Grönt kort!!!!

Det är inte en enskild förenings uppgift att anordna uppridningstillfällen utan det är WRAS uppgift. Det kan då ske genom en enskild förening, men det är inte ett krav som man ska ställa på den enskilda föreningen.
Min personliga uppfattning är att det gröna kortet är en pappersprodukt som inte kommer att säkerställa kornas väl och ve eller främja boskapsridningen, utan den kom troligen till för att visa Jordbruksverket hur ordentliga vi är och hur vi månar om våra kor (ironi).
/mvh Lex

Må så vara! Men det måste ändå vara bättre att försöka få hjälpa till och trycka på att genomföra istället för att bara kritisera!
Det Gröna kortet har , enligt RHA själva, RHA tagit fram och arbetat för. Sedan är det väl bara bra att ligga bra till hos jordbruksverket och dyl. Annars kanske risken blir att de stoppar koklasserna helt, så visst ligger vi i händerna på dem. Det kommer givetvis att vidarutvecklas som allt annat vi är bara i början än. Dessutom hur skulle WRAS kunna hålla ett Gröna kort kurs om de inte samarbetar med någon klubb? De har väl en kurs i vår!Det är väl bara att rida upp då. WRAS har bara en domarkurs och en tävlingsledarkurs i sin regi varje år resten är upp till klubbarna att annordna. Hur mycket ska de ordna!
Det är synd om de som inte kan då det är förståeligt.
Jag anser bara att det är bättre att föra en dialog i tid och försöka samarbeta än att hålla på med protestlistor.
Maria

Måste rätta Maria lite, vid tävlingen i Gbg -01 kom disskutionen igång efter en katastrofal teampenning omgång
att det borde finnas någon form av kontroll på deltagare i koklasser, med i resonemanget fanns medlemmar i RHA, medlemmar i andra klubbar och ledamöter i WRAS styrelse.
Senare på sommaren fick RHA i uppdrag att presentera ett
"upplägg" på "grönt kort " till WRAS vilket också gjordes.
Tyvärr köpte inte WRAS den modell som presenterats utan
fixade ett eget upplägg på det hela, tyvärr har de misslyckats med att presentera någon form av litteratur
som proven baserats på. RHA hade under -03 tre inplanerade uppridningar som ingen anmälde sig till, och följdaktligen
ställdes in! Under -04 planeras en uppridning, och om någon anmäler sitt interesse kommer den att bli av när och om WRAS examinator vill komma, tyvärr hänger allt på att en person ska ha möjlighet att komma samtidigt som anläggning och kossor är lediga.RHA har i skrivelser försökt att komma till rätta med situationen genom att få WRAS att fortsätta
enligt det som gällde -03 nämligen att tävling räknas som
praktiskt prov men inget svar har kommit från WRAS än.
Naturligtvis finns det en ekonomisk aspekt på detta, men den gäller inte bara RHA's tävling utan samtliga som anordnas under året. Hjo hade ett hundratal startande -03, av dessa har idag inte ens hälften fått "grönt kort" än.
Naturligtvis skall det åligga klubbarna att ha kurser och prov men då måste WRAS få ändan ur vagnen och hjälpa till.
Protestlistan gäller hur detta hanterats, inte att "grönt kort" införs.

Hej igen!
Trevligt med lite svar. Jag vet att det inte bara är RHA som har kommit med ideer till grönt kort, men de vill så gärna framhäva det. Vi i våran klubb DWR diskuterade redan under vårat SM -94, då en av kalvarna gick in i väggen och knäckte bogbladet under ritt och måste tyvärr avlivas under själva klassen. Så diskussionerna har funnits länge! Kan tyvärr inte kommentera RHAs förslag till WRAS eftersom jag inte sett det. Så jag vet inte varför det inte köptes.
Jag köper dit resonemang om att WRAS kanske inte har kunnat presentera en bra litteratur, förutom regelboken, Och den handlar ju inte om själva kohanteringen. Men jag vet att litteratur är på gång!!!
Jag har några funderingar
Varför ville ingen rida upp när RHA annordnade tillfällen?
Knepigt!
Varför har inte ens hälften av alla de hundra som ridit i hjo inte klarat grönt kort?
Är det den teoretiska biten? Den måste ju vara lättare att annordna än själva uppridningen. Då finns det alltså ca 100 st som i inte behöver rida upp.
Om man nu i skulle gå med på att låta tävling vara istället för det praktiska provet, anser ju jag att man iallafall måste göra klart dvs ha klarat det teoretiska provet innan.
Det kan inte vara för mycket begärt, men vet inte riktigt hur ni tänkt?
Annars blir det ju som förra året att 50 stycken rider igen utan att klara de teoretiska provet. Jag anser att man innan man rider upp måste ha klarat teoridelen.
De 100 stycken som red på hjo måste alltså klara den teoretiska delen innan de tävlar igen med kor och de som ska räkna den första tävlingen som prov måste ha klarat ett godkänt teoretiskt prov först.

Jag har förstått vad protestlistan är till för. Det jag inte gillar är detta fiskande i andra klubbar och distrikt för att få gehör för sina ideer.Innan WRAS styrelse ens har hunnit med att svara i ärendet. Det enda som blir är att WRAS ställs i dålig dager hela tiden. Varför? Detta medför att alla kommer till årsmötet med att enbart ha hört den ena partens del av det hela. Alla klubbar får motioinerna att läsa igenom. Tänk om alla klubbar som har motioner och tycker något är fel har protestlistor och skriver runt till alla andra klubbar för att få igenom sina ideer. Kaos!

Jag kanske också skall klargöra att jag super gillar ideen med RHA och har inget emot dem. Jag har heller inget emot WRAS. Måste ända klargöra att det är vi klubbar som är WRAS!

Väl talat!

mig veterligen har både veterinären(som måste vara närvarande) och domaren varsin visselpipa som de ska använda för att avbryta ekipage som flänger runt helt okontrollerat så vad är problemet???

En annan sak- vad händer om det kommer någon från tex Danmark och vill rida cutting på en av WRAS sanktionerad A-tävling, får inte den vara med då eftersom det inte finns något grönt kort i Danmark?? Och vad händer 2005 när/om det blir gemensamt SM? SQHA, SPHA, appaloosa mm har ju inte heller några krav på grönt kort....
:confused:
Malin

Håller med till fullo!
Veterinär och domare är ju ändå dem som har koll på tävling. En person kan ju rida jättefint på en uppriding men när tävlingsnerver odyl spelar in så flänger de runt som idioter på banan. Då hjälper det inte att säga: Ja men han/hon har ju ett grönt kort iallafall..

Jag har inget emot det gröna kortet men det krävs nog mer organisering innan det kan träda i kraft. Bara en sådan sak som att litteratur inte finns ännu borde tala för att det här inte är genomförbart. Litteratur borde finns långt innan proven.

Hej På er alla!
Sant! Det finns dessutom en till som kan blåsa av och det är tävlingledaren. Men jag vet att det tyvärr blåses av alldeles för lite. Det måste ju ha varit något som inte var bra för att få tillstånd det gröna kortet eller Hur?
Jag tror att De som kommer utifrån får starta, utan grönt kort det är dennes förbund går i god för att den kan sin sak. Observera att dettta är jag inte säker på utan hänvisar till WRAS.
När det gäller det gemensamma Vet jag inte det är så nytt! intressant diskussion!!!

Jag tycker egentligen att det här med grönt kort e skit.... Men jag skall ta det i alla fall!!!
De personer som man ville ha bort genom grönt kort har redan fått sina....
Nej jag måste skälla lite på veterinärer och Domarna jag för det är dom som skall blåsa av.... Men dom e för fega för att folk blir arga på dom hallå!!!!!!! Vi kommer inte ifrån problemet om inte dom gaskar upp sig och ser till att få lite RÅG i sina ryggar......

Och vad det gäller enskilda klubbar eller WRAS som skall hålla i kurserna... så kan ju jag säga att det var våran klubb som tog kontakt med WRAS angående att ha denna Grönt kort Kursen!!!! jag tycker att det borde ligga i klubbarnas intresse att ordna sådanna för sina medlemar inte minst RHA som har flest boskapsryttare......

Jag tror att det här med Gröna kortet inte är en dum idé men det är inte genomtänkt
ordentligt precis som mycket annat som WRAS har beslutat det sista.

Det gröna kortet bör nog läggas på is ett tag och tas upp igen när medlemmarna kommit
fram till hur det bör lösas och arrangeras. WRAS borde kanske inte besluta så fort.
Gå ut med en enkät eller liknande och höra sig för hur man vill ha det ute i vårt avlånga land.
Prata med de som har erfarenhet och rider dessa grenar. WRAS kanske har pratat med
några men kanske inte tillräckligt många eftersom så många har blivit missnöjda.

Att klubbarna skall annordna uppridning är en klar omöjlighet, det är på tok
för få intressenter som väl kommmer till krita när det är dags (RHA är väl undantaget).
Kostsnaden blir för mycket om man inte har en bana och kossor själv förstårs.

- Jessica - :rofl:

Det kommer inte att läggas på is pratade med Maggan så sent som idag..... De som skall tävla på boskap i år måste ha grönt kort!!!

Vad det gäller Klubbar o arrangemang så kan jag förstå att det är svårt men det jag menar är att klubbarna skall kontakta WRAS om att ha upp ridning!!! Så gjorde vi WRAS hyr våra djur till kursen inte HJWR!!!!

Det finns ett MYCKET enkelt sätt att ordna uppridningen på......

Låt ryttare utan grönt kort starta en gång per klass och år ich nyttja detta som en uppridning.
Klarar sig ryttaren skall detta ses som godkänt ridprov.

Sedan får ryttaren sitt kort när även teoridelen är avklarad.

Enkelt............. Busenkelt rentav!

/Mike :devil: - Wild Bunch Skåne

Du är ett mycket slugt däggdjur. ;) :D

Och det där var en strålande idé!

Det blir ju alldeles för enkelt förstår du väl ;)
Var väl så det var förra året om jag inte har fel, vi som tävlade utan att bli diskade 2003 skulle bara behöva göra själva uppskrivningen??? Eller har jag fel?

Malin

Nej du har så rätt.... men det tråkiga var att det var inte alla som fick veta det föränn efter november mötet förra året och att dom hade till årets slut på sig att skriva upp!!!!! det var där problemet har kommit för både mig och en del andra jag känner vi hade ingen aning om att man kunde åka hem till Maggan och skriva!!!! Det fanns ju ingen som helst info om det!!!!

Jo, men här skulle man bara få en chans per år.
Och har du redan klarat teorin, så får du ju licensen, och då är det ju bara att tävla vidare.
Fast du har nog rätt: det skulle vara alldeles för enkelt för WRAS.
Varför göra nåt enkelt när man kan krångla till det?

/Mike - WBS :devil:

Regelbok kan du köpa från WRAS-anslutna klubbar, hittar du ingen så ring mej så kan vi säkert lösa det 070-64 86 690. :idea:

Hmm... där har du lite fel. Tävlingsledaren tar hand om det som händer på tävlingsområdet. Inne på banan är det domare och veterinär som basar.

//Elisabeth

Jag har inte det. enligt paragraf 226 i regelboken 2003/2004 står det "Tävlingsledaren har totalbefogenhet att tillse att alla regleer som berör tävlingen, efterlevs, och har rätt att avvisa varje ekipage eller person från tävlingen före eller under bedömningen."
Sedan är det en sak om man gör det eller inte. Det är väl bra om domaren sköter sitt osv.
Men tävlingsledaren har yttersta ansvaret för tävlingen, med några undan tag. Jag anser därmed att tävlingsbanan tillhör tävlingsområdet.
Maria

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Takire
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 893
Senast: Hermelin
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 096
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar