Grimma i hagen???

Äh, du vill ju inte alls veta varför folk har grimmor på hästarna i hagen. Nu har du fått höra en rad motiv - men jag ser ingenstans att du skriver Jaha, då förstår jag hur ni resonerar.

Naturligtvis vet de flesta hästägare att det en finns en skaderisk med grimma. Den risken väger man mot andra skaderisker och sen prioriterar man.

Din tråd är ett typiskt fall av "Alla som inte gör som jag - gör fel".

mandalaki

Skicka dom själv borde väl räcka? Det var lite omständigt att behöva lämna bilen och så. Visst borde det räckt om jag pekade på staller och sa "-GÅ HEM!"

"JA, och kom inte ut förren imorgonbitti efter ni fodrat er" :D :bump:

Min häst har grimma i hagen för att stallägaren vill ha det så. Lämnar man grimmorna ute så fryser de fast någonstans och hänger man in dem i stallet blir det garanterat fel grimma på fel häst.
I stället ser man till att ha en välsittande lädergrimma (lättare att sköra sönder OM hästen skulle fastna och skaver inte) och håller efter hagarna så att det inte finns något att fastna i. Vi har bara mesiga små lövträd i hagen så de ger vika om en häst skulle fastna.
På betet (där det finns stadiga granar) har hon dock ingen grimma utan flugmask med kardborreband om det behövs. Men grimmor finns vid hagen, ifall de skulle ramla genom staketet (hagen är stor men gräset är alltid grönare på andra sidan).

Min pålle skulle bli ledsen om hon inte fick arbeta. Hon älskar det, bestämmer jag mig för att bara rida lite lätt en kort stund i paddocken så vill hon knappt gå därifrån när vi är klara. Men jag håller med dig. :D

Hlsn Elisabet
:bump:

Jo det är klart att jag hade velat=) Men tyvärr är det rätt omöjligt just nu på vintern. Behöver inte egentligen förklara men=).... vi får inte nog bra ström på trådarna på vintern tyvärr. Har dock rätt stor hage med en liten skog samt att de har fri tillgång på hö men vår lilla busa nöjer sig inte med det=/

Har själv aldrig grimmam på någon av våra hästar varken i hagen eller boxen.
Jag förstår varför man på en del hästar har nytta av att grimmorna sitter på.
Men har kommit fram till att nyttan med grimma på i hagen på min hästar är så liten att risken att dom fastnar är större.
Den store valacken (ca 170cm) är det bara till att ta tag i pannluggen och gå men med sto är det värre för jag går ut och visslar och hon kommer direkt, men försöker någon som hon inte känner ta henne, så har hon kommit fram till att anfall är bästa försvaret vilket inte innebär att hon vänder backen till och slår(har tyvärr tidigare inte varit så väl behandlad) alltså dom får ändå inte tag i grimman för dom kommer inte så nära. :smirk:

Min häst är utan grimma i hagen eftersom det är mycket ovanligt att våra rymmer. Och om dom skulle rymma är det inte SÅ farliga vägar i närheten... :smirk:
Men om jag hade en häst som ofta rymde eller stod i en hage nära större väg eller dyl. så skulle jag garanterat ta på grimma eftersom det blir lättare (framförallt för andra)att fånga pållarna då!! :bump:

Har alltid grimma på i hagen,och det efter att ha haft två hsätar på rymmen under 1½ dygn,och framförallt i färskt minne att OM de hade haft grimma på sig,hade de "bara varit lösa" i dryga halvtimmen.Men eftersom ingen kunde ta fast de,drog de till skogs och härjade fritt på vägarna i 1½ dygn innan de kom hem drivna av bussen på stora vägen.. *hua*
Så pest eller kolera?

Vi har grimmor i hagarna.
Jag väljer att ha grimma av den anledningen att vi har en ganska stor och vältrafikerad väg precis brevid hagarna.
Det har hänt att någon häst har sprängt staketet förut faktiskt och varit ute på vägen och röjt.
Har hästen grimma på sig är det lättare att få tag på dom.
En ponny vi hade i stallet förut gick genom staketet två gånger på kort tid, och några snälla människor hade då fångat in den och ställt den i stallet som tur var.
Utan grimma hade det nog inte varit så lätt att leda en stressad häst en bit på vägen och ner till stallet kan jag föreställa mig.

Om man har hästen inackodrerad så är det så att i många stall är grimma i hagen obligatoriskt.
Dock ej i vårat, där är dom utan grimma. :)

Jag skulle aldrig ha grimma på mina hästar i hagen!!
Jag har sett skador orsakade av att hästar fastnat i grimman med bakbenet!
Min ena häst är defenitivt inte lättfångad och det spelar ingen roll om han har grimma eller ej.
När vi precis hade fått hem honom så kunde det ta flera timmar att ta honom i hagen!
Nu kan man gå ut och hämta honom direkt om man vill!

Nanne

Vi har grimmor i hagen av praktiska själ. Det är träligt att stå vid ledet med en häst som vill ut till sitt morgonhö och försöka få av den grimman (lägg till en massa lera och mörker och situationen är livsfarlig). Samma sak på kvällen vid intag det är mörkt,lerigt och jävligt och en prestation att bara hitta hästen utan att stå på näsan. Att i den situationen börja joxa med grimmor och få rätt grimma på rätt häst (storlek från cob till x-full isamma hage) vill iallafall inte jag hålla på med. Okej jag kan göra det med Novan som jag känner bra men övriga nej tack.

jag har inte direkt haft grimma i hagen.

men i nuvarande stall måste jag. vi har inget träd dom kan fastna i. dom små buskar som finns är såpass klena så dom går av. och hagen är placerad precis brevid en väg där det går tungtrafik. en häst har kommit lös en gång på den vägen. då är det bra med grimma.

Sommartid måste jag ha den för att kunna fästa flyweilen i den. Ingen av mina två hästar klarar sig utan flyweil, flugorna gör så att ögonen rinner för fullt efter bara ett par dagar utan den.
Och nej, de har ingen pannlugg heller även om jag låter den växa fritt...

Dessutom resonerar jag tvärt om, jag skulle inte våga släppa mina hästar i hagen UTAN grimma!
Gissar att beslutet utan/med grimma är ungefär som utan/med broddar. Gör man på det ena sättet, så kan man inte tänka sig göra på det andra!

En häst med grimma som kommit ur hagen (tex skrämd av en älg, en älg har rivit ner staketet längst bort i hagen så man missar det på morgonen och hästarna smiter ut osv), och galopperar i full fräs på R50 är BETYDLIGT lättare att fånga MED grimma än utan!
Dessutom kan människor som är orädda för hästar ta hästen i grimman och leda hem den, men de kan KNAPPAST sätta på en grimma om de aldrig gjort det!

Hästar kan fastna i allt möjligt! Tex rulla fast mot väggen och fastna i boxen.
Fastna i täcket.
Rulla och råka sparka ut nederdelen av boxdörren och fastna med hoven.
Fastna i stängslet.
Osv, osv i all oändlighet... :smirk:

Mina hästar har aldrig grimma i hagen och även om dom hade haft det är väl risken lika stor att dom blir påkörda iallafall.
Nu har aldrig mina hästar tagit sig ut ur hagen,men ibland när dom blivit lösa av någon annan anledning har dom gått in i sitt stall :)

Min klär effektivt av sig grimman om den sitter kvar i hagen så det finns inte så mkt att välja mellan.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 867
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama