Sv: Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!
Ansvaret som kan krävas mot barnet är ju enbart ekonomiskt. Och det är faktiskt inte något "valbart" just för att det är för BARNETS skydd. Barnet kan och ska inte behöva ta konsekvensen för att ena föräldern lurade den andre....
Självklart ska en man ta sitt ansvar för att tillse att inget barn blir till om han inte så önskar, men har inte kvinnan samma ansvar?
Det är dessutom en väldigt skillnad på de fall där slarv leder till en oönskad graviditet och de fall där kvinnan planerar/önskar bli gravid men underlåter att tala om det för sin sexpartner.
Otaliga är de fall där kvinnan ljugit om att hon äter/har preventivmedel, är steril etc för att sedan säga ooops, jag är visst gravid, och jag tänker behålla det oavsett vad du vill!
Få kvinnor skulle öppet erkänna att de agerat så men I det här fallet ger det mig ruskigt dåliga vibbar att Ts själv säjer att hon alltid velat haft barn och därför har haft oskyddat sex i 5 år utan resultat.
Jag skulle gissa att om hennes nuvarande sexpartener hade fått hela den informationen skulle situationen sett annorlunda ut idag.
Men detta innebär inte att jag anser att en kvinnan skall kunna tvingas till abort, det måste alltid vara hennes eget beslut, däremot anser jag att det är vansinnigt egoistiskt mot både barn och man att föda ett barn som inte är önskat av båda föräldrarna.
Eftersom mannen inte fullt ut kan välja om han skall bli far, anser jag dock att det borde vara självklart att mannen kunde välja att avstå umgängesrätt och därmed även det ekonomiska ansvaret för ett barn han inte önskar.
Visst har mannen ett ansvar för att kvinnan inte blir gravid men jag anser att samma ansvar skall läggas på kvinnan.
Om kvinnan väljer att inte skydda sig mot en graviditet med en man som inte vill blir pappa, är det inte då rimligt att kvinnan om hon ändock väljer att föda barnet också får ta ansvar över sina handlingar?
Hon har ju till skillnad från mannen dessutom inte bara en, utan två tillfällen att tillse att hon ofrivilligt inte blir mamma.
Att säga att mannens ekonomiska ansvar är för barnets skull och därför inget han skall kunna avstå är naivt.
Visst, om vi hade varit ett U-land, men i sverige svälter inga barn, däremot kan kvinnans levnadsstandard påverkas ifall hon får underhåll eller ej.
Om mamman vill ta ett eget beslut får hon väl också ta det ekonomiska samt socala konskekvenserna av det beslutet, med allt vad det innebär med soc etc.
Jag är så trött på att man hela tiden ser barn som en självklar rättighet.
Barn ska vara önskade av båda sina föräldrar och det skall finnas goda förutsättningar att ta hand om dem, annars får man helt enkelt låta bli att sätta dem till världen.