Gravid med Häst?

Sv: Gravid med Häst?

Jag vill vara helt beredd på att jaag inte orkar med hästarna, så därför känns lösdrift med fri tillgång som en bra nödlösning. Min kille är absolut inte främmande för att hjälpa till med hästarna, även om jag helst gör det själv, och har som sagt min kompis också. Hunden går redan sambon ut med ofta, han älskar hundar, så det känn inte som ett problem. Det största problemet känns som hunden just nu, att han ska hoppa och bete sig som haan kan göra. Katter får man absolut inte plocka upp i famnen, han blir väldigt "jaktig" på något sätt.

Jag är i v 31 nu och än så länge är stallet inget problem. Slog på en tappsko i veckan och det var lite jobbigt att stå dubbelvikt men det gick. Jag rider fortfarande men bara "skogsmulle". Får ont om jag måste driva för mycket med skänklarna så jag tränar på att bara rida med sätet. Det går bra, tur att man har fullblod med massa motor och som lyssnar bra :laugh:

Jag vill vara helt beredd på att jaag inte orkar med hästarna, så därför känns lösdrift med fri tillgång som en bra nödlösning. Min kille är absolut inte främmande för att hjälpa till med hästarna, även om jag helst gör det själv, och har som sagt min kompis också. Hunden går redan sambon ut med ofta, han älskar hundar, så det känn inte som ett problem. Det största problemet känns som hunden just nu, att han ska hoppa och bete sig som haan kan göra. Katter får man absolut inte plocka upp i famnen, han blir väldigt "jaktig" på något sätt.

Jag hade min häst på lösdrift med fri tillgång och hjälp med skötsel, fungerade bra. Gjorde inte mycket själv då jag fick väldig foglossning tidigt.

Tror inte hunden skulle se en bebis som något man kan jaga. Mina hundar verkade förstående direkt att detta var något man skulle vara försiktig med även om de var väldigt nyfikna först. Är hunden för "på" så får man säga ifrån. När dottern börjarde dra i saker och krypa så hände det att hon fick bra grepp i hundarnas pälsar. Min tik brydde sig inte meddans hanhunden gärna ville säga ifrån. Man får ha dem under uppsikt. Hanhunden lärde sig att flytta på sig när klibbiga bebisfingrar närmade sig :).

Har 2 egna hästar som vi har i ett eget litet stall hemma på gården. Har kunnat sköta allt runtikring dem fram tills en månad sen (är i vecka 35+4 nu).
Sen en mån tillbaka klarar jag inte att mocka eller göra det tyngre grejerna längre pga en del komplikationer. Sköter dock fortfarande in/utsläpp, borstning och sånt med dem. Resten gör min make nu.

Hoppas de ska kunna vara ute när det är dax för förlossning för mig, så det underlättar lite för maken under tiden. Annars så löser det sig ändå, har flera kompisar som kan fixa dem.

Jag blev stor och otymplig tidigt och skulle inte klara av annat än mockning med några månader kvar. Jag kunde inte borsta benen, kratsa hovar, sopa osv. Jag blev också oerhört trött, kunde knappt lyfta armarna vissa dagar så dessa dagar tog sambon hästskötseln själv (står inackorderad). Jag hade (och har) hjälp av två fina medryttare också.

Jag tycker att du även ska fundera över tiden när du har en liten i famnen. Den kommer troligtvis äta ofta, kanske du inte får ordentligt med sömn, du kanske inte återhämtar dig så fort som du trott osv. Det kan gå superbra också, men just att slita sig från den lilla nyfödda kan vara knepigt om arbetsbördan är stor med hästarna.

Jag gjorde i ordning lösdrift så att allt skulle gå att sköta smidigt. Det är jag MYCKET glad för. Man vet aldrig vad som händer eller hur man mår. Foglossning m m kan sätta käppar i hjulen för de planer man har.

För min del var det en väldig tur att vi gjorde i ordning en lösdrift som nästintill sköter sig själv. Min man som oftast sköter det mesta praktiska runt hästarna blev nämligen sjuk och låg på sjukhus i perioder. Samtidigt var jag stor och otymplig och hade ont när jag gick.
Dessutom är det ju värt att tänka på tiden runt förlossningen, vi fick ligga inne nästan en vecka pga olika komplikationer, sen tog det ytterligare några dar innan jag tog mig ut i stallet.

Ridningen kom jag dock igång med fortare än jag trott. Jag hade en del komplikationer, men kunde ändå rida lite lätt efter 3 veckor.

Det som inte går att planera för är ju skador. Min ena häst fick ett stort sår på ett ben som behövde omvårdnad. Som tur var hade min man blivit frisk, annars hade vi aldrig kunnat sköta det såret. Jag kunde inte böja mig ned och skulle inte heller riskera att göra en sån grej med en gravidmage.

En annan fördel med lösdrift är ju att hästarna håller konditionen bättre och man behöver inte känna att man behöver motionera dem lika mycket.

OM det går som jag vill så blir jag med barn i september ungefär, då hinner hästarna åka ut på bete innan bebis kommer och går på bete några månader efter den kommit, vilket ger minimalt med skötsel (förhoppningsvis) Och som sagt, mannen får i såna fall ta akutskötsel eller liknande:)

*kl*
Måste säga att jag är grymt avundsjuk på er som kan hålla igång som vanligt:)
Har hästen stående på lösdrift, men jag vet faktiskt inte om jag hade uppskattat uppstallat mer just nu faktiskt.. Nu klarar jag ju fortfarande att sköta om både häst och ansvarsdagar (motionen står medryttarna för), men just ansvarsdagarna är inte alls ovanligt att de slutar i tårar pga helt galen smärta:( Mockandet av ligghall +vattning +fodring (dom har visserligen en storbal, men vi har även 2 lite mindre nät som vi placerar ut dagligen) för 7 hästar är sjukt tungt för min stackars höft/rygg och det känns som att mocka för den egna hästen mm 7 dagar i veckan hade varit lättare.

Hundarna har också fått finna sig i mkt lugna aktiviteter och husse får sköta dom längre promenaderna..
Är faktiskt inte alls orolig för hur hundarna ska ta den nya familjemedlemmen, trots att två av dem inte alls är särskilt bekväma kring barn.. Jag nojar däremot lite över hur det kommer bli när bebis blir lite större och lärt sig gå/springa

OM det går som jag vill så blir jag med barn i september ungefär, då hinner hästarna åka ut på bete innan bebis kommer och går på bete några månader efter den kommit, vilket ger minimalt med skötsel (förhoppningsvis) Och som sagt, mannen får i såna fall ta akutskötsel eller liknande:)

Räkna inte med det. Om det nu inte "tar sig" som du planerar, väntar du ett helt år igen innan du försöker då? För mig tog det 8 mån att bli gravid, totalt sett.

Senast ändrad:

Jag vet inte, kan nog inte bestämma det förrän då. Jag har slutat med P piller nu, men vi kör "säkert" ändå fram tills augusti ungefär. Jag tänkte att det kan ge mig bättre chanser i alla fall. I vilket fall som helst så kan ju hästarna gå på lösdrift vilket gör att dom i såna fall klarar sig med minimal skötsel som min kille och komis kan utföra ganska enkelt. Visitera, kolla till, lägga ut ny rundbal och vattna.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 103
Senast: monster1
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 821
Senast: MiaMia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 919
Senast: Liran
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 928
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025