Gramantyglar på unghäst?

Sv: Gramantyglar på unghäst?

Jag letar tränare som en galning :) Men som jag skrev innan så hade jag inte tänkt ha gramantyglarna förrän vi kommit längre, alltså inte i början utav inridningen.

Ok. Man måste ju få fråga. :) Men nu vet du att gramaner är inget att hänga i julgranen, på NÅN häst. Enda gången jag kan tänka mig att lägga på gramaner är om hästen har tendenser att stå på två ben...

Jag har själv omskolat travare & har haft 2 varm & har nu en kallblodstravare.

Har inte läst boken, men påståendet att om hästen kröker nacken så kommer bakbenen lättare in låter befängt i mina öron. :confused:
Nacken är den sista du ska focusera på.

Mitt råd är att behandla din unghäst som en unghäst av vanlig ras, låt det ta tid, visst kan du använda gramanen senare i utbildningen under en tränares översikt.
Men ta främst hjälp av en tränare & ge din häst en chans att främst muskla om sig fullständigt, det kommer nog ta ca 12-16 månader.
Din häst måste få tid att mogna mentalt & anpassa sig efter sin nya arbetsuppgift.

Ta kontakt med Stilett här på buke, hon har omskolat sin travare & tävlar med honom i LA klasser dressyr, och även hoppning med bra reslutat. Super har säkerligen oxå goda råd att ge.

Jag har själv inte tävlat mer än i Distans med mina & ridit dressyr på hobbynivå hemma & för tränare, det är först med kallblodstravaren jag börjat med dressyr på allvar & det är stor skillnad på varm & kallblodet omskolningsmässigt.

Du verkar väldigt glad i att knöla in näsan på hästen.

Ta hjälp av någon som är kunnig istället.

Hästen är tidigare travtränad och insutten. Sätt dig på och traska runt i skogen vettja.

Jag menade inte överhuvudtaget så, en häst som går med krökt nacke men inte i form vill jag inte alls ha, och så har jag inte ridit någon av mina hästar. Men nu var det så att eftersom jag läste i en bok just om att omskola travare att inspänningstyglar underlättar arbetet att få hästen att gå i form eftersom att den lättare kommer in under sig med bakbenen då tyckte jag det var värt att kolla upp.

jag har inte läst så mycket. Däremot praktiserat.
Hursomhaver.
Lycka till med hästen:D

Jag har läst en hel del olika böcker nu, eftersom detta är den första travaren jag ska rida in och vill då ha lite koll på vad som är viktigt att tänka på osv. och hur man gör det på bästa sätt, men litar inte heller på allt jag läser i böcker, det är därför jag tog upp just denna frågan här ;)

Tack så mycket :) Får hoppas på att det blir något av honom till slut. :)

Det finns väl ingen anledning att rida på graman meden färsking? Knappt annars heller för den delen.

Jag är väl kanske inte den mest erfarna personen du kan fråga här på forumet men jag aktar mig för att rida på graman alls då det är väldigt lätt att man börjar i "fel ände", dvs framifrån. Jag kan se gramanen som en sista väg ut och säkerhetsdetalj om hästen tex. stegrar eller sticker men ingenting som man skolar in en häst i. Sökning framåt-neråt är alltid bäst att rida sig till med mjuka stadiga händer och stora mjukgörande rörelser (volter, serpentiner).

Det finns en hel del här på forumet som kan utveckla svaret längre.

Det där är tillfällen då det faktiskt kan vara försvarsbart att rida med graman, OM man är tillräckligt skicklig ryttare för det vill säga...

Ja, alla hjälptyglar kan vara försvarbart OM man vet varför, vilken effekt de får o s v. Men inte på en unghäst, eller en häst som ska skolas om.
Jag har suttit som skrivare till domare på unghästtävlingar, typ championat. Där satt 3 av sveriges "meste" domare och att höra de diskutera unghästarna var väldigt lärorikt. Med tanke på TS fråga så minns jag särskilt kommentarerna "den är riden på gramman" och det var inte positivt menat. Hur de kunde se det vet jag inte för det fanns inte tid att fråga men det är intressant att de kan. (man får ju hoppas att de vet vad de talar om)
Och som så många andra här kan jag bara ge TS rådet att ta hjälp av en duktig unghästutbildare som tränare.

Jag skulle aldrig rida på graman, framförallt inte en unghäst. Formen kommer bakifrån (dvs när hästen börjar trampa under sig, höja ryggen och runda baken) när hästen klarar av det och kan bära sig själv så kommer hästen slappna av och därmed släppa ned huvudet "gå i form" som du kallar det. Hjälptyglar i allmänhet (förutom martingal) orsakar ofta spänningar och obehag då många hästar kämpar emot dessa.
En avslappnad form är vad man vill uppnå för att hästen ska bli så hållbar som möjligt. Detta tar tid och går inte på en dag, så man får inte vara otålig.

Lycka till med unghästen! :)
(Har själv haft varmblod i åtta år och de är underbara!)

Jag tycker inte du ska använda gramanen alls. Formen kommer så småningom när bakkärran kommer igång :laugh: Och som nån annan här skrev så är det nog lätt hänt att man börjar i "fel ände" liksom.

jag läste i en bok just om att omskola travare att inspänningstyglar underlättar arbetet att få hästen att gå i form eftersom att den lättare kommer in under sig med bakbenen då tyckte jag det var värt att kolla upp.

Jag ifrågasätter starkt den källan till boken, eftersom det inte finns ngn som helst logik i att bakbenen kommer in under hästen om man först kröker in huvud och nacke, - snarare tvärtom.

om det sen är en travhäst eller vilken ras som helst - faktum kvarstår.

Jag skulle aldrig rida på graman, framförallt inte en unghäst.

Så du sitter hellre på en unghäst som kanske reser sig och slår över med dig, än att du (eller ngn i din närhet som har stor kunskap) sätter på en graman
4-5 ridturer så att hästen lär sig att "det är inte kul att stå på bakbenen"???

För mig handlar det om säkerhet - inget annat.
Jag talar om ett tillfälligt hjälpmedel ett fåtal gånger i en hästs liv.

För skadorna kan bli enorma på både häst o ryttare om man slarvar med säkerheten.

Kan du försöka förklara närmre för mig, varför dte skulle vara så fel, att tänka på hästen och ryuttarens säkerhet?

Gramanen kan vara ett hjälpmedel. Men har fått uppfattningen av att just TS inte bör använda det då kunskaperna inte riktigt finns.

Gramanen kan vara ett hjälpmedel. Men har fått uppfattningen av att just TS inte bör använda det då kunskaperna inte riktigt finns.

Som vanligt har vui två samma åsikt.
Jag håller med dig - att det inte verkar vara en lösning i just detta fallet ...men att såga den helt...

Du vet ju hur jag är...måste in och diskutera överallt :D

Kram till dig älgen!

Har inte läst några svar, men att rida en unghäst på graman känns inte rätt ! En unghäst måste få gå i "sin egen form" innan man börjar använda hjälptyglar som graman, som dessutom är en hjälptygel som är svår....

Jag letar tränare som en galning :) Men som jag skrev innan så hade jag inte tänkt ha gramantyglarna förrän vi kommit längre, alltså inte i början utav inridningen.

Att ha som plan att ta till gramanen i en senare del av inridningen är inte en särskilt bra idé, tycker jag. Satsa på att göra rätt från början istället, så kommer du aldrig att behöva graman eller ngn annan hjälptygel överhuvudtaget. När din unghäst har hittat sin balans och bärighet så kommer eftergiften. Då arbetar den igenom kroppen, bakifrån, och bygger muskulaturen på rätt ställen. Hoppas att du hittar en tränare och lycka till med "bebisen".:)

Att jag ens kom på tanken med hjälptyglar var för att jag läste i en bok om omskolning av travhästar att ifall hästen kröker på nacken underlättar det för den att få in benen under sig, men det stämde tydligen inte då.

Det finns en studie som styrker detta. Det är inte så konstigt, tycker jag att hästen får in bakbenen lite mer under sig när den kröker på nacken. Den måste ju kompensera när tyngdpunkten förflyttas.

Däremot så innebär ju inte det att hästen arbetar korrekt. En häst kan ju bära mer vikt på sina bakben utan att för den skull arbetar bättre - tvärtom. Jag tror risken är stor att hästen bara spänner sig och och inte arbetar genom kroppen(ryggen).

Jag har ingen erfarenhet av varken travare eller inridning, har därimot utbildat och använt mig av graman. Med en oruttinerad häst tycker jag att det är viktigt att man leker fram formen. låter hästen söka sig ned i några steg av sig själv och sedan accepterar att den inte orkar bära sig mer än så. Man måste tänka på att det tar tid innan hästen klarar av att koppla ihop signalerna och dessutom får upp styrkan. Med en ung häst som inte har styrkan att bära sig eller förstår flera signaler finns risken att den lär sig fel om man tar till gramanen, tror jag. Krullar ihop sig eller blir stum och okänslig. Jag tror att man skulle försvåra kommunikationen, ev kräva för mycket och så skulle man ha en häst med ryggproblem som inte tar hjälperna.

Så jag skulle som sagt aldrig använda graman på en så ung häst. Tror inte att det är en så bra metod för det syftet du söker.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 637
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder