Grimma i hagen???

Lånar din knapp:

Igår kväll blev mina hästar skrämda och forserade hela grinden. Dom drog över hela ön samt ut på isen :crazy:.

Kan bara säga det att hade dom inte haft grimmor på sig så hade vi ABSOLUT inte fått tag på dom.

I detta läge var jag jätte glad att dom har grimmorna på sig i hagen.

När vi väl hittade dom och fick tag på dom så hade vi jätte problem, mina barn skulle leda dom hem och jag ta bilen. Men se det tyckte inte 3 åringen, hon var precis knollrig.

Så det slutade med att jag fick ta henne hem, Mathias ta Shady och den stora pojken fick köra hem bilen :o.

Enda sättet att lösa det på. I och för sig hade vi ju kunnat gå hem alla och hämtat bilen senare, men eftersom att vi var väldigt sena till ett kalas (pga. att hästarna rymt) så ansog vi att detta var bästa sättet.

Skrivande har tydligen aldrig träffat en fd. misshandlad häst som är tillräckligt besvärlig att fånga med grimma på samt en havrehink och mycket tålamod, tro mig utan grimman är det fruktansvärt, jag har varit tvungen att försöka.

Vi har grimma på hästarna. Dels så är det en fråga om lathet/effektivitet. Vi har många hästar och ont om folk.
Leder ut hästarna i grimma, med stigbett över på morgonen, drar av stigbettet och släpper dom. När vi kommer är det bara att slänga på stigbettet.
Det kommer och går hästar ganska duktigt, samma sak med folk.

Alla har grimma i hagen. Du får tycka det är löjligt men försök fånga en häst som vägrar komma till en. Varken havrehink eller annat funkar.

Lättare att fånga en häst m grimma än en utan.

Du får tycka det är löjligt, eller att NH och ledarskaps övningar saknas men det skiter jag i.
Grimma i hagen, punkt slut! :)

Kram Favina :bump:

Jo det brukar vara effektivt att lämna dom ett tag speciellt om kompisarna går in, brukar bara va att hämta dom efter 5-10 min!
Men vi hade våran ponny uppstallad där ägaren lät henne gå ute hela nätterna i januari (hon flyttade dit då) för hon orkade inte gå ut en gång till, kom hon inte när hon tog in den andre så fick hon va. Inget täcke inget skydd.... och en häst som var van att stå inne på nätterna och kom från varmare breddgrader (småland till jämtland).
Detta var med grimma!
Vi började undra varför hon gick ner i vikt och värkade allmänt ur form.. Fick sedan höra av en granne till stallet att hon sett ponnyn ute kl. 24 på natten..
Ställde stallägerane mot väggen och fick veta saningen.
Nytt stall inom ett dygn vart det!

När jag hade pållan på lösdrift så hade hon aldrig grimma på sig..där var risken stor att hon skulle fastna i nån gren eller så, nu när hon går ute på dagarna & är inne på nätterna så har jag grimma på i hagen, men endast för att underlätta för dom som har insläpp/utsläpp..så slipper dom stå & ta på henne grimman i mörkret. I hagen hon går i nu finns det inte så mycket träd & buskar, bara öppen äng, så där är inte risken så stor att hon fastnar :smirk:

Tänk scenariot: Hästen drar av grimman med bakhoven. Hästarna bestämmer sig för att det är en varg i ena änden av hagen och alla drar en repa åt andra hållet och någon fastnar i grimman... :crazy:

Hej!

Jag hade grimma i hagen på min förra häst, för då gick han att fånga i hagen, utan grimma kunde man hålla på i timmar, något man tyvärr inte hinner när man har ett heltidsjobb..

Min nuvarande är den enda i stallet som INTE har grimma i hagen, jag tror de andra har av bekvämlighetsskäl, för ryttaren alltså. Det är lättare att plocka in hästen/hästarna om man bara måste få på grimskaftet i grimman och inte hålla på att pilla med grimman en massa över öronen.. mvh/ Lavinia, vars stallkompisar tycker det är jättesvårt att sätta på grimman på min häst, för hon tar upp huvudet..???

Jo visst är det så, men det är lättare att få tag på lösa hästar som rymt ifrån hagen..

Jag har inte grimma på om jag inte behöver det. Men de hästar som är svårfångade får ha grimman på och unghästarna innan de vant sig. Annars är det lögn att få tag i dem. Och om de rymmer, då blir det krångligt värre. Bara att komma de svårfångade nära, havrehink eller ej, är svårt bara det. Men att dessutom lyckas få på dem grimma är ett rent h..vete. Så dessa får vackert ha grimma på sig. Av säkerhetsskäl på vintern då strömmen i hagarna inte är att lita på om det tex, som nu, är svinkallt och elen jordas dåligt. För som flera har skrivit, om de kommer ut på en väg eller liknande, då är det bra att kunna ta dem.

På sommaren å andra sidan, då får de svårfångade stona ha grimma på sig tills de fölat, sedan tar jag av dem den. Då vet jag också att jag måste ha hjälp at tta dem, men det är ju skönt för dem att slippa grimman ibland också. :bump:

Skulle aldrig ha grimma på i hagen pga skaderisken. Vi har massa träd och buskar som de skulle kunna fastna i och jag har varit med om en häst som på nåt sätt lyckades få in benet i grimman och skadade senan. Så hur svårfångade de än är har jag aldrig grimma på dem.

Mitt föl fick gå på gräsmattan ett par timmar om dagen (i tre dagar) med sin mamma när hon "grimtränades". Sen behövdes det inte mer.

har man ne häst som är svår att få tag i så kasn de vara en lösning vi brukar ta på grimmor på hästarna men föster ett blas snäre av den lite klenare varienten mellan knäppet på grimman och ringen så om hästen fastnar så går grimman av men oftas så har vi inte grimman på!!

Visst kan hästarna fastna i träd, buskar eller i varandra alternativt få in benen i den eller ngt i den stilen.
Man kan ju faktiskt "preparera" sin grimma så att den går sönder vid högt tryck. Eller till och med köpa grimmor som enkelt går sönder om de fastnar.
Jag har som sagt ston som jag köpt från ställen där de sällan (om någonsin) hanterats. Dessa är svåra att fånga i hagen utan grimma, hur svårt blir det då inte om de rymmer!

Argumentet att man har stora hagar så att inte hästarna rymmer är löjligt. Jag har också stora hagar, men det ger unghästarna tusan i. De tycker det är urskoj att testa allt och ofta går de ut och får en stöt och vågar inte gå tillbaka in igen. Då är det bra om man kan få in dem enklast möjligt.
Mina ston som nu har grimma på sig, och som jag vet är ursvåra att fånga, de har reflexgrimma på sig som går sönder vid tryck.
Unghästarna har vanliga fölgrimmor och de är köpta från en billig postorderfirma och är absolut inte av den kvaliteten att de håller om de fastnar. Spännena flyger för minsta lilla. :p Så det är jag inte orolig för alls.

Inte heller kan jag se poängen med att klanka ner på andra (som vissa gjort) för att de inte kan fånga sina djur. Till och med den mest tama häst kan ju få totalt frispel när den kommer ut. Och som sagt, då hjälper igen havre i världen. Ingen grimma heller, men OM man kommer nära är det lättare än att inte redan ha grimman på plats. Så ur den synvinkeln borde kanske alla hästar ha grimma, men det vill jag inte utan väljer bara att ha det på dem som jag vet att jag troligen inte kan ta hur som helst.

Sen, visst, självklart är de inte skyddade från att bli överkörda om de har grimma på sig. Men som flera har skrivit tidigare så är det otroligt mkt enklare för "utomstående" att kunna ta hästen om de möter den.

Jag kommer att fortsätta ha grimma på vissa av hästarna. Så länge jag inte är 100 på att jag kan ta dem ens i hagen känns det tryggast så. Så snart de är "tama" kan jag låta dem vara utan givetvis.

Skumt, här har det som sagt rykt nylongrimmor på löpande band, olika märken. Spännent för nackremmen brister och grimman går sönder.

Kan säkert ha med kvalitet att göra, jag köper inte nylongrimmor för mer än 200 kr/st.

Samma sak med longerlinor (alla prisklasser), SPÄNNET går sönder. Linan håller men spännet går sönder och hästen komme rloss.

Jag har ju avverkat en del prylar i lastningssammanhang =/

Jag har grimma på alla mina hästar ute i hagen på vintern. När jag tar indem så är det mörkt och alla är otåliga. Det blir lättare för alla att bara kunna grabba tag i en grimma i mörkret än att fumla runt bland 8 st och försöka få på grimman. Dessutom är jag inte så orolig över att de skulle fastna med grimman då jag föder upp rasen med de minimala öronen. Vet inte hur många grimmor som försvunnit genom åren i hagen eller hur många gånger som de varit lösa utan grimmor i transporten när man kommit fram, för att inte tala om huvudlag som ramlat av då hästen kliat sig lite lätt mot ett framben :smirk:

Hej wild!

Jag har inte läst alla inlägg, men hästar fastnar inte bara i grimmor - dom fastnar i täcken också...
Jag för min del har bara befriat hästar från varandras och egna täcken, aldrig i någon grimma.
Min slutsats av det hela blir därför att om enda anledningen till att inte låta hästen ha grimma i hagen är för att den kan fastna, bör man strippa av alla täcken också. :smirk:

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg... De var så många :crazy:
Svarar iallafall.
Vi har inte grimma på våra hästar i hagen.
Både på gott och på ont.
En dag(kväll) för tre år sedan skulle det varit bra om vi haft det dock... Då hade kanske två hästar varit vid liv idag.
Hästarna smet ur hagen strax innan insläpp, antagligen bråkade de vid staketet och den då 1 år gamla araben blev trängd och hoppade genom staketet. Det är vår teori efter att ha kollat hovspåren och skadan på staketet.
De har aldrig smitit innan och aldrig smitit efter det, men möjligheten finns att de gör det igen. Så att dina hästar aldrig smitit är en ren lyckoträff för dig som knappast beror på att du har stora hagar...
Att du sedan har löst hängande rep på vissa ställen gör mig kallsvettig eftersom skaderisken ökar radikalt om dina pållar skulle gå igenom...
Nåja, tillbaka till ämnet.
Våra hästar kom ut på vägen som inte är speciellt stor eller speciellt hårt trafikerad. En helt vanlig småländsk liten väg.
De var inte uppspelta (vet detta efter att dels ha pratat med "vittnen" ) De stod stilla alt. går sakta, mitt på vägen, mitt på en raksträcka som är ca 2.5 km lång, men det var skymmning/mörkt.
Trots detta blir två av hästarna påkörda och får avlivas.
Hade de haft grimma så hade de kanske fångats in av en person som körde förbi dem ca 2-5 min innan olyckan inträffade.
Där hjälper det inte att jag kommer och susar med grimmor alldeles efter att olyckan inträffat...

En annan dag för inte så länge sedan (någon månad) får vi besök här av lösa hästar utan grimma. Hade de haft grimma så hade jag bara kunnat gå och ta dem. Men som det nu var var jag tvungen att först "jaga" bort dem från hingstens hage som de stod vid och vänslades med honom över staketet´, innan jag sprang till stallet och hämtade grimmor som jag och hästovande grannen skulle ta på dem.
Detta var dessutom stora halvblod och jag har små araber, så passformen är ju inte direkt den bästa.

Trots detta fångar jag snabbt den ena hästen, men grannen har STORA problem med sin grimma, inte med hästen.
Han föröker sätta den på alla möjliga och omöjliga vis.
Dert hade som sagt varit VÄLDIGT bra om dessa hästar haft grimma.

Trots allt detta har mina hästar inte grimma i hagen.
och jag vet inte om det är rätt eller fel.

Jag kör alltid med en grimma och grimskaft i bilen om jag skulle stöta på lösa hästar.
Fösfäras av hur många människor som bara skiter i lösa hästar.
En dag på jobbet när jag under en tid jobbade i hemtjänsten, kommer en av mina arbetskamrater in och berättar att hon mött några lösa hästar på vägen.
Jag frågar då om hon lyckats fånga dem, men hon hade inte ens fösökt och inte hade hon meddelat ägaren trots att hon viste vem det var!!!
Det är så att man blir gråhårig!! :crazy:

// Anna

varför? för att ja har en liten fröken svår. 361 dagar om året går det jättebra att fånga in henne. dom andra 4 dagarna är hon busig. man ser det med en gång när man kommer in i hagen att hon kommer springa..sen e d full faart.. :devil:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 867
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama