Hade ni kunnat blivit vänner igen?

sadgirl

Trådstartare
För ca 4 år sedan så hade jag en bästa vän, vi hördes mellan 5-10 gånger per dag via telefon eller sms och sågs minst 6 dagar i veckan.
Men så hände en grej hos denna tjej och hon blev sig inte lik. En situation uppstod och hon slog mig blodig i ansiktet och blå på stora delar av kroppen. Efter det så hotade hon mig flera gånger att hon skulle slå ner mig på jobbet osv och hon förstörde även en del grejer för mig, slog sönder bilen etc.

Ett tag var jag livrädd för henne och ansökte flera gånger om besöksförbud men det avslogs.
Jag är fortfarande väldigt sårad över allt hon har gjort men jag kan samtidigt inte sluta sakna henne, allt vi gjorde och allt vi planerade att göra.

Hade ni kunnat blivit vänner igen efter detta?

Sv: Hade ni kunnat blivit vänner igen?

Nej inte när människan slagit mig blodig och hotat att slå ner mig igen. O_o

Jag vet inte. Men jag tycker det är spännande att fundera på just detta, vad man kan förlåta, komma över, komma förbi. Det är så lätt att ta avstånd och säga "nej, aldrig i livet", så jag tycker det är spännande att fundera på alternativa utgångar.

För mig skulle det nog spela en ganska stor roll vad denna "grej som hände" var. Om en av mina vänner ex. skulle få i sig en drog och bli aggressiva en gång och aldrig mer skulle jag nog ha "ganska lätt" att förlåta. Andra saker skulle jag kanske ha svårare med.
Det skulle nog också spela roll hur gammal personen i fråga är/var. Jag har större hopp om att en 14åring 4 år senare är en helt annan människa än en 30-åring. Dock vill jag inte säga att jag skulle ge upp med en gång om 30-åringen heller.

Jag tänker såhär: dels vill den här personen ha kontakt med dig? Annars är det ju lönlöst att försöka. Också, har ni pratat om de? Har du fått en förklaring, en ursäkt?
Och sist men inte minst, saknar du vännen eller vänskapen? Jag kan sakna en gammal vänskap - vi hade väldigt kul tillsammans, men jag saknar inte på något sätt personen, även om jag ibland kan tänka "åh, jag saknar NN", så menar jag egentligen bara att jag saknar det vi hade.

Och sist men inte minst, saknar du vännen eller vänskapen? Jag kan sakna en gammal vänskap - vi hade väldigt kul tillsammans, men jag saknar inte på något sätt personen, även om jag ibland kan tänka "åh, jag saknar NN", så menar jag egentligen bara att jag saknar det vi hade.

:bow: Tänkvärt!

ALDRIG!!

Hur kan du ens fundera på det? Samma mentalitet som får kvinnor att stanna hos män som misshandlar dem. :crazy:

Gå till en psykolog och få hjälp att bearbeta dina känslor, ta inte kontakt med den "vännen" igen!

Absolut värt att tänkas på och detta är inte jag något har reflekterat över. ;o

ALDRIG!!

Gå till en psykolog och få hjälp att bearbeta dina känslor

Går hos psykolog sedan 3 år tillbaka och det var hon som föreslog att jag skulle ta kontakt med henne igen för att kunna bearbeta hela händelsen. Inte direkt att vi skulle bli vänner men hon sa att det nog skulle vara nyttigt för mig att träffa henne igen. Antingen för att se att hon är den samma gamla vännen eller att se att hon fortfarande är ett svin, vad vet jag.

Nej, vi hade aldrig kunnat bli vänner igen. Någonsin.

btw så skulle aldrig min psykolog be mig kontakta han som misshandlade mig när jag var liten för att bearbeta det hela. Tycker inte din psykologs förslag är något att hänga i granen om jag ska vara ärlig. Speciellt inte när personen hotat dig som den gjort. Håll dig borta är mitt råd.

Hon har väl verkligen visat att hon inte vill vara din vän i och med misshandeln och skadegörelsen? Vänner kommer och går, oftast inte så dramatiskt men ingen / väldigt få har samma bästa vän för evigt. Att försöka bli vän igen med en sådan person hade jag sett som en oschysst grej, inte bara mot en själv utan också mot henne - då hon redan visat att hon inte vill vara vän längre. Dessutom verkar det alldeles för farligt och personligen skulle jag flytta så långt bort från personen som det om möjligt gick eftersom jag inte känner nån större lust till att hittas död i skogen efter ännu ett misshandelstillfälle.

Så mitt svar är liksom alla andra: Nej.

Vet inte. Måste ju isf se en förändring hos den andra personen.
Blir väl lite som att lära känna en person på nytt igen när man haft sånt långt uppbrott.
Men antagligen skulle jag försöka gå vidare och släppa den personen.

Har själv en kompis (bekant idag) som jag var väldigt nära vän med. Kändes som att man alltid skulle vara vänner osv. Blev tjafs och sånt på slutet och idag känner vi inte varandra. Tråkigt men sant!
Tror vissa personer bara "passar in" i ens liv ett tag. Och man kan ha jätte kul osv då.

Har hon tagit kontakt och vill ses, lr är det bara från ditt håll ?

Nej, det finns så många underbara människor så jag ägnar mig hellre åt dem.

Såg nu att tråden postades av "sadgirl" detta är min kompis anonyma nick som hon måste ha glömt att logga ut ifrån. Tråden skulle från början ha postats av mig "ponilover" :)

Vet inte. Måste ju isf se en förändring hos den andra personen.
Blir väl lite som att lära känna en person på nytt igen när man haft sånt långt uppbrott.
Men antagligen skulle jag försöka gå vidare och släppa den personen.

Har själv en kompis (bekant idag) som jag var väldigt nära vän med. Kändes som att man alltid skulle vara vänner osv. Blev tjafs och sånt på slutet och idag känner vi inte varandra. Tråkigt men sant!
Tror vissa personer bara "passar in" i ens liv ett tag. Och man kan ha jätte kul osv då.

Har hon tagit kontakt och vill ses, lr är det bara från ditt håll ?

Hon har inte tagit kontakt ännu men jag väntar bara på att hon ska göra det och därför förbereder jag mig lite grann. Enligt vänner till henne så funderar hon på att ta kontakt.

Därför att jag mest funderar är för att det är inte bara hon och jag inblandade utan våra föräldrar är väldigt goda vänner och hela den vänskapen har också satts på prov pga detta. Vi är uppväxta ihop sedan barnsben och har setts i princip varje dag i 18 år.. Så det är ju lite för familjernas skull runt om också som jag känner att det kanske är dags att typ "förlåta" och i alla fall kunna vara under samma tak på tex kalas eller middagar.

Såg nu att tråden postades av "sadgirl" detta är min kompis anonyma nick som hon måste ha glömt att logga ut ifrån. Tråden skulle från början ha postats av mig "ponilover" :)

Om det här är sant tycker jag att du ska be Mod att ta bort tråden eftersom din kompis nu inte längre är anonym i det nicket. Och framför allt meddela din kompis!

Om det här är sant tycker jag att du ska be Mod att ta bort tråden eftersom din kompis nu inte längre är anonym i det nicket. Och framför allt meddela din kompis!

Klart jag har pratat med min vän och för henne är det lugnt. Ingen vet ju hennes riktiga nick ändå så hon är ju fortfarande anonym. Det man vet är ju att det bara är en av alla mina vänner som hänger här :)

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 254
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 878
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka