Hästar på lösdrift

Jag skulle inte ha band alls. De blåser sönder och är riktigt otäcka om en häst skulle skrämmas igenom staketet. Aluminiumtråd däremot är jättebra. Endel tycker ståltråd är bättre och visst, den går att spänna på ett annat sätt men jag vill att tråden ska gå av om någon häst skulle skrämmas igenom staketet, inte att tråd och stolpar följer med och genererar än mer panik och skador på hästen.
 
Polarband är extremt bra och hög kvalitet, men lite "overkill" för de flesta. Har man rymmare och får riktig vinter är det typ ett måste-ha dock.

Rymmare har jag absolut inte nu (jag brukar skoja om att min ponny skulle stå snällt i "hagen" om man så bara ställde ut fyra plaststolar och knöt garn mellan dem) och jag hoppas innerligt att den ponny vi hittar till dottern inte heller är någon rymmare! Det kan/brukar dock bli "riktig vinter" hos oss för det mesta.

Kanske räcker det med något "vanligt" elband, i alla fall till en början, så får vi väl utvärdera om något år.
 
Jag skulle inte ha band alls. De blåser sönder och är riktigt otäcka om en häst skulle skrämmas igenom staketet. Aluminiumtråd däremot är jättebra. Endel tycker ståltråd är bättre och visst, den går att spänna på ett annat sätt men jag vill att tråden ska gå av om någon häst skulle skrämmas igenom staketet, inte att tråd och stolpar följer med och genererar än mer panik och skador på hästen.

Nej, det finns ju många olika åsikter om vad för stängsel som är det bästa. Vi har alltid haft band i stallet vi stått uppstallade i ca 10 år, och det har fungerat bra. Jag tror faktiskt aldrig att jag varit med om att det blåst sönder.
 
Nej, det finns ju många olika åsikter om vad för stängsel som är det bästa. Vi har alltid haft band i stallet vi stått uppstallade i ca 10 år, och det har fungerat bra. Jag tror faktiskt aldrig att jag varit med om att det blåst sönder.
Så är det. Det beror såklart på hur mycket det blåser där man bor. Här håller inga band mer än någon månad.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Mannen, min syster, systerns dotter och hennes pojkvän, har med gemensamma krafter slagit ner en himla massa stolpar i helgen. Jag tror inte att de sitter på exakta avstånd, så den lösningen fungerar inte med grindarna, men det gör mig ingenting. Jag är bara glad och imponerad över det jättearbete de gjort!

Sätta isolatorer är nästa steg, och då kommer jag absolut att ha en "mätpinne" för att få samma höjd överallt. Jag är inte så värst förtjust i hur det ser ut när staket svänger upp och ner lite från stolpe till stolpe ;)

Vi har inte bestämt vad det blir för band ännu, men det lutar åt brunt band. Men nu har mannen sett om något som heter "Polarband", som ska vara tänkt speciellt för att fungera vintertid med mycket snö. Vi vill ju ha något som håller hästarna inne, och vilda djur ute, även när det är kallt och mycket snö. Jag vet inte om Polarband är något att ha, eller om "vanliga" elband (med bra aggregat och bra jordning) fungerar lika bra. Måste fundera vidare på det, helst ganska snabbt så att vi kan börja sätta isolatorer.
Elband leder generellt ström katastrofalt uruselt.
Detsamma gäller för elrep.
De har alla högt motstånd (ohm-tal).

De billigare kvaliteterna har löjligt höga ohm-tal, de bästa, med lägsta ohm-talen, kan vara godtagbara för användning i tillfälliga lösningar för korta stängsel, där man har bra jordning och riktigt kraftfulla aggregat på minst 5-10 joule.

Men det allra sämsta är att hur UV-skyddade de än påstås vara, så håller plasten i elband och elrep endast ett fåtal år, sedan så börjar nedbrytningen av plastmaterialet, och när plasten börjar bli spröd, så går ledarna också av, så enklare elband och elrep, håller kanske uppgivna värden i tre år, och de bästa kvalitéerna kanske max fem år. Så småningom så blir plastmaterialet så sprött så att det enda som så att säga håller ihop Bandet/repet är de av ledarna som ännu inte gått av. Plasten är så spröd så att tar man i tråden, så får man händerna fulla med vass mikroplast, som också sprids i naturen.

Polarband, liksom Gallaghers bästa (premium) band tillhör de bättre på marknaden i sin art, men egentligen är dåliga produkter i grunden.

Det enda som leder elen ordentligt långsiktigt är metalltråd av "High Tensile" typ. Den är lite svårare att sätta upp, och kräver en mer genomtänkt konstruktion av grundstommen med trästolpar och stabila hörn, men man får ett mer underhållsfritt stängsel.

Dessutom så är skaderisken för hästarna större med elrep och elband än med stängsel med metalltråd av HT-typ.

Den enda anledningen till att hästägare tycks envisas med att använda elband och elrep, är att hästägarna har svårt att se metalltråden på avstånd, och påstår därför att hästarna inte ser metalltråden. Det är på ren svenska bullshit.

Hästarna ser metalltråden alldeles utmärkt, och finns det bra med kräm i stängslet känner dom också av elen "på avstånd".

Jag förstår inte varför stängselstolpar skulle sitta på lika avstånd från varandra?

Stängselstolpar ska sitta i raka linjer, för att inte börja "luta inåt eller utåt", men ska förövrigt sitta så att de sitter bra fast.

De blir i alla fall något sneda efter någon säsong, när väderväxlingarna och blöta, torka och eventuell tjäle har fått påverka marken.

Men vad vet jag, jag bygger ju bara rovdjursavvisande stängsel åt andra och får betalt för det, håller kurser i stängselbygge, förutom att jag själv efter årets tillskott har åtta kilometer stängsel på den egna gården som är byggda enligt principen att de ska hålla i minst 20 år med ett minimum av underhåll, och naturligtvis hålla hästar och får innanför stängslen, och vargar, vildsvin och hjortar utanför stängslen.
 
Nej, det finns ju många olika åsikter om vad för stängsel som är det bästa. Vi har alltid haft band i stallet vi stått uppstallade i ca 10 år, och det har fungerat bra. Jag tror faktiskt aldrig att jag varit med om att det blåst sönder.
Nej, det finns inte "många åsikter om vilka stängsel som är det bästa", utan det finns fakta också.

Det finns faktiskt folk som jobbar med att testa och utvärdera stängsel för lantbruksdjur, säkerställa vad som krävs för att de inte ska "gå ut" eller skada sig, och hur de ska vara utformade för att skydda tamdjur mot rovdjur.

I hästvärlden så är många inte intresserade av ta del av kunskapen om stängsel som finns på lantbrukssidan.

Dessutom så vill många hästägare av någon anledning inte lägga vare sig ordentligt med tid på att lära sig om stängsel, bygga stängslen, och inte heller lägga pengar på bra material till stängsel.

Man köper glatt dyra kläder att rida i, eller piffiga dyra hästtäcken i årets modefärg, men har obarkat lövsly som stängselstolpar, billigaste elrepet/elbandet från biltema, och något elaggregat utan vettig jordning, som man köpt på loppis ungefär.

Trist, men också en anledning till att det är så vanlig att hästar rymmer ur hagen.
 
Jag skulle inte ha band alls. De blåser sönder och är riktigt otäcka om en häst skulle skrämmas igenom staketet. Aluminiumtråd däremot är jättebra. Endel tycker ståltråd är bättre och visst, den går att spänna på ett annat sätt men jag vill att tråden ska gå av om någon häst skulle skrämmas igenom staketet, inte att tråd och stolpar följer med och genererar än mer panik och skador på hästen.

Man sätter ju brott eller vad det nu heter på bandet, ställen där den lätt kan gå av vid behov.
Jag förstår inte varför stängselstolpar skulle sitta på lika avstånd från varandra?

För att det blir mycket, mycket snyggare.
 
Man sätter ju brott eller vad det nu heter på bandet, ställen där den lätt kan gå av vid behov.


För att det blir mycket, mycket snyggare.
Man bygger inte djurstängsel för att de ska vara snygga.

Man bygger djurstängsel för att de ska hålla tamdjuren inne säkert inne med minimal skaderisk, och i allt fler fall, hålla rovdjur och vildsvin m.fl. vilda djur ute.

Om vi ska prata estetik runt stängsel, så är ett välbyggt stängsel, med ordentliga hörn av parallellogram-typ, och väl spända trådar, något som ger ett gott intryck.

På kuperad mark, så är det dysfunktionellt att försöka sätta stolpar på lika avstånd. Det medför en betydligt sämre hållbarhet i konstruktionen, eftersom det ökar risken för att stolpar blir ostadiga.

Elband/elrep är uselt, eftersom de alla leder ström så extremt dåligt och har så kort hållbarhet. Dessutom sprider de mikroplast i onödan i naturen.

Jag har väldigt svårt att förstå varför man väljer dessa produkter.
 
Man bygger inte djurstängsel för att de ska vara snygga.

Man bygger djurstängsel för att de ska hålla tamdjuren inne säkert inne med minimal skaderisk, och i allt fler fall, hålla rovdjur och vildsvin m.fl. vilda djur ute.

Man bygger givetvis för funktion, men ÄVEN för estetik. Och har man inga rovdjursproblem så är det inte en faktor man behöver ta i beaktning. Men har man hästarna i trädgården/i anslutning till huset är estetik definitivt viktigt om man bryr sig om hur ens gård ser ut.

Jag skulle aldrig vilja bo på en gård med ojämnt stängsel. Stål/aluminiumtråd som är jämnt spänt med jämna avstånd kan absolut vara snyggt.

För mig som varken har rymmare, särskilt många hästar eller stor plånbok så är ståltråd inte ens på kartan. Rep eller band kan jag enkelt sätta upp själv. Stolparna bankar vi i med spett och ett sånt där rör.

Och hästhagen börjar 30 meter från min framdörr, så jag bryr mig absolut om estetiken. Hästhagen är en del av trädgården.

Tänk på alla fina hästgårdar runt om i landet. En del av deras "look" kommer från noggrant planerade stängsel.

Jag funderar som sagt på att budgetera för att byta ut vinterhagens stängsel till EquiSafe/A-staket.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Den enda anledningen till att hästägare tycks envisas med att använda elband och elrep, är att hästägarna har svårt att se metalltråden på avstånd, och påstår därför att hästarna inte ser metalltråden. Det är på ren svenska bullshit.
Elrep är en styggelse.
De ger svåra skador om man har otur.

Däremot så är band bra för hästar som inte är vana vid ståltråd och när man som jag har synskadade hästar (silverfärgade islandshästar).
Jag kompletterar med ståltråd för att även ha ström i hagarna.
Billiga band som går av lätt är bäst, för då slipper man att ha döda hjortar i staketet.
Eller att någon Hjort springer iväg med hela staketet i hornen.
Min sambo köpte "jättebra" elband och satte upp utan att jag hann stoppa det.
Efter att han hittat en död, halvrutten Hjort i staketet, där det tydligt syntes att den hade blivit kvävd av bandet, så återgick han till Hööks billiga band.

https://svenskjakt.se/viltvard/hangande-elstaket-en-dodsfalla-sa-befriar-du-dovhjortar/

https://svenskjakt.se/nyhet/tung-borda-for-oturlig-dovhjort/
 
Polarband är extremt bra och hög kvalitet, men lite "overkill" för de flesta. Har man rymmare och får riktig vinter är det typ ett måste-ha dock.
Det går även att sätta varannan tråd i el och varannan tråd i jord för att uppnå samma effekt billigare och bättre.
På sommaren så sätter man spänning på alla.

Det är litet pyssel mm ed att hålla isär ström och jord men det fungerar mycket bra om man som jag har 4 eller 5 trådar i hagar för rymmare.
Nedersta tråden har jag ofta jordat.
 
Men vad vet jag, jag bygger ju bara rovdjursavvisande stängsel åt andra och får betalt för det, håller kurser i stängselbygge, förutom att jag själv efter årets tillskott har åtta kilometer stängsel på den egna gården som är byggda enligt principen att de ska hålla i minst 20 år med ett minimum av underhåll, och naturligtvis hålla hästar och får innanför stängslen, och vargar, vildsvin och hjortar utanför stängslen.
Jag vet nog ingenting jag heller efter över 35 år med egen hästhållning på lösdrift.
Jag har staket där stora delar står kvar fortfarande sedan 30 år.
Men visst, jag har nog inte lärt mig något av det.
Inte heller av de böcker i ämnet som jag har läst.

För det är ju egentligen bara tycke och smak.
Vetenskap saknar i det här fallet betydelse.

(Giv mig styrka!)
 
Det går även att sätta varannan tråd i el och varannan tråd i jord för att uppnå samma effekt billigare och bättre.
På sommaren så sätter man spänning på alla.

Det är litet pyssel mm ed att hålla isär ström och jord men det fungerar mycket bra om man som jag har 4 eller 5 trådar i hagar för rymmare.
Nedersta tråden har jag ofta jordat.
Så gjorde jag för att få stopp på rymningar, satte en tråd direkt till jord.

I övrigt håller jag mig långt ifrån diskussionen om vad som är bra eller inte..
 
Tycker rep get fula skador och leder dåligt, samma med band plus att dom blir långa här på västkusten med all blåst. Har även varit med om att staket ser helt ut men dom ledande trådarna är av i rep/band så strömmen går inte fram. Med detta sagt så har jag band av sämre kvalitet och låg brottstyrka för det hindrar älgar från att riva mitt staket men har ingen el till bandet då det har för högt motstånd.

Har valt aluminiumtråd som den tråden som leder strömmen.

Nyuppsatt
20240813_071224.jpg
 
Tycker rep get fula skador och leder dåligt, samma med band plus att dom blir långa här på västkusten med all blåst. Har även varit med om att staket ser helt ut men dom ledande trådarna är av i rep/band så strömmen går inte fram. Med detta sagt så har jag band av sämre kvalitet och låg brottstyrka för det hindrar älgar från att riva mitt staket men har ingen el till bandet då det har för högt motstånd.

Har valt aluminiumtråd som den tråden som leder strömmen.

Nyuppsatt
Visa bifogad fil 151266
Rekommenderar också stöttor som syns på bilden på hörnstolparna.
 
Elrep är en styggelse.
De ger svåra skador om man har otur.

Däremot så är band bra för hästar som inte är vana vid ståltråd och när man som jag har synskadade hästar (silverfärgade islandshästar).
Jag kompletterar med ståltråd för att även ha ström i hagarna.
Billiga band som går av lätt är bäst, för då slipper man att ha döda hjortar i staketet.
Eller att någon Hjort springer iväg med hela staketet i hornen.
Min sambo köpte "jättebra" elband och satte upp utan att jag hann stoppa det.
Efter att han hittat en död, halvrutten Hjort i staketet, där det tydligt syntes att den hade blivit kvävd av bandet, så återgick han till Hööks billiga band.

https://svenskjakt.se/viltvard/hangande-elstaket-en-dodsfalla-sa-befriar-du-dovhjortar/

https://svenskjakt.se/nyhet/tung-borda-for-oturlig-dovhjort/
Usch ja 😔 Det har hänt att rådjur fastnar i tråden. Alltid lika hemskt.
 
Jag tycker att det är en intressant diskussion kring olika stängsel, men jag tror att det är en fråga där det är svårt att säga "så här är det".

Dels för att alla har så olika förutsättningar. Ni pratar t. ex. om elband som blåser sönder. Jag förstår att det är ett problem om man bor där det blåser mycket! Där vi haft familjens hästar i ca 10 år, har vissa av hagarna elband. Jag har så vitt jag kan minnas aldrig varit med om att de blåst sönder. Det är alltså sannolikt väldigt beroende av var man bor.

Ståltråd är säkert bra sett till hållbarhet och elledningsförmåga, men jag har också sett en hel del varningar om just ståltråd eftersom den kan orsaka hemska skador på hästben, om olyckan är framme.

Min dröm/ambition/plan är att på sikt ha trästaket, men det är väl ingen nyhet att det både är kostsamt och tidskrävande att sätta upp, speciellt runt en så stor hage som vår kommer att vara. Det blir ett projekt vi får ta i etapper. Jag vill inte heller behöva stängsla innan vi faktiskt kommer att ta hem hästar till gården, men tanke på vilda djur etc. Därför vill vi ha något som går förhållandevis fort att sätta upp när det väl är dags, som syns väl för hästarna, och som i vår erfarenhet är säkert och ganska "problemfritt". Då landade valet på elband.

Sedan hoppas jag att vi kan byta ut/komplettera med slanor för att få ett trästaket, i alla fall i den del av hagen som är närmast gården och som vi kommer att kunna stänga av som "natthage" (eller om vi av någon anledning vill begränsa ytan hästarna går på).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 488
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 794
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 428
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 844
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp