Gummiband vid hoppning?

Nelliz_Benni

Trådstartare
Kan man ha gummiband vid hoppning?
Alltså sånt som går över hästens huvud genom bettet och till sadelgjorden.
Gör inte det så att hästen inte kan ta fram huvudet i sprången och får därför ingen eftergift, eller har jag fått allt om bakfototen?:p

Sv: Gummiband vid hoppning?

Har aldrig kommit på tanken att prova, för som du säger borde det hindra hästen

Jag skulle aldrig använda det, framförallt så ökar ju risken för en olycka om hästen får in benet över snodden. + att det som du säger hindrar hästens rörelser.

Okej, då var det som jag trodde...

Nu är det så att en vän hoppar "sin" ponny med detta... Försökte förklara för henne att det vore bättre med en martingal, men nu är hon sur på mig...
Ville bara ha klart för mig att jag hade "rätt", så att jag inte har försökt få min vän att förstå nånting som inte var korrekt...

Jag skulle inte gjort det,
när jag var mindre o skulle hoppa en 150 hög häst (f¨åga inte vrf) xD Så hoppade jag bana på typ 20 cm. Med snodd :) Eller "hoppade"

jag har hoppat med gummiband utan några problem alls..

man får se till så att den varken är för lång eller för kort, men, jag vill att min häst hoppar med nedsänkt huvud, och jag ger eftergift på tygeln så visst får han eftergift.

jag hade detta för att han inte skulle upp med huvudet och rusa iväg över hindrena, jag hade martingal men han kunde fortfarande dra upp huvudet, nocka mej och springa iväg.. kortade jag martingalen blev han istället frusterad och började hoppa och studda uppa och ner istället för att gå framåt..

när jag hade gummibanden hade ja de som sagt varken för lösa eller för hårt spända, men hoppade ju låga hinder.
behöver man gummiband så ska man ju inte hoppa högre hinder, eftersom man då inte klarar av det..

det gick lugnt och fint så jag var inte alls orolig att han skulle få in benen eller så..

kan säga att varför jag hoppade med gummiband var de första gångerna jag hopapde honom efter X antal skador och han med andra ord inte blivit hoppade på väldigt, väldigt länge och eftersom det är det bästa han vet så var han ju jätteivrig.

Okej, då var det som jag trodde...

Nu är det så att en vän hoppar "sin" ponny med detta... Försökte förklara för henne att det vore bättre med en martingal, men nu är hon sur på mig...
Ville bara ha klart för mig att jag hade "rätt", så att jag inte har försökt få min vän att förstå nånting som inte var korrekt...

som sagt en martingal hjälper inte alltid..

men det är träning som gäller helt enkelt, gummiband vid låga hinder, utan gummiband vid låga hinder tills det går bra och höja allt efter(med ir utan martingal)..

som sagt en martingal hjälper inte alltid..

men det är träning som gäller helt enkelt, gummiband vid låga hinder, utan gummiband vid låga hinder tills det går bra och höja allt efter(med ir utan martingal)..

Fast det var väll inte direkt låga hinder hon hoppar. Hindrerna ligger väll på 80-90 cm med en D-ponny, rätt mycket Nordsvensk i hästen tror jag...

Men jag vet inte, är inte sådär jätte erfaren och ville bara höra om nån mer erfaren delade åsikt med mig :)

Ngt sånt skulle jag aldrig komma på tanken att använda :eek:
Hästen kommer snart förknippa hinder med obehagligheter om man binder fast huvudet varje gång den ska hoppa.

Stackars din kompis ponny, bra att du reagerar iaf :bow:

Nej, precis som du skriver så hindrar det hästen från att sträcka fram huvudet och därmed balansera sig.

Om hästen hoppar dåligt med ryggen så är gummiband jätte bra sen så kan du be din vän att fästa gummibandet i sadelgjorden vid stigbyglarna, för att undvika olyckor.

Jag tycker det är mycket "skadligare" för hästen att hoppa hinder med sänkt rygg än att ha ett gummiband spänt löst en gång i veckan när man hoppar en period tills den har börjat använda ryggen bättre, Slipper skador.

på min förra c-ponny fick jag order av marianne heed att hoppa på det i ett par månader, och nu hoppar han MKT bättre

Jag skulle nog inte göra det, om det inte gällde gymnastikhoppning på lägre hinder! Vid sådana träningar kan man ju "mixtra" lite med hästens form o språngkurva, om man nu har en häst som behöver sådant. 80-90 för en D-ponny är väl iofs inga jättehöjder, men jag skulle ändå rekommendera hoppning utan...

jag har hoppat med gummiband utan några problem alls..

man får se till så att den varken är för lång eller för kort, men, jag vill att min häst hoppar med nedsänkt huvud, och jag ger eftergift på tygeln så visst får han eftergift.

jag hade detta för att han inte skulle upp med huvudet och rusa iväg över hindrena, jag hade martingal men han kunde fortfarande dra upp huvudet, nocka mej och springa iväg.. kortade jag martingalen blev han istället frusterad och började hoppa och studda uppa och ner istället för att gå framåt..

när jag hade gummibanden hade ja de som sagt varken för lösa eller för hårt spända, men hoppade ju låga hinder.
behöver man gummiband så ska man ju inte hoppa högre hinder, eftersom man då inte klarar av det..

det gick lugnt och fint så jag var inte alls orolig att han skulle få in benen eller så..

kan säga att varför jag hoppade med gummiband var de första gångerna jag hopapde honom efter X antal skador och han med andra ord inte blivit hoppade på väldigt, väldigt länge och eftersom det är det bästa han vet så var han ju jätteivrig.

Varför i hela friden vill man få sin häst att hoppa med nedsänkt huvud:confused:

Hästen SKA höja huvudet för att kunna taxera och besömma avstånd och ska definitivt inte tvingas hoppa med nedsänkt huvud. Är det så att hästen drar ifrån och slår med hvudet så finns det andra metoder att komma tillrätta med det.

du kan väl ha en gummisnodd på om du vill men isåfall kan du inte hoppa speciellt högt (då snackar vi 40-50 cm) och du bör INTE spänna den .

varför i hela friden ska hästen hoppa med nedsänkt huvud? :confused:

hästen kan ju för f*n varken sträcka ut huvudet eller balansera sig med "snodd":mad:

varför i hela friden ska hästen hoppa med nedsänkt huvud? :confused:

hästen kan ju för f*n varken sträcka ut huvudet eller balansera sig med "snodd":mad:

:bow: har aldrig använt snodd och kommer aldrig att göra. tkr absolut inte om det , men det är ju bara min åsikt.
Bra att du reagerar i fallet, en martingal skulle jag använt.

Jag håller med om att det inte är så bra att vinga ner och hålla fast hästens huvud men däremot vill tycker jag tvärtom att hästen ska sänka huvudet när den bedömmer avstånd osv och sänka huvudet och höja ryggen i språget. Att höja huvudet är i min värd inte önskvärt alls. Sedan behöver de ju inte ha nosen i marken för det.
Att det sedan kanske är olämpligt att begränsa hästens förmåga att balansera sig med halsen osv är en helt annan sak.

Överlag så hade jag inte haft ngt emot att hoppa med snodd om det skulle behövas men då snackar vi gymnastikhoppning och inget annat. Dock hade jag kanske valt en annan hjälptygel som jag själv kan styra inverkan på dvs eftergiften i språnget. Halsförlängaren är ju tänkt som hjälmpedel i dressyren för hästar som höjer nacken och sänker ryggen. Då får hästen naturligt en eftergift när den sänker nacken. I hoppningen däremot får den en eftergift av att sänka nacken men kan inte sträcka FRAM halsen vilket är önskvärt i ett bra språng. Hästen begränsas i den bemärkelsen att halsförlängaren endast ger en eftegift när nacken är låg och näsan är i lodplanet. När hästen hoppar hamnar näsan ngnstans i språnget framför lod och där får hästen ingen eftergift.

Så tycker jag iaf :)

Snodden är elastiskt vilket gör att hästar blir sega i munnen, den lär sig att både hänga och dra i tygeln vilken ger mer framvikt!(Framvikt=skadligt)

Det går dessutom utmärkt bra för hästen att fortsätta gå med sänkt rygg, även om man har tagit ner dess huvud. Det man åstadkommer med snodden är alltså inte en höjd rygg, utan en häst på bogarna, utan möjlighet att balansera upp sig.

Det viktigaste för att hästen ska hålla, är balans. Det är alltså betydligt bättre för hästen att gå i en dålig form, där den ändå är i en egen balans, än att gå i en lika dålig form, där man dessutom har bänt ner dess huvud, och tagit bort dess balanseringsmöjligheter.:mad:

Jag har tänkt ett tag på vad snodd kan vara bra till, och jag har kommit på att dom är utmärkta att binda fast olika föremål med:idea:

den borde kort och gott förbjudas:devil:

Fast det var väll inte direkt låga hinder hon hoppar. Hindrerna ligger väll på 80-90 cm med en D-ponny, rätt mycket Nordsvensk i hästen tror jag...

Men jag vet inte, är inte sådär jätte erfaren och ville bara höra om nån mer erfaren delade åsikt med mig :)

Jag tycker det låter vansnigt!!! :eek:

Om hon har det av den anledningen att hästen inte är lydig / otränad så lär den ju knappast bli bättre av den behandlingen...
Har hon så "kass" kontroll på sin häst så är det kanske på platts att ta den där gummisnodden till hjälp och jobba lite med markarbete/ dressyr... grunden till en lydig, mjuk smidig & välriden häst sitter ju totts allt i dressyren... :cool:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 539
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 651
Senast: Bowman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 562
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII