Grimma i hagen???

Jo, påkörda kan dom ju bli ändå. Motiveringen som många har till att ha grimma på hästen i hagen är att chansen ska vara större att, i händelse av att de kommer lösa, någon kan ta dem INNAN de har hunnit bli påkörda.

Jag förstår mycket väl att man kan ha olika åsikter i denna fråga. Själv är jag ganska tudelad, och ser både risker och fördelar med att både ha och att inte ha på grimma i hagen.

Ni som däremot hävdar att det är preciiis lika lätt/svårt att fånga in en lös häst utan grimma som en med - lägg ner! Det är ju bara pinsamt att hävda sin egen åsikt så in i absurdum...

Att det sedan finns hästar som inte går att ta varken med eller utan grimma är en annan sak, men nog 17 måste ni inse att det överlag underlättar att hästen har grimma på sig om den måste fångas t ex på en väg, i skogen, i en trädgård etc!? För, som någon sade, hur många icke hästkunniga vet hur man sätter på en grimma även om de kanske kan klara att ta hästen? Och hur många av oss som vet hur man klär på en grimma har en sådan lite käckt nedstoppad i handväskan i tid o otid? Och, dessutom, det går VÄLDIGT mkt fortare att i en kritisk situation "hugga tag! i grimman än att sätta igång att klä på en okänd, kanske stressad häst.

Min häst accpterar inte att ledas direkt i grimman av främmande, de har större chans att ta henne med grimskaft runt halsen tex.

Fast jag tror inte hon skulle låta sig fångas in av vem som helst, det gör hon inte ens i hagen :o

Precis som jag skrev finns det ju hästar som är svårfångade ändå. Trådskaparen undrade dock ifrån början varför man överhuvudtaget har grimma på vissa hästar i hagen. En anledning till att ha det är att det överlag är lättare att ta en lös häst som har grimma på sig än en som inte har det.

Om din häst är lika svårfångad utan grimma har du ju ett lätt val, eftersom det inte finns några fördelar för dig att låta din häst ha grimma, bara nackdelar (risk att fastna etc). För många andra (bl a mig själv) innebär det ett dilemma att väga de olika riskerna mot varandra (själv har jag valt att ha mina hästar utan grimma).

Och nu var det ju inte heller din häst eller mina hästar eller några andra specifika individer som diskuterades , utan för- respekive nackdelar med att ha hästen med/utan grimma i hagen...

Vi har grimma på alla hästarna i stallet jag står inackorderad. Dels så är det lättare att fånga dom om dom skulle få för sig något & så är det lättare att fånga rymmare.

håller faktiskt med dig den här gången!

jag är stark motståndare till grimmor i hagen om det finns staket eller träd som dom kan fastna i!
har sett en häst som hängde sig i grimman och dog...
:eek:
ett råd!! ta av grimmorna!!!!

Därför att den som tar in pållen är väldigt kort och inte når upp att sätta på honom grimman vid insläpp.

Min häst rymmer. Så grimma är en självklarhet, dessutom med antenn i huvudet. Tyvärr går hon igenom ändå, så numera står hon inne :( tills de har tinat i marken o vi kan börja bygga hage med 14 varv eltråd..

som alla andra säger, en lös häst i grimma är betydligt mer lättfångad än en utan. dessutom är det inte bara jag som tar in/ut min höst utan många andra så det är många praktiska själ.

Hej!

I ditt förra inlägg svarade du mig att "du redan hade svarat på det förut". Jag är nog virrig, men jag förstod inte vad som åsyftades.

Jag förstår till fullo ditt beslut att inte ha grimma på din häst i hagen p g a risken att den kan fastna. Jag har, som tidigare nämnts, gjort samma val.

Det jag ville poängtera var bara att det inte alltid är så glasklart vad som är bäst att göra. Klart är att det rent generellt (utan hänsyn till enskilda individer som inte går att ta iallafall) är större chans att kunna fånga en lös häst som har grimma på sig än en som inte har det. Dels är det lättare att få tag i den och dels är det ju ganska troligt att den som råkat hitta totto inte går runt med ett grimskaft el likn i fickan.

Jag tycker att detta argument är väl genomtänkt och tänkvärt även fast jag själv valt annorlunda.Man får helt enkelt som hästägare avgöra efter egen hjärna och de faktiska omständigheterna.

Trevlig helg

jag har grimma på min eftersom det inte är jag själv som släpper ut på vardagarna. och han som släpper ut tar inte på grimma så har dom inte det på sig så får dom springa ner till hagen själva. (inte så bra nu när det är halt ute)

Vet inte Patsy att ponnyer ska vara tåliga varelser som inte får skavsår, blir sjuka eller kräver foder?
Skämt åsido så kan ju förstås hästarna få skavsår av en riktigt bra grimma också, även min häst fick skav när hon stod i spilta och hade grimma dygnet runt (nu har hon ju inte grimma på natten, i boxen). Men det är i alla fall "mindre dåligt" med en mjuk välanpassad lädergrimma än en stel grimma (vilket nylongrimmor tenderar att bli när de blir blöta).

Man får se till att man har en lämplig grimma på för att minimera risken att fastna i något i hagen, våra pållar går i en hage med träd o dyl och har aldrig fastnat. Däremot så kan det hända att hästarna kommer lös och då är det inte så roligt att försöka få tag i en häst utan grimma. När det hänt för mig (ytterst sällan) så har dom brallat runt här på byn så man har inte haft tid och springa och hämta grimskaft så vad skulle du gjort då?

Jag har inte grimma på i hagen till mina hästar. Det är bara jag som tar in och ut dem, hagen ligger långt ifrån större trafikerade vägar och ingen av hästarna är speciellt "rymningsbenägna". Därför har jag tagit beslutet att inte ha grimman på i hagen.
Däremot har de i alla tidigare stall vi stått i haft grimma i hagen och ibland även i boxen, av den enkla anledningen att hästarna hanteras av många olika människor och alla hästar tyvärr inte är lika lätthanterliga.

Båda valen har ju sina för och nackdelar, men jag tror ändå att det finns mer potentiella risker med att släppa hästarna i en hage än att de ska fastna och bryta nacken av sig i grimman tex.

Personligen så vill jag inte att min häst ska ha grimma i hagen, det kommer han inte ha sen när jag får hem honom.
Just pga risken att fastna eller skada sig. Har hört om alldeles för många olyckor där hästar exempelvis fastnat med hoven i grimman och brytit sig, eller fastnat i stängsel när de kliat sig osv.. :(
De som har grimmor på sina hästar kanske är svårfångade? Eller av bekvämhet kanske :smirk:

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg ;)
Men har aldrig haft grimma på hästarna i hagen.... och kommer nog inte så heller ha!
Visst har hästarna rymmt men då är dom ofta så uppspelta i alla fall så grimman skulle inte haft så stor betydelse, utan det har till att börja med inte ens gått att komma i närheten. Men när vi väl gjort det så ser dom sig som fångade bara man tagit tag i dom!

Men tycker det är upp till var och en..... Visst finns det skaderisk, men det finns det i mycket annat också, tror inte grimskador i hagen ligger högt på listan!

En konstruktiv tanke:

Om man nu har grimma på i kan man fästa dit en liten lapp med telefonnummer, så att de som fångar in hästen vet varifrån den har rymt. Det är ju inte alla som vet var stallen ligger... En liten lapp i tränset vore också bra, ifall man ramlar av och hästen blir lös långt hemifrån.

Här hemma har jag faktiskt fått se en och annan unghäst i hagen på travet med grimma och grimskaft! Och då var det långt grimskaft som de lätt trampade på när de for runt ihagen. Där handlade det inte om att ngn skulle rymma då de gick i hingsthagar med trästaket.

Något av det jobbigaste som finns är när man ska ta in en av dom stora hästarna från hagen.. speciellt en viss Joko. Det är mörkt, hon trampar runt och vill inte gå in, drar upp huvudet och väägrar ta på sig grimman. DÅ skulle jag nog uppskatta att inte jaga runt henne utan lätt kunna haka fast grimskaftet i grimman när hon kommer nära.
Förstår inte vad som är så fel med att ha grimma i hagen, sitter den rätt ska hästen inte kunna sticka in en hov och fastna och inte känna obehag av grimman. Och i hagen ska det inte finnas något hästen kan fastna i.. så varför inte grimma? :confused:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 868
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama