Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gud skjut mig och snäll buke hjälp mig!

Barnbidrag får alla lika stort oavsett inkomst..

Om du som man inte betalar underhåll, så gör samhället det, barnet blir inte utan.

Med andra ord spelar det inte barnet någon roll att pappan inte betalar underhåll och därför stämmer ju inte påståendet att mannens ekonomiska ansvar är för barnets bästa.

Och kommer underhållet istället från staten är det "vi" som ska betala för att en kvinna valde att fullfölja en graviditet hon inte skyddade sig emot och sen inte ville avbryta.

Jag betalar faktiskt hellre som skattebetalare denna kostnad än att enskilda män som inte önskade bli pappor skall belastas av detta.

Varför förutsätter du att en ensam gravid kvinna kommer leva på socialbidrag o vara en belastning för samhället?

Det gör jag inte, men det är ingen hemlighet att ensamstående kvinnor är överrepresenterade socialbidragstagare.

Hur ställer du dig då till det krav för abort som blir på en kvinna?
Vad skulle det kosta ekonomiskt i skadestånd?

För blir jag gravid o mannen inte skyddat sig, han väljer abort och att inte vara delaktig, så borde jag ju ha någon form av ersättning för att han gjort mig gravid?
Och ett stort skadestånd om hans inställning resulterar i att jag känner mig tvingad att göra abort. För abort är ju ingen axelryckning precis, det är ett ingrepp och för många en stor psykisk belastning..

Så vad tycker du det skulle vara värt då?
Ligger skadeståndet på ett par miljoner, kanske män skulle börja skydda sig bättre!?

Intressant att du bara ser kvinnor som de med dålig moral o stackars män som blir tvingade..

Här hänger jag inte med alls. Du får nog ta ett djupt andetag och prova igen.

Jag har aldrg påstått att mannen skulle ha någon beslutsrätt hurvda kvinnan skall behålla barnet eller göra abort.
En abort skall alltd vara kvinnans beslut.

Men mannen anser jag ska ha möjlighet att välja om han vill vara socialt och ekonomiskt ansvarig för barnet och kvinnan skall ta beslut i förhållande till detta.

Självklart ska en man ta sitt ansvar för att tillse att inget barn blir till om han inte så önskar, men har inte kvinnan samma ansvar?

Jo, det är väl självklart. Men kvinnor som önskar sig barn har inget egentligt ansvar för att skydda en man som inte önskar barn. Nu vet vi inte hur det är i TS fall. Hon kanske helt enkelt sagt sanningen innan de hade sex; "Jag skyddar mig inte, men har inte blivit gravid på 5 år trots oskyddat sex. Jag kommer inte göra abort om jag skulle bli med barn". Då är det ju upp till honom att bedöma riskerna.
Otaliga är de fall där kvinnan ljugit om att hon äter/har preventivmedel, är steril etc för att sedan säga ooops, jag är visst gravid, och jag tänker behålla det oavsett vad du vill!
Det händer säkerligen, men vad har du för underlag till att de är "otaliga"? Och vad ÄR "otaliga"? 50% av graviditeterna? 25%? 2%?

Just eftersom det finns sådana kvinnor tycker jag män som absolut inte vill bli föräldrar borde se om sitt eget hus lite mer än vad de gör... under mina "vilda singelår" så kan jag säga att endast EN av de män jag hade sex med helt självmant fiskade upp en kondom. Övriga berörde inte ens frågan! (Jag skyddade mig mot barn via mina p-piller. Dock slarvade jag ibland med just kådisen.... idiotiskt, men .... ) När jag tog upp det när vi var "på g" så var det som om det var självklart att det var min sak att sköta... :confused:
Vad vet jag; jag kanske träffade på mest idioter? Men jag tror nog inte det...

däremot anser jag att det är vansinnigt egoistiskt mot både barn och man att föda ett barn som inte är önskat av båda föräldrarna.
Det kan man ju ha åsikter om. Det har dock inte jag. Det är väl inte "idealet"; det tycker inte TS heller skulle jag tro. Men nu är läget som det är. Och hon VILL inte göra abort. Kanske tänkte hon innan att "om jag blir gravid gör jag abort" men känner NU att hon inte vill. Man kan ju liksom ändra sig när man ställs inför faktum.

Eftersom mannen inte fullt ut kan välja om han skall bli far, anser jag dock att det borde vara självklart att mannen kunde välja att avstå umgängesrätt och därmed även det ekonomiska ansvaret för ett barn han inte önskar.
Umgänge kan man väl alltid slippa undan? Det kan ju ingen tvinga på någon. Ekonomin tycker jag är en annan femma. Det tycker jag inte någon ska slippa undan. Det är barnet som skyddas på det sättet. Däremot kan han ju välja att adoptera bort barnet; om nu TS skulle träffa någon ny man som vill bli pappa till hennes barn.

Visst har mannen ett ansvar för att kvinnan inte blir gravid men jag anser att samma ansvar skall läggas på kvinnan.
Om kvinnan väljer att inte skydda sig mot en graviditet med en man som inte vill blir pappa, är det inte då rimligt att kvinnan om hon ändock väljer att föda barnet också får ta ansvar över sina handlingar?
Vem säger att inte ansvaret läggs på kvinnan? TYcker du TS inte tar sitt ansvar om hon föder barnet? På vilket sätt menar du att hon inte gör det?

Att säga att mannens ekonomiska ansvar är för barnets skull och därför inget han skall kunna avstå är naivt.
Visst, om vi hade varit ett U-land, men i sverige svälter inga barn, däremot kan kvinnans levnadsstandard påverkas ifall hon får underhåll eller ej.
Naivt? Det var ett underligt argument... :crazy: Staten är väl totalt naiv då....

Underhållet är till för barnet, inte för kvinnan. Du menar att barn inte påverkar någons levnadsstandard? Barn kostar så det är självklart att det påverkar ekonomin. För de flesta innebär det inte svält, men att det påverkar ekonomin är ju självklart.

Jag håller med om att idealet är att barn ska vara önskade av båda föräldrar. Men nu ser inte världen ut så. (För övrigt har vi ingen aning om vad TS och mannen ifråga sa vid sextillfället/tillfällena. Kanske har han bagatelliserat och bara tagit för givet att hon ska göra abort. Vi har ingen aning).

Med andra ord spelar det inte barnet någon roll att pappan inte betalar underhåll och därför stämmer ju inte påståendet att mannens ekonomiska ansvar är för barnets bästa.

Och kommer underhållet istället från staten är det "vi" som ska betala för att en kvinna valde att fullfölja en graviditet hon inte skyddade sig emot och sen inte ville avbryta.

Jag betalar faktiskt hellre som skattebetalare denna kostnad än att enskilda män som inte önskade bli pappor skall belastas av detta.

Det gör jag inte, men det är ingen hemlighet att ensamstående kvinnor är överrepresenterade socialbidragstagare.

Ja, eller VI som betalar för mannen inte skyddade sig..
Du vänder det hela tiden till kvinnans fel, har mannen inget ansvar för att han stoppar kuken o vart han tömmer sin säd??
Och alla dessa ofrivillga män som blir pappor, varför skyddar de sig inte??
Och varför ska vi betala för att de inte skyddade sig??

Och alla dessa ensamstående mammor har då såklart lurat en man att bli pappa??

Jag väljer att inte citera då det är hela ditt resonemang jag ställer mig frågande till. Jag undrar vad alla män du träffat gjort dig för ont eftersom du har så låga tankar om dem? Varför tycker du att män överlag är så korkade att de inte förstår hur det går till att få barn? Varför tror du att inte män förstår hur man blir gravid?

För tycker du att män är lika intelligenta som kvinnor måste du ju också förstå att de själva får ta ansvar för att skydda sig? Eller varför tycker du att män är okapabla att skydda sig själva om de inte vill bli fäder?

Är det att du inte tycker att män förstår att penetrerande sex kan leda till en graviditet?
Är det att du inte tycker att män förstår att det enda de kan göra för att vara helt säkra på att inte bli gravida är att skydda sig själva?
Varför tycker du att män är okapabla att skydda sig själva mot en oönskad graviditet?
Varför tycker du att män är så handikappade att kvinnor måste skydda männen från att bli oönskat gravida?

Jag ser män som mina jämlikar, jag tycker inte att killar överlag är mindre intelligenta, har mindre insikt i barnalstrande. Jag ser dem överlag som mina jämlikar. Ännu har jag inte träffat någon av dessa män som du måste ha i din närhet - som inte vet hur barn blir till. Det kanske snarare är sexualundervisningen på din ort som bör ses över så att männen i din närhet förstår hur sex kan bli barn?

Så i slutändan anser du att män inte behöver ta ansvar. Varför ska de skydda sig om de ändå kan avsäga sig hela ansvaret?

Varför är kvinnan per automatik alltid utan skuld när hon blivit ofrivilligt (:grin:) gravid?

Det är hon väl inte?! Vem har sagt det?

I fallet som tråden handlar om är ju konsekvensen för TS den att hon troligen blir ensamstående mamma till ett barn. Att hon får utstå tillmälen och skäll för sitt val. Hon får ju stå där med sin "skuld" i och med detta. Det räcker väl? Eller borde hon straffas ytterligare?

Hur det än är så blir det orättvist. Det är kvinnan som fattar det slutliga beslutet om behålla eller ej. Det enda alternativet skulle ju vara att mannen fattar det slutliga beslutet. Och hur bra vore det?

Men du, om man inte vill bli förälder får man fasiken själv se till att skydda sig.
PUNKT SLUT

Det är fult och egoistiskt att lämpa över det ansvaret på någon annan och sedan också "tvinga" personen att göra abort.

Det är inte rättvist det har du rätt i, därför måste man ta ansvar för sig själv och vi alla vet ju faktiskt precis hur barn blir till och hur man undviker situationen, eller hur?

Håller med helt. Vuxna människor vet hur barn blir till. Vill man under inga omständigheter bli förälder ser man till att skydda sig.

Det gör verkligen inte jag.

Varför i hela fridens dagar ska jag som skattebetalare stå för kostanden bara för att en man inte tog sitt ansvar iform av att skydda sig när han hade samlag?

Önskar man inte bli förälder så skyddar man sig!

Enklare än så blir det knappast.

Senast ändrad:

FK kräver i sin tur pengarna av de fäder som vägrar betala underhåll. Det kan i slutänden bli aktuellt med utmätningsbeslut på lönen.

Här hänger jag inte med alls. Du får nog ta ett djupt andetag och prova igen.

Jag har aldrg påstått att mannen skulle ha någon beslutsrätt hurvda kvinnan skall behålla barnet eller göra abort.
En abort skall alltd vara kvinnans beslut.

Men mannen anser jag ska ha möjlighet att välja om han vill vara socialt och ekonomiskt ansvarig för barnet och kvinnan skall ta beslut i förhållande till detta.

Men samma rättighet till beslut ska ju kvinnan ha.
Alla kvinnor lurar inte män, det finns de som blir gravida fast de inte har planerat det o lurat mannen :idea:

Så, varför ska mannen kunna rycka på axlarna o avsäga sig faderskapet medans mordern måste genomgå en abort för att slippa bli mamma??

Om beslutet dessutom ska grundas i att mannen själv får välja om han vill ta ansvar eller inte, så borde ju kvinnan ha något kompensation..

Jag blir ofrivilligt gravid, mannen väljer att inte ta ansvar och jag tvingas därmed till abort för det är omöjligt för mig att i min situation föda o fostra ett barn själv..
Varför är det jag som får lida och ta alla konsekvenser? Medans mannen anses i dina ögon totalt vara utan ansvar..

Varför ska jag andas för att du inte fattar?

"Genom sig själv känner man andra" ?

Jag förstår inte vad du får det intrycket från, snarare verkar ju du och vissa andra här anse att kvinnor alltid är offer medan män alltid är boven.
Varför har du en så låg syn på kvinnor?

Jag anser som jag påtalat så många gånger förr att männen absolut har ett ansvar, MEN jag anser även att kvinnan har så.

Om nu kvinnan inte säkert vet att mannen vill bli far och vet att hon inte vill göra en abort om hon blir gravid, varför har inte även hon ett ansvar för att skydda sig så hon inte blir gravid.
Eller anser du kvinnor vara så korkade och oförmögna att ta ansvar över sina egna handlingar?

Och om hon nu ändock brister i sitt ansvar varför skall hon tvinga någon annan att ta konskevenserna av hennes beslut.
Hon har ju till skillnad från mannen ytterligare en möjlighet att "rätta till sitt misstag"

Varför har du en så låg syn på kvinnor, att de alltid är offret utan ansvar medan mannen alltid är boven!
Det verkar vara din mans och kvinnobild som haltar, ingenstans i ditt resonemang framstår kvinnor och män som jämbördiga.

Senast ändrad av en moderator:

Upprepas ju överallt i tråden.

Vill man inte ha barn, så skyddar man sig!!!!

Oavsett vilket kön man har...
Är det verkligen så svårt att förstå?? :eek:

Men samma rättighet till beslut ska ju kvinnan ha.
Alla kvinnor lurar inte män, det finns de som blir gravida fast de inte har planerat det o lurat mannen :idea:

Absolut, det har jag skrivt tidigare.

Så, varför ska mannen kunna rycka på axlarna o avsäga sig faderskapet medans mordern måste genomgå en abort för att slippa bli mamma??

För att det är fysiologskt omöjligt för en man att göra abort, och det visste kvinnan när hon valde att inte skydda sig.

Om beslutet dessutom ska grundas i att mannen själv får välja om han vill ta ansvar eller inte, så borde ju kvinnan ha något kompensation..

Hur då rent praktiskt? Skall skrupelfria kvinnor kunna profitera på att bli gravida för att få kompesation?

Jag blir ofrivilligt gravid, mannen väljer att inte ta ansvar och jag tvingas därmed till abort för det är omöjligt för mig att i min situation föda o fostra ett barn själv..
Varför är det jag som får lida och ta alla konsekvenser? Medans mannen anses i dina ögon totalt vara utan ansvar..

Åter igen, både man och kvinna vet förhoppningsvis hur ett barn blir till och att det är kvinnan som blir gravid, jag har aldrg påstått att mannen är utan ansvar, bara att kvinnan även hon har ett ansvar.

Varför ska jag andas för att du inte fattar?

För att det kändes som att du eldade upp dig lite väl och att det då var svårt att hänga med i ditt resonemang.

Tiotiotiotioto

Hur läser du egentligen?

Läs om och läs inläggen rätt, nu låter det som att du tolkar inläggen som fan han själv läser bibeln..

På något sätt verkar det som att du vill att kvinnor ska ta ansvar för att män inte mot sin vilja bli fäder.

Det är ett ansvar vi inte kan ta. Den enda som kan ta det ansvaret är personen själv. Ingen annan än JAG kan ta ansvar för att JAG inte blir gravid. Jag kan använda alla p-medel i världen, men de är ingen garanti. Låter jag någon stoppa sin snopp i mig finns det alltid en viss risk att jag blir gravid. Samma gäller för en man. Han kan använda kondom, ta p-piller och använda spermiedödande medel men trots det finns det alltid (om han stoppar in snoppen i muttan) en liten, liten risk för att han gör kvinnan gravid.

Eftersom denna risk alltid finns måste båda parter vara beredd att ta sitt ansvar och tyvärr är man inte alltid överens, men det tar inte bort ansvaret. Ansvaret för sitt sex har man alltid och ingen annan än en själv kan ta det ansvaret.

Kan man absolut inte med tanken att få barn får man låta bli att ha det sex som kan generera barn. Det går liksom inte att äta kakan och ha den kvar, men det är det jag tror många vill.

Ansvar är inte frivilligt!

Nu är du faktiskt mer än elak. Alla graviditeter där pappan inte vill ha barnet har inte uppstått pga. att kvinnan "lurat" mannen. Alla mammor till barn som inte varit önskade av sina fäder ska inte behöva kallas omoraliska.

Läs mitt tidigare inlägg

Självklart ska en man ta sitt ansvar för att tillse att inget barn blir till om han inte så önskar, men har inte kvinnan samma ansvar?

Det är dessutom en väldigt skillnad på de fall där slarv leder till en oönskad graviditet och de fall där kvinnan planerar/önskar bli gravid men underlåter att tala om det för sin sexpartner.
Otaliga är de fall där kvinnan ljugit om att hon äter/har preventivmedel, är steril etc för att sedan säga ooops, jag är visst gravid, och jag tänker behålla det oavsett vad du vill!

Få kvinnor skulle öppet erkänna att de agerat så men I det här fallet ger det mig ruskigt dåliga vibbar att Ts själv säjer att hon alltid velat haft barn och därför har haft oskyddat sex i 5 år utan resultat.
Jag skulle gissa att om hennes nuvarande sexpartener hade fått hela den informationen skulle situationen sett annorlunda ut idag.

.

Men vet inte män om att man använder abort för att avbryta en graviditet o bara för att de inte behöver genomlida den, så är den delen enbart kvinnans problem??

Ja, rent praktiskt så vill ja ha ett skadestånd, för jag skyddade mig det gjorde inte du o nu är jag gravid och får ta konsekvenserna av det?... :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 342
Senast: soom
·
Relationer Har fixat ett annat nick för att skydda mig själv. Hoppas att ni kan ha förståelse för det. Jag skäms så att hela världen rasar. Håller...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 219
Senast: ekra
·
Gravid - 1år Jag behöver lite hjälp, råd eller kanske bara få prata lite... Jag har precis tagit ett gravtest och testat positivt. Jag skulle haft...
2
Svar
20
· Visningar
5 653
Småbarn Nu är jag faktiskt jätteledsen, sitter här och gråter för mig själv. I dag pratade personalen om att de upplever att det är något som...
2
Svar
39
· Visningar
3 420
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar