Gymnasiearbete

olivia04

Trådstartare
Hejsan!
Någon som har tips på vad man kan skriva för gymnasiearbete som har med hästar eller ridsporten att göra? Jag läser ekonomi juridik så ämnet eller frågeställningen måste ha någon juridisk koppling, så exempelvis lagstiftning eller rättsfall!

Reklamationer av hästar kanske vad som gäller och redogöra för aktuellt rättsläge. Är ju olika beroende på om man köper av privatperson eller företag.

Reklamation och fel vid köp är rätt uttjatat, jag hade skrivit om avtal vid uppstallning! Vad är det man hyr, en specifik box i stallet, en plats nånstans i stallet, vad innebär kallhyra egentligen? Besittningsrätt, finns det! Och så vidare

Hyreskontrakt vid uppstallning, fodervärdsavtal, medryttaravtal och reklamation av hästrelaterade tjänster, tex vad händer om man tar ut en person som ska behandla ens häst på något sätt och sen vill reklamera jobbet av någon anledning, hur går man tillväga då?
Jag håller med om att reklamation av hästköp är ganska uttjatat även om det såklart är ett ämne som ständigt är på tapeten.

Tack för svaren! Jag har dock bestämt mig för att skriva ihop någonting om djurskyddslagarna. Eventuellt jämföra med ett annat land (vilket isåfall?), kolla djupare in i tr samt fei´s bestämmelser, eller om man bör stoppa djurförsök? Finns det någon mer koppling man hade kunnat dra som är mer inriktad på hästar? Tänkte kanske om det är etiskt försvarbart att tävla med hästar, men det blir inte så juridiskt:confused:

Jag ritade om min ridskolas hela anläggning utifrån ett djurskyddsperspektiv. Lutade det mer mot det arkitektoniska då jag gick NV men det går att få in en hel massa juridik och ekonomi i samma idé.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 169
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar