Hästar på lösdrift

Hur definierar du "det bästa möjliga liv"?
Där hästarna får leva så mycket efter sina egna önskemål som deras hälsa tillåter.
Det mår t.ex. inte bra av att äta sig smällfeta även om de skulle välja det själva.
De mår inte heller bra av att springa som galningar på hårt underlag, även om de tycker att det är kul för stunden.
De vill inte ha sprutor, men vaccination är ändå det bästa för hästen.
Samma sak gäller avmaskning när det behövs och tandvård.
De jublar inte direkt över hovslagaren heller, men har roligast om de är väl skodda.
 
Vem har pratat om att kyla ner hästen? Jag pratade om att bada med varmt vatten naturligtvis!! Varför, för att få bort svetten så han blir mindre intressant för insekter.
Du menar duscha eller hur?
Det blir litet förvirrande när du skriver "bada".

Men även varmt vatten blir kallt när man skall torka.
Nerkylningseffekten från avdunstande vatten är ganska så stor.
 
Där hästarna får leva så mycket efter sina egna önskemål som deras hälsa tillåter.
Det mår t.ex. inte bra av att äta sig smällfeta även om de skulle välja det själva.
De mår inte heller bra av att springa som galningar på hårt underlag, även om de tycker att det är kul för stunden.
De vill inte ha sprutor, men vaccination är ändå det bästa för hästen.
Samma sak gäller avmaskning när det behövs och tandvård.
De jublar inte direkt över hovslagaren heller, men har roligast om de är väl skodda.
Du får nog uppdatera dig om skona där...du som är så före andra borde väl redan hakat på att inte använda skor om det inte är nödvändigt. Hästar har inte roligare per automatik med sko..många trivs dessutom bäst utan.
 
Du får nog uppdatera dig om skona där...du som är så före andra borde väl redan hakat på att inte använda skor om det inte är nödvändigt. Hästar har inte roligare per automatik med sko..många trivs dessutom bäst utan.
Det beror ju på var de skall springa.
De som jobbar på ridskola har skor.
Annars så skulle de nöta ut sina fötter.
Pensionärerna har inga skor då de går i en hage som inte sliter på hovarna.
Men även när det är det bästa för just den hästen så tycker de ju inte att själva skoningen är särskilt rolig.
 
Läser inte du vad jag skriver?
Att jag var pionjär inom lösdrift från 1988.
Att mina hästar dels är utlånade till en ridskola eftersom de inte fick tillräckligt med stimulans hemma hos mig.
De hade tråkigt, jag löste problemet.
Tänk vad olika man tycker, jag skulle helst inte låna ut hästar till ridskola. Inte så många som lever upp till kraven.
 
Tänk vad olika man tycker, jag skulle helst inte låna ut hästar till ridskola. Inte så många som lever upp till kraven.
Nej det är ju oftast det vanligaste.
Men just den här ridskola och just de här uttråkade och översociala hästarna var en ovanligt bra kombination.
Hästarna är så glada över all uppmärksamhet som de får och riktigt lyser av livslust.
 
På min gård (den lilla gården) strax norr om Stockholm så har jag både lösdrift i flera stora hagar och ett uppvärmningsbart stall med 5 boxar.
Stallet är anpassat för veterinärvård och konvalescens. Några av ridskolans hästar går där på sommarbete.
Låter som mitt, alltså ett helt basic stall.
 
Det beror ju på var de skall springa.
De som jobbar på ridskola har skor.
Annars så skulle de nöta ut sina fötter.
Pensionärerna har inga skor då de går i en hage som inte sliter på hovarna.
Men även när det är det bästa för just den hästen så tycker de ju inte att själva skoningen är särskilt rolig.
Näe, väldigt många hästar på ridskolor jag har varit på har bara haft skor bak tex, vissa har inte haft alls. Det beror ju helt på. Finns ingen regel där att "såhär är det".
 
Ja jag har ett antal hästar och har avlat och fött upp Islandshästar sedan 1988.
Som mest så har jag haft 15 hästar samtidigt.
Jag red in och sålde ridhästar.
Jag har haft och har häst sen 70 talet utan uppehåll max 2-3 st åt gången. Om du haft upp till 15 st samtidigt. Undrar då hur mycket omvårdnad var o en hunnit få? eller har du haft personal? iaf duktigt att hålla 15 st med de orimliga krav du har.
 
Låter som mitt, alltså ett helt basic stall.
Ja trixet är ju att veta när hästarna vill vara inne i det eller vara ute på lösdrift.
Och det är lösdriften som är svårast att få till.
Hagar som är trevliga och håller för hästarna utan att bli leriga är knepigt att få till.
En lösdrift eller hage där hästarna står i decimeter med lera är ju inte någon bra miljö.
Och så är det vatten som fryser och annat som måste fungera.
Jag har uppvärmda vattenbaljor och mycket mark.
Men baljorna skall ju ha el också.
Så det är en del pyssel med att få det trivsamt för hästarna.
 
Jag har haft och har häst sen 70 talet utan uppehåll max 2-3 st åt gången. Om du haft upp till 15 st samtidigt. Undrar då hur mycket omvårdnad var o en hunnit få? eller har du haft personal? iaf duktigt att hålla 15 st med de orimliga krav du har.
Dels så hade jag personal och dels så jobbade jag ju med det till stor del.
Men unghästar på stor lösdrift kräver inte så mycket tid av människor.
Det blir värre när de skall bli ridhästar.
Men när det var som mest intensivt så red jag mellan 5 och 7 hästar om dagen.
 
Du menar duscha eller hur?
Det blir litet förvirrande när du skriver "bada".

Men även varmt vatten blir kallt när man skall torka.
Nerkylningseffekten från avdunstande vatten är ganska så stor.
Jag svampar med varmt vatten. Han var absolut dyngsur av svett så lika blöt innan..
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej det är ju oftast det vanligaste.
Men just den här ridskola och just de här uttråkade och översociala hästarna var en ovanligt bra kombination.
Hästarna är så glada över all uppmärksamhet som de får och riktigt lyser av livslust.
Skulle det inte vara bättre för dom att få bo i en perfekt lös drift och ha ett perfekt stall med jätte stora boxar OM dom ville vara inne och an ställd personal som kunde sköta om dom och ge dom massa upp märksam het osv?
 
Ja trixet är ju att veta när hästarna vill vara inne i det eller vara ute på lösdrift.
Och det är lösdriften som är svårast att få till.
Hagar som är trevliga och håller för hästarna utan att bli leriga är knepigt att få till.
En lösdrift eller hage där hästarna står i decimeter med lera är ju inte någon bra miljö.
Och så är det vatten som fryser och annat som måste fungera.
Jag har uppvärmda vattenbaljor och mycket mark.
Men baljorna skall ju ha el också.
Så det är en del pyssel med att få det trivsamt för hästarna.
Ja lösdrift sliter mer på marken, så man får ju anpassa antal hästar till den areal man har. Thermobars har vi med här. Visst är det mycket jobb, men för de flesta en livsstil man vill ha.
 
Ja lösdrift sliter mer på marken, så man får ju anpassa antal hästar till den areal man har. Thermobars har vi med här. Visst är det mycket jobb, men för de flesta en livsstil man vill ha.
Ellerhur man köper kanske inte en gård och bygger lös drift osv om man INTE vill ha hästar hemma och om man inte vill sköta om dom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 510
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 801
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 443
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 850
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp