Grimma i hagen???

i våra hagar är det många hästar och det är ganska omöjligt för dom som tar in hästarna att hålla reda på vems grimmorna är då vi lägger alla grimskaft utanför hagen när vi har släppt ut hästarna.. dessutom eftersom att det ska gå smidigare att ta in dom...

har man 30 hästar ute i en ewller olika hagar, se det hur du vill och alla ska in, vad skulle du göra då? skulle du gå å ta dig ett grimmskaft seddan gå å hämta en hästs grimma, ta in den hästen, ta av grimman, gå å hämta en anna grimma, ta in den häste, ta av den grimman, hänga undan den, hämta en ny grimma å så vidare... eller skulle du ta ett grimmskaft, hästa in en häst, ta av den grimman, hänga undan grimman, gå å hämta in en ny häst, ta in den, hänga undan grimman, hämta in en ny häst å så vidare... vad tror du e eftektivast egentligen? jag vet svaret på den frågan kan jag ta å informera dig om.
+ att den inte alls skadar sig, eftersom att nu för tiden så är grimmorna designade på ett sådant sätt att "ringen" /lite beroende på vilken grimma man har) går sönder om hästen fastnar någonstans med grimman och rycker till.

Jo de kan också skava Min måste luddas in oavsett vad för grimma hon har om de sitter på dygnet runt.
Jag har grimma i hagen, men varför grimma dygnet runt?
Eller går dom ute dygnet runt?

På vintern har dom grimma på sig i hagen och står utan på natten (i stallet)
Lika på sommaren OM dom är uppstallade.
Står dom ute dygnet runt så tar jag av grimman, fodrar poppo 3-4ggr under tiden dom står i hagen så då har man ju uppsikt MINST var 4:e timme
Men st¨år dom ute på natten så tas grimmor av vid sista "kollen"

OBS att jag är fullt medveten om att en olycka KAN hända även på 4 timmar, men grimma i hagen känns säkrare för mig, om dom skulle rymma och springa ut på vägen!

Vi använder alltid grimmor på hästarna när dom går i sina hagar.. vi har härliga skogshagar. vist hänger det en grimma ibland trädet efter att hästen har gnugat sig...eller på backen efter en skön rygg klining..
Dock använder vi säkerhets grimmor (karreborband)och skulle inte någon av hästarna ha en sån så sätter vi på en nyckelrings ring... som utlöser vid ett kraftig ryck...

på våran klubb har alla för det mesta grimma, lättare att få tag på dem, om dem är svårfångad i hagen...

Kan vara så att den står i spilta, då blir det grimma dygnet runt!

mina g¨år alltid utan grimma i hagen el boxen men det kan hända att dom har grimman på någon gång om året

jag hade ingen grimma på min ponny då han rymmde från sommarbete hem till mig(ca 2km),han rymde antagligen pga att han saknade sin bästakompis som stog hemma,kom i fullgalopp och stannade utanför kompisenshage och betade.(kan tillägga att han inte gick själv på betet)

Var får man tag i sådana "haggrimmor" med kardborreband? Har letat efter något sådant i många herrans år o skulle bli jätteglad över att få veta.

Jontemyra; intressant att alternativet lösdrift inte ens kom på tanke men däremot spilta :crazy:

Min står på lösdrift men hon har ingen grimma i hagen.

Däremot så blir hon så fet på sommaren att hon har betesreducerare på sig och den kräver en grimma och en himla massa ludd men hon skaver ändå sönder mulen första veckorna :(

Ako; granngården tex. Men de är värdelösa, lossnar för ingenting!

Det är skitenkelt att lära sig vems grimma som är vems, jag förstår inte att folk har så svårt för det!?

Och för de som har det så finns det namnlappar att sätta på...

Och till den som nämnde 30 hästar... Grimmorna hänger utanför hagarna, bara att sätta på och sen hänger grimman utanför boxen, hästarna tar man två och två så går det i ett nafs :)

jag har haft utan grimma på min sköthäst i en månad för att se om det var lätt att ta in henne. Men det vissade sig vara tvärrt om .. hon sprang i från mig så fort när jag kom nära henne . men fick tag på henne sedan. Men där jag är med min sköthäst . där är en valack som busar alltid med sin kompis i hagen och den grimman är alltid sönder pga av att han leker hela tiden fast han är 3 år och den andra är 11 år

Nej hennes mamma glömde berätta det innan hon åkte sin väg. Men det finns ju arab långt bak i släkten, måste vara det som slagit igenom :D

Och mat behöver hon just nu massor av, jag fattar inte!

Men hon fryser iaf inte! :cool:

Allmänt.
Varför måste man sätta på grimma på förrymd häst? Varför inte lägga ett snöre, hundkoppel eller vad som helst runt halsen på den?
Avd "svårfångade hästar". Varför verkar det som så många inte går att komma nära (fånga)?
Avd "rymmer när dom kommer ut". Varför gör dom det? När våra kommer ut (pg av älg/träd/glömska), går dom till granngårdens hästar (2 ggr), alternativt strövar runt på gården.

LIA

mina hästar har oftast grimman på i hagen. nu på vintern har de reflexgrimmor då de går bredvid en väg. sen har jag unghästar så om de skulle komma ut så tycker jag att det är säkrare att få tag på dem igen om de har grimman på. här i närheten var det någon som släppte ut våran grannes hästar ur hagen flera gånger på natten.

och sän ävne vad d utycker så går det lättare att *fånga* dem även om de alltid kommer fram till mig. jag springer ju inte direkt och jagar dem. de får komma själva. eftersom de inte får skavsår av grimman och det hittils inte har hänt någon olycka med grimmorna så får de sitta på.

Orkar inte läsa alla inlägg, men ändå.

Om hästen INTE har grimma i hagen, så gäller inte försäkringen om de skulle rymma eller "förvinna" och såna liknande saker.

Jag har grimma i hagen för att det underlättar.

...För att det trots allt är betydligt lättare att ta de allra flesta hästar med grimma an utan, vilket jag även försökte säga i mitt förra inlägg... Säger inte att det ena är rätt eller fel (o mina hästar går utan), men just den ökade möjligheten att kunna få tag på hästen vid en nödsituation (t ex den har hamnat på en väg - vissa hagar ligger som bekant ganska nära vägar...) tycker jag är ett tungt argument för att ha gimma på, likväl som risken att hästen fastnar är ett tungt argument för att inte ha det...

Min kryper ut själv när hon tycker de fått för lite mat. Men då kan man bara öppna grinden, titta på henne och säga "gå in" så går hon in i hagen igen :D

Min är eg inte svårfångad för mig följer hon som en hund men främlingar får inte ta henne hur som helst, det tycker jag är bra.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 868
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama