Hästar på lösdrift

Det går att frysa ihjäl i 19 grader om man är blöt tillräckligt länge.
Det var ett reellt problem i skyttegravarna.
Jag hade nog sett till att ha med några täcken i den situationen.
T.o.m. till en Islandshäst faktiskt.
Fast då borde alla hästar på sommarbete frysa så fort det kommer regn oxå.. och vadå blöt tillräckligt länge, jag kan förstå att man fryser om man badar i en sjö längre tid som sagt men inte om man blir svampad med varmvatten..
 
Förresten, mitt bästa tips för lösdriftsbyggare är GRUS.

Planera för lera, även om det är torrt nu. Optimalt är om ligghallen ligger på en kulle med svag sluttning bort.

Men iom att ni ska konvertera en maskinhall antar jag att den ligger där det är rätt så platt. Om det inte redan är hårt och grusat runtom så gör det nu, innan ni tar dit hästarna. Gör diken/täckdiken om det behövs.

Grusa runt grindar, grusa runt matplatser, har ni råd gör korridorer med grus.

Jag använder 0-8 stenmjöl, det packar till sig hårt efter några veckor/månader och blir en utmärkt yta. Sen har jag också små bitar med större grus som inte packar sig, jag har barfotahästar så jag vill att dom ska få naturlig nötning och stimulans. Men alla, även skodda, passar bra till 0-8. Det är pyttelitet grus.

Ja, den befintliga maskinhallen ligger ju där den ligger, så att säga. Det är dock en lätt sluttning neråt i hela hagen, där den blivande ligghallen ligger på den högsta punkten.

Rakt utanför maskinhallen, och några meter "nedåt" hagen till (innan själva sluttningen kommer) är det en hårdgjort yta, tänk "vanlig gårdsplan". Där bör vi inte behöva grusa upp, tänker jag, men det lär vi väl bli varse ganska omgående om vi behöver. Där kommer hästarna att ha en mindre del "rasthage", om man så vill, där vi förmodligen också kommer att ha foderstation/foderstationer.

Bakom maskinhallen är det någon meter "rassel" (fyllnadsmassa, uppgrävda stenblock o. s. v.) och sedan ett dike som går i bakkant på hela gårdsplanen. Där kommer hästarna (tyvärr) inte att kunna vara, men hela den hårda gårdsplanen är relativt skyddad från vind från alla håll.

"Nedåt" den blivande hagen, när den hårda gårdsplanen tar slut, är en gräsbeväxt sluttning på kanske ca 10 meter. Sedan ett dike (med i alla fall två passager - en nära ligghallen och en som vi tänkt stängsla in "längst bort" i den så kallade "rasthagen" och därefter kommer själva hagmarken - gammal åker, liten skogsdunge o. s. v.

Jag vet inte alls om det här går att förstå :bag: Men det jag i nuläget funderar mest på, och är mest orolig för, är hur tålig den gamla åkermarken är. Om det kommer att bli totalt söndertrampat direkt, eller om det kan hålla okej för två ponnyer även höst och vår, utan att behöva "skala av" övre lagret och grusa upp.
 
Ja, den befintliga maskinhallen ligger ju där den ligger, så att säga. Det är dock en lätt sluttning neråt i hela hagen, där den blivande ligghallen ligger på den högsta punkten.

Rakt utanför maskinhallen, och några meter "nedåt" hagen till (innan själva sluttningen kommer) är det en hårdgjort yta, tänk "vanlig gårdsplan". Där bör vi inte behöva grusa upp, tänker jag, men det lär vi väl bli varse ganska omgående om vi behöver. Där kommer hästarna att ha en mindre del "rasthage", om man så vill, där vi förmodligen också kommer att ha foderstation/foderstationer.

Bakom maskinhallen är det någon meter "rassel" (fyllnadsmassa, uppgrävda stenblock o. s. v.) och sedan ett dike som går i bakkant på hela gårdsplanen. Där kommer hästarna (tyvärr) inte att kunna vara, men hela den hårda gårdsplanen är relativt skyddad från vind från alla håll.

"Nedåt" den blivande hagen, när den hårda gårdsplanen tar slut, är en gräsbeväxt sluttning på kanske ca 10 meter. Sedan ett dike (med i alla fall två passager - en nära ligghallen och en som vi tänkt stängsla in "längst bort" i den så kallade "rasthagen" och därefter kommer själva hagmarken - gammal åker, liten skogsdunge o. s. v.

Jag vet inte alls om det här går att förstå :bag: Men det jag i nuläget funderar mest på, och är mest orolig för, är hur tålig den gamla åkermarken är. Om det kommer att bli totalt söndertrampat direkt, eller om det kan hålla okej för två ponnyer även höst och vår, utan att behöva "skala av" övre lagret och grusa upp.
Jag har åker med lerjord, dvs rätt "svår" mark. Förutom ingång/foderplats klarar det sig utmärkt ändå, om hagen är tillräckligt stor. Klart det blir leriga bitar men inget extremt.
Mina hagar är omkring 0,5-1 ha styck och jag kan växla mellan dem vilket också spar mycket på marken.
 
Fast då borde alla hästar på sommarbete frysa så fort det kommer regn oxå.. och vadå blöt tillräckligt länge, jag kan förstå att man fryser om man badar i en sjö längre tid som sagt men inte om man blir svampad med varmvatten..
Det blir ju inte in till skinnet på samma sätt som när man också har svettats.
Men mina Islandshästar kunde frysa på våren när de hade tappat vinterpälsen om det regnade tillräckligt många dagar i streck.
Så jag ser numera till att de kan gå under tak och torka upp i ligghallar.
Annars så måste man ju passa på det och ta in dem och värma på dem.
Det har ju hänt att hästar som klarar vinterkylan bra har behövt komma in och få täcke på våren när de har haft sommarpäls.

Det är när man kommer upp ur vattnet och torkar som man blir kall. Det är avkylningseffekten vid avdunstningen som orsakar det. Vatten tar energi när det går från flytande form til vattenånga.
 
Ja, den befintliga maskinhallen ligger ju där den ligger, så att säga. Det är dock en lätt sluttning neråt i hela hagen, där den blivande ligghallen ligger på den högsta punkten.

Rakt utanför maskinhallen, och några meter "nedåt" hagen till (innan själva sluttningen kommer) är det en hårdgjort yta, tänk "vanlig gårdsplan". Där bör vi inte behöva grusa upp, tänker jag, men det lär vi väl bli varse ganska omgående om vi behöver. Där kommer hästarna att ha en mindre del "rasthage", om man så vill, där vi förmodligen också kommer att ha foderstation/foderstationer.

Bakom maskinhallen är det någon meter "rassel" (fyllnadsmassa, uppgrävda stenblock o. s. v.) och sedan ett dike som går i bakkant på hela gårdsplanen. Där kommer hästarna (tyvärr) inte att kunna vara, men hela den hårda gårdsplanen är relativt skyddad från vind från alla håll.

"Nedåt" den blivande hagen, när den hårda gårdsplanen tar slut, är en gräsbeväxt sluttning på kanske ca 10 meter. Sedan ett dike (med i alla fall två passager - en nära ligghallen och en som vi tänkt stängsla in "längst bort" i den så kallade "rasthagen" och därefter kommer själva hagmarken - gammal åker, liten skogsdunge o. s. v.

Jag vet inte alls om det här går att förstå :bag: Men det jag i nuläget funderar mest på, och är mest orolig för, är hur tålig den gamla åkermarken är. Om det kommer att bli totalt söndertrampat direkt, eller om det kan hålla okej för två ponnyer även höst och vår, utan att behöva "skala av" övre lagret och grusa upp.

Jag förstår, och det låter helt perfekt! Svag sluttning är bäst, vattnet rinner av, det blir inte farligt isigt, lättjobbat.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Men vem har pratat om dålig hästhållning? Det verkar inte alls vara "fullkomligt självklart" att sträva efter ännu bättre, även när det är fullt tillräckligt och hästarna är glada och nöjda med livet. Tvärt om verkar väldigt många nöja sig med "bra nog" och funderar inte alls vidare än så.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar är "vår förbannade skyldighet"?
För oss som är lite medvetna är det självklart. För de som inte är medvetna kvittar det. De kör på vad som passar dem vilket sällan är kompatibelt med hästarnas bästa. Otäckt många kan inte ens läsa sin häst och skulle aldrig lägga tid på att lära sig det heller och kan man inte läsa sin häst är det ju omöjligt att säga om hästen är nöjd och glad eller inte.

Hästarna har inte bett om att få bo hos oss. Det är vi som vill det. Jag anser då att det är vår förbannade skyldighet att ge hästarna det bästa liv vi kan.
 
För oss som är lite medvetna är det självklart. För de som inte är medvetna kvittar det. De kör på vad som passar dem vilket sällan är kompatibelt med hästarnas bästa. Otäckt många kan inte ens läsa sin häst och skulle aldrig lägga tid på att lära sig det heller och kan man inte läsa sin häst är det ju omöjligt att säga om hästen är nöjd och glad eller inte.

Hästarna har inte bett om att få bo hos oss. Det är vi som vill det. Jag anser då att det är vår förbannade skyldighet att ge hästarna det bästa liv vi kan.

Jag förstår nog fortfarande inte hur dålig hästhållning kom in i diskussionen. Ingen här i tråden har väl förespråkat annat än så bra hästhållning som är möjligt? Med lite olika syn på vad som faktiskt är möjligt, naturligtvis, och det är säkert lite varierande hur mycket man är villig att "göra bättre" om det redan är "bra nog", ur hästarnas perspektiv. Men jag tror inte att någon som är intresserad nog för att fundera kring och diskutera hur man bäst håller häst, vad man kan göra bättre o. s. v. tycker att hästhållning som inte är så väl anpassad som möjligt för hästarna, är något att sträva efter. De som kanske skulle ha nytta av sådana pekpinnar, lär inte ta notis om dem här, tror jag.
 
Jag ber om ursäkt för min snabbt ihopkladdade paint-ritning :D

Så här ser i alla fall vår hagmark ut, på ett ungefär. Det fortsätter sedan med ca 1-1,5 hektar till, bortanför den stora gräsdelen. Det röda är alltså maskinhallen där vi ska göra i ordning ligghall (till höger) samt två uteboxar (till vänster). Det grå är "gårdsplanen" - d. v. s. hårdgjord yta, ca 15*40 meter. Den lilla gröna ytan är "grässluttningen", ca 25*60 meter, följt av "första stora hagen" som är ca 1,7 hektar. Jag är för trött, och ritade de bruna "övergångarna" över diket på fel ställe - de är naturligtvis mellan grässluttningen och den stora gröna hagen, där diket är. Mellan "gruset" och "gräset" finns inget dike.

Hur som helst. Vi tänker möjliggöra att ha grushagen som liten rasthage vid behov, och sedan ha den mindre gräsdelen alltid tillgänglig. Frågan är hur vi ska stängsla den "stora hagen". Vi vill ju ha så bra yta som möjligt för ponnyerna, samtidigt som vi vill kunna växla mellan hagar och avlasta marken vid vår/höst/lerig vinter. Fördel också om vi kan låta ponnyerna beta där delar av sommaren, även om det som sagt finns drygt en hektar till med bete längre bort/till höger i bild.

Glömde också att rita in att längst bort i "stora gräsrutan" finns en skogsdunge (som sträcker sig över hela ytan, längst till höger.

Hur skulle ni tänka?

Vi kommer "bara" att stolpa upp nu, men det underlättar ju om vi sätter stolparna genomtänkt och klart för att dra tråd när som helst på året.

Hagar.png
 
Jag ber om ursäkt för min snabbt ihopkladdade paint-ritning :D

Så här ser i alla fall vår hagmark ut, på ett ungefär. Det fortsätter sedan med ca 1-1,5 hektar till, bortanför den stora gräsdelen. Det röda är alltså maskinhallen där vi ska göra i ordning ligghall (till höger) samt två uteboxar (till vänster). Det grå är "gårdsplanen" - d. v. s. hårdgjord yta, ca 15*40 meter. Den lilla gröna ytan är "grässluttningen", ca 25*60 meter, följt av "första stora hagen" som är ca 1,7 hektar. Jag är för trött, och ritade de bruna "övergångarna" över diket på fel ställe - de är naturligtvis mellan grässluttningen och den stora gröna hagen, där diket är. Mellan "gruset" och "gräset" finns inget dike.

Hur som helst. Vi tänker möjliggöra att ha grushagen som liten rasthage vid behov, och sedan ha den mindre gräsdelen alltid tillgänglig. Frågan är hur vi ska stängsla den "stora hagen". Vi vill ju ha så bra yta som möjligt för ponnyerna, samtidigt som vi vill kunna växla mellan hagar och avlasta marken vid vår/höst/lerig vinter. Fördel också om vi kan låta ponnyerna beta där delar av sommaren, även om det som sagt finns drygt en hektar till med bete längre bort/till höger i bild.

Glömde också att rita in att längst bort i "stora gräsrutan" finns en skogsdunge (som sträcker sig över hela ytan, längst till höger.

Hur skulle ni tänka?

Vi kommer "bara" att stolpa upp nu, men det underlättar ju om vi sätter stolparna genomtänkt och klart för att dra tråd när som helst på året.

Visa bifogad fil 151063
Funkar det inte och dra staket på mitten på stora gräsytan från kortsida till kortsida? och alltså dela den på mitten. Och öppna/stänga respektive vid behov.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag hägnade in hela stora ytan hemma. Har i efterhand anslutit andra hagar och delat av med snabbstolp ffa sommartid när jag vill begränsa betet lite mer.
Har på senare år börjat fundera mer på track-system (här är väl @the_connemara experten) men tänker mest än så länge. Kommer inte orka/kunna preppa vägar för att få gångarna hållbara så får bli tillfälliga istället så det går att variera.

Kanske inte ett svar på något :D
 
Funkar det inte och dra staket på mitten på stora gräsytan från kortsida till kortsida? och alltså dela den på mitten. Och öppna/stänga respektive vid behov.

Tänkte samma, dela av den på mitten alltså på längs (heter det så?), med möjlighet för att öppna i båda ändar så hästarna kan gå på hela - det ger även lite mera rörelse med ett staket som de måste gå runt om de vill ta sig från ena till andra sidan.

Låter bra med skogsdunge, det brukar vara populärt. :) Kolla bara så det inte är några giftiga träd (ek, tysklönn, t.ex.)
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag ber om ursäkt för min snabbt ihopkladdade paint-ritning :D

Så här ser i alla fall vår hagmark ut, på ett ungefär. Det fortsätter sedan med ca 1-1,5 hektar till, bortanför den stora gräsdelen. Det röda är alltså maskinhallen där vi ska göra i ordning ligghall (till höger) samt två uteboxar (till vänster). Det grå är "gårdsplanen" - d. v. s. hårdgjord yta, ca 15*40 meter. Den lilla gröna ytan är "grässluttningen", ca 25*60 meter, följt av "första stora hagen" som är ca 1,7 hektar. Jag är för trött, och ritade de bruna "övergångarna" över diket på fel ställe - de är naturligtvis mellan grässluttningen och den stora gröna hagen, där diket är. Mellan "gruset" och "gräset" finns inget dike.

Hur som helst. Vi tänker möjliggöra att ha grushagen som liten rasthage vid behov, och sedan ha den mindre gräsdelen alltid tillgänglig. Frågan är hur vi ska stängsla den "stora hagen". Vi vill ju ha så bra yta som möjligt för ponnyerna, samtidigt som vi vill kunna växla mellan hagar och avlasta marken vid vår/höst/lerig vinter. Fördel också om vi kan låta ponnyerna beta där delar av sommaren, även om det som sagt finns drygt en hektar till med bete längre bort/till höger i bild.

Glömde också att rita in att längst bort i "stora gräsrutan" finns en skogsdunge (som sträcker sig över hela ytan, längst till höger.

Hur skulle ni tänka?

Vi kommer "bara" att stolpa upp nu, men det underlättar ju om vi sätter stolparna genomtänkt och klart för att dra tråd när som helst på året.

Visa bifogad fil 151063

Här kommer min fantastiska mobilritning 😂

Det blir en hel del grindar, men det är oerhört smidigt att kunna begränsa tillgång till gräs, växla beten, skydda gräsmarken när det är blött och känsligt osv.

IMG_20240810_021206.png
 
Jag har ritat vidare, och kommit fram till något sådant här, med inspiration från era tankar och förslag både om hur jag kan dela in, och tankar om track-system o. s. v. samt att maximalt kunna nyttja ytan.

Grushagen tänker jag mig har två grindöppningar mot gräsytorna, men där behöver vi kanske inte ha grindar permanent eftersom vi förhoppningsvis inte behöver "stänga in" hästarna på gruset. Om/när det behövs, är det ju lätt att hänga dit grindar.

Lilla gräshagen gör vi också grindöppningar vid övergångarna över diket, och även där tänker jag att det nog inte behövs grindar permanent. Gör vi alla grindöppningar i samma storlek behöver vi ju bara ha några grindar att sätta upp där de behövs, och det känns bättre än att ha öppna grindar hängande. Vill vi, så kan vi ju sätta grindar vid dikespassagerna och ha grushagen och lilla gräshagen som "natthagar", där hästarna är närmre gården och begränsas till den tåligaste marken.

Sedan kommer vi till den stora gräshagen, där jag har trasslat med grindar :D Min tanke är att om vi gör en hage som går runt hela ytan, får hästarna möjlighet att röra sig ordentligt. Med två "beteshagar" i mitten blir det lättare att dela av för bete, låta torka upp i fred o. s. v. Kring alla möjliga grindar, har jag tänkt att det underlättar för att kunna styra hur hästarna rör sig. Det går att, vid behov, stänga av var som helst i "runt omkring-hagen" om någon del behöver vila. Vill vi att hästarna ska motionera lite extra i hagen kan vi välja att "bara" öppna längst bort, mot skogen till, så att de måste promenera en bit mellan vatten, ligghall och bete. Vill vi ge dem hela ytan, kan vi göra det utan problem och de har flera öppningar att gå ut/in genom och ingen risk för trängsel i något hörn (varför de nu skulle tränga i hop sig i samma hörn i en gräshage på lite under 2 hektar - men hästar är ju hästar ;) )

Vatten kommer att finnas uppe i "hörnet" vid ligghallen. Foderstation/foderstationer tänker jag mig att vi gör "nedåt" i grushagen, och när väder och underlag tillåter kan vi ju fodra "var som helst" för att inbjuda till rörelse och mer naturligt beteende. På sikt finns här också möjligheter att utveckla det mot "paddock paradise"-hållet, med naturliga "hinder" o. s. v.

Vad tror ni? (Bortsett från att mannen kommer skrika rakt ut när han inser hur många stolp som ska ner, men det är en annan historia :angel:)

Hagar 2.png
 
Jag tycker det låter bra (eller roligt. Roligt var min första tanke) @MML men nu såhär när jag är vaken skulle jag kanske börja med ytterstaket bara säsong 1 för att se hur marken beter sig. Finns det blöthål ni inte känner till (vi har några blötare ställen hemma, där jag helst inte sätter stolp ex) och för att bara känna in sig lite :)
Plus att man har nog med att göra i början ändå..
 
Ser riktigt bra ut! Det där med grindar och vars det funkar bäst att ha dom jobbar man ut under tiden också.

Om ni sätter stolparna på exakt samma avstånd blir det jättelätt att ha permanenta grindar av tråd/band, som när ni öppnar hänger på föregående stolpe. Jag har ett rep av rätt längd som jag använder som mall när vi sätter stolp. Och en regel/pinne med streck på som jag använder som mätsticka när jag drar i isolatorerna.

Har du hunnit fundera över färger på tråd/band än 😛? På mitt förra ställe som jag hyrde hade jag breda band i brunt, numera har jag gröna, men jag funderar på att byta till svart band + equisafestolp i svart...
 
Såhär såg min ut år 1-2, numera har jag breddat korridoren i lillhagen och tagit bort korridoren i stora och stripbetar med snabbstolp istället. År 1-2 hade jag en fd fångis så då fick jag vara riktigt försiktig med grästillgången.

1000019032.jpg
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag hägnade in hela stora ytan hemma. Har i efterhand anslutit andra hagar och delat av med snabbstolp ffa sommartid när jag vill begränsa betet lite mer.
Har på senare år börjat fundera mer på track-system (här är väl @the_connemara experten) men tänker mest än så länge. Kommer inte orka/kunna preppa vägar för att få gångarna hållbara så får bli tillfälliga istället så det går att variera.

Kanske inte ett svar på något :D

Mitt är väldigt simpelt 😅 Jag tänker nog desto mer 😂

@MML Ang mark/lera så har jag ett bra ytterstaket/hagar från början och sedan har jag trästolp i hörn/där det behövs för tracksystemet och plaststolp däremellan. Betar mtp leran gräset som behöver vara avstängt sommartid pga lättfödda ponnys. Så att när hösten kommer kan jag börja plocka bort innerstaket och plaststolp mer och mer så att de inte tvingas till att trampa upp leriga gångar. För att till vintern sedan ha öppet till hela ytan, med några "avgränsningar" så att de inte bara kan ta kortaste vägen rakt över hagarna men gott om utrymme vid sidorna.

Sen kommer staketet upp efterhand till våren igen.

Bra budgetvariant tycker jag och man lär sig efter hand vad som passar ens hästar och rutiner! Jag har en Tractive gps på min häst och det är väldigt intressant att se hur de rör sig!

Viktigaste är att de inte kan bli "fångade" och inte hitta ut, och vad som är logiskt för dem skiljer sig lite. Min häst har några passager han inte gillar vid blåst tex vilket jag får tänka på med fodring/var jag har öppet o så. Men låter som att du har en jättebra plan redan!!
 
Ser riktigt bra ut! Det där med grindar och vars det funkar bäst att ha dom jobbar man ut under tiden också.

Om ni sätter stolparna på exakt samma avstånd blir det jättelätt att ha permanenta grindar av tråd/band, som när ni öppnar hänger på föregående stolpe. Jag har ett rep av rätt längd som jag använder som mall när vi sätter stolp. Och en regel/pinne med streck på som jag använder som mätsticka när jag drar i isolatorerna.

Har du hunnit fundera över färger på tråd/band än 😛? På mitt förra ställe som jag hyrde hade jag breda band i brunt, numera har jag gröna, men jag funderar på att byta till svart band + equisafestolp i svart...

Mannen, min syster, systerns dotter och hennes pojkvän, har med gemensamma krafter slagit ner en himla massa stolpar i helgen. Jag tror inte att de sitter på exakta avstånd, så den lösningen fungerar inte med grindarna, men det gör mig ingenting. Jag är bara glad och imponerad över det jättearbete de gjort!

Sätta isolatorer är nästa steg, och då kommer jag absolut att ha en "mätpinne" för att få samma höjd överallt. Jag är inte så värst förtjust i hur det ser ut när staket svänger upp och ner lite från stolpe till stolpe ;)

Vi har inte bestämt vad det blir för band ännu, men det lutar åt brunt band. Men nu har mannen sett om något som heter "Polarband", som ska vara tänkt speciellt för att fungera vintertid med mycket snö. Vi vill ju ha något som håller hästarna inne, och vilda djur ute, även när det är kallt och mycket snö. Jag vet inte om Polarband är något att ha, eller om "vanliga" elband (med bra aggregat och bra jordning) fungerar lika bra. Måste fundera vidare på det, helst ganska snabbt så att vi kan börja sätta isolatorer.
 
Mannen, min syster, systerns dotter och hennes pojkvän, har med gemensamma krafter slagit ner en himla massa stolpar i helgen. Jag tror inte att de sitter på exakta avstånd, så den lösningen fungerar inte med grindarna, men det gör mig ingenting. Jag är bara glad och imponerad över det jättearbete de gjort!

Sätta isolatorer är nästa steg, och då kommer jag absolut att ha en "mätpinne" för att få samma höjd överallt. Jag är inte så värst förtjust i hur det ser ut när staket svänger upp och ner lite från stolpe till stolpe ;)

Vi har inte bestämt vad det blir för band ännu, men det lutar åt brunt band. Men nu har mannen sett om något som heter "Polarband", som ska vara tänkt speciellt för att fungera vintertid med mycket snö. Vi vill ju ha något som håller hästarna inne, och vilda djur ute, även när det är kallt och mycket snö. Jag vet inte om Polarband är något att ha, eller om "vanliga" elband (med bra aggregat och bra jordning) fungerar lika bra. Måste fundera vidare på det, helst ganska snabbt så att vi kan börja sätta isolatorer.

Polarband är extremt bra och hög kvalitet, men lite "overkill" för de flesta. Har man rymmare och får riktig vinter är det typ ett måste-ha dock.
 
Härligt @MML ! Vi hade stolpfest första året och bjöd hit vänner som hjälpte oss, ett gäng extra händer gör stor skillnad!

Är inte så bra på olika rep/band men sett stor skillnad på de jag köpt på Hööks och mina röd-vita från en stängselbutik som säljer stängsel till även andra djur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 488
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 794
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 428
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 844
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp