Lorelie

Trådstartare
Vad är det för färg på det här fölet?

Född 4/4 2005

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

(Ursäkta stora bilder, men det är för att ni ska se ordentligt :p )

Hon är
e Svart
ee Svart
eu Svart
u Isabell
ue Isabell
uu Brun

Är fölisen svart? Eller någon variant av svart? Gulsvart?

Senast ändrad:
Sv: Gulsvart?

Går inte att se bilderna
Inte ens om man tar bort http://

Jag kan inte få fram några bilder, även om jag tar bort http://

Rackarns, Cronis du var snabbare än mig..... :smirk:

Senast ändrad:

Jättesöt fölis :love:

Den är gulsvart. Har hunnit se en hel del gulsvarta och det är just som fölisar som man ser det som tydligast -de är svarta men gula i öronen. Precis som din.

Det var ren tur att jag var så kvick... :p

Jag skulle nog tro att fölet är gulsvart, ljusa tussar i öronen och ljust runt ögonen, ljusa ögonfransar, tycker jag tyder på att den skulle kunna vara gulsvart.

Häls Embla

Skulle vara roligt att höra vilken härstamning den har, fölisen ser väldigt ädel och fin ut.

e Kreles Vb (frieser)
ee Hearke 254 Preferent
eu Netty
euu Ster-sto
euuu Ster-sto

u Dream Girl 17907 (F.2) (Sv. Halvblod)
ue Dragon
uu Pargiona 12333 (F.2)
uue Magnifique 409
uuu Pargina 9446

Hur förklarar man då ett svart frieserföl med gult lurv i öronen? tydligt också...kan ju knappast vara gulsvart :confused:

prunella skrev:
Hur förklarar man då ett svart frieserföl med gult lurv i öronen? tydligt också...kan ju knappast vara gulsvart :confused:

Skulle komma till det...
Eller ett svart vbl, men gult lurv, som har fått den regestredade färgen svart?

Fö. mycket fin fölis! :love:

Herregudarnas så söt! :love:

Lånar tråden och frågar en fråga ang. svart:

Vad är det som egentligen räknas som svart???

Jag fick lära mig i skolan (naturbruk) att svart, det kunde bara en häst bli om den hade svarta föräldrar och inget hår av annan färg. (räknas isåfall tecken hit?)

Men så fick jag höra att min hovslagare som föder upp vbl. sa att hans föl var svart, och att reg. personen hade reg. henne som svart...

Fölet är i mina ögon inte svart utan brunsvart/svartbrun (är det nån skillnad?).

Den har brunare hår på kroppen...

Så vad räknas som svart?

svart är när hästen är svart och inte brun eller fux. och det kan mycket väl vara en brun och en fuxförälder - jag har själv en sådan!

En svart häst har bara svart päls på kroppen, MEN den kan ich FÅR bli solblekt på sommaren utan att det påverkar färgbestämningen! HÄR görs många fegismissar vid färgbestämning...

Nyfödda föl är inte svarta utan oftast grå eller gråbruna, även om de tänker bli svarta.

min frieser är registrerad som svart.

han blir dock brunaktig när solen vart framme.
(fast i grunden är han svart)

Jag hade skrivit svart på det fölet om jag gjort idbeskrivningen, för såvitt jag kan se så är den väldigt mörk i ögonen och att färgen skiftar i lite ljusare i öron, ljumske och runt ögon på ett föl är inget ovanligt...
Men å anda sidan hade jag nog velat vänta med färgbestämningen tills fölpälsenär borta.

Nyfödda föl är inte svarta utan oftast grå eller gråbruna, även om de tänker bli svarta.
Har alltid trott på det men min kamrat föder upp frieser och hennes föl föds svarta. Var nere och såg dem i helgen, den yngsta bara 6 dgr - kolsvart!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tinja och Riepu har fått 9 fantastiska små valpar. Tinja kommer från en kull med temat "magiska oväder" och hanen Riepu kommer från en...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
21 331
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 710
Senast: Nougat
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 561
Senast: Stereo
·
Tjatter Så, på allmän begäran är den nu - såklart! - här! Årets upplagda av Secret Santa! :banana: Precis som vanligt finns ett gäng regler, läs...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
39 979
Senast: Snurrfian
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur