysta topptravarston, hon har unghästar, och ibland ston, på lösrift.

Vi bor i mellansverige.
 
Jag tror att det svåra med lösdrift är att se till att alla hästar får lagom mycket mat. Det blir t.ex. svårt att ha hästar med olika näringsbehov i samma lösdrift om man vill undvika att den lättfödda blir fet.

Sen har jag sett en hel del leriga lösdrifter som sett riktigt tråkiga ut på höst-vinter-vår. Så det är också en utmaning. Om hästen går in på natten så får hovarna iaf vila från leran och blötan då.
Min erfarenhet är att av hästar som har fri tillgång till mat så är det väldigt få som överäter. (men så har jag bara haft halvblod och nån enstaka ponny)

De vet att det finns mat i hagen så när jag släppt ut så kunde de ställa sig för att sova en stund innan de gick och åt. De hade ständigt en storbal att äta på när det inte fanns bete.
 
Min erfarenhet är att av hästar som har fri tillgång till mat så är det väldigt få som överäter. (men så har jag bara haft halvblod och nån enstaka ponny)

De vet att det finns mat i hagen så när jag släppt ut så kunde de ställa sig för att sova en stund innan de gick och åt. De hade ständigt en storbal att äta på när det inte fanns bete.
Min erfarenhet är den motsatta och att ägarna blir blinda för hur feta deras hästar är.
 
Min erfarenhet är att av hästar som har fri tillgång till mat så är det väldigt få som överäter. (men så har jag bara haft halvblod och nån enstaka ponny)

De vet att det finns mat i hagen så när jag släppt ut så kunde de ställa sig för att sova en stund innan de gick och åt. De hade ständigt en storbal att äta på när det inte fanns bete.
Tyvärr funkar inte det lika bra på mindre ponnys.
Edit: Vet inte vad du kallar "överäter" men även med långa pauser utan att äta är inte min ponny speciellt slimmad.
 
Som du lägger fram det bör du nämligen vara helt säker på att just du kan erbjuda ditt/dina djur det allra mest perfekta hemmet, annars bör du kanske överväga att inte ha djur?
Läser inte du vad jag skriver?
Att jag var pionjär inom lösdrift från 1988.
Att mina hästar dels är utlånade till en ridskola eftersom de inte fick tillräckligt med stimulans hemma hos mig.
De hade tråkigt, jag löste problemet.
Min gamla hingst och min sambos kallblodstravare lever pensionärsliv på gården i Sörmland där vi har stora markområden för dem att gå på. Samt en stor sjukbox.

På min gård (den lilla gården) strax norr om Stockholm så har jag både lösdrift i flera stora hagar och ett uppvärmningsbart stall med 5 boxar.
Stallet är anpassat för veterinärvård och konvalescens. Några av ridskolans hästar går där på sommarbete.
 
Varför skulle hästen bada efter ett ridpass?

Vad är vitsen med att hastigt kyla ner en häst som jobbat och som har glykogenbrist i musklerna?

Hästar är luftkylda, låt den vila istället.
Vem har pratat om att kyla ner hästen? Jag pratade om att bada med varmt vatten naturligtvis!! Varför, för att få bort svetten så han blir mindre intressant för insekter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 511
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 802
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 444
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 851
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp