Sv: Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!
Självklart ska en man ta sitt ansvar för att tillse att inget barn blir till om han inte så önskar, men har inte kvinnan samma ansvar?
Jo, det är väl självklart. Men kvinnor som
önskar sig barn har inget egentligt ansvar för att skydda en
man som inte önskar barn. Nu vet vi inte hur det är i TS fall. Hon
kanske helt enkelt sagt sanningen innan de hade sex; "Jag skyddar mig inte, men har inte blivit gravid på 5 år trots oskyddat sex. Jag kommer inte göra abort om jag skulle bli med barn". Då är det ju upp till honom att bedöma riskerna.
Otaliga är de fall där kvinnan ljugit om att hon äter/har preventivmedel, är steril etc för att sedan säga ooops, jag är visst gravid, och jag tänker behålla det oavsett vad du vill!
Det händer säkerligen, men vad har du för underlag till att de är "otaliga"? Och vad ÄR "otaliga"? 50% av graviditeterna? 25%? 2%?
Just eftersom det
finns sådana kvinnor tycker jag män som absolut inte vill bli föräldrar borde se om sitt eget hus lite mer än vad de gör... under mina "vilda singelår" så kan jag säga att endast EN av de män jag hade sex med helt självmant fiskade upp en kondom. Övriga
berörde inte ens frågan! (Jag skyddade mig mot barn via mina p-piller. Dock slarvade jag ibland med just kådisen.... idiotiskt, men .... ) När jag tog upp det när vi var "på g" så var det som om det var självklart att det var min sak att sköta...
Vad vet jag; jag kanske träffade på mest idioter? Men jag tror nog inte det...
däremot anser jag att det är vansinnigt egoistiskt mot både barn och man att föda ett barn som inte är önskat av båda föräldrarna.
Det kan man ju ha åsikter om. Det har dock inte jag. Det är väl inte "idealet"; det tycker inte TS heller skulle jag tro. Men nu är läget som det är. Och hon VILL inte göra abort. Kanske tänkte hon innan att "om jag blir gravid gör jag abort" men känner NU att hon inte vill. Man kan ju liksom ändra sig när man ställs inför faktum.
Eftersom mannen inte fullt ut kan välja om han skall bli far, anser jag dock att det borde vara självklart att mannen kunde välja att avstå umgängesrätt och därmed även det ekonomiska ansvaret för ett barn han inte önskar.
Umgänge kan man väl alltid slippa undan? Det kan ju ingen tvinga på någon. Ekonomin tycker jag är en annan femma. Det tycker jag inte någon ska slippa undan. Det är
barnet som skyddas på det sättet. Däremot kan han ju välja att adoptera bort barnet; om nu TS skulle träffa någon ny man som vill bli pappa till hennes barn.
Visst har mannen ett ansvar för att kvinnan inte blir gravid men jag anser att samma ansvar skall läggas på kvinnan.
Om kvinnan väljer att inte skydda sig mot en graviditet med en man som inte vill blir pappa, är det inte då rimligt att kvinnan om hon ändock väljer att föda barnet också får ta ansvar över sina handlingar?
Vem säger att inte ansvaret läggs på kvinnan? TYcker du TS inte tar sitt ansvar om hon föder barnet? På vilket sätt menar du att hon inte gör det?
Att säga att mannens ekonomiska ansvar är för barnets skull och därför inget han skall kunna avstå är naivt.
Visst, om vi hade varit ett U-land, men i sverige svälter inga barn, däremot kan kvinnans levnadsstandard påverkas ifall hon får underhåll eller ej.
Naivt? Det var ett underligt argument...
Staten är väl totalt naiv då....
Underhållet är till för barnet, inte för kvinnan. Du menar att barn inte påverkar någons levnadsstandard? Barn kostar så det är självklart att det påverkar ekonomin. För de flesta innebär det inte svält, men att det påverkar ekonomin är ju självklart.
Jag håller med om att idealet är att barn ska vara önskade av båda föräldrar. Men nu ser inte världen ut så. (För övrigt har vi ingen aning om vad TS och mannen ifråga sa vid sextillfället/tillfällena. Kanske har han bagatelliserat och bara tagit för givet att hon ska göra abort. Vi har ingen aning).