Gramantyglar på unghäst?

Sv: Gramantyglar på unghäst?

Det finns en studie som styrker detta. Det är inte så konstigt, tycker jag att hästen får in bakbenen lite mer under sig när den kröker på nacken. Den måste ju kompensera när tyngdpunkten förflyttas.
.

Källa tack.
att nacken kröks som utgångsläge, har inget att göra med att bakbenen då lättare kommer in under kroppen. alls.

Jag är motståndare till gramantygel i de allra flesta fall och absolut på en unghäst. Hästen jobbar inte i form för att man drar ihop denmed en gramantygel. Jobba gärna mycket från marken istället innan du sitter upp och låt sedan hästen hitta sin balans med ryttare på ryggen utan hjölptygel.

Håller med helt och hållet!

Man får väl inte skriva namnet på boken här i forumet om jag inte har fel för mig, men jag tyckte också att det lät konstigt och det var därför jag började ta upp det.

Källa tack.
att nacken kröks som utgångsläge, har inget att göra med att bakbenen då lättare kommer in under kroppen. alls.

Inte första gången jag får den frågan här...orkar inte leta upp en länk just nu, sök på google så hittar du säkert. finns publicerad på fler ställen. Tror bla det stod om det i ridsport för några år sedan. Finns bland annat också på horseconnexion.någonting, tror jag.

Studien stämmer väl överens med vad jag upplevt, när jag använt graman.
Går förstås att använda på olika vis, för att få hästen på bogarna också.

Att tyngdpunkten påverkas tycker jag också låter logiskt. När man "drar in huvudet" bör ju tyngdpunkten förflyttas eftersom hästen blir kortare. Då bör ju hästen självmant, försöka balansera upp det. Om det är rätt sätt att göra det på är en helt annan sak, en sådan diskussion känns ganska onödig, men att bakbenen påverkas känns som sagt som en ganska naturlig effekt.

Hänger inte riktigt med i hur du tänker... Givetvis går det att förflytta tyngdpunkten frammåt också, man ser ju många hästar som går på bogarna. Men det beror ju på hur man väljer att använda gramanen.

Tvärtom de flesta andra här tycker jag graman är en mycket bra hjälp i vissa fall. Som hjälper hästen tänka om och rätt. Och skonsammare än att träna år ut och in med ryggen sänkt.

Kräver ju en bra känsla av vad som händer med ben och rygg när du rider så du inte rider en häst som inte orkar. Och i ditt fall vägledning och inte någon större form av samling till att börja med.

Jag är van vid en graman-liberalare syn efter flera år utomland där hästarna varken är knäckta eller går sönder hälften så mycket som de verkar göra i sverige (kanske en helt annan diskussion)

Hänger inte riktigt med i hur du tänker... Givetvis går det att förflytta tyngdpunkten frammåt också, man ser ju många hästar som går på bogarna. Men det beror ju på hur man väljer att använda gramanen.

Hur använder man det för att inte få hästen på bogarna? - beskriv gärna.

:idea: Lösa gramantyglar och mer påskjut bakifrån!

rent praktiskt kan man ju använda gramanen som broms(istället för att betsla upp, tex), om man inte kommer åt den lika bra annars. Då kan man ju, förutsatt att ridningen i övrigt fungerar, få hjälp att samla sin häst.

För att en häst ska kunna länga till max måste den sträcka ut huvudet frammåt, Ju längre fram näsan kommer desto längre steg kan den ta. Hindrar du näsan från att komma fram hindrar du hästen från att länga sig. Gramanen underlättar därför för ryttaren att få ihop hästen.

Det är ju lättare att rida uppförsbacke på en häst som sitter ihop än en häst som är lång. Men om du bara sitter och drar ihop hästen kan du förstås få även en häst som är kort att gå på bogarna.

Det går att jämföra med ifall du lutar dig sakta frammåt. För eller senare rubbas tyngdpunkten, då måste du, antingen ta ett steg fram. Hindras du från det, måste du balansera upp på annat sätt. Skillnaden är att hästen har fyra ben, och kan lägga över vikten i bak.

Vill också poängtera att jag inte försöker propagera för att gramanen bidrar till en BRA arbetsform. Det är en helt annan fråga. En häst kan ju vara på bakbenen utan att vara lösgjord.

Hoppas att jag förklarat mig ordentligt. Jag är ingen expert utan det här är bara mina egna tankar, funderingar efter att ha läst studien:)

På vilket sätt menar du att gramanen skulle hindra samling?

rent praktiskt kan man ju använda gramanen som broms(istället för att betsla upp, tex), om man inte kommer åt den lika bra annars. Då kan man ju, förutsatt att ridningen i övrigt fungerar, få hjälp att samla sin häst.

För att en häst ska kunna länga till max måste den sträcka ut huvudet frammåt, Ju längre fram näsan kommer desto längre steg kan den ta. Hindrar du näsan från att komma fram hindrar du hästen från att länga sig. Gramanen underlättar därför för ryttaren att få ihop hästen.

Det är ju lättare att rida uppförsbacke på en häst som sitter ihop än en häst som är lång. Men om du bara sitter och drar ihop hästen kan du förstås få även en häst som är kort att gå på bogarna.

Vill också poängtera att jag inte försöker propagera för att gramanen bidrar till en BRA arbetsform. Det är en helt annan fråga. En häst kan ju vara på bakbenen utan att vara lösgjord.

På vilket sätt menar du att gramanen skulle hindra samling?

Men grejen med gramanen är att den verkar nedåt och BAKÅT. Dvs det går inte att lägga ner nacken på det sätt som främjar att bakben och ryggaktivitet bibehålls, utan nacken in och bakåt, gör istället att kontakten nacke-länd-bakben går förlorad och hästen viker bara in huvudet och blir framtung. så nej, du kan INTE lägga vikten bak bättre med hjälp av graman.

Jag förstår inte ditt sista inlägg - att du INTE propagerar för att gramanen innebär en BRA arbetsform. Varför ska den då användas?

Utöver det så håller jag med om mycket av det du skriver och vi är nog rätt överrens i grund och botten, men att gramanen skulle vara bra för att samla och få in bakbenen på hästen i en ändamålsenlig arbetsform håller jag inte med om.

Varför begär du nu i början att hästen ens ska gå i form?
Kanse ska börja med att lära in gas och broms, så det funkar..så kommer nog formen av sig själv..
Min va inte riden så mkt när jag köpte han, tänkte inte så mkt på formen, utan försökte hitta ett rätt tempo och balans och att gas och broms funka, så kom formen av sig själv..har tagit tid kan jag lova!

Så du sitter hellre på en unghäst som kanske reser sig och slår över med dig, än att du (eller ngn i din närhet som har stor kunskap) sätter på en graman
4-5 ridturer så att hästen lär sig att "det är inte kul att stå på bakbenen"???

För mig handlar det om säkerhet - inget annat.
Jag talar om ett tillfälligt hjälpmedel ett fåtal gånger i en hästs liv.

För skadorna kan bli enorma på både häst o ryttare om man slarvar med säkerheten.

Kan du försöka förklara närmre för mig, varför dte skulle vara så fel, att tänka på hästen och ryuttarens säkerhet?

Jag skulle aldrig sätta mig på en unghäst som inte är redo för det. Om hästen stegrar så visst, man avhjäper problemet med en graman, men man hittar inte orsaken och det är orsaken som är den viktiga delen, framförallt med unghästar!
Jag rider inte engelskt, inte western, inte klassiskt - jag använder mig av min egen ridstil. En stil som jag komponerar ihop själv från alla dessa huvudstilar, saker som för mig är logiska och vettiga och som hittils har fungerat väldigt bra. Mina hästar har svarat väldigt bra på detta och vi umgås i harmoni..

Jag gör allt från marken innan jag sitter upp, jag vill ha ett förtroende från hästens sida, man tjänar ingenting till att stressa ihop en inridning. Nog kan man rida in en häst på typ 3 veckor, men det är inget som iaf jag är intresserad av. Om hästen stegrar bockar eller protesterar när man sitter upp så har den antingen ont någonstans, känner obehag eller så är den rädd. En häst som är med en ledare känner sig inte rädd, eftersom ledaren i flocken alltid kollar efter faror och sedan varnar de andra. (jag poängterar ledarskap i princip alla mina inlägg eftersom min ridning bygger på detta)
Jag vill inte heller kalla min ridstil för NH då själva ordet klingar falskt i mina öron, det missbrukas och förstörs. Jag läser ofta "jag tränade NH med min häst en gång och den blev mycket bättre" NH är inget man tränar, det är en livsstil i hur man kommunicerar med sin häst. Själva ordet NH känns för mig även för förknippat med näst intill tyranni "min häst vet vem som bestämmer!" För mig handlar inte ledarskap om att hästen ska veta vem som bestämmer, för mig är ledarskap mer ett samspel, en ömsesidig respekt gentemot varandra.

Men grunden i min hästhantering bygger på att tala hästens språk, sunt bondförnuft.. Jag förespråkar inga hjälptyglar/inspänningar som "får hästen i form" (dvs den kröker på nacken men spänner sig och stretar emot tygeln därav blir okänslig i munnen). Varken på unghästar eller läromästare.

Har man en bra relation till sin häst, hästen känner förtroende och tillit och den respekterar dig blir den trygg. En trygg häst = en säker häst.
Säkerheten för både häst och ryttare är A och O i min hästhantering. Om man däremot gör som de flesta andra, så har man ändå de där 4-5 ridturerna med en stegrande häst innan den "lärt sig" att inte stegra. Alltså 4-5 gånger där hästen kan slå över och skada både ryttaren och sig själv. Därav anser jag att min metod är betydligt säkrare, där de där "4-5 gångerna" aldrig ska excistera. Inte ens en enda gång, då går man för fort fram.

Detta är som sagt min egen uppfattning och jag accepterar att andra tycker olika. Men det här är min åsikt i frågan.
Hoppas du förstod vad jag menade! :)

Meningen var inte att börja rida in honom med graman, utan att isåfall börja använda det när han kommit lite längre, då skulle vi självklart rida mycket i skogen innan och så. Men då skippar jag gramanen ;)

Kan tillägga att jag letar tränare för fullt också :)

Jag förstår inte varför du ens planerar att rida med graman "när han kommit lite längre". Vad är det d förväntar dig att han skall göra i det läget som innebär att du måste sätta på graman? Vad förvntar du dig att få ut av att använda graman?

Varför överhuvidtaget planerar du att använda graman i framtiden?

Jag förstår faktiskt inte, trots att jag hör till gruppen som anser att graman är en utmärkt hjälptygel. Mycket bättre än allt annat krafs som tiedman, chambong, halsförlängare, gogue etc.

Jag kräver inte att han ska gå i form från början, och jag förväntar mig inte att han ska göra det än på ett bra tag. Som jag har skrivit flera gånger, så menade jag längre fram.

Kanske skrev lite otydligt, menade inte att jag tvunget skulle göra det, det jag undrade var ifall det skulle behövas, är gramanen då en lämplig hjälptygel för en unghäst eller borde man använda något annat istället?

Vet man hur man använder graman är det ett utmärkt hjälpmedel. Vet man inte så gör det mer skada än nytta.

En unghäst ska ha egen framåtbjudning innan man börjar krångla med hjälptyglar om man ens någonsin behöver krångla med det.
Unghästar ska gallopperas med rakt fram och på böjt spår och när du inte behöver driva för kung och fosterland utan att den håller tempot själv då börjar du lära den att jobba på tygeln

Men grejen med gramanen är att den verkar nedåt och BAKÅT. Dvs det går inte att lägga ner nacken på det sätt som främjar att bakben och ryggaktivitet bibehålls, utan nacken in och bakåt, gör istället att kontakten nacke-länd-bakben går förlorad och hästen viker bara in huvudet och blir framtung. så nej, du kan INTE lägga vikten bak bättre med hjälp av graman.

Jag förstår inte ditt sista inlägg - att du INTE propagerar för att gramanen innebär en BRA arbetsform. Varför ska den då användas?

Utöver det så håller jag med om mycket av det du skriver och vi är nog rätt överrens i grund och botten, men att gramanen skulle vara bra för att samla och få in bakbenen på hästen i en ändamålsenlig arbetsform håller jag inte med om.

Det är ju det jag inte påstår! Jag försöker bara försklara att det är möjligt att få över vikt på bakbenen med graman, inte att detta skulle ske på ändamålsenligt sätt! Bara för att hästen är på bakbenen är den ju inte i en ändamålsenlig form. Jag tror att det är lätt hänt att man tappar ryggen, i alla fall i längden, eller att det blir spänt.

För att svara på första delen;
Visserligen verkar gramanen bakåt/nedåt. Men om en häst vill gå uppåt/frammåt så kan du ju använda gramanen att få ihop den. Och därmed blir den lättare att påverka. Du behöver ju inte dra ihop hästen så att den går bakom lod/blir låg. Beror ju på hur mycket du tar, helt enkelt. Eftersom du heller inte ska hänga i den när hästen går rätt så hindrar den ju inte hästen när den väl har näsan i önskad position. Men för att få hästen på bakbenen förutsätts att ryttaren kan inverka på ett korrekt vis, när hästen är ihop. Gramanen är ju då mer en hjälp för ryttaren än för hästen, men bidrar till att vikten förskjuts till bakbenen.

Paulsan:

Kanske skrev lite otydligt, menade inte att jag tvunget skulle göra det, det jag undrade var ifall det skulle behövas, är gramanen då en lämplig hjälptygel för en unghäst eller borde man använda något annat istället?

Jag kräver inte att han ska gå i form direkt, självklart ska han få lära sig alla gångarter först och att vara balanserad och hålla tempot. Har dock aldrig behövt driva på honom "för kung och fosterland" utan han har bra framåtbjudning själv ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 637
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar