Grimma i hagen???

Sv: Grimma i hagen???

Hos oss måste alla hästar ha grimma i hagen av säkerhets- och praktiska skäl.
1. Stallägaren tar ensam in alla hästar alla vardagar(om ingen är där och hjälper henne) och under helgerna så är den personen som har insläpp, också ensam. Kommer man då sent så han en del hästar vara upprörda, svåra att fånga eller liknande. Nu har vi inga såna problem men en del hästar vi haft har haft sina egenheter. Även vid lunchfodring har vi haft en häst som kunde vara riktigt elak. Då är det lättast och säkrast om alla hästar redan har grimma. Stallägaren sparar också tid på det.
2. Om en häst skulle rymma(vilket har hänt ett antal ggr) så är de lättare att fånga in. Springer de åt fel håll kan de hamna på vägen och då kan det bli olyckligt.

Vi har inga träd i våra hagar(tyvärr, enligt mig) så de kan möjligt fastna. Dock har vi haft problem i vår hage med ett par hästar som rycker i grimmorna vilket har resulterat i att vi fått låta en del hästar gå utan grimma periodvis.
Och om man skulle släppa sin häst utan grimma en dag så gör det ingenting, men i regel ska alla hästar ha grimma.

På sommaren har han dock inte grimma i hagen, och sällan vid hantering heller. Men då står han i et annat stall och är ju dessutom ute dygnet runt - alltså är det bara jag själv som hanterra honom.

Min pålle står ibland med grimma, ibland utan. Det beror lite på vem som släpper ut på morgonen, mig spelar det ingen större roll. Han är lättfångad och så och vi har inget han kan fastna på i hagen, förutom hagkompisarna... :D Protesterar inte mot att han har den på då han tidigare när han blivit rädd har sprungit rakt genom staketet eller när han blivit uttråkad har krupit under... ja, vi har oxå ström i hagarna... :crazy:
Tidigare ville jag inte ha på grimman, men numera anser jag det vara ganska bra. Var nämligen med om en lite otäck sak för några veckor sen... Jag skulle ta in kompisens hästar som gick ute när jag kom till stallet efter jobbet (ca 17). När jag kör in genom grindarna kommer det en häst i full galopp mot bilen! tvärnitar precis innan och vänder. Då är det deras treårshingst som rymt, utan grimma... Han är dessutom huvudskygg... Efter mycket jagande, tack och lov har vi staket runt nästan hela gården, så hoppar han in i en stor hage med tre ston... Sammanlagt tog det 1½ timme innan vi fick tag på honom, annars hade det nog gått på 15-30 minuter... och med betydligt mindre skaderisk! nu hade vi sån tur så att ingen häst skadade sig!

Sv: Re: Grimma i hagen???

Lånar knapp..

Jag har generellt INTE grimma i hagen. Inte så mycket för skaderisken, visst kan de fastna med både skorna och i träd etc, men det har aldrig hänt. Däremot har X grimmor försvunnit i hagen och aldrig återfunnits. Sen får valacken gärna skav av grimman, och när det är vinter och snö så blir det lätt vass is på nosremmen.

Jag har oftast inte grimma som sagt, av ovan nämnda anledningar. Det är alltid jag (elle rnågon av mig inlejd vid enstaka tillfällen) som tar in och det är inga problem. Dock kan jag låta valacken ha grimma ibland om jag vet att jag ska ta in honom mitt på dagen och rida. Ren lathet, han är lika lätt att fånga ändå. Samma gäller med åringen.

Nu senaste dagarna har valacken gått med grimma för att jag ska kunna få fatt på honom FORT om unghästen skulle visa sig få tillbaka sin täckesfobi och börja skena.

Men jag har inga problem varken med att ha grimma eller att inte ha det, men jag har det SÄLLAN.

Är man rädd för att de ska fastna kan man köpa grimmor som går sönder/löser ut om hästen fastnar (säkerhetsgrimmor) eller sätta en nyckelring vid haken vid kinden.

min tvååring har grimma eftersom hon tas in och körs, fast inte alltid, mne vi har direkt utsläpp iahgen och då leds hon ut för det är liksom en hanteringsträning.
Hon är i en riktig trots just nu då hon inte kan körs för fullt ioch med asfalt och fruset på vägarna.
JAg har faktsikt en kompis som hade en inackordering som fastnade med bakhoven i grimman och bröt nackenObs ! lädergrimma!
Ändå hade hon gått förbi hagen ett par minuter innan och hade köksfönstret vettande mot hagen.
Så fort går det.
JAg har alltid halvslitna läderskodda nylongrimmor (walsh travgrimmor) om jag måste ha det i hagen.
Men visst skulle jag vilja ha dem utan, men jättemärren har en tendens att ramma staketet trots 7 joule i det när islandhästarmen töltar förbi eller så.
Hon testar ofta staketet den så vi har 1,70 högst rep mot vägen för att hon absolut sak få en stöt.
Hon är ca 170 hög..

Jag har det av säkerhetsskäl.
Kommer hästen lös och av ngn anledning ger sig iväg (kanske ut på riksvägen?), så är det ju närmast en omöjlighet att ngn mindre hästvan ska kunna få på en "naken" häst ngt så den kan hålla den kvar, om de lyckas fånga hästen.
Men finns en grimma på hästen, så kan de ju hålla den mkt lättare.

Och även om det är ngn hästvan som fångar hästen, så är det nog inte många hästar man kan leda i pannluggen hela vägen hem igen. Och i allafall jag har inte en grimma i bakfickan om itufall att jag hittar en grimlös lös häst! ;)

Jag har hållit på med hästar i nästan 30 år. Och på den tiden så har jag varit med om att en häst fastnat i grimman en gång.
Då med en baksko. Vilket jag gissar berodde på att han kliade sig.
Och kliar sig, det gör ju hästar som står med grimma i en spilta också.

Sedan har jag även en sådan där flyweil på mina hästar sommartid, då de nära nog helt saknar pannlugg och har rinnande ögon på två dar utan flyweil.
Och dem måste man ju fästa i grimman.

på jobbet har pållarna grimma på sig i hagen där för att det är lättare att få tag i dom om dom planerar att dra iväg när man ska hämta dom plus att man spar tid om man slipper sätta på grimman och knäppa.

men min pålla har aldrig grimma i hagen pga att jag inte vill att hon ska fastna nånstans och sen är det nog skönare utan grimma.

Senast ändrad:

Lånar knapp.

När jag hade EG så ville jag hemskt gärna han skulle slippa både grimma och täcken och hela konkarongen.
Men han var extremt frusen av sig, och dessutom var han helt omöjlig att fånga om han inte hade grimma. Försökte man sätta på honom grimma i hagen hade man oftast några timmars jobb framför sig, likaså om man ville byta täcke av ngn anledning. Rent fjoll som inte gick att jobba iväg, hur jag än försökte.
Fanns inte så mkt att göra, spec inte då man står i ett kollektivt stall där alla hjälps åt.. Även om JAG kunde stå i timmar och vänta, så kunde inte alla andra det, tyvärr.

Vi har alltid haft grimmor på då vi fick höra att om polisen fångade dom utan grimma eller såg lösspringande hästar utan grimma så var det något med försäkringen som inte gällde. Men detta var många år sedan och jag vet inte hur det är idag. I stallet där jag har min lilla hingst går hästarna utan grimmor i hagen men min åring har faktiskt sin på sig. Anledningen till det är att det är schema på insläppet och jag vill inte att någon ska få problem med min lilla åring och skrämma upp honom i onödan. När han blivit van vid av och påsättning av grimman så kommer antagligen även han att få gå utan.

Ska jag vara ärlig så tycker jag det är säkrare att låta dom ha grimman på. En tunn grimma som är lätt att få av om det skulle hända något. Jag menar OM hästen skulle komma ut ur hagen så är det ju lättare att få tag på dom. Att det finns risk att dom fastnar i hagen tycker jag inte är tillräckligt som anledning för fastna det kan dom göra vid så många andra tillfällen. Det är då det är viktigt att man har en grimma som lätt pajjar.

Upp till var och en att ha grimma eller inte tycker jag. Finns inget som är bättre eller sämre när det gäller detta tycker jag :D.

Senast ändrad:

Vi hade inte de en gång i tiden... Men när hästarna en natt rymde och nästan gick ut på stora vägen då ansåg vi att det var en billig livförsäkring att ha en grimma så man kan få tag på dom.
Men däremot så har vi ALDRIG tyg/syntet/nylon grimma i hagen. Det är bara lädergrimmor som gäller för dom går sönder innan hästen gör de!
Tro mig jag har flertalet trasiga lädergrimmor!

linafina skrev:
Vi har alltid haft grimmor på då vi fick höra att om polisen fångade dom utan grimma eller såg lösspringande hästar utan grimma så var det något med försäkringen som inte gällde. Men detta var många år sedan och jag vet inte hur det är idag.

Det är en SKRÖNA. Försäkringen gäller oavsett så länge man inte varit vårdslös eller medvetet oaktsam (t ex genom att ha kassa stängsel eller liknande). De struntar HELT i om man har grimma eller ej i hagen. (och om man har läder eller nylongrimma i transporten, lilla luckan öppen eller stängd etc).

Om folk LÄSTE sina försäkringsvillkor skulle man slippa dessa skrönor =)

Ja kanske det. Hade jag haft egen häst på den tiden hade jag vetat om det var en skröna eller inte.

Hur ska dom veta om man har varit vårdslös eller medvetet oaktsam då?

Det är tur att du har LÄST då så vi kan få rätt information :D.

Vi i vårat stall har grimma på hästarna i hagen varje dag eftersom elen är lite till och från + att det är trådhagar så om dom rymmer äre lättare att få fast dom!
Ibland om jag är länge i stallet brukar jag gå ner till hagen och ta av min häst grimman ett tag.
Kan ju vara skönt..
Han har aldrig grimma på natten när han är innomhus! Då ska han få ha huvudet fritt.

Alla hästar på anläggningen har grimma på sig i hagen, det händer ofta att någon tar sig ur hagen och ibland om någon tar sig ur hagen, så kan det hända att fler kommer ut ur hagen pga. det. Dessutom ligger anläggningen med alla stallen precis vid vägen.
Och det är inte värt att riskera det om det händer någonting tycker jag.

Dessutom vill inte de som tar in hästarna hålla på och leta grimmor när hästarna ska komma in, det funkar inte. Vore annat om förehållande och miljön vore annorlunda.

Men jag har hittills inte varit med om att någon häst skadat sig pga. den haft grimman på sig i hagen, snarare att man lyckats fånga in en och annan som smitit ur sin hage och kunnat ta den lätt eftersom den haft grimman på sig. Men har i oförsig själv tänkt och köpa mig en lädergrimma eftersom dessa lättare "slits sönder" om det är så att de skulle fastna eller dyl. försäkerhetsskull..

min granne hämtade för några dagar sedan hem en unghäst som hade hängt sig själv i grimman. den hade fastnad någonstans (framkom aldrig var då ägaren inte ville säga/visste) och hade knäckt nacken. lagom kul då han har stuteri och de e ganska värdefulla hästar. men häst som häst anser jag, värdefull eller inte de e ganska tråkigt. Så jag har inte grimma på min/våra hästar i hagen eftersom de springer till stallet om de kommer lösa och pga skaderisk.

linafina skrev:
Ja kanske det. Hade jag haft egen häst på den tiden hade jag vetat om det var en skröna eller inte.

Hur ska dom veta om man har varit vårdslös eller medvetet oaktsam då?

Det är tur att du har LÄST då så vi kan få rätt information :D.

Det vet de inte om de inte får rätt på det, dvs ser det eller får höra om det.

Sv: Re: Grimma i hagen???

wild skrev:
fast å andra sidan så är den deken av hagen som går upp på gården bara ett slakt hängande rep så vill dom ta sig ut så är det inga problem!!
Hur f*n vågar du ha ett så dåligt stängsel? :eek:
Det är nog större risk att en häst trasslar in sig i det repet än i en grimma.

Min häst är rymmnings benägen , så det är bra att ha en grimma vid fångsten dessutom sitter det även namn och tele nr på grimman. Själv sätter jag inte haken i ringen utan har bundit ett snöre där som jag sedan sätter haken i detta för att hon kan fastna om hon skulle ge sej till skogs när hon är på rymmen. Fastnar hon vid en rymmning så går snöret av väldigt lätt om hon rycker till med huvudet

Dels för att vi lätt ska kunna fånga dom om dom rymmer + att 2 av dom är så svårfångade vissa dagar så vi skulle aldrig få in dom om vi inte hade grimmor på dom

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 867
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama