Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

Han är det blivande barnets far och han är försörjningsskyldig. Som jag ser det är det inte mer med det, utan självklart ska han bidra till sitt barns försörjning.

Fast om hon nu "lurat" honom så är det väl knappast rättvis?
OM det nu är så. Att hon tex sagt att hon tar piller eller något och ljugit för att bli gravid. Nu har kanske inte ts gjort det men en killkompis blev lurad så av sin dåvarande flickvän.

Det tycker jag är så ruggigt fult så jag finner inga ord.
INGEN ska tvingas bli förälder, varken man eller kvinna.

OM det nu är så. Att hon tex sagt att hon tar piller eller något och ljugit för att bli gravid. Nu har kanske inte ts gjort det men en killkompis blev lurad så av sin dåvarande flickvän.

:bow::bow::bow:

Teoretiskt håller jag med.

Men killen HAR ett ansvar också, vill han absolut inte ha barn så kan han faktiskt skydda sig också. Även om tjejen redan påstår sig vara skyddad. Hur barn blir till vet de flesta och då får man ta konsekvenserna av det.

Sen behöver killen inte bli en närvarande förälder i någon större grad, men det ekonomiska ansvaret kommer man inte ur, vi lket jag tycker är helt rätt.

Ja, sannerligen kan jag förstå om du känner dig upprörd.... Men iaf, det beslutet som du fattar är det beslutet DU får leva med..RESTEN av ditt LIV..därför MÅSTE det kännas rätt i HELA dig... Idag behöver man faktiskt INTE ha en pappa som ställer upp till 100%..vill han inte är det hans förlust och det blir hans eget val... bägge parter har ett gemensamt ansvar när man väljer att bli intim...Vill man verkligen inte ha bebbe så skyddar man sig... för risken finns alltid så länge man kör oskyddat.... du kommer säkert klara dig alldeles utmärkt även om än du blir ensam med din bebbe... låt ingen tvinga in dig i nått du inte vill, men å andra sidan..försök inte tvinga in den blivande fadern heller... det kan faktiskt hända att han kommer efter ett tag och vill vara delaktig... men låt honom komma själv... Kramar i massor...

Men tyvärr så kan det liksom aldrig bli "rättvist" vad gäller just barn. När en vill ha barnet (oavsett om de "lurats" eller inte) och en inte så blir det ju ena parten som inte får sin vilja igenom. Det blir orättvist oavsett hur man gör.

Så länge kvinnan bär barnet i sin kropp så blir hennes beslut det slutliga. Alternativet skulle ju vara att mannen ska bestämma vad som ska hända med fostret. Och det alternativet känns liksom som det sämsta någonsin... då ska en kvinna tvingas till abort för att pappan vill. Alternativt tvingas bära och föda ett barn hon inte vill ha för att HAn vill ha det.

Därför blir det inte rättvist och det blir så att vissa personer faktiskt kan tvingas bli föräldrar mot sin vilja. Det är inte rättvist eller roligt, men de facto så ÄR det så ibland.

Ansvaret som kan krävas mot barnet är ju enbart ekonomiskt. Och det är faktiskt inte något "valbart" just för att det är för BARNETS skydd. Barnet kan och ska inte behöva ta konsekvensen för att ena föräldern lurade den andre....

Ja, vilka offer de är männen. Kan inte ta ansvar för sin egen sperma...:grin: Allvarligt talat, så fort man väljer att ha sex finns risken att en graviditet uppstår. Även om man skyddar sig. P-medel är ingen 100%-ig garanti!

Det är ett faktum. Enda sättet att skydda sig helt är att låta bli att ha sex. Har man ett sexliv får man lov att ta det ansvar som följer med det och ibland handlar det om en graviditet.

Självklart ska ingen behöva tvingas att bli förälder men då kan man faktiskt låta bli att stoppa pillenurven i muttan.

Jag tycker självklart du ska behålla barnet om du vill det.
Men du är bara i 8e veckan, det kan hända mycket fortfarande, bara så man är medveten om det.

Däremot tycker jag INTE du ska kräva pengar av pappan, det borde stå okänd då eftersom du tydligen velat bli gravid.
Jag tycker det är riktigt riktigt fult och egoistiskt att tvinga någon att bli pappa mot sin vilja faktiskt.

Ville han intt bli pappa borde han skyddat sig o fel av mannen att utsätta kvinnan för risken att bli gravid och sen inte ta sitt ansvar.

Varför ska vi i samhället betala för mannens doppande utan skydd??

Och tycker du mannen ska ha rätt avsäga sig faderskapet, ska han då sen ha rätt att ta det på sig om han skulle ändra sig o mogna med åren?
Eller är då beslutet definitivt??

Men du, om man inte vill bli förälder får man fasiken själv se till att skydda sig.
PUNKT SLUT

Det är fult och egoistiskt att lämpa över det ansvaret på någon annan och sedan också "tvinga" personen att göra abort.

Det är inte rättvist det har du rätt i, därför måste man ta ansvar för sig själv och vi alla vet ju faktiskt precis hur barn blir till och hur man undviker situationen, eller hur?

Senast ändrad:

Ansvaret som kan krävas mot barnet är ju enbart ekonomiskt. Och det är faktiskt inte något "valbart" just för att det är för BARNETS skydd. Barnet kan och ska inte behöva ta konsekvensen för att ena föräldern lurade den andre....

Självklart ska en man ta sitt ansvar för att tillse att inget barn blir till om han inte så önskar, men har inte kvinnan samma ansvar?

Det är dessutom en väldigt skillnad på de fall där slarv leder till en oönskad graviditet och de fall där kvinnan planerar/önskar bli gravid men underlåter att tala om det för sin sexpartner.
Otaliga är de fall där kvinnan ljugit om att hon äter/har preventivmedel, är steril etc för att sedan säga ooops, jag är visst gravid, och jag tänker behålla det oavsett vad du vill!

Få kvinnor skulle öppet erkänna att de agerat så men I det här fallet ger det mig ruskigt dåliga vibbar att Ts själv säjer att hon alltid velat haft barn och därför har haft oskyddat sex i 5 år utan resultat.
Jag skulle gissa att om hennes nuvarande sexpartener hade fått hela den informationen skulle situationen sett annorlunda ut idag.

Men detta innebär inte att jag anser att en kvinnan skall kunna tvingas till abort, det måste alltid vara hennes eget beslut, däremot anser jag att det är vansinnigt egoistiskt mot både barn och man att föda ett barn som inte är önskat av båda föräldrarna.

Eftersom mannen inte fullt ut kan välja om han skall bli far, anser jag dock att det borde vara självklart att mannen kunde välja att avstå umgängesrätt och därmed även det ekonomiska ansvaret för ett barn han inte önskar.

Visst har mannen ett ansvar för att kvinnan inte blir gravid men jag anser att samma ansvar skall läggas på kvinnan.
Om kvinnan väljer att inte skydda sig mot en graviditet med en man som inte vill blir pappa, är det inte då rimligt att kvinnan om hon ändock väljer att föda barnet också får ta ansvar över sina handlingar?
Hon har ju till skillnad från mannen dessutom inte bara en, utan två tillfällen att tillse att hon ofrivilligt inte blir mamma.

Att säga att mannens ekonomiska ansvar är för barnets skull och därför inget han skall kunna avstå är naivt.
Visst, om vi hade varit ett U-land, men i sverige svälter inga barn, däremot kan kvinnans levnadsstandard påverkas ifall hon får underhåll eller ej.

Om mamman vill ta ett eget beslut får hon väl också ta det ekonomiska samt socala konskekvenserna av det beslutet, med allt vad det innebär med soc etc.

Jag är så trött på att man hela tiden ser barn som en självklar rättighet.

Barn ska vara önskade av båda sina föräldrar och det skall finnas goda förutsättningar att ta hand om dem, annars får man helt enkelt låta bli att sätta dem till världen.

Senast ändrad av en moderator:

Ville han intt bli pappa borde han skyddat sig o fel av mannen att utsätta kvinnan för risken att bli gravid och sen inte ta sitt ansvar.

Varför ska vi i samhället betala för mannens doppande utan skydd??

Har inte kvinnan samma skyldighet att skydda sig, om hon inte försäkrat sig om att mannen faktiskt vill ha barn?

Varför är kvinnan per automatik alltid utan skuld när hon blivit ofrivilligt (:grin:) gravid?

Varför skall vi i samhället betala för att kvinnor skall föda barn de inte har förutsättningar att ta omhand själva?

Hur du än vrider på det så har du häcken bak, mannen kunde skyddat sig själv oavsett vad kvinnan valde att göra...

Och hur länge anser du en pappa ska ha rätten att säga nej tack jag vill inte bli pappa??
Kan han lixom hoppa av/på när han vill?
Gäller det t ex upp till 3år? 7 år? 13? år 18år?
Graviditets veckan 14?

Hur gör vi med de män som var med från början o ville bli pappor för att sen lämna sin gravida tjej?
Ska de betala underhåll??

Hur är det med dåliga pappor?
Ska de kanske betala dubbelt för de lurade mordern att tro de skulle bli lämpliga fäder?

Förklara gärna de svart/vita reglerna här är du snäll!

Självklart ska en man ta sitt ansvar för att tillse att inget barn blir till om han inte så önskar, men har inte kvinnan samma ansvar?

Kvinnans ansvar är det över sig själv. Hon ska inte behöva ta ansvar för mannens sexualitet och eventuella barnaalstring. Drar man det till sin spets kan ingen annan än en själv förhindra att oönskade barn uppstår.

Det är dessutom en väldigt skillnad på de fall där slarv leder till en oönskad graviditet och de fall där kvinnan planerar/önskar bli gravid men underlåter att tala om det för sin sexpartner.
Otaliga är de fall där kvinnan ljugit om att hon äter/har preventivmedel, är steril etc för att sedan säga ooops, jag är visst gravid, och jag tänker behålla det oavsett vad du vill!

I teorin kanske, men inte i praktiken. Resultatet blir ju detsamma eller hur? Kärnpunkten är iaf för mig att vill man absolut inte sätta barn till världen (iaf inte med en viss person) så låter man bli att ha snopp-i-mutta-sex. Väljer man att ha snopp-i-mutta-sex finns alltid risken att en graviditet uppstår och då måste man vara beredd att ta det ansvar den kan medföra.

Om det nu är så vanligt att män "luras" av kvinnor är det väl bara än viktigare att män faktiskt börjar ta ansvar för sig själv, eller? De är väl inte korkade? :confused:

Varför skall vi i samhället betala för att kvinnor skall föda barn de inte har förutsättningar att ta omhand själva?

Vi i samhället ? Vad menar du nu ?

Som jag ser det så har man den största skyldigheten själv att se till att om man inte vill ha barn så skyddar man sig.

Har inte kvinnan samma skyldighet att skydda sig, om hon inte försäkrat sig om att mannen faktiskt vill ha barn?

Nu utgår du ju hela tiden ifrån att TS smysslat med att hon inte använt skydd, menar du då att hon ljugit för sin partner ?

Även om så är fallet så kan man inte plocka bort att det största ansvaret ändå måste ligga hos var och en, om inte mannen vill ha barn så ser han till att skydda sig och vill inte kvinnan ha barn så skyddar hon sig.

Enklare kan det inte bli och om alla tar ansvar för sig själv så slipper vi nog endel oönskade graviditeter.

Kärnpunkten är iaf för mig att vill man absolut inte sätta barn till världen (iaf inte med en viss person) så låter man bli att ha snopp-i-mutta-sex. Väljer man att ha snopp-i-mutta-sex finns alltid risken att en graviditet uppstår och då måste man vara beredd att ta det ansvar den kan medföra.

Fast det där känns ju lite väl svartvitt..

Varför är kvinnan per automatik alltid utan skuld när hon blivit ofrivilligt (:grin:) gravid?

Jo, vill man inte ha barn så skyddar man sig, oavsett vilket kön man sitter på.

Barnbidrag får alla lika stort oavsett inkomst..

Om du som man inte betalar underhåll, så gör samhället det, barnet blir inte utan.

Du menar att enbart de med tillräckligt bra resurser får skaffa barn, det betyder då att var person bör ha minst en miljon sparat o i buffert för att kunna förda ett barn tills det blir 18 år?
Barn vars föräldrar drabbas av sjukdom? konkurs? arbetslöshet osv vad ska de göra med sina barn?

Varför förutsätter du att en ensam gravid kvinna kommer leva på socialbidrag o vara en belastning för samhället?

Fast det där känns ju lite väl svartvitt..

Men det är ju så. Endast sättet att garantera att en graviditet inte uppstår är att inte ge spermier tillfälle att simma till äggen och lösningen på det problemet är förvånansvärt enkel. Sex kan man ha på många olika sätt, endast ett kan leda till graviditet.

Hur du än vrider på det så har du häcken bak, mannen kunde skyddat sig själv oavsett vad kvinnan valde att göra...

Och hur länge anser du en pappa ska ha rätten att säga nej tack jag vill inte bli pappa??
Kan han lixom hoppa av/på när han vill?
Gäller det t ex upp till 3år? 7 år? 13? år 18år?
Graviditets veckan 14?

Hur gör vi med de män som var med från början o ville bli pappor för att sen lämna sin gravida tjej?
Ska de betala underhåll??

Hur är det med dåliga pappor?
Ska de kanske betala dubbelt för de lurade mordern att tro de skulle bli lämpliga fäder?

Förklara gärna de svart/vita reglerna här är du snäll!

Detta är ett juridiskt dilemma snarare än ett moraliskt.

Jag är själv medveten om att det är svårt att utforma en korrekt lagstiftning som kan reglera detta och jag har själv inga direkta lösningar.
Jag själv anser att männen bör ha möjlighet att avsäga sig faderskapet under samma tidsperiod kvinnan har möjlighet att avsäga sig moderskapet dvs tills hon inte längre kan göra abort.
Kvinnan skulle då kunna fatta sitt beslut om att behålla barnet på de premisser som senare skulle råda.
En man som accepterat faderskapet kan inte sedan backa ut.

Men som sagt detta är ett juridskt problem snarare än moraliskt för mig.

Det moraliskt korrekta anser jag är att en kvinna som väljer att fullfölja en graviditet mot mannens vilja borde själv avstå krav på någon som helst ersättning från mannen.
Problemet är väl dock det att det inte är kvinnorna med hög moral som fullföljer dessa graviditeter.
Dessa kvinnor skulle säkert även vänta tills tiden för abort hade gått ut innan de meddelade mannen att de var gravida.

Det kommer aldrig gå att lagstifta bort dålig moral.

Det moraliskt korrekta anser jag är att en kvinna som väljer att fullfölja en graviditet mot mannens vilja borde själv avstå krav på någon som helst ersättning från mannen.
Problemet är väl dock det att det inte är kvinnorna med hög moral som fullföljer dessa graviditeter.
Dessa kvinnor skulle säkert även vänta tills tiden för abort hade gått ut innan de meddelade mannen att de var gravida.

Nu är du faktiskt mer än elak. Alla graviditeter där pappan inte vill ha barnet har inte uppstått pga. att kvinnan "lurat" mannen. Alla mammor till barn som inte varit önskade av sina fäder ska inte behöva kallas omoraliska.

Dessutom om vi nu ska snacka moral så är väl det moraliskt korrekta agerandet från mannens sida att acceptera faderskap och fullgöra sin roll som pappa när graviditeten väl är ett faktum. Bita i det sura äpplet och erkänna att han har gjort bort sig, ta omtag och vara en riktig man.

Detta är ett juridiskt dilemma snarare än ett moraliskt.

Jag är själv medveten om att det är svårt att utforma en korrekt lagstiftning som kan reglera detta och jag har själv inga direkta lösningar.
Jag själv anser att männen bör ha möjlighet att avsäga sig faderskapet under samma tidsperiod kvinnan har möjlighet att avsäga sig moderskapet dvs tills hon inte längre kan göra abort.
Kvinnan skulle då kunna fatta sitt beslut om att behålla barnet på de premisser som senare skulle råda.
En man som accepterat faderskapet kan inte sedan backa ut.

Men som sagt detta är ett juridskt problem snarare än moraliskt för mig.

Hur ställer du dig då till det krav för abort som blir på en kvinna?
Vad skulle det kosta ekonomiskt i skadestånd?

För blir jag gravid o mannen inte skyddat sig, han väljer abort och att inte vara delaktig, så borde jag ju ha någon form av ersättning för att han gjort mig gravid?
Och ett stort skadestånd om hans inställning resulterar i att jag känner mig tvingad att göra abort. För abort är ju ingen axelryckning precis, det är ett ingrepp och för många en stor psykisk belastning..

Så vad tycker du det skulle vara värt då?
Ligger skadeståndet på ett par miljoner, kanske män skulle börja skydda sig bättre!?

Intressant att du bara ser kvinnor som de med dålig moral o stackars män som blir tvingade..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 342
Senast: soom
·
Relationer Har fixat ett annat nick för att skydda mig själv. Hoppas att ni kan ha förståelse för det. Jag skäms så att hela världen rasar. Håller...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 219
Senast: ekra
·
Gravid - 1år Jag behöver lite hjälp, råd eller kanske bara få prata lite... Jag har precis tagit ett gravtest och testat positivt. Jag skulle haft...
2
Svar
20
· Visningar
5 653
Småbarn Nu är jag faktiskt jätteledsen, sitter här och gråter för mig själv. I dag pratade personalen om att de upplever att det är något som...
2
Svar
39
· Visningar
3 420
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar