nu svara jag på lite alla möjliga inlägg...
en tanke som slog mig var, om man är rädd att hästen ska fastna med ett ben i grimman, då har man för stor grimma på hästen! och då hade jag låtit hästen gå utan grimma tills jag köpt en mindre!
Min häst går med grimman på i hagen! han är svårfångad, och har han ingen grimma på sej så anser han sig ha semester, och då får man inte tag på honom alls! läs Emilia e 's tråd om svårfångad häst på NH).
OM jag hade bott långt (5mil) ifrån närmsta trafikerade väg OCH det bara var jag som ansvarade över in och utsläpp, då hade min häst fått gå utan grimma. Men nu har jag hästen inhyrd, och det är stallägaren eller någon av oss "hyresgäster" som släpper ut/tar in hästarna, och då vill jag faktiskt göra saker så lite besvärliga som möjligt, alltså har jag grimman på hästen i hagen. det går fruktansvärt mycket fortare att knäppa fast 5 grimskaft i redan påtagna grimmor än att ta på 5 grimmor.
Föl och deras mammor tycker jag dock alltid alltid ska gå utan grimmor! föl har så små hovar och smala ben så de fastnar lätt! dessutom så har ju föl förmågan att ha benen åt alla håll samtidigt!
så..en sammanfattning, jag har grimma på i hagen, alltid, förutom ibland