Grimma i hagen???

Kan ju tillägga för dig att jag har en unghäst och ett avelssto. Så någon ridning tills dom blir svettiga existerar inte här.

Men jag bor på en ö, där det blåser halv storm dygnet runt. Blir aningen kallt och när det då inte finns några träd i hagarna anser jag att dom behöver täcke.

Avelsstoet har också täcke på sig pga att när hon blir stor och tung behöver hon extra värme. Den andra energin kan hon nog behöva till annat tror du inte det?

Hur kan du då veta hur svårt eller lätt det är att få tag i en häst som gått ur hagen :confused: ..om du aldrig varit med om det :confused: :confused:
bara för att du bor i småland så gör inte alla det...en del bor i norra sverige också...där finns det is och snö :eek:....där kanske man har problem att få strömmen att funka ibland.....samt att hästarna kanske behöver täcken på sig :crazy:

Du verkar knappt sann för mig.....tror du att ALLA hästar är lika som dina som ALDRIG har tagit sig ur en hage :confused:

lika illa som du tycker om ordet Fånga...tycker jag om Ledarskap....är det då bättre att jaga runt en häst i en cirkel för att den ska ge upp??fånga eller jaga....what's the difference????

Snälla du..... ta det lite lungt!!!

Ibland handlar det visst om att just fånga en häst!!! När dom rymt och de springer på en väg eller liknade. Och är det polisen som rycker in....... tja dom har för det mesta ingen aning om HUR en grimma ska sitta. (Har varit med om detta)
Och det där med hagar, jag vet hästar som går igenom trots bra staket med ström i.
Och har dom redan grimma på sig så underlättar det att få tag på dom. En kuse i stallet är omöjlig att få tag på när han går utan grimma, men när han har grimma på sig så är det igna problem alls.
Alla hästar är inte väluppfostrade änglar.......

Mina går utan grimma. Fölen har jag börjat ta av grimma nu, de har fått ha grimma i hagen första tiden. Nummer ett för att de andra i stallet ska lära sig att skillnad på dom, inklusive mig de första dagarna (2 svarta shettis föl, enda skillnaden är virveln i pannan). För det andra så var de inte så väldigt mycket hanterade, så det underlättade.
Nu känner de igen mig och kommer fram till mig i hagen och vill gå in....

Stackars mig då :crazy: :D...som också bor i värmland....men vilket fall somhelst så mååste väl folk få ha både grimma o täcke på sina hästar om hästarna "behöver" det...blir väldigt upprörd av generaliseringar av sån sort....det finns folk som tror på detta och kanske har en häst som mår jättedåligt utan täcke på vintern...det är ju oxå skillnad om man har en t ex shettis och ett fbl, eller en travare i full träning....

Hallå där....snodde du iväg med ditt inlägg :rofl: :rofl:
Va faaan...värnamo står det ju :rofl: :rofl:
...så det kan bli.... :angel:

Läs fel, sorry kollade på din användare och inte hennes. Inget illa menat utan ett helt klart läs fel.

Man kan ju sätta en nyckelring modell klen mellan ringen på sidan och haken för käkremmen, då böjer nyckelringen ut sig om de fastnar.
Du kan trä ett stigbygelgummiband i käkremmen och knäppa haken i det. Har fungerat jättebra hos oss, hade en rymningsbenägen liten häst som gick igenom eltråd som om det vore luft och hon var ofta på vift, skönt med grimma då.Gummibandet hade brustit om hon fastnat någonstans.

Så det är lättare att "fånga" (uch vad jag hatar det ordet) sin häst om den har en grimma??
Löjligt!! :devil:

Jag tolkade det som att Ingela H menade "fånga" i betydelsen få tag i vid en paniksituation, och vad skulle vara löjligt med det????

Sedan får man väga för- och nackdelar med att ha grimma på hästarna i hagen. Jag själv har valt att inte ha det, då jag bedömer det som större risk att mina hästar fastnar än att de rymmer.

I vissa stora stall där det är många hästar som ska ledas ut och in är det dessutom praktiskt att ha grimmor på dem. Detta för att inte behöva stå i grindhålet i trängseln bland hästar som vill in och klä på häst efter häst grimma med den tidsfördröjning och därmed skaderisk för både häst och människa som det innebär.

Om man väljer att ha grimma på i hagen är ju en tunn läder- eller bomullsgrimma att föredra framför en kraftig terylene/nylongrimma. En tunn bomulls- eller lädergrimma går ju trots allt sönder vid kraftig belastning, mendans det inte är så säkert att en rejäl, dubbelsydd terylenegrimma gör det.

Kan respektera din åsikt att hästen ska vara utan grimma i hagen, och håller till viss del med. Som jag tidigare sagt har jag mina hästar (4 st, litet stall hemma) utan grimma i hagen. Att kalla Ingela Hs inlägg löjligt tycker jag däremot verkar vara ogenomtänkt gjort.

Kanske har uttryckt mig lite klumpigt!? Min häst jag har nu och hennes kompis har aldrig rymmt, har däremot varit med om hästar som rymt och inte har det hjälpt att dom har haft grimma på sig! är dom skrämda och nervösa så kommer man inte i närheten av dom ändå..
kanhända att andra har andra erfarenheter.

Ledarskap handlar heller inte om att få hästen att ge upp! Dummaste jag hört på ett tag... Med min häst har det handlat om att ge den bättre självförtroende och klara saker själv men att samtidigt veta attt mig kan man lita på!
lite svårbegripligt kanske men men..

Det finns faktist snö här nere i småland oxå och nej jag har inte el i mina staket, dom häller sig där endå..

Att dom inte rymmer kan kanske bero på flera anledningar;
Dom är tränade för att inte bli rädda för allt och inget. om ex. en plaspåse flyger förbi (vilket änder ibland) så visst rycker dom till men sen blir dom nyfikna i stället..

sen är hagen stor så det går att rejsa iväg om man vill!

Nu har jag kommit ifrån ämmnet endel.

Ville bara ha era åsikter och få en diskussion...och de har jag ju fått.

Har själv grimma på i hagen. Har hittills aldrig varit några problem. Visst dom kan fastna i något och göra illa sig, men min grimma bör gå sönder i så fall.

Men det klart det kan vara lättare att fånga en häst som har grimma på sig om dom rymt.
Jag tycker iallafall personligen att det är en himla skillnad att leda en häst i manen om den rymt eller om jag har en grimma på den. Det är inte alla som har ett rep eller grimskaft i bakfickan.

Min egen pålle har enorm respekt för staketet, och trots att hans kompis på sommarbetet drog, så vågade han inte hoppa över den 30 cm tråd som var kvar.

Hästovan eller ej. Jag mötte två okända hästar på 90-väg när jag kom körande på väg till stan en gång. Inte fasen hade jag med något att fånga dom i. Som tur är hade de grimma och jag lyckades få tag på en av dom tack vare det. Den andra följde efter då vi gick till stallet. Utan grimma hade jag aldrig kunnat få dom från vägen och till stallet. Vad skulle jag le dom i? Pannluggen? :mad:

tränade eller inet...jag hade en märr som slog sönder hörnstolpen varje gång hon blev brunstig...och knallade över till nån hingst...hon var bar k*t...inte rädd för nåt..följden kan bli att hingsten går ut...att dom går fram till nån annan...och sen är lösspringande hästar ett faktum.

Skicka dom själv borde väl räcka? Det var lite omständigt att behöva lämna bilen och så. Visst borde det räckt om jag pekade på staller och sa "-GÅ HEM!"

Haraldrig råkat ut för att hästarna rymmt.. men vi har stora hagar oxå..

Våra ridskolehästar rymde och tre blev överkörda på riksväg 50.
Så visst kan hästar rymma.
Och våra hagar är stora..

Hanteringen av häst bättre om man har grimma i hagen. Om det börjar brinna och man måste förflytta hästarna och brandmännen ska göra det kanske det är lättare om grimman sitter på.Jag menar,hur många brandmän kan sätta på en grimma på hästen?

Så nu ska jag bygga ett ISOLERAT stall för att kunna rida? Kan du förklara mig vad skillnaden är i att "låta hästarna vara hästar" mot att klippa och täcka men ha i kallstall (dvs de andas frisk luft dygnet runt) eller att inte klippa och låta hästen stå inne i ett uppvärmt stall med sämre luft för de ska torka?

Jag har kallstall, samma temp och luft som ute, men minus drag/vind/nederbörd. Detta har jag för HÄSTARNAS skull, för de mår bäst då (JAG vill hellre ha plus 10 i stallet, då slipepr jag kånka frusna vattenhinkar in i badrummet och varmvatten ut, jag slipper frysa häcken av mig när jag är i stallet och så vidare).

Rider jag en häst svettig så har jag om den är oklippt skaffat mig PROBLEM. Jag får den nämligen inte torr med mindre än hårtork *s* Jag har provat alla tänkbara lösningar innan jag gav upp och klippte och täckade. Då slipper hästen svettas när den rids, och slipper stå blöt i timmar i kyla efter ridning. Istället får den ha täcke dygnet runt (som den kan fastna i) men kan gå ute direkt efter ridning.

med oklippt, genomsvettig häst låg torktiden med halm, svettäcke och värmande täcke (genomsläppligt) på TIO TIMMAR. Det ledde ofelbart till förkylning iom kylan vintertid. Att leda dem torr fungerade inte heller, efter att ha knatat runt i 2 timmar utan att hästen var torr närmast huden la jag ner det.

Med klippt, täckad häst så rider jag såsom jag vill, skrittar den torr med täcke och lägger sen på utetäcke och släpper ut. Glad,f risk häst, glad matte.

Vi kanske ska strunta is korna med när vi ändå håller i, och broddarna. De kan faktiskt skada sig rätt allvarligt av både skor och broddar.

Och då kan jag ju jag släppa upp min oskodda, obroddade och otäckade lilla pälsbjörn i oktober och hämta in dem någon gång i mars, för däremellan kan jag inte ha dem till annat än att gosa lite med och titta på. Som fölen och unghästarna går. Och då kan jag ju ställa om till lösdrift på en gång så slipper jag mocka och ta in/ut med. Sen att det tar till midsommar innan hästen är igång igen, och att den hinner gå några månader innan det är dags att låta dem gå i vinterdvala igen, det gör inget eller? Jag och hästarna skulle inte alls bli uttråkade?

Var snäll och ta hänsyn till VERKLIGHETEN innan du uttalar dig tvärsäkert kategoriskt!

OCH, det är FLER HÄSTAR SOM FAR ILLA/SKADAS/BLIR SJUKA AV DÅLIG LUFT I UPPVÄRMDA STALL OCH/ELLER ATT STÅ BLÖTA OCH TORKA I TIMMAR ÄN SOM FAR ILLA/SKADAS AV TÄCKEN I HAGARNA! Fundera på det..

En hästovan människa har en CHANS att få tag i hästen om den har grimma.

Som jämförelse så var min hästrädda moster ensam hemma här när hon insåg att en hel sektion avs taketet låg på marken. Hon stod dett tag och undrade vad hon skulle göra, om hon ksulle stå och vakta tills jag kom hem eller försöka få in dem. Hon beslöt sig för att försöka få in dem. Valacken hade grimma, och det gjorde att moster kunde få tag i honom och leda in honom. Fölet hade ingen grimma, men moster gjorde ett försök att sätta på grimma, vilket misslyckades kapitalt. En främmande människa var nog läskigt tyckte fölet, men var ändå fram och hälsade och lät sig klia. Men när den främmande människan började bete sig väldigt konstigt (få på en grimma, inte det lättaste för en ovan) så fick fölet nog och bestämde sig för att moster var tvärfarlig. Hade fölet haft grimma hade moster fått tag i henne och kunnat leda in henne. Nu hade hon ingen grimma och moster kunde - trots att hon hade grimman - inte få tag i henne. (Det slutade med att moster lyckades muta in fölis bit för bit i stallet med mat, det hade dock inte varit någon genomförbar lösning om de befunnit sig på stora vägen).

Så, det är möjligt att en hästovan människa inte får tag i dem om de har grimma, men de har en CHANS i alla fall. Att en hästovan människa ska få PÅ en grimma (som de inte ens har iofs, folk brukar inte ha en grimma i fickan när de är ute och promenerar/kör bil) är betydligt sämre odds för.

Och en bogserlina (ngt de flesta bilägare har) runt halsen kan funka, men det är LÄTT att tappa en häst så, du har betydligt bättre odds med ett tag i en grimma eller en bogserlina satt i en grimma. (Hur bra chans du har i bara grimman beror lite på hur stark du är och hur hästen är att leda).

Ett tips om du kör bil och möter hästar utan grimma är bogserlinan. Inte det bästa men finns i de flesta bilar, och möter du en av dessa snälla individer som även uppspelta och på främmande plats låter sig ledas med något runt halsen så kan det fungera (eller om du har bogserlina av typen rep att sno den som en provisorisk grimma). fast det förutsätter att man får såpass lång tid på sig att man kan lägga det runt halsen.

Det är absolut lättast med grimma, men OM man möter en utan och ska göra ett försök så kan det fungera med bogserlina, oftast tänker man inte på den då, utan efteråt.

Precis Snuffsan, en midsommarafton hörde jag något "blåsande" mitt ute på en havreåker. Vi funderade på om det var en luftballong på vift :confused:. Men så hörde jag min farbror svärande. "Nej, det är ju grannens galna häst som är lös. Den får man ju aldrig tag på..." Ingen gjorde något utan tyckte att det fick ju ägarens mamma, som var hästvakt ta hand om. Saken var den att mamman klarade av att ge hästen vatten och kraftfoder i hagen i övrigt visste hon knappt vad som var fram och bak på en häst. Jag blev lite sur på ointresset och gick ut i havreåkern med vita jeans, jeansjacka och ett balsnöre, som jag hittat i kofferten på bilen. Det är såna där bra o ha saker jag alltid har. Jag höll på att försöka närma mig hästen i en halvtimme, men den sprang åt alla möjliga håll och var jätteorolig. Pappa såg min belägenhet och försökte hålla sig i vägkanten så hon inte sprang upp på vägen. Till sist lyckades jag få tag på hästen. Tyvärr så var balsnöret inte mkt att ha runt halsen, så som tur var hade pappa bälte på byxorna. Jag fick låna det och började gå ut från gärdet. Vi stod MITT ute på gärdet. Vi var nästan ända framme på vägen, när hästägarens mamma kom ut på gärdet och började slå med en träslev i en kastrull. DÅ slet sig hästen snubblade på vägkanten, skrapade upp knäna och sprang ut på gärdet igen, så hela proceduren upprepade sig. Men då hade vi lyckats få tag på en grimma. Så till sist fick jag tag i hästen, bad mamman gå in så skulle jag ta in hästen. Jag hade INTE kunnat använda pannluggen i alla fall, för hästen var 175 i mankhöjd... :rofl:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 867
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama