Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Minns inte exakt, men kommer ihåg att undersökningen visade att de fick mest effekt i trav.(jämfört med skritt och galopp) Det visade också att på häst som inte jobbade rätt från början hade gramanen en negativ effekt.
Jag sparade inte artikeln eftersom jag inte själv använder graman. Jag bara läste igenom det och hoppades de som slänger på en sådan i tid och otid skulle läsa också.

kl

Jag har ju alltid förespråkat graman (en del kanske minns vilket rabalder det blev när jag skrev att jag älskade min graman förut? :angel: ) OM man använder den rätt. Jag har som många andra här sett den användas felaktigt och då blir ju resultatet detsamma.

För mig är gramanen ett hjälpmedel som BARA ska användas i vissa perioder, då man vill åt ett speciellt problem.

Exempel 1: Ponnyn som var stel och hade ont överallt (vilket vi fick veta senare), men som slappnade av totalt med gramanen på, höjde ryggen, tuggade på bettet och sänkte halsen låångt framåt och nedåt. Det var inte samma häst kan jag lova. Jag vet inte hur det här kom sig, men han älskade den iallafall. På något sätt fick den honom att sträcka ut sig och "upptäcka" hur skönt det var. Slängde även på den när han blivit sprutad med kortison och haft boxvila i typ två veckor :cool:. Användes bara på uteritter någon gång i veckan under en kort period, samt någon gång på banan.

Exempel 2: Fullblodet som hade max en hov i marken, jämt. För att hon skulle komma igång efter vila utan att jag skulle avlida eller att det skulle bli en kamp hela tiden så fick gramanen åka på. Fd galoppör och på tårna så där fick den faktiskt användas en hel del i början. Efter bara någon/ett par veckor byttes den ut mot martingal och snart red jag helt utan hjälptyglar, på en balanserad och lyhörd häst. Hon lärde sig att hon inte kunde sticka bara, att hon faktiskt måste slappna av och lyssna- det var ingen mening att tjafsa.

Exempel 3: Gammeltanten som är envis som en GET ibland och vääägrar gå ett varv på volten i skritt, på tyglen ens. Bara hugger och tjafsar. Är egentligen jätteduktig, kollad flera gånger så att hon inte har ont, köpt och riden i många år av vår tränare som red för bla Kyra med henne. Hon kan ibland behöva en påminnelse om att man faktiskt inte måste tjafsa så inåt helsike utan faktiskt ta i och jobba lite :devil:

Exempel 4: Min lilla jättestora dam på 1.70 och vikt på ca 650 kg. Tro mig, när hon tyckte att något var jobbigt så hade man inte en suck. Hon drog iväg som ett ånglok när man försökte driva ihop henne bakifrån eftersom jag inte hade en chans att stoppa upp henne i fram. Under en period när hon var riktigt gräslig och bara tog tag i bettet och blev sju meter lång, åkte gramanen på så att jag hade en rättvis chans att öht rida. Funkade otroligt bra, hon blev otroligt lyrhörd och uppmärksam och jobbade med hela kroppen. Just för att min drivning kom till sin rätt nu. Samma där, hon hade den bara ett par veckor kanske 6-7 gånger men den gjorde massor av nytta.

Alltså, gramanen är självklart till för ryttarens hjälp. precis som sadel, träns och diverse andra hjälpmedel. De är till för att underlätta för ryttaren. Som allting annat kan den missbrukas och skapa obehag, och ja- det är grymt svårt att rida med den! Anledningen till att jag använt den så lite trots allt, är för att jag inte har den där riktiga kunskapen. Det funkar superbra ett tag, men sedan måste jag ta bort den för att inte få framtunga hästar som kryper bakom handen och fejkar en bra form. För mig är den en superbra checkup, något som säger "hallå där! lyssna!" till hästen. Naturligtvis ska man sträva efter att rida med så små och fina hjälper som möjligt, utan hjälptyglar etc. men vägen dit är lång och ibland behöver man lite hjälp på traven.

Gramanen är en ypperlig hjälptygel, under korta perioder då man måste "make a statement" så att säga. Sen får den gärna samla damm ;). Inget fel i den, däremot den som håller i tyglarna, ofta... Alltför ofta...

Måste dessutom klargöra ordentligt igen, för er som undrar hur man kan få en bra form av något som "drar ihop" hästen framifrån. Svaret är att det inte är så den ska verka. Gramanen ska verka på så sätt att när hästen inte svarar för drivningen och man själv inte har styrkan att hejda i fram, stoppar den upp lite så att drivningen går igenom.

Återigen, absolut inget som ska användas hela tiden, för då blir man till sist lat, glömmer bort att driva och får en framtung häst som går bakom hand. Det är en jäkla fin linje! :D

KL

Använder bilden som exempel, hoppas det är OK?

Jag skulle ha kortare graman än så här. För min del är detta maximalt vad gramanen skulle tillåta, och för att ha huvudet bara någon centimeter högre skulle hästen vara tvungen att aktivt trycka upp mot gramanen. Då är den fortfarande väldigt löst hängande när hästen slappnar av och sänker sig. Och jag skulle bara använda den på den här huvudhöjden om jag sitter på en häst som inte svarar på drivning genom att länga sig utan genom att korta ihop sig och gå uppåt mer än framåt. Jag vill att gramanen ska "plocka ner hästen från himlen" så att jag istället kan få den att länga sig, för då trillar huvudet ner av sig själv. Korrigeringsridning alltså. (Hästen på bilden har i mitt tycke kommit längre än så och här skulle jag satsa på lösgörande arbete genom böjning i sidorna, inte gramaninverkan. Tog den bara som exempel på längden.)

Den andra användningen jag har gramanen till är så som B-T beskriver fast inte nödvändigtvis i det utbildningsstadiet :o. En stark häst som pullar mot handen och inte tar halvhalterna, med graman orkar jag sitta till och hålla handen stilla och driva igenom halvhalten.

Om jag behöver använda den mer än under en begränsad period är jag fel ute och när jag fått igenom det man vill kan jag lägga bort den tills jag stöter på nästa häst som jag kan få hjälp av gramanen på. De flesta hästar jag stött på utbildas lika bra utan graman men på vissa skulle jag inte vilja vara utan, helt enkelt för att den då på ett väldigt tydligt sätt talar om för hästen vad jag vill att den INTE ska göra. Resten av jobbet får jag vackert göra själv.

Nuförtiden använder jag den flera gånger i veckan, men det är bara för att den är helt perfekt längd för att tömköra/longera shetlandsponnyer med... :D

En stark häst som pullar mot handen och inte tar halvhalterna, med graman orkar jag sitta till och hålla handen stilla och driva igenom halvhalten.

Kan du utveckla lite hur du gör och på vilket sätt gramanen hjälper dig att få igenom halvhalten till bakbenen ?

Min nuvarande häst kan jag ibland behöva be om att hon ska bli lite aktivare bak, hon hamnar bakom sig eller utanför kroppen med bakbenen om hon får. Då kan jag få hålla emot lite i bettet samtidigt som jag blir mer aktiv med skänkeln, under tre steg kanske, sedan mjuknar jag. Skillnaden jämfört med att jag går med i handen är i bärigheten som kommer av att jag placerar bakbenet in under tyngdpunkten och inte strax bredvid, där hästen själv vill ha det för att smita litegrann.

Nu är den här hästen väldigt skolad på mina hjälper, både bett och skänklar, och då är det inga större problem att placera bakbenen. En häst som är stark i munnen däremot och pullar hårt som svar på drivningen, den kan jag aldrig placera bakbenen på eftersom den "slipper undan" genom att länga sig (mot min hand) istället. Har jag graman spänd på sidorna anpassad så att den är lite längre än min egen tygelkontakt så verkar den inte så länge hästen tar min förhållning, men om den trycker iväg som svar på min drivning kommer den bara en liten bit, sedan blir jag stark nog att få igenom samma sak som den inte svarade på några centimeter tidigare, och då får jag igenom min drivning till bak och kan placera bakbenet. Det är alltså exakt samma ridning som utan graman men om jag inte får rätt respons har jag extra styrka bara nögra cm längre fram. Däremot kan jag på detta sätt aldrig någonsin dra ihop hästens hals, eftersom gramanen är alldeles för lång för att hjälpa till om jag drar hårdare i tyglarna.

Måste också tillägga att jag har gjort min gramantygel själv, har provat 3-4 st "färdiga" men ingen av dem var tillräckligt lång för att kunna användas på detta sätt om jag inte accepterade att ha tygeländarna olika långa på tyglarna och gramanen, vilket visade sig vara väldigt mickligt att hålla reda på.

OK, insåg nu att ordval kan ställa till det: för mig är en halvhalt en ombalansering av hästens vikt, alltså i detta läge kliva in under sig istället för att länga.

Senast ändrad:

Den andra användningen jag har gramanen till är så som B-T beskriver fast inte nödvändigtvis i det utbildningsstadiet . En stark häst som pullar mot handen och inte tar halvhalterna, med graman orkar jag sitta till och hålla handen stilla och driva igenom halvhalten.

Så uppfattade jag inte alls att B-T beskrev det:confused: Vi måste läsa in helt olika.

Det finns många andra sätt att komma åt samma sak, men det kräver mer av ridningen och fantasin och hjälp.
Genom olika övningar och genom total disciplin ska man inte hamna så lätt i det läget att hästen skjuter iväg mot handen utan att ta halvhalterna.
Jag VET hur svårt det är. Jag klarar det inte heller, jag är inte stark nog.
Men det jag inte förstår är hur din sits blir starkare av gramanen.:confused:

Egentligen är det väl inte så alls att du orkar bättre utan att du känner som att du orkar bättre eftersom hästen bromsas av tygeln.
Det är alltså en genväg. Säga vad man vill. Vad får man ut av det? Du säger att den inte kan dra ihop hästens hals, men hästen kan själv dra ihop sin hals för att komma undan gramanen.....

Kissing spine:

Ja, det här talar för sej själv, kommenterar inte ens:crazy:

Exempel 1: Ponnyn som var stel och hade ont överallt (vilket vi fick veta senare), men som slappnade av totalt med gramanen på, höjde ryggen, tuggade på bettet och sänkte halsen låångt framåt och nedåt. Det var inte samma häst kan jag lova. Jag vet inte hur det här kom sig, men han älskade den iallafall. På något sätt fick den honom att sträcka ut sig och "upptäcka" hur skönt det var.

Ja, för övrigt, orkar inte ens bemöta allt jubel över gramanen, det känns som som man vill rättfärdiga sin användning nästan:o Dåligt samvete kanske, :angel: För att åtminstone nån vet nog att det finns andra sätt, som tar mycket längre tid, och själv vet jag sannerligen för är det någon häst det varit aktuellt att sätta graman på så var det fuxstoet denna vinter, men track och lov är ingen av tränarna på den linjen utan jag har istället fått lära mej enormt mycket mer om de andra sätten, där handen inte är så stor del alls, det är skitjobbigt för mej, men har fått många aha-upplevelser.

Jag har ridit i 14 år, jag har aldrig ridit med gramantygel. Det har gått hur bra som helst utan, så för min del så skippar jag gärna den :)

Eftersom du inte vet något om min häst så vore jag tacksam om du faktiskt INTE kommenterade det... Kan säga att hans krämpor hade inget what so ever att göra med gramananvändning.

Men varför kämpa, svettas och slita ut sig och få en ständig kamp mellan sig själv och hästen, när man istället kan ta en genväg? Använd den rätt och det blir bara en kort check up på en par tre gånger och du har kommit en bra mycket längre bit på vägen. Självklart är det en genväg men vad är det som är så fel med det, OM den används rätt?

Nej men du maskerade uppenbarligen problemen med hävstången som tvingade hästen dit du ville, att döma av vad du skrev. Såna misstag undviker du utan graman. Dej försöker jag inte övertyga jag vet hur du ser på din gramananvädning och jag kan bara beklaga, och önska dej en bättre tränare som lär dej rida på annat sätt.

Men varför kämpa, svettas och slita ut sig och få en ständig kamp mellan sig själv och hästen, när man istället kan ta en genväg? Använd den rätt och det blir bara en kort check up på en par tre gånger och du har kommit en bra mycket längre bit på vägen. Självklart är det en genväg men vad är det som är så fel med det, OM den används rätt?

Och det är här den bättre tränaren kommer in. Du ska inte slåss mot hästen, inte ha en ständig kamp mot hästen, det är precis det som det finns andra sätt att komma åt, men det ställer större krav på ryttaren och det är BRA, för man lär sej mer om ridning på vägen.

Det är precis tvärtom att man hittar hur man måste inverka för att få hästen att lyssna, bra övningar att rida, som bromsar upp på rätt sätt, fram mot handen istället för att hala in med handen.
Då blir det inte en kamp, och ingen risk att hästen knäpper av heller.

Den BLIR stark om man håller i o driver samtidigt.

Den andra användningen jag har gramanen till är så som B-T beskriver fast inte nödvändigtvis i det utbildningsstadiet :o. En stark häst som pullar mot handen och inte tar halvhalterna, med graman orkar jag sitta till och hålla handen stilla och driva igenom halvhalten.

Det var inte riktigt så min beskrivning var tänkt att uppfattas utan mer att rida fram nosen så nacken hamnar allra högst så man kommer åt att gymnastisera och få maximal eftergift i den översta nackkotan. Alltså en sista touch till att det skall bli perfekt.

Nej, jag maskerade inga problem. Jag var fullt medveten om att han hade ont och det var därför vi kort därefter åkte till vet. Jag var dock tillsagd att fortsätta rida och det var med gramanen han mådde bäst- HUR det fungerade vet inte jag heller, men det var absolut inget tvång what so ever.

Min tränare är fantastisk och förespråkar absolut inte graman generellt. Men då jag var fullkomligt utpumpad och gråtfärdig efter varje pass med min extremt stora dam, var det ett bra alternativ. Den användes 4-5 ggr och sen togs den bort- med ett superresultat. Naturligtvis är det okunskap (och i många fall för lite styrka), men alla hittar ett sätt som är bäst för dom själva.

Den som är mest låst i sin åsikt här verkar faktiskt som du.

Den som är mest låst i sin åsikt här verkar faktiskt som du

Nä...här har du fel. En person som låser sig är aldrig mottaglig för att nyansera sina tankegångar och vara ödmjuk, söka svar i ny kunskap. Att låsa sig betyder att man aldrig kan byta åsikt oavsett vilka fakta som presenteras.

Jag tolkade flashs inlägg som om hon fått mer kunskap och tom riktiga aha-upplevelse, har vi läst samma inlägg ?

Asa_S- när du beskriver hur du driver till handen samtidigt så ser jag den effekt du är ute efter, du får in bakbenen.
Den effekt du totalt går miste om däremot- är att hästen inte kan kroppsligt svara som den ska i en halvhalt. Effekten skall planteras i hela hästens kropp så den kan arbeta dynamiskt = lösgjort med att få upp manken, bli lättare fram.

För att få det måste man rida fram en energi och stämma av med handen/sätet sekunden efter, (utvecklar man detta och kan hålla hästen i balans med sätet kan man oxå rida med eftergift)
På så sätt hinner hästen att föra in bakbenen under kroppen för att sedan med bla magmuskelaturen/överlinjen på ett dynamiskt sätt lätta fram såsom det är tänkt.
Jö mer du stämmer av desto mer kommer hästen att vinkla sin ledgångar och arbeta elastiskt och med schwung.

Är man skicklig så rids hästen mellan hjälperna korrekt. Ingen graman kan ersätta eller för den delen- hjälpa oss ryttare att bli starkare verken i handen eller sätet om man utgår från att hästen ska andvända sin kropp lösgjort.
Hur ryttaren upplever att den får hjälp av gramanen är en helt annan sak.

tillägg- glömde- den bild som du lånade...hur menar du att en kortad graman kan ha för effekt på en häst redan går i framvikt?
I min värld får bara effekten av gramanen att bryta kedjan av det dynamiska arbetet i ryggen, dvs en häst i 2 delar som då blir ännu mer framtung.

Har du en bättre förklaring hur du får hästen lösgjord nog att börja bära vikt med bak med gramanen ?

Senast ändrad:

Såg nu att du redan kommenterat hur du skulle arbeta den lånade bilden. Sorry :o läser lite slarvigt.
Däremot så stod det att du vill med en "korrigeringsridning" få hästen att söka framåt/neråt och här kommer lite reflektioner på detta.

När jag sätter mig på en ny häst som skall lösgöras tillräckligt till att söka sig framåt neråt behöver den faktist inte ens gå på tygeln, det går att rida loss sidorna och se till att den ställer igenom i nacken rätt ö.t.

När ridningens effekt är nog, så kommer den självmant söka sig fram/neråt. Skulle jag ta en graman till detta arbete skulle jag aldrig veta om effekten är ärlig. Svaret på om mitt arbete är ärligt brukar jag få på tävling, där premeras ridning enligt TR.

Vi har nog läst in olika i hennes svar. Som jag förstår det har hon fått mer kunskap och aha-upplevelser genom att rida UTAN gramanen ;). Har läst alla inlägg och som jag förstår det kan hon inte se ngt positivt alls med graman förutom ev säkerhet- och knappt det. Jag däremot är väldigt tveksam till graman ofta, endast om den används vid enstaka tillfällen och på rätt sätt tycker jag att den är bra. dvs jag förstår absolut varför så många avskyr den, då de sett den användas tokigt.

,
när man istället kan ta en genväg?
Det finns inga genvägar. En hjälptygel kan hjälpa till att förtydliga eller visa vägen, men någon genväg är det inte.

Beror väl på vad man jämför med? Naturligtvis är det en genväg om jag på en vecka kan fixa till något som annars skulle ha tagit mig en månad. Eller hur menar du?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar