Sv: Gramantyglar på unghäst?
Så du sitter hellre på en unghäst som kanske reser sig och slår över med dig, än att du (eller ngn i din närhet som har stor kunskap) sätter på en graman
4-5 ridturer så att hästen lär sig att "det är inte kul att stå på bakbenen"???
För mig handlar det om säkerhet - inget annat.
Jag talar om ett tillfälligt hjälpmedel ett fåtal gånger i en hästs liv.
För skadorna kan bli enorma på både häst o ryttare om man slarvar med säkerheten.
Kan du försöka förklara närmre för mig, varför dte skulle vara så fel, att tänka på hästen och ryuttarens säkerhet?
Jag skulle aldrig sätta mig på en unghäst som inte är redo för det. Om hästen stegrar så visst, man
avhjäper problemet med en graman, men man hittar inte
orsaken och det är orsaken som är den viktiga delen, framförallt med unghästar!
Jag rider inte engelskt, inte western, inte klassiskt - jag använder mig av min egen ridstil. En stil som jag komponerar ihop själv från alla dessa huvudstilar, saker som för mig är logiska och vettiga och som hittils har fungerat väldigt bra. Mina hästar har svarat väldigt bra på detta och vi umgås i harmoni..
Jag gör allt från marken innan jag sitter upp, jag vill ha ett förtroende från hästens sida, man tjänar ingenting till att stressa ihop en inridning. Nog
kan man rida in en häst på typ 3 veckor, men det är inget som iaf jag är intresserad av. Om hästen stegrar bockar eller protesterar när man sitter upp så har den antingen ont någonstans, känner obehag eller så är den rädd. En häst som är med en ledare känner sig inte rädd, eftersom ledaren i flocken alltid kollar efter faror och sedan varnar de andra. (jag poängterar ledarskap i princip alla mina inlägg eftersom min ridning bygger på detta)
Jag vill inte heller kalla min ridstil för NH då själva ordet klingar falskt i mina öron, det missbrukas och förstörs. Jag läser ofta "jag tränade NH med min häst en gång och den blev mycket bättre" NH är inget man tränar, det är en livsstil i hur man kommunicerar med sin häst. Själva ordet NH känns för mig även för förknippat med näst intill tyranni "min häst vet vem som bestämmer!" För mig handlar inte ledarskap om att hästen ska veta vem som bestämmer, för mig är ledarskap mer ett samspel, en ömsesidig respekt gentemot varandra.
Men grunden i min hästhantering bygger på att tala hästens språk, sunt bondförnuft.. Jag förespråkar inga hjälptyglar/inspänningar som "får hästen i form" (dvs den kröker på nacken men spänner sig och stretar emot tygeln därav blir okänslig i munnen). Varken på unghästar eller läromästare.
Har man en bra relation till sin häst, hästen känner förtroende och tillit och den respekterar dig blir den trygg. En trygg häst = en säker häst.
Säkerheten för både häst och ryttare är A och O i min hästhantering. Om man däremot gör som de flesta andra, så har man ändå de där 4-5 ridturerna med en stegrande häst innan den "lärt sig" att inte stegra. Alltså 4-5 gånger där hästen kan slå över och skada både ryttaren och sig själv. Därav anser jag att min metod är betydligt säkrare, där de där "4-5 gångerna" aldrig ska excistera. Inte ens en enda gång, då går man för fort fram.
Detta är som sagt min egen uppfattning och jag accepterar att andra tycker olika. Men det här är min åsikt i frågan.
Hoppas du förstod vad jag menade!