Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Har jag missat något? Finns det påstådd eller bevisad koppling mellan graman och kissing spines??? Var kan man i så fall läsa om det?

Hästar som reser sig- med undantag för hingstar, protesterar ju mot ngt.

Om den alltid tillåts ha en väg ut, brukar de sällan resa sig.

Om den har ont i ryggen är det dock varningssignaler den sänder- inte sällan i form av stegring.
Så graman på för att bota symptomen kan vara ngt- om den är fullt undersökt.
Saken med graman på är att man inte alltid får upp ryggen- med hävstångskraften. Kotorna komprimeras.

*Kan alldeles för lite om KS- känner jag:angel:*

KL

Har ridit ngn gång då och då på graman på ett par hästar men det händer väldigt sällan. I de fallen har det varit stora, höga,starka hästar som har legat på och nästan dragit mig ur sadeln (kan tillägga att jag är en liten ryttare på 160 cm så jag har oftast behövt lite extra broms-hjälp). Har alltid i dessa fall blivit tillsagd av tränare att testa m graman då de ansett att det behövts tydligen. Jag hade väl för svag rygg och armar antar jag. Oftast hängde den bara där och hästarna var medvetna om den men den användes knappt alls...Tränaren i fråga är restriktiv med att använda hjälptyglar överhuvudtaget så tyckte hon att det behövdes tillfälligt på den hästen så litar jag på henne.

Anledningen att jag frågar är att en häst i min bekantskapskrets har haft ryggproblem. Har fått ordinerat, av mycket namnkunnig veterinär med ryggexpertis, att ridas med graman för att få upp ryggen. Detta är efter behandling av sagda veterinär och mycket namnkunnig ET. Hästen fick först vila, sedan linas och tömköras under några veckor. Får under inga omständigheter ridas utan graman under uppbyggnadsfasen - mycket rehabträning för instruktör.... Alltså ordinerat av veterinär med stor ryggkunsap.

Därför efterlyser jag dokumentation om eventuella kopplingar graman - ryggproblem. Inga egna spekulationer. Genuint intresserad av denna eventuella problematik!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inte föreställa mig att vet menar att det är gramanen som ska ge boten, utan att det är A o 0 att den går i en bra grundform.
Ryttaren kanske inte är kompetent att rida den- utan.

Tolka mig rätt här nu:angel: Den kan givetvis ha varit felriden i hela sitt forna liv.

En kortriden hals ger sällan en aktiv rygg- den hämmas.
Om det så sker med eller utan graman spelar ingen större roll. Dock blir ryttaren mkt starkare genom gramanen- hävstången.- block o talja-effekten.

Senast ändrad:

Jo veterinären menar att ryggen kommer upp när halsen sänks. Fysiologist faktum. Om det är "äkta" form eller inte tar vi inte upp här :p Hästen har troligen haft ont länge och gått med väldigt sänkt rygg. För att få den att få upp ryggen för att kunna sätta muskler skall den gå med graman i 1-2 månader.
Det är inte fråga om att ryttaren inte fixar formen på annat sätt. Tränaren som är extremt duktig ryttare reder inte heller ut att få upp ryggen på hästen under uppbyggnadsfasen. Den har troligen gått i en felaktig form under längre tid - den har fått rejält ont av detta.

Flashlight gjorde kopplingen mellan kissing spines och gramananvändande - är fortfarande nyfiken på var den teorin kommer ifrån.

Vet vet hur just denna häst blir med graman?
Jag skulle nog hellre arbeta den från marken.
Titta på JB som la ner 3 mån. på att ändra formen på Biggles.:bow:

Nu vill jag egentligen inte diskutera annans häst. Men den fick naturligtvis behandling först, vila, longering/tömköring under en tid. Sedan igångsatt MED graman då. Ny utprovad sadel också.

Jag önskar att jag kunde lära mig jobba häst från marken på samma sätt som JB. Nästan mer avundsjuk på det än hans suveräna ridning :love:

*KL*

Jag tycker att gramanen är bättre än många andra hjältyglar som t.ex halsförlängare där det ständigt är ett tryck. Gramanen kan man reglera, och dessutom ska den ju hänga och dingla i stort sett hela tiden. Däremot tycker jag att gramanen ska ridas av en rutinerad ryttare. Jag använder martingal när jag hoppar mitt varmblod och graman har jag använt 2 ggr hittills vid dressyrarbete. Anledningen till att jag provade att rida med gramanen är för att min häst är väldigt ofokuserad just vid dressyarbetet. Han går mest och skjuter ut benen åt alla möjliga håll och tittar på ALLT runtomkring, om det så är det litet löv. Jag använde då gramanen för att "rama in" honom samt att han skulle förstå vad jag ville. Men det är ingenting jag tycker man ska använda dagligen. Jag änvänder min max 1 ggr/månaden ungefär. Han arbetar mycket bättre med hela baken och trampar fint under sig, så jag tycker det kan vara till hjälp någon gång ibland.

Lägger in lite bilder för att jämföra.

Utan graman i galopp:

26273193.jpg

Med graman i galopp. Lägg märke till påskutet bakifrån, hur fint han trampar under sig. Ignorera dock mig, vet inte riktigt vad jag håller på med ;)

26705877.jpg

Här ser ni hur löst gramanen hänger:

26714061.jpg

MEN detta betyder inte att jag talar för gramanen. Men jag tror att om man använder den på rätt sätt på kan det hjälpa vissa hästar att hitta "rätt".

Senast ändrad av en moderator:

Om man är så klok att man vet med sig att man inte behärskar gramanen fullt ut- är Thiedemantygeln ett mkt bättre val.
Den går att ha med eller utan halsrem- olika verkan o slutar att häva när hästen går där man vill.

Det bästa är dock att lära sig rida bättre- no shortcuts:grin:- som i regel endast leder in på villovägar- senvägar.

Som sagt av många före mig - hjälptyglar använda av kunnigt folk och på rätt sätt funkar ju just som en hjälp.

Jag har positiva egenskaper av graman, jag har kommit i kontakt med den i ett par dressyrstall där den använts av mycket kunniga ryttare som visat hur det ser ut när den används korrekt. Kan vara bra för att hitta ram och stöd för den något mindre rutinerade ryttaren/hästen, men då förstås med hjälp av någon kunnig.
Det känns ju för övrigt stor skillnad mellan att rida en lösgjord häst som engagerar bakbenen och jobbar ändamålsenligt och att rida en häst som enbart kröker på nacken/hänger sig i handen eller på annat vis går fel. Med hjälptygel eller utan. Så använd på ett klokt sätt tycker jag att hjälptyglar kan vara till just mycket hjälp! Sen finns det ju skräckexempel på folk som inte klarar av sina hästar och tar hjälptyglar/skarpa bett eller annat som genvägar för att få hästen att "gå på tygeln" eller vad de nu vill uppnå. Men då är det ju inte hjälptygeln i sig som är problemet utan den som hanterar den illa.
Olika metoder fungerar på olika hästar och ryttare. :)

Bra sagt tycker jag! En del använder ju tyvärr graman och andra hjältyglar till att få hästen att kröka på nacken och tror sedan att hästen jobbar i en korrekt form. Jag använder gramanen ytterst sällan, och gör det mest för att få bakbensaktivitet och inramning INTE för att få någon slags form som en del kallar det så fort hästen kröker på nacken.

På bilderna jag laddade upp ovan ser man att min häst inte kröker speciellt mycket mer på nacken med gramanen än vad han gör utan, men det är stor skillnad på bakbensaktiviteten och det är just detta jag vill ha ut med hjälp gramanen.

Nu måste jag skriva igen, men med tanke på mitt namn är det kanske förståeligt ;).

Personligen skulle jag aldrig våga rida med graman på en häst med fd ryggont. Det ÄR lätt att maskera symptom, precis som axel säger. Dessutom verkar det konstigt att den bara skulle tömköras etc i några veckor? Med min ponny arbetade jag från marken (cykla, löshoppa, löslongering, handhäst) i ca 8 månader innan jag ens satt på honom. Och då var det bara galoppintervaller som gällde i två-tre månader, för att sedan försiktigt börja rida som vanligt kanske 2 ggr/vecka. Allt för att få ryggmuskler och "något att sitta på".

Vet inte vad din väns häst har för problem, men en KS häst skulle jag aldrig rida förrän den hade musklat sig. Om den fortfarande protesterar/är stel etc vid ridning så nej, jag skulle inte ens sitta på den. Men som sagt vet jag ju inte vad dennes vet. sagt. Och aldrig graman...

Före:
fltad.jpg

Efter:
DSCN2260.jpg

Syns stor skillnad på ryggen, även om korset var och förblev en takränna, trots absolut toppkondition.

Att gramanen skulle skapa KS är helt fel. Däremot kan felaktigt användande (felaktig ridning öht) visa och ta fram symptomen för KS.

Att gramanen skulle skapa KS är helt fel. Däremot kan felaktigt användande (felaktig ridning öht) visa och ta fram symptomen för KS.

Fast tyvärr så är det ju just det som uppvisas som mest när man ser gramanridning.

En hjälptygel döljer problemen i stället för att lösa dom. Behöver man en massa extra remmar är man okunnig på det plan att man inte vill ta reda på vad problemet är.

Av de svar som kommit in så får jag väl inse att det då inte FINNS någon dokumenterad misstanke om att graman kan ge ryggproblem. För det är fortfarnade en massa "tyckande" utan sustans. Jag tror nog att man kan fortsätta lita på utbildad expertis inom ryggområdet på häst då :)

Ja, då kan jag berätta för dej att en häst i min närhet med "formproblem" hade ordinerats av mindre bra tränare att gå med graman. När ryggproblemen var ett faktum och den behandlades på klinik och sen av ET så var det gramanen man sa var boven, den fick absolut inte användas på hästen!

Självklart finns en koppling när man försöker skapa ryggverksamhet via munnen:crazy: En häst som knäpper av sänker ryggen. Hur kan det vara svårt att förstå? Jag tvivlar starkt på att man rekommenderat ridning med graman på rygghäst, det låter inte klokt. Att bygga upp ryggmuskler görs på helt andra sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar