Tl: dr - skippa stycket inom parentes. Det är långt nog ändå.
(Må så vara att
@Fisherling ändrat åsikt om Tinja som avelshund och att subjektiva beskrivningar kan ha varit överdrivna, men inläggen innehåller ju även mer objektiva beskrivningar t ex av syskonen?
Nåväl. Med tanke på att uppfödaren/TS i detta fall själv tillhör dem som varit väldigt aktiv i att kritisera andras avel, inklusive folk som startat trådar här på buke, förstår jag att det höjs ögonbryn över den här kullen. TS har skrivit så många kloka inlägg under årens lopp, inlägg som jag själv gillat, och när hon då tar en kull som avviker från detta blir jag också lite förbryllad. Inte för att det här skulle vara i närheten av de värsta kullarna som tas sett till hälsa och mentalitet - det föds renraskullar med katastrofalt mycket sämre förutsättningar även i jämförelse med denna. Men när en uppfödare med kloka tankar om avel, med hög svansföring som själv påtalar fel andra gör, struntar i rätt grundläggande saker känns det rätt rimligt med öppenhet om varför man gör den typen av avsteg.
Jag har inte brytt mig tillräckligt för att lyfta frågan. Som sagt föds så många kullar som är värre. Men nu när den heta potatisen ligger på tallriken är mina största funderingar med kullen nog framförallt tanken med kombinationen och den information som ges på hemsidan.)
Jag tycker att det är fullt rimligt att det i undantagsfall måste göras vissa chansningar i aveln. En hund som inte når upp till kraven i något avseende kan ha så mycket att tillföra i övrigt att det kan vara värt att ta en kull ändå. Men då måste man vara extra noga med vilken hund man parar med.
I Tinjas fall är HD:n ett stort minus och det gäller inte bara att hon själv har en C-höft. I hennes kull har 5 av 9 hundar HD, vilket ger en väldigt trist familjebild. Uttalandet om index på hemsidan är obegripligt - australian shepherd har inte index i Sverige och även om det fanns skulle en aussie med C-höfter behöva ha en mycket bra familjebild för att ta sig över 100.
Med tanke på detta borde en prio vid valet av avelshane vara just bra HD-statistik. Men Riepu har tvärtom sämre förväntad nedärvning än snittet. Finland har index för HD, och hans index ligger på 95.
Utavel är tyvärr inget som skyddar mot detta.
När det gäller mentaliteten finns det ju också tveksamheter, och där känner jag personligen att jag har svårt att förstå valet av en hane som inte genomfört någon form av mentalitetsprövning, och där linjerna överlag inte är särskilt utvärderade avseende mentalitet.