Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Fast rider man 4 olika hästar, och samma tränare förespråkar graman på samtliga dessa otroligt olika hästar, så bör man stanna upp anser jag.

din unghäst tex, som är lågställd och rätt tungt byggd i fram, samt som du beskrivit, bjuder dålig för hjälperna allt som oftast. skulle ALDRIG oavsett problemet, rekommendera en graman på en sådan häst. aldrig.

sen går det alltid att vända argument så att de kommer till sin fördel visst. Men jag tror tyvärr att det är mycket missledande för en själv att göra det, eller låta en tränare göra det åt en.

citat ang forskning om gramanens effekt

Det visade också att på häst som inte jobbade rätt från början hade gramanen en negativ effekt.

kl
Ni som rider på graman, kan ni förklara hur ni tänker iom vad denna undersökning fick fram ?

Enligt B-Ts erfarenhet i tyska proffsstall så avslutas en utb. med att lösgöra nackkoterna i hög form med graman av en ryttare som var skicklig nog att rida mellan hand och skänkel.
I mitt (o om man läser andras tänk i tråden oxå) tänk så ger en graman negativ el oärlig effekt om man andvänder den i korrigeringssyfte.
Det skrivs så mycket om "det rätta sättet" att andvända sig av graman ett par gånger, tom att den "bara hänger" där.

Tror nog i.o.f.s inte att det vi skriver i denna tråd kommer att få folk att sluta rida med graman, men hästen kan inte själv föra sin talan...om hästen själv får välja, va tror ni ? med eller utan ?

Precis det jag skrivit om tidigare. Att en häst som inte är balanserad och rätt utbildad och på hjälperna i sig själv, omöjligt kan forceras ihop med hjälp av en graman, på ett sätt som främjar den. ö.h.t.

sen att känslan kan bli bättre för ryttaren, visst. det har dock inget att göra med effekten det har på hästen dessvärre. Tyvärr lurar den dock även många tränare vilketär än värre, än att den bara lurar ryttaren, för ryttaren förlitar sig på sin tränare.

Men jag tror tyvärr att det är mycket missledande för en själv att göra det, eller låta en tränare göra det åt en.

Eftersom man faktist betalar ett proffs=tränare, så tycker jag att det är värre att tränaren rekomenderar graman.
Tror att detta kan vara någet för Ridsportförbundet att ta tag i.
(såg att du tilla något liknande, håller med du :-)

Senast ändrad:

Jag har nu fått som råd av min tränare att använda mig av graman ett par veckor i min ridning vilket jag är sådär inställd till...

Jag har inget emot gramanen egentligen men tvivlar på att jag som ryttare alltid använder den rätt. Jag har ändå hållit på ett bra tag, närmare bestämt i 15 år.
Enligt mig syftar hon på fel mål och vill att jag använder den så som i mina ögon är fel, dvs. vila mig på den och använda den konstnt. Detta har kommit av att min häst varit felriden under många år och från början kommer från Island där man flahat med hans gångarter men glömt resten, enligt henne.
Så där skiljer sig våra meningar då jag hellre använder den som du beskriver, den finns där men är inget som används under hela tiden utan då det finns anledning och syfte.
Jag vet inte hur jag formulerat mig nu riktigt, är helt slut :D Men ungefär så iaf.

Nej du har inte "fixat" till något alls, gissar jag. I värsta fall fått hästen ännu mer felriden.

Du har förstått rätt att jag är negativ till graman, därför att jag har aldrig sett någon positiv effekt av den, däremot mycket negativa effekter på hästar som ridits mycket med graman.

Jag har alltid ridit hästar utan graman. Aha-upplevelserna är inte att rida utan graman:grin: Det var inte så stora aha-upplevelser alls, men bra hjälp av två bra tränare, dessyr och hopp, som har samma tänk och som är otroligt duktiga att hitta sätt att arbeta en het, stark häst som många andra hade satt graman på. Resultatet av gramanen hade inte varit samma som vi har nu, långt ifrån. Handen ska inte komma först, utan sätet, man ska öht inte behöva vara stark i handen. Om hästen inte lyssnar på halvhalter får man börja om. Om hästen vill skjuta på och ånga iväg, får man bli bättre på att fånga upp i sätet. Som hjälp kan man rida rörelser som på ett naturligt sätt hjälper till att bromsa upp och få hästen på hjälperna. Handen ska vara lätt, alltid.

Jag kan inte se att jag skulle kunna ha en chans att genom att bli starkare i handen få en häst mer igenom i kroppen, mer på hjälperna, eller avspänd.

Jag har provat att rida med graman, ja. Det är inte något som ger det jag vill ha.

Genväg är det inte, snarare felväg. Men ryttare tror det är en genväg, det är det farliga.

Nej, nu orkar jag inte diskutera mer. Känns mest som att man går i cirklar bara. Agree to disagree ungefär... Har försökt förklara på ett så utförligt sätt som möjligt, men det kan vara svårt i skrift, svårt när man inte ser hästen i fråga live, och svårt när många inte ens VILL förstå.

Tur att alla hittar sina egna vägar och förhoppningsvis blir nöjda!

Kan även avsluta med ett par bilder på mina stackars gramanridna hästar ;)

Namnlst-2kopiera-2.jpg

Namnlst-4kopiera-2.jpg

DSC_0353.jpg

5Namnlst-1kopiera.jpg

DSCN2973.jpg

Men det är ju lite konstigt att just du har lyckats ha 4 hästar som måste ridas på graman?

KL*

Jag var ju en anledning till att denna tråden startade så nu tänkte jag ge mig in i den också.

De flesta är nog medvetna om min ställning till gramanen, emot...

Jag finner inte det bra med den, jag kan inte förstå logiken med den heller. Visst i fallet som B-T (?) Beskriver som proffsryttare i tyskland använder den men för det första så börjar inte det bli aktuellt försen man börjar närma sig st:george...Och sen är de också proffs - jäkla skillnad, för de kan använda den!

Att se kreti och pleti använda graman gör mig galen, byt tränare!!

Jag har ridit för många gramanridna hästar som är så förstörda!

Största felet är att folk är så fokuserade på var hästen har sitt huvud. Istället för att jobba på att först lösgöra den och få den rak så ska huvudet böjas ner till varje pris!

För de mesta så har duktiga ryttare graman på hästar som ändån inte är bra nog att lägga ordentligt grundjobb på...Då gäller det bara att få sålt dem...

Knapplån

Jag har börjat rida med sk. halsförlängaren igen, något som jag aldrig aldrig trodde jag skulle göra. Fick leta långt ner i lådorna för att hitta den.

Det är min dressyrtränare som har rekomenderat mig att använda den på mitt ena halvblod men inte i det syfte att hästen ska böja på nacken utan för att jag ska komma till ridning sas.
Min häst är stor (175 cm) extremt högställd, betongmun och ganska seg som individ, jag är 160 cm och väger ca 50 kg. Jag har haft problem med att få en ärlig framåtbjudning och min tränares teori är att framåtbjudningen sitter mycket i sitsen. Med tanke på utgångsläget så tycker hon att det är dumt att börja med att bråka med hästen. Vi har löst det genom att använda gummisnodden från början och då fokuserat på min sits samt att jag ska få in känslan av att kunna vara lätt i handen och jobba med att lösgöra honom. Vi kommer till arbete snabbare och ridningen blir mycket effektivare. Kan tillägga att vi oftast plockar av snodden efter ca halva passet.

Ute kan jag slänga på gramanen ibland för att kunna påverka honom lite mer, men rider oftast utan.

Då skulle jag börja med att få den att svara för skänkel- gas o broms.

en häst som inte jobbar genom kroppen pga att den inte bjuder eller hindras blir som din. Man börjar i fel ände.

Ta sakerna i rätt ordning, så brukar det mesta lösa sig.

Vad ville du visa med bilderna:confused::o:cool:

Tyvärr har du rätt. Kanske är det så att man ska slänga upp tränaren när man har problem för att se om den kan rida till sig ett samarbete. I min värld försvinner de tränare som tar gramanen som lösning.

Sen spelar det faktist ingen roll att de vinner SM genom gramanridning eller för den delen som AvG som vinner allt med rollkur...inget jag vill härma.

Håller med om ovanstående till 100% (och det mesta annat du skrivit i din inlägg också för den delen).

Fascinerar mig en aning att många verkar tro att både häst och ryttare ”lär” sig något av att använda graman…

För det första; hästen ”lär” sig inte att gå i rätt form genom användandet av graman. Hästens form är nämligen inget statiskt tillstånd, inget man kan forma till en gång för alla och sedan går de så. Hästen form är alltid resultatet av ryttarens ridning. I vissa fall, med en äldre mer rutinerad häst, kan det ske en viss fördröjning. Ett klassiskt exempel är att en yngre, lite okunnigare ryttare köper en välutbildad läromästare och den förra ryttarens ridning ”sitter kvar” ett tag i hästen, hästen är helt enkelt van vid att arbeta på ett visst sätt. Men ganska snart försvinner den effekten och hästen blir en avbild av den nya ryttarens ridning. Det enda en häst kan ”lära” sig efter ett tag är hur den ska gå för att undvika obehaget av gramanen. Många säger ju just det – hästen går på ett särskilt sätt bara jag sätter på gramanen, fast den bara hänger där. Det säger ju sig självt nästan, för vad har man egentligen för praktisk nytta av ett snöre som ”bara hänger där”? Åker gramanen av är det snart exakt samma visa som tidigare (och om inte – då behövdes inte gramanen från början, bara lite mer tid).

När det gäller ryttarens ”nytta” av gramanen verkar den oftast vara rent psykologisk. Om kontrollen av händerna blir bättre, sitsen mer stilla eller hjälperna mer finstämda så kan det omöjligen ha med att göra att det hänger snören från hästen huvud ner till sadelgjorden. För att en graman ska kunna påverka ryttaren rent fysiskt måsten den ju på något vis vara fäst just i ryttaren. En annan möjlighet är att när hästen går ner i lite undertempo och rör sig mindre genom ryggen med graman på. Mindre ryggrörelse = lättare för en obalanserad ryttare att hantera sin kropp. Men för mig är det bara en illusion, inget annat. Det enda som lär en bli en bättre ryttare är att träna upp sin styrka/balans och lära sig kontrollera sina rörelser. Men detta tar tid, hur mycket beroende på fysiska förutsättningar, naturlig fallenhet och hur bra tränare man har (och kanske också hur ofta man använder sig av honom/henne). Vill man däremot sitta och ”finrida” för att stajla inför polarna i ridhuset eller bara till varje pris få ner hästen huvud i en särskild position fyller gramanen naturligtvis sin funktion alldeles utmärkt.

Sedan anser faktiskt inte jag, till skillnad mot den allmänna opinionen, att en graman gör någon större nytta i ”kunniga” ryttares (vad som nu är definitionen av en sådan, det är ju en helt annan och mer komplicerad diskussion) händer heller. En riktigt skicklig ryttare är, för mig, någon som har förståelse för processen, kunskap om ridningens grundprinciper, en riktigt bra ”känsla” för hästar och ridning och, framförallt, tålamodet att jobba fram det önskade resultatet utifrån varje hästs förutsättningar, både mentalt och fysiskt. Och det här har inget med titlar, tävlingsresultat eller om man är GP-ryttare eller ”buskryttare” (vilket väl är den allmänna benämningen här på Buke?). Att du har tävlat högt, jobbat för den och den, tränat för den och har ett helt rum tapetserat med prisrosetter övertygar inte mig om någonting. Sitt upp och visa vad du kan istället.

Sedan kommer jag aldrig att förstå hur man får en häst mer lösgjord genom att hålla/spänna fast den. För mig betyder det begreppet så mycket mer än att hästen sänker huvud och hals och kan aldrig uppnås med någon form av tvång (snarare tvärtom).

Mitt förslag är alltid; släng gramanen, sluta stirra blint på var hästen huvud befinner sig, titta istället på dig själv och vad DU gör för att få hästen att reagera som den gör (hästar ”bråkar” inte bara för att det är ”jobbigt”, den gör fel och protesterar för att ryttaren gör fel, dvs. är obalanserad, otydlig och/eller okänslig). Brist på självinsikt och tålamod är en ryttares (och därmed hästarnas) största fiende!

Att hästar som rids med graman 5 ggr inte behöver vara tre meter långa, framtunga och ihopkrullade utan ryggverksamhet. Vilket "alla" verkar tro här.

:)

När det gäller ryttarens ”nytta” av gramanen verkar den oftast vara rent psykologisk. Om kontrollen av händerna blir bättre, sitsen mer stilla eller hjälperna mer finstämda så kan det omöjligen ha med att göra att det hänger snören från hästen huvud ner till sadelgjorden. För att en graman ska kunna påverka ryttaren rent fysiskt måsten den ju på något vis vara fäst just i ryttaren.

Exakt. Precis så är det för mig.

En annan möjlighet är att när hästen går ner i lite undertempo och rör sig mindre genom ryggen med graman på. Mindre ryggrörelse = lättare för en obalanserad ryttare att hantera sin kropp. Men för mig är det bara en illusion, inget annat. Det enda som lär en bli en bättre ryttare är att träna upp sin styrka/balans och lära sig kontrollera sina rörelser. Men detta tar tid, hur mycket beroende på fysiska förutsättningar, naturlig fallenhet och hur bra tränare man har (och kanske också hur ofta man använder sig av honom/henne).

Håller med. För egen del anser jag det vara sjysstare om jag rider med gramanen än utan för den psykologiska effekten och för att jag kommer till annan ridning och balans. Det tar, som du sa, tid att träna upp balansen och kropsskontrollen.

Nu red jag med den en gång (senast jag redan innan denna enda gången var fem år sedan) och effekten av den enda gången satt kvar flera ridturer efter. Och då menar jag effekten den hade på mig.

Om det kan hjälpa mig att komma till en bättre ridning tycker jag inte det är fel att fortsätta sätta på graman ibland för att slutligen kunna hänga undan helt.

Intressant att vi kan vara så överrens, och ändå inte alls... :)

Sedan kanske inte den övergripande diskussionen egentligen rör sig om ryttare som vid enstaka tillfällen använder gramanen som någon typ av mental snuttefilt (vilket jag inte tror att någon vänder sig alltför mycket emot), utan de ryttare som dagligen använder gramanen till att dra in nosen i bringan på sina hästar. Fantastiskt att ingen utav dem har hittat in här på Buke... ;) För, om vi ska vara ärliga, det är de ryttarna som syns, det är de som dyker upp på näthinnan hos de flesta (skulle jag tro) när ordet "graman" nämns och det är de som gör att det här ämnet är så infekterat. Och vi har alla sett dem...

Jobbade på en av Sveriges största hästanläggningar för ett antal år sedan och där användes gramanen flitigt - trots att det rörde sig om vad som skulle föreställa elitnivå inom dressyr. Har därför skaffat mig lite andra kriterier för vad uttrycket "skicklig ryttare" innebär för mig, än rent tävlingsresultatmässiga. Äcklas därför lite över hela AvG-grejen också. Om det hade varit något enbart ryttare på lägre nivåer ägnade sig åt hade det för länge sedan varit utdömt som någon obskyr avart av dressyr, men bara för att den mest kända utövaren av tekniken vinner allt så sväljs det med hull och hår, ursäktas och slätas över. Poängen är att om de personer, som befinner sig på en position som andra ser upp till, inte lever som de lär (för vilka står för att de använder graman eller RK under sin egen och elevers träning rent officiellt?) så kommer inte "kreti och pleti" (som någon kallade oss andra) inte att göra det heller.

Kommer ifrån ämnet här känner jag, men min inställning står fast; släng gramanen. Allt "bra" som går att uppnå med den på kan även uppnås utan (kan dock kräva lite mer tid och tålamod) och med tanke på allt "dåligt" som den också kan orsaka är det knappast värt det (och när dessa mindre önskvärda effekter uppnåtts kan det krävas oändligt mycket mer tid och tålamod för att få bort dem...).

Det jobbet gör vi parallelt med sitsarbetet och är genomgående under hela lektionen, fokus ligger hela tiden på övergångar och variationer i arbetet och visst gör det sitt, han har blivit mycket bättre i framåtbjudningen men största skillnaden märkte jag när sitsen började falla på plats.

Det är handen som gör skillnaden sen- att få den att vänta men hela tiden vara energisk.

Det är det som proffsen är så bra på- att inte få till ngn form på bekostnad av framåtbjudningen.
De lotsar hästen. det är lätt hänt att få en häst som inte vill- för att handen har talat för mkt.

Isisfolket pratar om vilja- det har de flesta från början o behåller den- om man gör rätt.

hästar som måste drivas hela tiden har man hållit i för mkt/ länge eller inte varit konsekvent i att den ska gå av sig själv eller öka- när man bett den.

Hmmm. Det är kanske därför många byter metod för att de bara har kännt "hålla i o sparka på metoden"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar