BulletForMyValentine

Trådstartare
Är det ok för hundarna att gnaga på grisben? Ska man koka eller kan man ge råa?
Tänkte mig inte för utan gav vovve ett märgben från slakten igår.:o Vovven verkar älska det men är det nån fara för fliser eller så?

Sv: Grisben?

*trådkap*

Vilka ben kan man ge hund och hur?
Min sambo vägrar ge våran frysta kycklingvingar fastän jag sagt att de är okej :D

Jag tycker ju man kan ge så gott som allt så länge de är råa. Stora vassa fiskben (ryggrad, t.ex.) kan man ju undvika, likadant med såna delar av djuren som är väldigt vassa.

Jag ger rå kyckling (alla delar) och fågel, både tinad och frusen. Som med alla tuggben får ju hunden inte vara oövervakad.

Så länge man INTE tillagar benen på något sätt alls så går det att ge väldigt mycket.

Det jag inte ger är bärande ben från stora/gamla djur, märgben och ben från fisk.

Nackkotor, revben, kaninskrov, kyckling och liknande är underbart för hundarna att tugga på, självfallet under övervakning. Jag blir avundsjuk på alla som slaktar själva eller känner folk som slaktar själva och lätt kan få tag på massor av sådant :p

Allt från gris bör inte ges rått pga smitta med bland annat aujeszky. Finns en anledning till att det aldrig ingår fläsk i några färskfoder...

KL

Vad hände med "hundar ska inte äta ben från djur som börjar på F"? Alltså fågel, fläsk, får. Så sa man alltid "förr". Ialf härikring.

Fel! Efter ett nationellt bekämpningsprogram blev Sverige av EU-kommissionen officiellt friförklarat från AD 1996. En del länder inom EU har utrotat sjukdomen, medan andra är i olika stadier av bekämpning. Dom flesta torrfoder tillverkas inte i Sverige...!

Jag skrev färskfoder.

Alltså, det är säkert tämligen osannolikt att just TS hund skulle bli sjuk av att äta ett grisben.
Även när det gäller trikiner så är sannolikheten inte så stor, speciellt inte kött från Sverige.

Senast ändrad:

KL

Vad hände med "hundar ska inte äta ben från djur som börjar på F"? Alltså fågel, fläsk, får. Så sa man alltid "förr". Ialf härikring.

En myt som är motbevisad sen länge. Så länge benen inte är tillagade är de okej som hundfoder.

Jag skrev färskfoder.

Alltså, det är säkert tämligen osannolikt att just TS hund skulle bli sjuk av att äta ett grisben.
Även när det gäller trikiner så är sannolikheten inte så stor, speciellt inte kött från Sverige.

Och de flesta färskfoder som säljs i Sverige är väl tillverkade i Sverige och innehåller svenskt kött?

Det är onödigt att skrämma upp folk om AD helt i onödan. Är det svenskt är det lugnt (även svenska vildsvin bedöms vara fria från AD).

I Finland finns åtminstone flera sorters färskfoder med gris. Bl.a. Musch, Maukas och Murren Murkina. Inhemskt, d.v.s. finskt kött.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård