Grimma i hagen???

Jag har alltid brukat haft grimma på hästarna ute i hagen, men fått sluta med det då jag blir ruinerad av att hästarna suger på grimmorna alternativt sliter av dom. Jag har också haft hästarna på rymmen i vinter, och eftersom jag har hästarna hemma och det är lika nära till stallet som till bilen, så brukar jag slänga in grimmor och grimskaft i bilen, när jag far ut och letar. Som tur är så är dom lätta att ta fast när dom är ute på språng. Men en reflexgrimma är nog inte så dumt om dom sticker iväg i mörkret...

Har ägt egen häst i några år + att jag håller till i ett stall nu med 11 hästar. Och jag har faktiskt ALDRIG (under mer än 10 år) varit med om att en häst har fastnat i grimman i hagen. Man får väl se till att grimman sitter på bra och inte löst. Sen är hästar väldigt duktiga att göra illa sig även utan grimma.
Där jag är nu har de grimma på, om alla skulle smita så kan man åtminstonde få tag i någon kanske.

Jag skulle definitivt inte vilja ha grimma på min häst i hagen, men vi måste det i vårt stall.

Detta för att det är mörkt när hästarna tas in och av säkerhetsskäl vid insläpp.

Hästovan eller ej. Jag mötte två okända hästar på 90-väg när jag kom körande på väg till stan en gång. Inte fasen hade jag med något att fånga dom i. Som tur är hade de grimma och jag lyckades få tag på en av dom tack vare det. Den andra följde efter då vi gick till stallet. Utan grimma hade jag aldrig kunnat få dom från vägen och till stallet. Vad skulle jag le dom i? Pannluggen? :mad:

Om man har en tröja el jacka el dyl långt klädesplagg så kan man fiffigt använda sig av detta..... inte det säkraste dock....
Tycker det där med reflexgrimma i hagen var smart.... o den där spec-grimman som har en säkerhetsutlösare lät finurligt....
Tänk så mycket bra produkter det kommer emellanåt!

Jag skulle nog oxå om det är så att man har hage som går vid trafikerad väg se över stängslet på detta ställe extra noga, ha tydliga el-band, fästa plastband på el-bandet o dra extra el-linor med komplement av plank, men de står givetvis inte heller emot hästar som bräcker stängslet....

Det är skillnad på hästar och hästar.

Vi får till oss helt ohanterade hästar, ofta har de gått i flock nånstans och inte gjort ett dugg. Innan man har hunnit börja jobba dem så ÄR de inte lättfångade alltid. Vissa är det andra är väldigt skygga. Dessa ohanterade sätter man ofta en grimma på, gärna med ett 2-3 dm grimskaft på.

Världen består inte bara av "färdiga" hästar. Och även de ohanterade bör ju få¨vara ute, right ?

Om jag måste ha grimma på mina så får de ha sån med kardborre i nacken som lossnar om de fastnar, men mina har aldrig grimma i hagen..

ja men eftersom att det är olika människor som tar in våra hästar så.. det skulle nog ta ett bra tag innan alla dom lärde sig vems grimma som var vems och jag skulle inte vilja att min hästs grimma åkte runt bland alla möjliga hästar tills alla har lärt sig det.

och dessutom så skulle inte folk få in tex min häst från hagen om han inte gick med grimma då han är väldigt skygg och nervös när nya människor hanskas med honom. jag kan få tag i honom men de andra brukar ha problem även nu när han har grimma...

Om hästarna rymmer så är det OTROLIGT mycket lättare för den som stöter på hästarna att fånga in dem, än om de är helt grimlösa. Det är ju inte alla som har en grimma i fickan precis.

Jag envisas!
Det du beskriver från ridskolan bevisar vad?
Hur var tillverkningskvalitén på grimmorna? Hur slitna var dom? Osv.

Skall man välja grimma för att den lätt skall gå sönder(?), är väl det smartaste att ta en nylongrimma(=billig), och skära igenom materialet på strategiska ställen till hälften?

Om man skall fokusera på prylarna. :smirk:

LIA

Det är skillnad på hästar och hästar.
Världen består inte bara av "färdiga" hästar. Och även de ohanterade bör ju få¨vara ute, right ?
RIGHT! :)
När jag skriver mina inlägg, utgår jag från "den breda(?) hästhållningen", dvs dom fall då man äger och hanterar en till några få hästar. Hästar som man har under längre tid, uppfostrar, utbildar och tränar samt lever med i ett någorlunda socialt liv.
Skulle jag (man) gardera sig för varje specialfall, blev det nog inte mycket skrivet här. ;)

LIA

En lädergrimma går sönder. En nylongrimma skär in i hästen och är hur starkt som helst. Jag har varit med om hästar som slängt sig i gången t.ex. Har den lädergrimma går grimman sönder, och rätt snabbt. Har den nylongrimma sitter den fast tills sprinten i väggen släpper (förhoppningsvis).

Samma sak med tömmar/longerlinor, även om de är nylon eller annat konstmaterial vill jag ha läder vid spännena, för då går den sönder där om olyckan skulle vara framme (har också hänt).

Måste bara säga att jag helt klart delar din uppfattning ang. hållbarhet nylon vs läder.
Min ponny var i unga år en total katastrof att ha uppbunden på stallgången, och satte i system att ta sig loss (tog två steg bakåt, "hängde" sig i repen och när grimman/repen/sprintarna sprack knatade han lugnt ut ur stallet, eller ställde sig och åt ur första bästa hink etc.).
Nylon ger inte på långa vägar efter på samma sätt som läder gör, och när nylongrimmorna går sönder så är det allra oftast sömmarna som brister, OM de brister. Gör de inte det så är det riktigt fula sår som gäller. :(
Lädret däremot släpper ju allt som oftast med en gång.
Enl. mina erfarenheter vill säga...

Sen kan man köpa skitgrimmor från H**ks, där går inte själva nylonet sönder men spännena spricker väldigt lätt :smirk:.

Bra haggrimmor på sitt sätt alltså.

Svar till Wild. Risken är ju väldigt stor, men jag rider på en ridskola och det skulle ta dubbelt så lång tid att ta av alla hästar grimmorna. Alla borde ju göra det men jag förstår ridskolorna. Och om man har en svårfångad häst så kan det vara ganska bra också.. :angel:

men vaddå.. menar du att då får väl hästen stå kvar i hagen tills jag eller nån annan lyckas få in honom??? väldigt god hästhållning måst jag säga! eller inte...

Tja inte direkt men det går att öva på att bli hämtad i hagen och passar det inte så kan man gott få stå ute och fundera över saken. De flesta brukar föredra att komma in efter en timme eller så.

Och det är INTE djurplågeri. Har du ngt bättre förslag förutom då att öva på att bli hämtad snällt och väluppfostrat?

Om min ponny inte behagar bli hämtad av någon annan så är det inte så mkt att göra just då, hon får stå kvar tills det kommer någon som hon accepterar, hennes val liksom. Fast hon går ju på lösdrift, hade hon stått kollektivt tror jag inte det hade varit några problem, då brukar det ju komma "okända" för att hämta in.

Jag är inte så orolig för att få henne stulen :D :o

min häst har precis lärt sig att bli hämtad an andra.. han har nämligen blivit misshandlad eller så.. och det kommer nog ta ett bra tag innan andra kan få på honom en grimma i hagen när han bllir livrädd i boxen av samma sak... då tycker jag att det är ELAKT att straffa en rädd häst!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 867
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama