Så nu ska jag bygga ett ISOLERAT stall för att kunna rida? Kan du förklara mig vad skillnaden är i att "låta hästarna vara hästar" mot att klippa och täcka men ha i kallstall (dvs de andas frisk luft dygnet runt) eller att inte klippa och låta hästen stå inne i ett uppvärmt stall med sämre luft för de ska torka?
Jag har kallstall, samma temp och luft som ute, men minus drag/vind/nederbörd. Detta har jag för HÄSTARNAS skull, för de mår bäst då (JAG vill hellre ha plus 10 i stallet, då slipepr jag kånka frusna vattenhinkar in i badrummet och varmvatten ut, jag slipper frysa häcken av mig när jag är i stallet och så vidare).
Rider jag en häst svettig så har jag om den är oklippt skaffat mig PROBLEM. Jag får den nämligen inte torr med mindre än hårtork *s* Jag har provat alla tänkbara lösningar innan jag gav upp och klippte och täckade. Då slipper hästen svettas när den rids, och slipper stå blöt i timmar i kyla efter ridning. Istället får den ha täcke dygnet runt (som den kan fastna i) men kan gå ute direkt efter ridning.
med oklippt, genomsvettig häst låg torktiden med halm, svettäcke och värmande täcke (genomsläppligt) på TIO TIMMAR. Det ledde ofelbart till förkylning iom kylan vintertid. Att leda dem torr fungerade inte heller, efter att ha knatat runt i 2 timmar utan att hästen var torr närmast huden la jag ner det.
Med klippt, täckad häst så rider jag såsom jag vill, skrittar den torr med täcke och lägger sen på utetäcke och släpper ut. Glad,f risk häst, glad matte.
Vi kanske ska strunta is korna med när vi ändå håller i, och broddarna. De kan faktiskt skada sig rätt allvarligt av både skor och broddar.
Och då kan jag ju jag släppa upp min oskodda, obroddade och otäckade lilla pälsbjörn i oktober och hämta in dem någon gång i mars, för däremellan kan jag inte ha dem till annat än att gosa lite med och titta på. Som fölen och unghästarna går. Och då kan jag ju ställa om till lösdrift på en gång så slipper jag mocka och ta in/ut med. Sen att det tar till midsommar innan hästen är igång igen, och att den hinner gå några månader innan det är dags att låta dem gå i vinterdvala igen, det gör inget eller? Jag och hästarna skulle inte alls bli uttråkade?
Var snäll och ta hänsyn till VERKLIGHETEN innan du uttalar dig tvärsäkert kategoriskt!
OCH, det är FLER HÄSTAR SOM FAR ILLA/SKADAS/BLIR SJUKA AV DÅLIG LUFT I UPPVÄRMDA STALL OCH/ELLER ATT STÅ BLÖTA OCH TORKA I TIMMAR ÄN SOM FAR ILLA/SKADAS AV TÄCKEN I HAGARNA! Fundera på det..