jag har hoppat med gummiband utan några problem alls..
man får se till så att den varken är för lång eller för kort, men, jag vill att min häst hoppar med nedsänkt huvud, och jag ger eftergift på tygeln så visst får han eftergift.
jag hade detta för att han inte skulle upp med huvudet och rusa iväg över hindrena, jag hade martingal men han kunde fortfarande dra upp huvudet, nocka mej och springa iväg.. kortade jag martingalen blev han istället frusterad och började hoppa och studda uppa och ner istället för att gå framåt..
när jag hade gummibanden hade ja de som sagt varken för lösa eller för hårt spända, men hoppade ju låga hinder.
behöver man gummiband så ska man ju inte hoppa högre hinder, eftersom man då inte klarar av det..
det gick lugnt och fint så jag var inte alls orolig att han skulle få in benen eller så..
kan säga att varför jag hoppade med gummiband var de första gångerna jag hopapde honom efter X antal skador och han med andra ord inte blivit hoppade på väldigt, väldigt länge och eftersom det är det bästa han vet så var han ju jätteivrig.