Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ja och ryggen kommer genom bakbenens arbete så jag håller helt med dej, jag har inte heller sett några bra resultat och det jag har provat själv så visst lättade den i handen men var inte mer på hjälperna, inte på riktigt, det kändes som jag skrev, inte ärligt.

Jag såg en hoppclinic med en ganska känd tränare en gång där 3 av 6 (eller av 5 kanske, minns inte) hade graman när dom kom in för markarbetet, dom fick frågan varför och kom med dom vanliga svaren. ;)

Sen fick dom plocka bort gramanerna direkt, och särskilt en protesterade att det inte skulle gå alls.

Men dom fick jobba med det som var bekymret, istället, länge, och tränaren förklarade för dom varför det var bättre och hur dom så länge gramanen satt på inte skulle komma tillrätta med grundproblemet. Det blev ju bra förstås, men genom olika övningar som fick loss hästarna istället. Undrar än idag om dom satte på sina gramaner hemma igen eller om dom lydde råden:confused:

Vet en träning för Pessoa, där deltagarna som nu envisades med att ha graman- hoppryttare förstås, fick sätta den i sidorna- för att lösgöra så- inte neråt.
Det var relativt kända namn som fick sig en åthyvling:devil::bow:

Vi är många som behövt gå ut ur ridhus, stukade och ledsna. Och det förekommer dessvärre på alla nivåer - från SM-nivå och neråt. :(

Såg förresten Biggles tömköras med gramankoppling.

Där hade den ett klart syfte o så fort den sänkte sig- mycket, släppte Jan helt på tömmen o gav godis.
Historien förtäljde inte om han gjorde lika uppsuttet.
Kan förmoda det.

Såg också den, tyckte det var intressant att se.
Jag har aldrig sett tömmar fästas så, bara som graman på sidan.

Inte jag heller.
Han hade låg infästning för den löpande tömmen- man kommer åt den bättre i sidled- som man har på unghästar.

Nu såg vi det färdiga resultatet- inte vägen dit:grin:

skulle passa bra på min stora ute, när hon blir spänd o arab:angel:

Jomen på min förra också, han hade en tendens att leka svan :angel:

Graman kan väl ha ett värde för ryttare som är såpass duktiga att de kan använda den rätt. Däremot tycker jag att de som är såpass duktiga oftast kan göra samma sak utan den. Det finns undersökningar som visar att rätt använd ger det lite bättre bakbensarbete med graman, men de påpekar att det är mycket duktiga ryttare som använder den i undersökningen.
(fanns presenterad i Ridsport för ett par år sedan)
Själv har jag bara använt graman på en häst som fått ovanan att ställa sig på bakbenen. Han slog över med ägaren i ett dike bland annat. Vi satte på graman vid uteritter och tog i den bara när han ville gå uppåt. Efter två veckor var ovanan borta. I övrigt har jag aldrig haft behov av gramanen.

Jag har aldrig gillat hingsten- just pga halsen o ser svårigheterna med att få det rätt.:crazy:

Helt OT, men jag är väldigt förtjust i Biggles. Dessutom önskar att jag också kunde tömköra så.

Nja den studien fanns en massa frågor omkring, jag minns inte exakt nu, men det var inte alls så att man såg att det som uppnåddes var det man vill uppnå bara för att bakbenen jobbade annorlunda, tror att man snarast kunde tolka som att det ändå var negativt. Det fanns inget som sa att hästen arbetar igenom överlinjen av en graman, till exempel utan det var någon liten punktförändring man kunde se som inte sa ett dugg. OM jag minns rätt och det är samma undersökniing.

Det är så jag erinrar mig redovisningen av den studien också, som , precis som du är inne på, var mycket tvetydig och framför allt väldigt intetsägande.

Om jag inte minns fel, i kombination med att som sagt, ökad aktivitet av en korrekt överlinje inte gick att spåra, så utfördes studien dessutom endast i skritt.

Om man spinner vidare på att den tenderade att visa ökad bakbensaktiviet men utan verksam överlinje, så lämnas frågor kvar så som vad det får för effekter, på en icke självbärig häst, som forceras in i en form och en rörelse som den annars inte skulle uppvisa, och som inte producerar en ändamålsenlig, ergonomiskt vänlig form.

önskar som sagt att ngn har länk till studien så vi kan diskutera lite mer konkret!

just precis!
Nu låter inte min dator mig öppna dokumenten/sidan av ngn märklig anledning :mad: Men Rhodins studie är jag rätt säker på att det är!

Verkar inte vara samma undersökning. Men det kanske går att söka i Ridsports arkiv om man är intresserad?

Den studien jag läste var inte utförd i enbart skritt. Ryttarna red i alla gångarter.

Var det inte så att man diskuterade att bara för att amplituden blev större, kunde man inte dra slutsatsen att hästen arbetade bättre bak? Ju framtyngre hästen blir - desto mer kan ju hästen sprattla med bakbenen?

Verkar inte vara samma undersökning. Men det kanske går att söka i Ridsports arkiv om man är intresserad?

Du tänker väl på den som gjordes på strömsholm antar jag när 2 hopplärare dvs Pontus Westergren och Louise Haaga red.
Vad man nu skall dra för slutsats av det ?

Var det inte så att man diskuterade att bara för att amplituden blev större, kunde man inte dra slutsatsen att hästen arbetade bättre bak? Ju framtyngre hästen blir - desto mer kan ju hästen sprattla med bakbenen?

Ja det stämmer tror jag, jag kan som sagt inte öppna dokumentet nu :mad: men jag tror du har minnet i behåll i det du säger.

Du tänker väl på den som gjordes på strömsholm antar jag när 2 hopplärare dvs Pontus Westergren och Louise Haaga red.
Vad man nu skall dra för slutsats av det ?
Det är stor skillnad vilken funktion man vill ha med den. Tänker återigen på Jans piaffarbete på gramantöm- där eftergiften är av största vikt- när hästen gör som önskat.
Det krävs dessutom en häst som kan förmå att utföra det som önskas.

Den metoden SKALL inte användas av kreti o pleti.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar