Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag vet att du gjorde ett jättebra jobb med din häst i Bolivia och kämpade mot förhållandena där vad gäller mat mm. :bow:

Men ang hästen bara "bråkade" så låter det väldigt tokigt att sätta på graman istället för att ta reda på varför den tjafsar så?:(
Och angående galopp i skogen så vet jag flera som använder den så, och känner man att det är en ren säkerhetsfråga så. Men att få stopp på en häst i skogen är också mycket ridrelaterat och man kan lära sig att använda mer än handen för det, men visst, vissa hästar är värre än andra och bockar dom dessutom och försöker slänga av ryttaren så går självklart livhanken först:crazy:

Eftersom så många verkar tro att man arbetar hästen i en helt statisk fastlåst form med nosen i bringan när man rider på gramanen skrev jag att det går att lyfta upp formen även för att man har graman på. Borde kanske varit tydligare med att jag menar att det går att ändra formen trots att gramanen är på.

Den bruna jag visade bilder på böjer på nacken hur jag än gör. Men det är en laddad dama och för att kunna rida på mer bakifrån hjälper gramanen till att bromsa upp framtill så att jag kan mata på bakifrån. Om det är rätt eller fel metod tänker jag inte säga och jag prackar inte på andra att rida på graman.

Men tycker du verkligen inte att hästen har förbättras från i somras? Jag vet att hon inte har bakbenen långt inunder sig, men det beror ganska mycket på att hon är sååå lång. Om man ser en bild på henne uppställd och jämför är ryggen verkligen med och jobbar.

Svar på första påståendet: Medelsvensson rider hästen fastlåst på gramanen och hängandes på bogarna - JA. Man sätter på gramanen innan hästen ens befinner sig på grundläggande nivå i fråga om självbärighet och sen harvar man på. så du är INTE illustrativ för graman användandet hos medelsvensson nej.

Jag tycker hästen ser snyggare ut i kroppen ja.

:Jag longerade en felriden häst med chambong i djup sand i några veckor och byggde upp en fin överlinje som sen gjorde att jag kunde börja rida honom i rätt form.

Låter oerhört slitande på hästen.

KL
ang. galopperande i skogen:
varför ska ni prompt galoppera, om ni inte rår på hästen och den lyder era hjälper?
Låt bli att galoppera tills ni byggt på lydnaden och kontrollen helt enkelt.

varför ska ni prompt galoppera, om ni inte rår på hästen och den lyder era hjälper?
Jag kan bara prata för mig själv.Hos oss handlade det inte om att vi skulle galoppera i skogen.För det var som att be om mer problem.
Jag skrittade mestadels men i bland flippade han även i det arbetet och så drog han. Han kunde från skritt slänga sig handlöst ut i diket sen bara det av.I dagsläget kan vi galoppera ute.. inga problem alls.På vanligt tränsbett. Precis som det ska vara tycker jag.

Möjligen är jag naiv eller okunnig eller rentav båda delarna, men jag förstår inte varför man ska använda stångtygeln om den inte behövs.

Tror inte du är något dera !
Som jag skrev tidigare så betyder en slak alt glappande stångtygel att man kan rida bara på bridongen och det är i min värld posetivt.
Om man utvecklar detta så borde oxå en domare se och döma upp en ryttare som inte inverkar med stången.

Jo, det är min tanke också. Men som jag frågade shubblerdubb så undrar jag om man menar "lös" eller "glapp". Lös stångtygel kan inte jag se något fel i och jag kan inte heller få det till att hästen inte accepterar bettet genom detta så länge den inte gör motstånd mot bridongbettet. MEN, en "glapp" tygel är inte alls något positivt då det kommer att orsaka hästen obehag genom en ojämn kontakt, alltså små ryck i munnen.

Jag vet att du gjorde ett jättebra jobb med din häst i Bolivia och kämpade mot förhållandena där vad gäller mat mm. :bow:

Men ang hästen bara "bråkade" så låter det väldigt tokigt att sätta på graman istället för att ta reda på varför den tjafsar så?:(
De olika exemplen jag gav var för olika hästar. Den som slängde med huvudet tjafsade inte egentligen utan gick bra och sen bara utan förvarning kastade upp huvudet. Den hästen red jag inte så länge eftersom vi kom på att den hade låsningar i höften efer en olycka och det fanns ingen i Bolivia som kunde rätta till sånt (jag försökte massera och stretcha och det blev bättre men inte tillräckligt). Jag använde alltså bara graman för att JAG skulle kunna jobba på min sits utan att få näsblod, vi visste att hästen inte skulle kunna utvecklas, men fick den bara jogga runt i öppen form på graman utan krav på samling så gick den iaf att rida utan att ta skada i väntan på att jag hittade en häst med mer potential. Hade hästen gått att longera hade vi kanske kunnat göra det likaväl för att sitsträna, men den orkade inte sprinag på volt så länge.
Den hästen jag sen utbildade i dressyr, Porthos hade en sån enorm underhals och hade det inte varit för hans underbara gångarter hade jag aldrig tagit mig an honom. De första veckorna handlade det bara om att visa honom att halsen kunde böjas på andra hållet (inte ens i boxen kunde han böja halsen vettigt så tjocka var underhalsmusklerna) och få de felaktiga musklerna att förtvina. Det handlade aldrig om att knäcka av framtill utan samling bakifrån, utan mer att få huvudet från dess vågräta position till nån slags 45-gradig vinkel. Allt jobb med att få huvudet till lodplan kom sen efter att bakdelen aktiverats.
Och angående galopp i skogen så vet jag flera som använder den så, och känner man att det är en ren säkerhetsfråga så. Men att få stopp på en häst i skogen är också mycket ridrelaterat och man kan lära sig att använda mer än handen för det, men visst, vissa hästar är värre än andra och bockar dom dessutom och försöker slänga av ryttaren så går självklart livhanken först:crazy:
och
Den hästen jag pratade om här var en fd ponnygaloppör jag hade i 15 år. Hon blev lugnare med åren men förblev väldigt stark ute, ville hon springa tog hon bettet och stack oavsett gångart jag valt från början. På banan var hon hur lydig som helst.
Utan graman gick det visserligen att få stopp genom att låsa ena handen och såga med den andra men detta, skarpa bett och andra hårda metoder gjorde bara att hon blev mer okänslig i munnen på dressyrbanan. Om det med graman tom gick att rida intervallträning i galopp, varför ska man då inte använda det?

Eftersom så många verkar tro att man arbetar hästen i en helt statisk fastlåst form med nosen i bringan när man rider på gramanen skrev jag att det går att lyfta upp formen även för att man har graman på. Borde kanske varit tydligare med att jag menar att det går att ändra formen trots att gramanen är på.

Jag missförstod dig inte men tror att vi pratar förbi varandra totalt då jag utgår BARA från en form som är skapad av hurivida man kan ha hästen mellan hand och skänkel.
I mitt sätt att se en form kan bara formen skapas från det arbete som bakbenen är i. Självklart så ska man kunna lägga formen fram (läs huvudets position) i en någet rundare form för att få med överlinjen men det är en annan sak då man tydligt har en avsikt och kan leda ned en redan hyfsat samlad häst.

Men tycker du verkligen inte att hästen har förbättras från i somras? Jag vet att hon inte har bakbenen långt inunder sig, men det beror ganska mycket på att hon är sååå lång. Om man ser en bild på henne uppställd och jämför är ryggen verkligen med och jobbar.

Visst har hon förbättrasts från i somras men tror om jag är ärlig, att det beror mest på att hon har kunnat lägga på mer vikt. Iom att hon är lång så blir det inte bättre med den effekt som gramanen har även fast den bara hänger, det blir en extra tyngd som i.s kan få henne att tippa framåt.

Den bruna jag visade bilder på böjer på nacken hur jag än gör. Men det är en laddad dama och för att kunna rida på mer bakifrån hjälper gramanen till att bromsa upp framtill så att jag kan mata på bakifrån. Om det är rätt eller fel metod tänker jag inte säga och jag prackar inte på andra att rida på graman.

Bilderna du visar går hon fortfarande i framvikt och för mig tyder det på att du inte har haft den hjälp av gramanen som det är tänkt (se BT-es inlägg)
På en bild ser man magmuskelaturen som visst betyder att ryggen är inkopplad men en häst kan gå med en dynamisk arbetande kropp även i framvikt.

I ditt tänk med att mata fram bakifrån till en bromsande graman gör faktist bara att hästen hamnar i framvikt då gramanens broms hamnar i munnen när bromsen egentligen skall sammankopplas med bakbenen.

För att du ska kunna förvalta matningen och se till att hästen bär sig mera så måste du se till att fånga upp den energin/matningen ger till en hand och säte som stämmer av ärligt.
Detta kan inte göras samtidigt då det måste klart och tydligt framgå för hästen att start och stopp är 2 olika signaler som ska lydas var för sig och sätets inverkan måste klargöras så du kan rida med bålstabilitet som kan i förlängningen göra att handen/underskänkeln inte andvänds ö.h.t.

Detta är bara mina personliga reflektioner som inte är meningen att såra dig. Hoppas däremot att de ska få dig och andra att tänka 2 gånger innan gramanen andvänds.

Den hästen jag pratade om här var en fd ponnygaloppör jag hade i 15 år. Hon blev lugnare med åren men förblev väldigt stark ute, ville hon springa tog hon bettet och stack oavsett gångart jag valt från början. På banan var hon hur lydig som helst.
Utan graman gick det visserligen att få stopp genom att låsa ena handen och såga med den andra men detta, skarpa bett och andra hårda metoder gjorde bara att hon blev mer okänslig i munnen på dressyrbanan. Om det med graman tom gick att rida intervallträning i galopp, varför ska man då inte använda det?

Därför att jag ser inte hur det gynnar ö.h.t. Om man inte har en grundlydnad i hästen så bör man ta tag i det, snarare än att rida den på graman. Om hästen sticker och skenar iväg från skritt på eget bevåg och man inte kan stanna den, har man problem av gravt allvarligare typ. En sån häst skulle jag börja i rätt ände genom att grundrida, och gick det inte ute skulle jag göra det inne först eller i padock.

Att hästen är fd ponnygaloppör är ingen ursäkt för bristande lydnad för mej.
Jag har ridit f d fullblodsgaloppörer i snart 25 år utan graman så det köper jag inte alls.
Jag menar att visst kan det vara så att på vissa hästar måste man tänka på säkerheten först, men en ryttare som inte får stopp bär tänka om man kan lära sej andra sätt, precis som i all ridning finns sätt att lära sej även hur man får stopp på hästar.

Och som även mackan skrev, grundlydnanden är nummer ett. Men jag dömer ingen som prioriterar sin säkerhet, det är inte det.

Min häst är lydig och snäll ute i skogen. Hon gör ytterst sällan något dumt och jag kan rida henne i alla gångarterna utan att hon sticker.

Däremot är hon livrädd för älg och då skenar hon. I dagsläget har jag ännu inte träffat på någon älg när hon har haft gramanen på sig så jag vet inte om den hjälper. Det kanske den inte gör. Den ger mig ändå en trygghet i att jag i sådana fall snabbare ska få kontroll på henne.
Alternativet är att sluta rida ut och bara rida hemma på banan eller i ridhuset. Tycker att det skulle vara synd eftersom hästen älskar att få komma ut i skog o mark. (Jag med)
Just nu rids hon utan graman 5 dagar i veckan. Då rider vi dressyr, hoppar eller rider bommar. 1 dag i veckan skrittas hon ut i skogen med graman. (Det har varit alldeles för hårt i backen för att göra något annat)1 dag vilar hon. Jag kan inte se att det skulle vara skadligt. Hon går på tygeln utan graman vare sig jag rider i skogen eller i ridhuset. Till det behöver jag den inte.

Nej jag ser inte hur det skulle vara skadligt. Det är ju inte alls det jag skriver om, jag adresserade argumentet att jag tänker galoppera omkring ute i skogen men kan inte hålla hästen om jag inte har graman. då tycker jag att man ska återgå till grundridningen om så är fallet, inte lösa det via gramanen, som i högsta grad, om den ska användas, helt solklart INTE är avsedd att användas i syfte att kontrolla hästen på det sättet.

detta åsido: jag kan inte säga att min häst kanske inte skulle skena om det kom en snöskoter i skogen. Men är det en anledning att ha en graman på - ifall den slimma situationen infinner sig? en häst kan väl alltid bli rädd isåfall, och oförutsedda situationer kan inträffa? Det är väl inte riktigt samma sak som att på rutin inte kunna kontrollera sin häst ute i skogen, och därmed ha gramanen på som lösning?

Senast ändrad:

KL

Jag har inget emot hjälptyglar osv sålänge man har koll på vad man gör och så länge man har ett vettigt syfte.

Själv sätter jag på gramanen när jag ska rida ut. Hästen är snäll, han bockar inte, skenar inte, stegrar inte. Däremot så har han ganska stora svårigheter med koncentrationen när det finns så mycket annat man måste hålla koll på. (ni vet stenar som anfaller i flock osv)
När han är så ofokuserad så har jag svårt att få en fin kontakt. Han travar omkring likt en annan älg, spänd som en pilbåge.
Då har jag numera gramanen där som säger: "Matte söker kontakt." Han sänker nacken lite, fokuserar på mig, slappnar av och går att arbeta mellan hjälperna. Gramanen hänger löst för det mesta nuförtiden, han har blivit bättre på att komma till ro även i skogen. Men när han spänner sig (få syn på en ko eller ett konstigt träd) då finns den där och ganska snabbt hittar han tillbaka till mina signaler.

Vill bara inflika att en del hästar blir värre ju mindre man galopperar på dem ute. Det byggs upp i dem.
Min häst får alltid lite spel på våren, nu var det länge sedan han stack med mig (ett par år), men jag litar inte på honom så nu åker nosgrimman på (löst, men det räddar mig mentalt) och även martingal.

Angående gramantyglar, jag har ALDRIG någonsin sett dem användas på ett bra sätt. Jag har aldrig sett en tränare som lär ut dem på ett sätt så jag hade kunnat tänka mig rida på det, i mina ögon är det en genväg- senväg. Har sett alldeles för många hästar som går med sträckta grammantyglar, ordentligt på bogarna, låst rygg, får luta sig i svängarna för att inte ramla. Som dessutom desperat försöker öppna munnen för att komma undan obehaget. För att inte tala om hur de flåsar eftersom luftvägarna blockeras när de går med nosen i bringan.

Nej sluta använda graman kommer jag inte att göra. Den var med senast idag. Men till skillnad från gramanmotståndarna försöker jag inte övertyga folk om att graman är den heliga vägen att gå. Jag har heller inte mycket häst i handen. Och när man rider uppfattar man henne som lätt i fram.

Rent exteriört är hon lågställd och låg i ryggen samt långlinjerad. Trots detta uppfattar jag henne som betydligt jämnare under ryttare än bara uppställd.
26432334.jpg

25297313.jpg

25297375.jpg

Jag är ingen superstar till ryttare. Men lite pejl har jag på läget. Lite tråkigt att alla gramanryttare alltid dras över en och som kam att vi är helt statiska i vår ridning och bara drar ner hästen på gramanen. Det är ju faktiskt inte så.

*Kastar mig huvudstupa in i diskussionen*

Offtopic Fiorano, lite kul att se dina bilder med tanke på hur svängd hon är ryggen när hon står stilla och hur helt spikrak hon blir när du galopperar! Visserligen en ögonblicksbild men ändå...

Nåväl, jag har aldrig varit nåt större begeistrad i graman förrän jag hade en egenhändigt tillverkad liten buse e. Ceylon på 90-talet...denna häst gick som en klocka i dressyren tills han en dag kom på att dra järnet i alla mellangalopper och mitt på diagonalen göra ett intesåklockrent byte mitt i ett bocksprång...först gjorde han det bara på tävling men sedan även på träning...hästuschling!:D Satte upp duktig tränare på ryggen men han gjorde likadant...hade ju utvecklat detta till en konst vid det laget...så då åkte graman tygeln på o inom ett par veckor så var hans små konster tyglade o gramanen åkte av...

Efter det har jag inte haft nån häst som "dummat" sig utan jag har fram till i höstas hållit med kören av röster som anser att den enbart drar ned hästen i fram. Men då kom Svart Sto till mitt stall o gramanen fick åka fram igen i uppfostrings syfte. Den är nu tillbaka i malpåsen då Svart Sto o jag har en understanding numera...:angel:

Men jag håller med axel, mackan, DM mfl...finns inte en chans att man får hästen att arbeta bakifrån o komma upp när graman sitter på. Det kände jag klart o tydligt när jag jobbade med Stoet. När jag äntligen kunde plocka bort graman så fick jag henne på hjälperna som aldrig förr. Manken kom upp o motorn som förut bara spann på framåt i 790 gick nu uppåt o var fullt reglerbar med sätet.

Däremot att använda den på Hedwigs vis, dvs om det finns chans för ofrivilliga skenturer, då är den ju en säkerhets grej, det är jag helt för.

Ja det har jag tyvärr. Självutnämnda egen idoliserade tränare och dess anhängare.
Har gått ut från ridhuset många gånger med pulsen i topp och gråten i halsen.
Jag vet inte om jag bara har haft otur, men jag hoppas verkligen det. Jag har även sätt BRA ridning, men då har det vart på en nivå över medelsvensson, för tränare som de oftast inte kommer i kontakt med.

Därför att jag ser inte hur det gynnar ö.h.t. Om man inte har en grundlydnad i hästen så bör man ta tag i det, snarare än att rida den på graman. Om hästen sticker och skenar iväg från skritt på eget bevåg och man inte kan stanna den, har man problem av gravt allvarligare typ. En sån häst skulle jag börja i rätt ände genom att grundrida, och gick det inte ute skulle jag göra det inne först eller i padock.
Detta hände för bra många år sen och jag skulle kanske göra annorlunda idag. Jag håller definitivt med om att man ska få lydnad först och jag är den första att skriva under på att det är galet att ge sig ut och galoppera i skogen på olydiga hästar och att istället för att jobba dem på banan, sätta på en mängd hjälptyglar. Jag kan ändå hålla med om att det finns situationer när det bara känns skönt att ha ett extra säkerhetsbälte och så länge inte hästen tar skada förstår jag inte varför man inte kan ha det. Skulle säga att jag i slutet av mina 15 år med min ponny hade full lydnad i alla lägen och hade kommit så långt vi kunde, men att det ÄNDÅ fanns tillfällen när jag kunde sätta på en graman, även om det på slutet inte blev mer än kanske en gång om året. Jag tror att det är vad Hedvig menar också.

Att hästen är fd ponnygaloppör är ingen ursäkt för bristande lydnad för mej.
Jag har ridit f d fullblodsgaloppörer i snart 25 år utan graman så det köper jag inte alls.
Jag menar att visst kan det vara så att på vissa hästar måste man tänka på säkerheten först, men en ryttare som inte får stopp bär tänka om man kan lära sej andra sätt, precis som i all ridning finns sätt att lära sej även hur man får stopp på hästar.
Nej det är ingen ursäkt att hon var galoppör hon var för det mesta den mest intelligenta häst som gjorde allt jag bad om (hon var misshandlad när hon kom till oss men lärde sig att lita på mig och ställde upp till 110% på allt även om det innebar att tryggt hoppa en bana när jag blundade för att jag tyckte det var för högt och hon stannade alltid vid vägar och tittade innan hon gick över etc), men det fanns tillfällen då hon blev rädd för något (oftast reagerade hon inte på något, inte ens älgar 2 meter bort, men grisar och vissa stenar var väldigt farliga ibland) och drog iväg och då istället för att som en del hästar explodera uppåt eller som andra att dra iväg ett par tre meter så kunde hon dra iväg och fick hon väl upp farten blev hon fartblind och älskade farten mer än mig. (Jämför med en strävtax jag hade som gick etta på lydnadskurs, vi jagade aldrig med henne men det hände ibland att hon fick upp ett spår som var för spännande för att lyssna på sin matte och hon drog då och kom sen inte tillbaka förrän hon tagit det hon skulle eller tappat spåret, jag tränade henne dagligen i hela hennes liv, detta beteende minskade men försvann aldrig riktigt.) När ponnyn drog iväg i fyrtakt miste hon sitt omdöme och kunde tom springa över en väg eller vad som helst.

*KL*

Kan någon förklara en sak för mig.....

Jag är av den åsikten/har alltid trott att en eftergiven hals/nacke kommer till följd av en väl arbetande rygg. Hur i hela fridens namn kan man tro att en graman som drar ihop halsen i en falsk form ska få ryggen att följa med.

För mig går inte det här ihop allt, bakifrån och fram ska det väl vara?!:confused: Inte tvärtom ridning.....

Jag må bara vara 22 år och kanske inte räknas till att ha sett tillräckligt mycket, men att efter 13 år som hästägare aldig sett någon använda en graman på ett bra sätt måste ändå betyda någonting? Jag blir inte direkt mer förtjust av att varje månad se på en "landslagsryttare" ha träning där 2/3 av alla ekipage har graman. Man vill bara gå ut därifrån kan jag säga...:cry:

Nej en graman kommer aldrig att ses i mina händer. Det finns andra bättre vägar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar