gravid för fjärde gången-Abort?

Bassi

Trådstartare
Hej alla, vill skriva av mig då jag har ett litet frö i magen igen. Vi har tre underbara barn, 1-5 år. perfekt familj.
Min man vill inte ha ett till barn, det krävs mer av honom (och mig) att försörja alla barn. Vi måste byta bil med en fjärde. Står inför husbygge.....orkar vi dra runt allt??
Jag har svårt att bara ta bort ett foster, men jag fyller ju också 38 i år.
Så jobbigt beslut som man måste ta inom en snar framtid. Jag känner mig så kluven och är såå känslig inför detta.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om mina känslor och min mans....men.
Finns det någon som varit med om samma beslut??

Sv: gravid för fjärde gången-Abort?

Jag fick ju ta ett beslut 2008.
Min blivande fd tog inget ansvar, vägrade vara med i beslutet.
Jag pluggade och vårt förhållande var skit m, det är ju inte ert som tur är.
Jag valde att kunna fortsätta plugga, medveten om att det kunde vara sista chansen.
Är 36 i år och har varit ensam i fyra nu, men det var rätt beslut.
Om ni känner att det blir för mycket så fattar ni rätt beslut.
Det enda jag kan säga säkert är att det är ERT beslut, ingen annans.

Jag har inget att komma med när det gäller hur ni ska göra. Det jag tänker är att du har rätt till samtal hos abortkliniken inför ditt beslut. Det kanske kan vara något för er?

Ja, det måste vara skönt när man känner att det "blev" rätt beslut.
Nu ska jag iallafall boka tid för konsultation. Behöver prata om det med någon annan än min man.
Vi har alltid ställt upp för varandra och nu känner jag att jag vill vara min man till lags. Vill inte han fler så kan jag ju inte bara behålla det, för det är min första spontana reaktion.

Jag tror att det är ett större beslut att välja att behålla än att göra en abort.

Syrran blev gravid strax efter att hon fått sin första. Hon tog bort det. Det tog nog emot något, särskilt som de visste att de skulle skaffa ett barn till senare, men det visade sig vara helt rätt. Familjen hade inte mått bra av påfrestningen just då. Nu har hon två och fortfarande känner hon att beslutet var helt rätt, men hon tänker väldigt sällan på det säger hon.

Finns det någon som varit med om samma beslut??
Jag har gjort en abort, men jag har inga barn sedan tidigare så vi sitter inte alls i samma situation. Däremot sa barnmorskan till mig att de flesta som gör abort redan har så många barn de vill ha. På andra plats kom kvinnor utan barn i stadiga relationer.

Jag var en av dem som hade stadig relation, men som valde att inte behålla barnet. Ett barn ska vara önskat och efterlängtat, men det ska också funka med allt det praktiska i livet. Tycker ni att ekonomin sätter stopp för att utöka familjen ytterligare så är det ett lika gott argument som någonting annat. Ni måste leva ert liv och ni måste vara nöjda med det liv ni lever.

Jag tror att det är ett större beslut att välja att behålla än att göra en abort.

Det håller jag verkligen med om!

Jag tycker ofta att det blir en konstig vinkel på den här sortens diskussioner, där aborter framställs som en stor och svår sak medan ett barn verkar vara något man får så där i förbifarten.

Själv har jag genomgått en förlossning och en abort, och det är ingen tvekan om att förlossningen fick väldigt mycket större konsekvenser för resten av mitt liv än vad aborten fick. Jag minns inte ens hur gammal jag var när jag gjorde aborten. Att jag skulle glömma när jag födde barn, känns väldigt osannolikt.

Att få barn därför att man inte vill göra abort, ser jag som en ganska konstig och inte särskilt reflekterad anledning.

Så väl uttryckt:bow:

Jag hade en vän som gjorde abort efter tredje barnet. Naturligtvis var hon ledsen - men det gick över. Hon hade ju fattat rätt beslut. Och tiden hon var ledsen och bearbetade var en enormt mycket mindre konsekvens för hennes liv än vad ett fjärde barn skulle ha varit.

Det håller jag verkligen med om!

Jag tycker ofta att det blir en konstig vinkel på den här sortens diskussioner, där aborter framställs som en stor och svår sak medan ett barn verkar vara något man får så där i förbifarten.

Själv har jag genomgått en förlossning och en abort, och det är ingen tvekan om att förlossningen fick väldigt mycket större konsekvenser för resten av mitt liv än vad aborten fick. Jag minns inte ens hur gammal jag var när jag gjorde aborten. Att jag skulle glömma när jag födde barn, känns väldigt osannolikt.

Att få barn därför att man inte vill göra abort, ser jag som en ganska konstig och inte särskilt reflekterad anledning.

Det beror helt på personen i fråga. Jag vet åtminstone 2, 3 kvinnor som fortfarande, efter många år, mår fruktansvärt dåligt av sina aborter. Som, i efterhand, inser att valet var felaktigt. Som aldrig kommit över det, trots att de i övrigt är starka, smarta kvinnor som har barn (och alltså inte valde bort barn iom abort).

Jag vet andra, som såg sin abort som något mycket enkelt och självklart.

Det beror alltså helt på personen i fråga och inget man kan generalisera om.

Nu generaliserade jag för all del inte heller, utan använde ordet jag på ett synnerligen självupptaget vis flera gånger i varje mening, nästan.

Men naturligtvis framstår att få ett barn (och vara förälder resten av livet) som en större händelse än en abort för de allra flesta som tänker på saken vid sunda vätskor. Bara en sådan sak som att det tar 18 år tills barnet är myndigt.

Personligen tror jag att färre skulle må dåligt över sina aborter om det inte fanns någon förväntan om att man skulle göra det och om sådana känslor inte uppmuntrades och bekräftades så väldigt samt om färre känslouttryck tolkades just som att personen mår dåligt pga abort.

Oerhört svår fråga och jag tror att man måste bemöta den vuxet och rannsaka sig själv vilken sorts liv man vill ha, vill att barnen ska ha och vad som är viktigt. För min del så hade jag prioriterat väl och ve hos de familjemedlemmar som redan finns och funderat på hur man skulle klara ett barn till och om man är beredd att anpassa sitt liv för att få det att funka. Kanske skriva en lista över vilka problem man ser och fundera på hur de kan lösas? Det praktiska är en sak (dvs utrymme till alla och bil mm), själv hade jag nog oroat mig mer för tiden och hur man ska få ihop logistiken med att hämta och lämna på olika ställen, olika aktiviteter, kompisar, barnvakter som fixar fyra barn, mm. Men det där beror ju helt på vad man tycker är jobbigt och hur stort behov man har av ett eget vuxenliv utanför familjen.

Nu generaliserade jag för all del inte heller, utan använde ordet jag på ett synnerligen självupptaget vis flera gånger i varje mening, nästan.

Men naturligtvis framstår att få ett barn (och vara förälder resten av livet) som en större händelse än en abort för de allra flesta som tänker på saken vid sunda vätskor. Bara en sådan sak som att det tar 18 år tills barnet är myndigt.

Personligen tror jag att färre skulle må dåligt över sina aborter om det inte fanns någon förväntan om att man skulle göra det och om sådana känslor inte uppmuntrades och bekräftades så väldigt samt om färre känslouttryck tolkades just som att personen mår dåligt pga abort.

Själv tycker jag inte riktigt man kan göra jämförelsen, abort vs att föda och få ett barn. Det är liksom två olika världar.

Annars tyckte jag mest du lät lite väl oförstående till att människor kan må ytterst dåligt under mycket lång tid, och verkligen ångra en abort. Somliga upplever en (tidig) abort lite mer som en befrielse och förhoppningsvis också en lärdom. Medan andra aldrig kommer över det hela. Därför är det så hiskeligt svårt att ge råd i frågan. Jag tror man måste följa sin egen inre röst - och vad den rösten egentligen säger är inte alltid lätt att bena ut.

Själv tycker jag inte riktigt man kan göra jämförelsen, abort vs att föda och få ett barn. Det är liksom två olika världar.

Annars tyckte jag mest du lät lite väl oförstående till att människor kan må ytterst dåligt under mycket lång tid, och verkligen ångra en abort.

Ja, jag har träffat på rätt många som verkligen har gjort sitt bästa för att få mig att må dåligt och för att tolka mig som att jag "egentligen" mår dåligt pga en abort. Det är konstigt, eftersom aborter är så vanligt. Var och varannan borde ju må dåligt i så fall. Som jag ser det står aborträtten alltid under mer eller mindre aktivt hot, och det återkommande pratet om hur oerhört dåligt man mår typ resten av livet gynnar abortmotståndet.

Naturligtvis är det inte två olika världar, eftersom alternativet till abort är just att få barn, när man väl är gravid. Att få barn därför att man inte vill göra abort, tycker jag är en konstig anledning. Jag tycker att man ska ta mycket mer allvarligt på att få barn än så.

Ja, jag har träffat på rätt många som verkligen har gjort sitt bästa för att få mig att må dåligt och för att tolka mig som att jag "egentligen" mår dåligt pga en abort. Det är konstigt, eftersom aborter är så vanligt. Var och varannan borde ju må dåligt i så fall. Som jag ser det står aborträtten alltid under mer eller mindre aktivt hot, och det återkommande pratet om hur oerhört dåligt man mår typ resten av livet gynnar abortmotståndet.

Naturligtvis är det inte två olika världar, eftersom alternativet till abort är just att få barn, när man väl är gravid. Att få barn därför att man inte vill göra abort, tycker jag är en konstig anledning. Jag tycker att man ska ta mycket mer allvarligt på att få barn än så.

Det tycker jag är både plumpt och känslokallt, att försöka få en människa som gjort en abort att känna skuld och må dåligt. Själv är jag absolut förespråkare av den fria abort vi har i Sverige och den som använder sig av den rättigheten ska självklart inte klandras.

Hur man sen mår efter en abort är så otroligt personligt. Det känns lika fel att övertala en "ovillig" kvinna till att föda ett oönskat barn, som att pressa en annan kvinna till att göra en abort, av skäl som kanske låter praktiska och rationella men som går stick i stäv mot kvinnans egna känslor. Det har inget att göra med något generellt abortmotstånd, utan en mänsklig rättighet till ens egna känslor och val.

Därför behöver man visa på bägge sidorna, tycker jag. För somliga är en abort en lättnad, en befrielse, ett klokt beslut för alla parter. För andra är det en katastrof.

Det tycker jag är både plumpt och känslokallt, att försöka få en människa som gjort en abort att känna skuld och må dåligt.

Det känns lika fel att övertala en "ovillig" kvinna till att föda ett oönskat barn, som att pressa en annan kvinna till att göra en abort,

Fast jag upplever redan vid berättelser som din, om hur otroligt dåligt en del kvinnor mår decennier efter att de har gjort abort, just som ett sätt att så att säga uppmuntra personen det gäller att må dåligt. Ungefär som när någon säger att abort måste vara den absolut sista utvägen. Ur vad, frågar man sig. Så hemska är väl inte barn ändå. Varför räcker det inte att abort är det bästa alternativet vid tidpunkten, på ett odramatiskt vis?

Självklart är det kvinnans eget beslut osv, men det har ju verkligen ingen ifrågasatt. Det är bara du som ändå av något skäl betonar det.

Jag ser heller inte diskussionen som att "ge råd". Det kan man ju inte göra. Den input man möjligen kan ge handlar väl om hur man ser på hela frågeställningen, och där är alltså min syn att aborter är odramatiska och att man bör bidra till att avdramatisera dem. Jag tycker tex inte att man ska hantera det som en otroligt personlig och otroligt känslig fråga på det generella planet, utan betydligt mer avspänt.

Jag anser däremot inte att det är odramatiskt att sätta fler människor till världen, utan något som man bör begrunda ganska noga. Jag tycker att många tar för lättvindigt på det.

Jag hade ju en dotter sedan innan som då var i "rätt" ålder för att få ett syskon, men jag som känner mig själv vet att hade jag tagit studieuppehåll hade jag aldrig fortsatt med studierna.
Nu har ajg av olika orsaker börjat fundera på ett andra barn, men ångrar inte aborten så. Det var helt rätt i det läge jag var i. Det hade kanske löst sig om jag behållit barnet, men med tanke på pappans ointresse och att jag inte hade något som helst stöd nånstans ifrån, min familj bodde 50 mil bort och under min dåvarande sambos sjukdom blev jag otroligt isolerad och ensam så jag hade inget nätverk att få stöd ifrån.

Annars tyckte jag mest du lät lite väl oförstående till att människor kan må ytterst dåligt under mycket lång tid, och verkligen ångra en abort. Somliga upplever en (tidig) abort lite mer som en befrielse och förhoppningsvis också en lärdom. Medan andra aldrig kommer över det hela. Därför är det så hiskeligt svårt att ge råd i frågan. Jag tror man måste följa sin egen inre röst - och vad den rösten egentligen säger är inte alltid lätt att bena ut.

Jag tror faktiskt de allra flesta som gör abort inte lider av det, och då inte heller pratar om det. Man gör det, det är över, och så går man vidare i livet. Det är ju nästan alltid möjligt att få fler barn än man faktiskt får i Sverige, på det sättet måste ju inte en abort vara mer livsomvälvande än överblivna embryon efter en ivf som aldrig får bli bebisar, eller alla de barn som inte blir till för att man använder preventivmedel. Det är ju inte sagt att ett några veckor gammalt embryo är ett barn för alla, och då behöver det ju inte vara så dramatiskt att inte låta det bli ett barn.

Uppmuntra att någon mår dåligt??? Det var en märklig tolkning. Varför skulle jag vilja att någon mår dåligt, alldeles i onödan??

Mitt första inlägg i den här tråden, var ett enkelt påpekande att det inte för alla är en enkel och odramatisk sak. Förmodligen är det så för de flesta, men för somliga är det betydligt djupare än en enkel praktisk åtgärd. Och det bör man, i min mening, också respektera. Du menar att man förväntas må dåligt efter en abort, jag upplever nästan motsatsen, att man förväntas ta det som en logisk och enkel åtgärd. Och så är det ju också, antagligen för majoriteten. Och det är väl bra?

Uppmuntra att någon mår dåligt??? Det var en märklig tolkning. Varför skulle jag vilja att någon mår dåligt, alldeles i onödan??

Det var en platt tolkning. Att må dåligt är ju alldeles uppenbart något som somliga kan anse vara på sin plats. Tex då efter aborter. Det är ju en form av uppmuntran att ha så hög beredskap för dåligmående hos andra att det är nästan det enda som får plats, så att säga.

en logisk och enkel åtgärd. Och så är det ju också, antagligen för majoriteten. Och det är väl bra?

Ja, det är bra. Och inte i sig ett skäl att fördjupa sig i hur dåligt en troligtvis mycket liten minoritet mår. Det finns ju också de som mår dåligt när de har fått barn, och det finns rätt många som är aströtta i många år under småbarnstiden. Så trötta att man nog hade kallat det dåligmående om det gällt något annat än just barnen.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 965
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 428
Senast: Gunnar
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 915
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30