Gramantyglar på unghäst?

Sv: Gramantyglar på unghäst?

En unghäst ska ha egen framåtbjudning innan man börjar krångla med hjälptyglar om man ens någonsin behöver krångla med det.
Unghästar ska gallopperas med rakt fram och på böjt spår och när du inte behöver driva för kung och fosterland utan att den håller tempot själv då börjar du lära den att jobba på tygeln
:bow::bow::bow:

Varför rida med graman över huvud taget och inte rida in hästen på rätt sätt istället?

Man får väl inte skriva namnet på boken här i forumet om jag inte har fel för mig, men jag tyckte också att det lät konstigt och det var därför jag började ta upp det.

Det är klart att du får skriva ut källhänvisningar! Det är mer eller mindre nödvändigt, det går inte att hänvisa till en "studie" utan att ange vilken den är. Annars har den inget värde i diskussionen.

Det är ju det jag inte påstår! Jag försöker bara försklara att det är möjligt att få över vikt på bakbenen med graman, inte att detta skulle ske på ändamålsenligt sätt! Bara för att hästen är på bakbenen är den ju inte i en ändamålsenlig form. Jag tror att det är lätt hänt att man tappar ryggen, i alla fall i längden, eller att det blir spänt.

För att svara på första delen;
Visserligen verkar gramanen bakåt/nedåt. Men om en häst vill gå uppåt/frammåt så kan du ju använda gramanen att få ihop den. Och därmed blir den lättare att påverka. Du behöver ju inte dra ihop hästen så att den går bakom lod/blir låg. Beror ju på hur mycket du tar, helt enkelt. Eftersom du heller inte ska hänga i den när hästen går rätt så hindrar den ju inte hästen när den väl har näsan i önskad position. Men för att få hästen på bakbenen förutsätts att ryttaren kan inverka på ett korrekt vis, när hästen är ihop. Gramanen är ju då mer en hjälp för ryttaren än för hästen, men bidrar till att vikten förskjuts till bakbenen.

Nu tar vi det igen.
TS vill ha hjälp att jobba sin häst i en ändamålsenlig form.
Eftersom gramanen inte uppmuntrar en ändamålsenlig form, varför diskuterar vi då ö.h.t att den hjälper för att lägga över vikt på bakdelen. Jag antar att du hänvisar till studien de gjort på hästar i skritt på ett rullband? den studien är mycket begränsad och kan knappast användas som argument att "gramanen placerar hästen med vikt på bakbenen". I högre gångarter dras nacken in och nosen bakåt, och det främjar inte ngn som helst vikt på bakdelen eller ryggaktivitet.

Tycker du att TS verkar vara på en nivå när hon kan ta till sig och rida så subtilt på gramanen som du är inne på ovan?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 637
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar