Gummiband vid hoppning?

Sv: Gummiband vid hoppning?

Jag håller med om att det inte är så bra att vinga ner och hålla fast hästens huvud men däremot vill tycker jag tvärtom att hästen ska sänka huvudet när den bedömmer avstånd osv och sänka huvudet och höja ryggen i språget. Att höja huvudet är i min värd inte önskvärt alls. Sedan behöver de ju inte ha nosen i marken för det.

Fast hästen behöver ju kunna både höja och sänka huvudet för att bedöma avstånd, eftersom deras ögon sitter som de sitter. De höjer och sänker huvudet för att bedöma vad/var de har framför sig...

Jag tycker det låter vansnigt!!! :eek:

Om hon har det av den anledningen att hästen inte är lydig / otränad så lär den ju knappast bli bättre av den behandlingen...
Har hon så "kass" kontroll på sin häst så är det kanske på platts att ta den där gummisnodden till hjälp och jobba lite med markarbete/ dressyr... grunden till en lydig, mjuk smidig & välriden häst sitter ju totts allt i dressyren... :cool:

Hon sa att hon använde den därför att hästen tog upp huvudet i galoppen.

Om man vill riskera att förstöra sin häst så kan man ju ha det.

Om hästen hoppar på sitt sätt så bestraffas den ju i munnen varje gång. Ungefär som att sitta och dra ner hästen "på tygeln" med graman.
Enligt mig är det bättre att man lär sig kontrollera hästen på ett bättre sätt och kan man inte det så....

Enda gången jag kan se att det kan vara behövligt att använda den är om hästen hoppar extremt dåligt och typ rakt upp&ner, men då bör man kanske istället fundera på om hästen verkligen ska bli hopphäst.

Har man en häst som hoppar med sänkt rygg så kan man hjälpa den genom att ha gymnastikhoppning och visa den vägen (Samt rida dressyr/i skogen så den blir starkare i ryggen innan man ger sig in på hoppningen)

Varför använder hon gummibandet ? Alltså i hoppningen vill man ju att hästen höjer huvudet och kommer upp och fram ordentligt, om gummibandet sitter på förhindrar den ju hästens rörelse i språnget, för att språnget ska kunna bli korrrekt måste hästen kunna se upp och frammåt och sträcka ut halsen över hindret. Varför spänna ner hästens huvud och nacke ? Det gär det ju bara svårare för den att hoppa ordentligt ? det är iallafall min uppfrattning ? :cool:

jag skulle aldrig använda sånt.. tycker det skulle göra mer skada än nytta, men jag har ju iförsig ingen erfarenhet av hjälptyglar och blah blah :P använder bara martingal

Skulle ALDRIG använda det när jag hoppar.

jag tkr det är näst in till djurplågeri och hoppa med gummibamnd,
skulle aldrig få för mig att göra de...

Nu stoppar jag in en fråga jag med.
Min "lånehäst" en 23-24 årig kallblodstravare lyfter inte rygger och jobbar i fel form jag har ridit han mer i backar för att stärka ryggmuskler. Kan man börja använda halsförlängare på honom för att få honom att gå rätt osv?

Jag har aldrig hoppat med gummisnodd däremot har jag gymnastikhoppat med graman. Då har jag självkalrt gramanen innanför förbygeln för att dom inte ska fastna i den och gramanen uppknäppt så att den släpper ifall det skulle hända något. Märk mina ord när jag säger att jag inte vill bli beskylld för hur dåligt det är och att man drar ihop hästen för det är absolut inte mitt syfte och inte gör jag det heller. Jag använder den för att de ska hålla huvudet i en lagom position (absolut inte mellan frambenen) och bara galloppera och studsta över hindret eller serien, jättebra sätt om man kan hantera det och vet att hästen till exempel kör upp huvudet och rusar iväg före eller efter hindret eller bara vill hjälpa den att komma till arbete fortare. Fungerar för mig och många andra med mig. tycker det verkar vara ett lättare sätt än att ha en gummisnodd, gramanen ger man ju faktiskt efter på automatikst när man ger efter på tygeln.

Jag är helt med på att snodden inte gör att hästen höjer ryggen, kanske inte uttryckte mig så bra. Men den är TILL FÖR hästar som sänker ryggen och höjer nacken. Huruvida hjälptyglar fungerar eller inte är en annan sak. Personligen anser jag att det enda som får hästen att arbeta korrekt är god ridning.

Mvh Jate Volim

Kan man ha gummiband vid hoppning?
Alltså sånt som går över hästens huvud genom bettet och till sadelgjorden.
Gör inte det så att hästen inte kan ta fram huvudet i sprången och får därför ingen eftergift, eller har jag fått allt om bakfototen?:p

Nej det hindrar inte hästen att ta ned och fram huvudet dock att den inte kan höja huvudet, och det är nog det man är ute efter i detta fallet.

Många hoppar sina hästar på graman eller fasta martingals just för detta ändamål. Dvs att få hästen att inte hoppa med högt huvud

Varför i hela friden vill man få sin häst att hoppa med nedsänkt huvud:confused:

Hästen SKA höja huvudet för att kunna taxera och besömma avstånd och ska definitivt inte tvingas hoppa med nedsänkt huvud. Är det så att hästen drar ifrån och slår med hvudet så finns det andra metoder att komma tillrätta med det.

Absolut inte!

En häst skall hoppa med nedsänkt huvud för att kunna bruka ryggen

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 539
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 651
Senast: Bowman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 562
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar