Griffon - berätta allt :-)

Kringlan78

Trådstartare
Efter att läst på massor om grupp 9 så har vi nu kommit fram till att nästa hund nog blir en Griffon.
Finns det folk här inne som kan berätta om era Griffons. Har läst på olika hemsidor om rasen men det är alltid kul att höra om personliga upplevelser och sånt jag bör tänka på.
Tack!

Jag har haft petit brabancon. Det är underbara hundar! Glada, framåt, kan hänga med på allt men även bara chilla. Bara de får vara med.
Det är just det man måste tänka på, en ensam griff/brab blir en olycklig hund. De har väldigt stort behov att få vara med sina människor.

Jag har fyra griffoner, tre vuxna Griffon Bruxellois och en petit Brabancon-valp.
Generellt glada hundar, vars mening i livet är att vara med sin människa. De flesta tycker det är kul med trick osv, finns några som tävlar i agility och rallylydnad. De är med på det mesta, bara de får vara MED.
Det finns en del skygga/rädda griffoner, och i grupp har de en tendens att bli något rasistiska och mobba ut hundar med lång nos.
Det förekommer problem med patella, katarakt och syringomyeli, men sällan allvarliga andningsproblem eller bekymmer med värme.
För mig är griffonen den perfekta rasen i mitt liv, en ständigt närvarande kamrat som inte kräver mer avancerad aktivering än sällskap och lite lättare hjärngympa, men gärna hänger på om det bjuds på något mer.

Jag har haft petit brabancon. Det är underbara hundar! Glada, framåt, kan hänga med på allt men även bara chilla. Bara de får vara med.
Det är just det man måste tänka på, en ensam griff/brab blir en olycklig hund. De har väldigt stort behov att få vara med sina människor.
Tack! Nä ensamma ska hund inte vara tycker jag!

Jag har fyra griffoner, tre vuxna Griffon Bruxellois och en petit Brabancon-valp.
Generellt glada hundar, vars mening i livet är att vara med sin människa. De flesta tycker det är kul med trick osv, finns några som tävlar i agility och rallylydnad. De är med på det mesta, bara de får vara MED.
Det finns en del skygga/rädda griffoner, och i grupp har de en tendens att bli något rasistiska och mobba ut hundar med lång nos.
Det förekommer problem med patella, katarakt och syringomyeli, men sällan allvarliga andningsproblem eller bekymmer med värme.
För mig är griffonen den perfekta rasen i mitt liv, en ständigt närvarande kamrat som inte kräver mer avancerad aktivering än sällskap och lite lättare hjärngympa, men gärna hänger på om det bjuds på något mer.
Tack!
Låter som fantastisk hund och får såklart kolla uppfödarna så de kollar sina hundar innan de avlar på dem.

• Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 465
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 991
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 528
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 447
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI