Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

"Genom sig själv känner man andra" ?

Jag förstår inte vad du får det intrycket från, snarare verkar ju du och vissa andra här anse att kvinnor alltd är offer medan män alltid är boven.

Jag anser som jag påtalat så många gånger förr att männen absolut har ett ansvar, MEN jag anser även att kvinnan har så.
Om nu kvinnan inte säkert vet att mannen vill bli far och vet att hon inte vill göra en abort om hon blr gravid , varför har inte även hon ett ansvar för att skydda sig så hon inte blir gravid.
Eller anser du kvinnor vara så korkade och oförmögna att ta ansvar över sina egna handlingar?

Hon får ju ta ansvar sedan, hon ställs inför ett val, att göra abort eller att föda ett oplanerat barn. Vart är det inte ansvar att föda och ta hand om ett barn? Vart är det inte ansvar att göra en abort? Det som inte är ansvar i detta läge skulle vara att låtsas som ingenting och leva på som vanligt - men det funkar ju inte så länge av förklarliga skäl. Så kvinnan ställs ju inför ett val där hon måste ta ansvar.

Jag anser de flesta kvinnor så pass intelligenta att de gör något av detta när de ställs inför en oplanerad graviditet. För jag anser att göra något av dessa två är att ta ansvar för sina handlingar. Självklart är det bättre för en person som inte vill bli gravid att skydda sig - men det gäller oaktat kön.

Och om hon nu ändock brister i sitt ansvar varför skall hon tvinga någon annan att ta konskevenserna av hennes beslut.
Hon har ju till skillnad från mannen ytterligare en möjlighet att "rätta till sitt misstag"

Men det kanske inte är alla som kan göra en abort? Som många säger är det inte som att gå till tandläkaren direkt. Jag anser inte att vi ska ha en skyldighet till abort. Jag anser inte att någon ska känna sig tvingad till en abort - för även om jag ser det som en klar rättighet att göra en abort kan jag inte se det som en skyldighet att göra. Så här håller jag inte med dig, jag anser inte att alla kvinnor har en andra möjlighet att "rätta till sitt misstag".

Varför har du en så låg syn på kvinnor, att de alltid är offret utan ansvar medan mannen alltid är boven!
Det verkar vara din mans och kvinnobild som haltar, ingenstans i ditt resonemang framstår kvinnor och män som jämbördiga.

Jag anser, vilket jag skrev ovan, att det är att ta ansvar för sitt (eventuellt bristfälliga) agerande genom att göra en abort eller att föda ett barn. Det tycker jag är ansvarsfullt. Och det är något en kvinna tvingas göra vid en oplanerad graviditet. Jag tycker inte att en man ska komma undan bara genom att skriva på ett papper, det ser jag som att inte ta sitt ansvar.

Jag tycker inte att kvinnor ska curla åt männen, hur blir det icke jämbördigt?

Jag undrar fortfarande varför du inte tycker att män ska ta ansvar för sin säd?

Och sedan har jag en följdfråga till dig angående ditt juridiska resonemang, en man som lurar en kvinna genom att säga att han vill att de ska skaffa barn, och sedan när de precis blivit gravida får kalla fötter och drar - varför ska han då kunna slippa betala för barnet han satt till världen? Ska hon då tvingas abortera ett barn som var önskat och planerat för att han får en nyck? Hur ser du det som moraliskt rätt? Jag ser stora brister i ditt resonemang.

Det är dessutom en väldigt skillnad på de fall där slarv leder till en oönskad graviditet och de fall där kvinnan planerar/önskar bli gravid men underlåter att tala om det för sin sexpartner.

Men hur påverkar det en man som tar ansvar själv??

Du återkommer till att det är kvinnans skyldighet att skydda sig, inte mannens.

Om tjejen säger sig äta p-piller, har en spiral och är steril, så kan ju du fortfarande skydda dig genom att stoppa jum jum i en dykardräkt! :idea:

Hur kan du se det som hon lurar dig??
Det är ju inte så att hon säger att hon satt på dig en kondom o du faktiskt inte har någon på dig?? Det borde du ju märka?

Och kommer underhållet istället från staten är det "vi" som ska betala för att en kvinna valde att fullfölja en graviditet hon inte skyddade sig emot och sen inte ville avbryta.

Vad jag vet, så finns det kondomer att använda och det skyddar män från oönskade graviditeter :angel:

Om nu kvinnan inte säkert vet att mannen vill bli far och vet att hon inte vill göra en abort om hon blir gravid, varför har inte även hon ett ansvar för att skydda sig så hon inte blir gravid.

Om mannen inte vill bli pappa, varför tar inte han sitt ansvar och använder kondom???

Självklart ska en man ta sitt ansvar för att tillse att inget barn blir till om han inte så önskar, men har inte kvinnan samma ansvar?

Det är dessutom en väldigt skillnad på de fall där slarv leder till en oönskad graviditet och de fall där kvinnan planerar/önskar bli gravid men underlåter att tala om det för sin sexpartner.
Otaliga är de fall där kvinnan ljugit om att hon äter/har preventivmedel, är steril etc för att sedan säga ooops, jag är visst gravid, och jag tänker behålla det oavsett vad du vill!

Få kvinnor skulle öppet erkänna att de agerat så men I det här fallet ger det mig ruskigt dåliga vibbar att Ts själv säjer att hon alltid velat haft barn och därför har haft oskyddat sex i 5 år utan resultat.
Jag skulle gissa att om hennes nuvarande sexpartener hade fått hela den informationen skulle situationen sett annorlunda ut idag.

Men detta innebär inte att jag anser att en kvinnan skall kunna tvingas till abort, det måste alltid vara hennes eget beslut, däremot anser jag att det är vansinnigt egoistiskt mot både barn och man att föda ett barn som inte är önskat av båda föräldrarna.

Eftersom mannen inte fullt ut kan välja om han skall bli far, anser jag dock att det borde vara självklart att mannen kunde välja att avstå umgängesrätt och därmed även det ekonomiska ansvaret för ett barn han inte önskar.

Visst har mannen ett ansvar för att kvinnan inte blir gravid men jag anser att samma ansvar skall läggas på kvinnan.
Om kvinnan väljer att inte skydda sig mot en graviditet med en man som inte vill blir pappa, är det inte då rimligt att kvinnan om hon ändock väljer att föda barnet också får ta ansvar över sina handlingar?
Hon har ju till skillnad från mannen dessutom inte bara en, utan två tillfällen att tillse att hon ofrivilligt inte blir mamma.

Att säga att mannens ekonomiska ansvar är för barnets skull och därför inget han skall kunna avstå är naivt.
Visst, om vi hade varit ett U-land, men i sverige svälter inga barn, däremot kan kvinnans levnadsstandard påverkas ifall hon får underhåll eller ej.

Om mamman vill ta ett eget beslut får hon väl också ta det ekonomiska samt socala konskekvenserna av det beslutet, med allt vad det innebär med soc etc.

Jag är så trött på att man hela tiden ser barn som en självklar rättighet.

Barn ska vara önskade av båda sina föräldrar och det skall finnas goda förutsättningar att ta hand om dem, annars får man helt enkelt låta bli att sätta dem till världen.
:bow::bow:

Självklart tycker jag att mannen ska skydda sig också.
Såvida man inte har ett förhållande där man är överens, som jag och min sambo. Blir det barn=abort, utan tvekan.
Men olyckor kan hända både män och kvinnor, spruckna kondomer osv osv.
Men skillnaden är att det alltid är upp till kvinnan.
Men jag tycker inte man ska kunna tvinga någon att bli förälder.

- * -

En av mina bästa vänners brorsor råkade ut för något som ni kan bita i.
Han hade sex med en tjej, inte flickvän men lite på gång sådär, han hade kondom. Hon gick på piller (sa hon iaf). Kondomerna (2st efter denna natt) lades i papperskorgen och han åkte hem på morgonen.
Tydligen ska hon sedan ha tagit spermierna ut kondomerna direkt och fått i sig dem(där nere givetvis) och oturligt/turligt (:confused:) nog blivit gravid. (detta kom fram från hennes kompis sen som hon berättat för).
Som sagt så blev hon gravid. Efter ett gäng månader (de hade "gjort slut") så berättar hon detta för killen som blir helt :eek:.
Nu kräver hon honom på ekonomiskt ansvar osv. Han vill INTE bli pappa för allt i världen.

Är det rätt?

Han hade sex med en tjej, inte flickvän men lite på gång sådär, han hade kondom. Hon gick på piller (sa hon iaf). Kondomerna (2st efter denna natt) lades i papperskorgen och han åkte hem på morgonen.
Tydligen ska hon sedan ha tagit spermierna ut kondomerna direkt och fått i sig dem(där nere givetvis) och oturligt/turligt (:confused:) nog blivit gravid. (detta kom fram från hennes kompis sen som hon berättat för).
Som sagt så blev hon gravid. Efter ett gäng månader (de hade "gjort slut") så berättar hon detta för killen som blir helt :eek:.
Nu kräver hon honom på ekonomiskt ansvar osv. Han vill INTE bli pappa för allt i världen.

Är det rätt?

Hon har inte agerat rätt och riktigt på något sätt, men mannen får fortfarande ta sitt ansvar. Han har spritt sin säd, tyvärr på ett olyckligt sätt.

Men allvarligt, vad har den händelsen du beskrev nu med denna tråd/diskussion att göra öht?

Både du och bonde78 verkar båda enbart diskutera och utgå ifrån att TS grovlurat sin partner, varför då?

*KL*

Skall skrupelfria kvinnor kunna profitera på att bli gravida för att få kompesation?

Käre Bonde....

Hur många hundra tusen per månad tror du man får i "kompensation"??

Pengarna är till för barnets uppehälle o är väl ett par tusen typ...

Vet du, jag tycker att du skall vara glrad att du blev gravid under de omständigheterna.
Visst är det litet synd om den blivande pappan - men han vet nog hur barn blir till och barn är ALLTID en risk att det blir om har fullbordat samlag.
Han var där - om det varit viktigt att slippa barn så skulle han låtit bli.

Nu så skall jag läsa hela tråden men först bara säga "Din kropp - ditt beslut" det kanske är den enda chans att få barn som du får.
Så den skall du inte spela bort.

Varför skall män tvingas in i en roll de inte valt?

När en man sätter på en kvinna så utsätter han sig för den risken.
Så enkelt är det.

Om han inte vill så har han några olika val.

1. Inte sätta på.
2. Låta sterilisera sig.

Kondom är ofta bra men inte helt säkert.

I alla andra fall så har en man medvetet spelat Rysk Roulette med möjligheten att ofrivilligt bli pappa.
Och den risken får han leva med och ta konsekvenserna av om det händer.

Ingen tvingar en man att spruta sperma omkring sig - det kan han faktiskt välja själv.

Jag är så trött på att man hela tiden ser barn som en självklar rättighet.

Och jag är så trött på att män skall daltas så med när det kommer till sexualitet.
De får numera vackert lära sig att ta ansvar för var de doppar sin snorre.

Vill man vara säker på att det inte skall råka bli barn så doppar man inte.
Så är det bara.

Den tid då preventivmedel var bara kvinnans problem är över.

Fast om hon nu "lurat" honom så är det väl knappast rättvis?

Det har ingenting med "rättvisa" mellan de blivande föräldrarna att göra.

Jag vet inte om TS har ljugit, och jag tänker inte utgå från det. Det är fel att ljuga om sådant, naturligtvis, men det ändrar inte saken att det här inte handlar om rättvisa mellan TS och killen.

Grundfelet med ditt resonemang är att du vill skydda killen från anspråk från kvinnan, när det är barnet diskussionen borde handla om. Killen blir barnets biologiska pappa, och det medför vissa juridiska skyldigheter.

Sen medför det i mina ögon också en mängd skyldigheter som inte är juridiska, men som en vettig kille naturligtvis ändå skulle eftersträva att leva upp till - därför att det barn han bidragit till att ge liv åt är just ett barn, med barns behov.

Ville han inte bli pappa på några som helst villkor, så skulle han ha sett till att inte bli det. Nu finns det snart ett barn. Det är inte mer med det och det är inte synd om pappan för det.

Jag betalar faktiskt hellre som skattebetalare denna kostnad än att enskilda män som inte önskade bli pappor skall belastas av detta.

Inte jag.
Män får faktiskt betala för sina ligg själva.

Det kan bli ett dyrt ligg, men det får de ta.

Olyckor händer - huset kan brinna upp.
Det blir också dyrt.

Män får väl starta något Försäkringsbolag så att de kan ta "Oönskade Barn"-Försäkringar innan de går ut och ligger hit och dit.

Du, Inte_Ung, har du någon idé om varför så många tjejer i tråden är så enormt måna om att skydda den "stackars" blivande barnafadern? Varför ligger sådana mäns öden så pass många tjejer så varmt om hjärtat?

Du, Inte_Ung, har du någon idé om varför så många tjejer i tråden är så enormt måna om att skydda den "stackars" blivande barnafadern? Varför ligger sådana mäns öden så pass många tjejer så varmt om hjärtat?

Många :confused:

Det är väl bara ett fåtal i tråden som vill "skydda" den blivande barnafadern, eller? :)

Ditt resonemang är ganska intressant och baseras förmodligen på att du tror att man kan lita på alla andra människor, det gör inte jag.
Kanske du tror att det är genom "som man känner sig själv känner man andra" men det är inte så enkelt, saker som påverkar mej vill jag ha kontroll på och en sådan viktig händelse som ett barns vara eller inte vara vill jag defenitivt ha kontroll på.
Om jag vore man och min kvinnliga partner sa att hon var steriliserad/annat preventivmedel så skulle jag dels inte lita på något så enkelt som att riskera att hon fuskade med p-piller och hade hon annat inplantat/sterilisering så hade jag velat se bevis för det.

Som kvinna hade jag inte litat på en man som sa att han var steril det har alldeles för stora konsekvenser för mej om han ljuger och det borde vara samma tankegång hos en man.

Varje människa oavsett kön har skyldighet att skydda sig så gott det går.
Dvs. en kvinna skyddar sig med de preventivmedel som finns till buds för henne och en man med de som finns till buds för honom.

Ett oönskat barn skulle aldrig behöva bli till om människor tar sitt ansvar.
Man är två om att ha sex för att det ska bli barn och om båda skyddar sig är risken minimal att det blir barn ändå.

Så länge männen skyller på kvinnan och ömkar sig med att hon borde gjort abort och piper över att få betala 1273 kr/månad i underhåll så kommer sådana män inte att tas på allvar i min värld.
Hade min son kommit hem och sagt något liknande så hade jag läst lusen av honom för första gången i hans liv, han vet och har vetat sedan han var runt 10-11 år hur man skyddar sig och att det är helt och fullt hans eget ansvar.

Är det rätt?

Den skrönan hörde jag första gången för drygt tjugo år sedan:cool:

I de flesta kondomer finns det spermiedödande medel.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 342
Senast: soom
·
Relationer Har fixat ett annat nick för att skydda mig själv. Hoppas att ni kan ha förståelse för det. Jag skäms så att hela världen rasar. Håller...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 219
Senast: ekra
·
Gravid - 1år Jag behöver lite hjälp, råd eller kanske bara få prata lite... Jag har precis tagit ett gravtest och testat positivt. Jag skulle haft...
2
Svar
20
· Visningar
5 653
Småbarn Nu är jag faktiskt jätteledsen, sitter här och gråter för mig själv. I dag pratade personalen om att de upplever att det är något som...
2
Svar
39
· Visningar
3 420
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar