Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jo veterinären menar att ryggen kommer upp när halsen sänks. Fysiologist faktum. Om det är "äkta" form eller inte tar vi inte upp här :p .

Ja ryggen kommer upp, men vikten fördelas inte så att den kommer bakifrån dvs vikten läggs inte över på baken, vilket är anledningen att kontinuerligt gramanridande är ofördelaktigt för gemene man. Hästen blir framtung och slitaget på framben, bogar och kotor ökar.

Senast ändrad:

*KL*

Jag tycker att gramanen är bättre än många andra hjältyglar som t.ex halsförlängare där det ständigt är ett tryck. Gramanen kan man reglera, och dessutom ska den ju hänga och dingla i stort sett hela tiden. Här ser ni hur löst gramanen hänger:

26714061.jpg

Om du följt hela tråden så ser du att även i hängande form påverkar gramanen avsevärt, just genom sin utformning och tyngd via bettringarna och fast under magen/i sidorna.
jag tycker nog inte att din häst jobbar så endamålsenligt på bilderna. Den är spänd i hela hals och nackpartiet.

Som sagt av många före mig - hjälptyglar använda av kunnigt folk och på rätt sätt funkar ju just som en hjälp.

Jag har positiva egenskaper av graman, jag har kommit i kontakt med den i ett par dressyrstall där den använts av mycket kunniga ryttare som visat hur det ser ut när den används korrekt. Kan vara bra för att hitta ram och stöd för den något mindre rutinerade ryttaren/hästen, men då förstås med hjälp av någon kunnig.

men här säger du ju emot dig själv, och det är just det senare resonemanget där det blir fel för gemene man.
en häst som inte är korrekt och väl utbildad, eller en ryttare som är orutinerad ska INTE ta till graman som lösning. Det löser INGENTING. och slitaget på hästen är katastrofalt anser jag. Men jag vet att detta är en frekvent lösning och en teori många annammar, dvs orutinerade ryttare på dåligt utbildade hästar som sätts på graman i tron att man kommer vidare på ett ändamålsenligt sätt.

Ja ryggen kommer upp, men vikten fördelas inte så att den kommer bakifrån dvs vikten läggs inte över på baken, vilket är anledningen att kontinuerligt gramanridande är ofördelaktigt för gemene man. Hästen blir framtung och slitaget på framben, bogar och kotor ökar.

Håller med dig absolut! Jag är inte ivrig förespråkare av graman vilket man kanske kan tro av denna debatt. Är genuint intresserad av ryggaspekten bara. Jag använder graman sporadiskt själv men jag är med på hela resonemanget om bakbensaktivitet osv. Argumenterar absolut inte emot. Vill dock ha en mer nyanserad syn på hjälptyglar - rätt använda är de en hjälp. Fel använda är de förkastliga. Men det gäller ALL utrustning och ALL ridning. Allt är inte svart och vitt - det finns en gråzon, av vissa debattörers inlägg att döma får vi skylla gramanen för allt mellan böldpest och kissing spines.... Lite mer nyanserad debatt vore på sin plats.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig absolut! Jag är inte ivrig förespråkare av graman vilket man kanske kan tro av denna debatt. Är genuint intresserad av ryggaspekten bara. Jag använder graman sporadiskt själv men jag är med på hela resonemanget om bakbensaktivitet osv. Argumenterar absolut inte emot. Vill dock ha en mer nyanserad syn på hjälptyglar - rätt använda är de en hjälp. Fel använda är de förkastliga. Men det gäller ALL utrustning och ALL ridning. Allt är inte svart och vitt - det finns en gråzon :)

Problemet är väl egentligen vem som avgör vad som är rätt användning. Min erfarenhet säger att dom flesta ryttarna tycker att dom använder den "rätt"
Även i de fall där man ser klart och tydligt att så inte är fallet.

Håller med. Men jag håller med B-T ännu mer!

Problemet är väl egentligen vem som avgör vad som är rätt användning. Min erfarenhet säger att dom flesta ryttarna tycker att dom använder den "rätt"
Även i de fall där man ser klart och tydligt att så inte är fallet.

Om du följt hela tråden så ser du att även i hängande form påverkar gramanen avsevärt, just genom sin utformning och tyngd via bettringarna och fast under magen/i sidorna.
jag tycker nog inte att din häst jobbar så endamålsenligt på bilderna. Den är spänd i hela hals och nackpartiet.

Ja, just på denna bilden spänner han sig i nacken, pga av galoppfattningen jag just gör. Han brukar spänna sig i nacken just vid galoppfattningar när han skjuter under sig och han brukar även tappa tempot som han gör på denna bilden, vilket resulterar i vad det gör. MEN som sagt så gör han det oavsett med graman som utan. Gramanen hjälper iaf min häst att hitta balansen och jobba med bakbenen, och jag om någon känner min häst! Och jag skulle aldrig göra något för att skada honom, därav rider jag på gramanen ytterst sällan! Anledningen till att jag började med gramanen är för att jag har byggt ryggmuskler på honom i många år nu och han är stark nog för att söka fram och ner och gå i en korrekt form, men innan han orkade bära sig försökte han söka sig ner i galoppen och snubblade och stod nästan på näsan, vilket har gjort honom "rädd" för att söka sig i en korrekt form. Jag visar bara med hjälp av gramanen att han faktiskt orkar bära sig ordentligt och han inte ehöver vara rädd för att skada sig. De få gånger jag rider på gramanen går han mer avslappnat än vad han gör utan, han är koncentrerad och fokuserad och lyssnar mer på hjälperna.

Här är en annan bild i skritt, då han är mycket mer avslappnad!

26705790.jpg

Hoppas du förstår vad jag menar, är lite svårt att beskriva så här med ord, men jag tycker inte att det är fel för mig och min häst att använda gramanen någon gång i månaden.

Svårt att avögra om han är avslappnad eller ej. Dessutom har du gramanen kort vilket gör att han inte kan lyfta huvudet mer än så.

Ja, förstår att det kan vara svårt att se för er, men jag känner ju och ser det eftersom jag känner min häst!

Här är en till bild. Så här brukar han gå, utan graman i skritt! Det enda jag har är en martingal, vilket inte kan dra ner huvudet så mkt!

26215155.jpg

Som SAGT jag talar fortfarande inte FÖR graman. Det är ingenting jag vill rida med under en längre tid. Meningen är ju att jag aldrig ska behöva använda den, men just Nu så hjälper det faktiskt ibland!

Men hästen FÅR inte bakbenen under sig för att huvudet kommer ner och in. det är en fysisk omöjlighet! Bakbenen kommer in när hästen fördelar vikten över på bakdelen. Om huvudet dras in i fram så går det inte.

på dina sista bilder går hästen djupt indragen bakom lod, och den har inte vikten på bak och inte bakdelen under sig alls. På de första bilderna är den låst och spänd i hela frampartiet.

Snygg häst du har ser, ser mysig ut att rida!
Dock undrar jag vad som händer om du, på förra bilden (den i skritt som egentligen visar trav), skulle släppa på gramanen? Man får intrycket av att han är ihopdragen där.
Min första tanke när jag ser dessa 2 senaste bilder är att den hästen skulle jag rida mycket övergångar och små tempoväxlingar med, för att försöka aktivera bakdelen mer och därigenom kunna få upp framdelen. Nu hänger den inte riktigt ihop och bakdelen är inte med. Fokusera på bakdelen för att få ordning på framdelen, och få mer avslappning.
Bara en tanke....

*kl* Är det ngn skillnad i påverkan beroende på hur gramanen sätts fast? vissa har den mellan frambenen och vissa längs med sidorna.

Längs med sidan används ju av vissa inom tömkörning (dvs från gjord(lågt)-genom bett-tillbaka till gjord(högt)-till handen) på yttersidan (har innertömmen fastsatt från gjord- genom bett till hand). Jag är lärd att tömköra min pålle på detta vis. Anser ni att det är lika förkastligt där?

*kl* Är det ngn skillnad i påverkan beroende på hur gramanen sätts fast? vissa har den mellan frambenen och vissa längs med sidorna.

Längs med sidan används ju av vissa inom tömkörning (dvs från gjord(lågt)-genom bett-tillbaka till gjord(högt)-till handen) på yttersidan (har innertömmen fastsatt från gjord- genom bett till hand). Jag är lärd att tömköra min pålle på detta vis. Anser ni att det är lika förkastligt där?

Jag har lärt mig att mellan frambenen får en mer bakåt/indragnings effekt, samt inbjuder till extrem framtunghet, och att i sidorna låser hästen mer fixerat rent allmänt, fast i lite högre form och inte fullt så tungt på bogarna.

kl

Jag kan inte förstå alls hur man kan använda graman, den borde ligga i soptunnan. Varför börja i fel ände? Man kan aldrig få en häst att gå i form genom att böja in nosen på den! Går inte hästen i form utan hjälptygel så jobbar den inte med bakbenen och det är där man måste börja! Det hjälper inte ett dugg att böja in huvudet på hästen, varför skulle bakbenen plötsligt jobba av det?

Håller med i ditt resonemang. En tränare jag tränade för tidigare tyckte vid ngr tillfällen att jag skulle rida med graman. Jag "slog bakut" och nämnde div. argument som nämnt här i tråden och sa att graman e ett jäkla otyg :devil:. Han påpekade att hästen absolut inte ska dras ihop i ngn form samt att gramanen inte ska användas mellan frambenen utan vid sidorna på hästen. Vid rätt användande så är den en hjälp enligt honom, med att de allra flesta inte vet hur gramanen ska användas!

Jag måste säga att jag blev förvånad över hur snabbt hästen kom till ro och faktiskt, tro det eller inte, kom till arbete :o med gramantygeln hängandes utan inverkan. Så min upplevelse har ändrats från BIG NO NO till, Ok i vissa situationer. Sen om det egentligen var så, som vissa andra nämnt här, att gramanen egentligen hjälpte mej att bli mer "stabil i sitsen" och inte så "jockig" i handen då man var tvungen att koncentrera sig med två tyglar i handen, snarare att den hjälpte hästen, men att det i slutänden ledde till att hästen började arbeta låter jag vara osagt :angel:

Förresten, vad tycker du om gramanfattningen vid tömkörningen som jag nämnde?

missade att du frågade om detta.
den tömfästningen du beskriver är ju den klassiska tömfästningen. Det är inte det som brukar avses när man talar om gramanfästning, utan det är när föraren sätter både ytter och inner töm så som du beskriver den yttre.

Om du har den fästningen på ytter, men gjord, bett-hand i inner, så blir inner ledande, medans ytter blir ramen. Det blir alls inte samma halande effekt bakåt/innåt som om tömarna var liksidigt fästa på det viset. Stor skillnad alltså. dessutom har hästen bara sin egen vikt att bära upp och har lättare att balansera sig. Men som alltid med tömkörning är fästningen väldigt individuell och måste anpassas till hästens utbildnings läge och hur den beter sig på töm.

Varför börja i fel ände? Man kan aldrig få en häst att gå i form genom att böja in nosen på den! Går inte hästen i form utan hjälptygel så jobbar den inte med bakbenen och det är där man måste börja! Det hjälper inte ett dugg att böja in huvudet på hästen, varför skulle bakbenen plötsligt jobba av det?

Det kan dom inte, precis som du säger.

KL
Hästen har sin vikt 60% på framdelen, och 40% på bakdelen.
detta är utan ryttare på.

När du lägger till ryttaren, blir vikten ytterligare större på framdelen jmf med bakdelen. Det är därför det blir så viktigt att som ryttare kunna rida hästen i en korrekt form, därför att vikten behöver flyttas över på bakdelen för att inte bli skadligt och slita sönder hästen. Hästen kommer aldrig att göra detta självmant, så det är ryttarens uppgift att hjälpa hästen att göra detta möjligt.

Häst med 60% på framdelen
Plus ryttare
sen lägger du till en graman, som alltså verkar bakåt/inåt, och påverkar framdelen på hästen ytterligare.

vad händer?
jo det blir som ett gungbräde som får en sten på främre änden. Den bakre änden tippar över framåt/lättar framåt.

eller, istället för ett gungbräde:
ta en mjuk asp-kvist, och böj den i främre delen inåt och bakåt med ett starkare grepp än det grepp som finns i bakre änden av kvisten. Vad händer? Jo, även om kvisten får en böj förvisso på mitten, så ploppar bakre delen av kvisten upp och framåt. Ju mer du böjer in framdelen på kvisten, desto starkare kommer bakre delen av kvisten att vilja följa efter och lätta framåt.

Jag tror att nyckeln i det hela till en viss del, är att folk ofta felaktigt tror att när hästen höjer ryggen, så jobbar den alltid med ryggen och bakdelen. så är INTE fallet. När man rider hästen i en låg och lång, eller låg och rund form, så jobbar inte ryggen särskilt mycket alls - däremot slappnar ryggen av. (samma anledning som man vill avsluta sitt ridpass i den formen). Man rider sina hästar låga/långa eller långa/runda för att hitta läget där hästen slappnar av i sin rygg, därför att det är ett utgångsläge för att sen kunna börja det vidare arbetet att börja stärka hästen i en korrekt form där vikten förflyttas till bakre delen mera på hästen, och där den orkar samla sig, vilket ju är konsekvensen när hästen orkar flytta över vikt mer på bakdelen.
men som sagt, en höjd rygg är INTE ekvivalent med en arbetande häst. Jag tror att tron att det ÄR ekvivalent, finns med i bilden när man tror att gramanen är ett bra redskap. Men om man då förstått gungbräde/asp kvist aspekten, så kan man se det annorlunda. det är alltså inte fysiskt möjligt för en häst som har för mycket vikt på framdelen , att sätta under sig med bakdelen.

Lägg då till en häst som inte naturligt redan har styrkan att balansera sig och bära sig på bak under ryttare. Läggs en graman till på en sådan häst, blir slitaget oerhört på framdelen. Gramanen både låser hästens hals och huvud, samt verkar inåt-bakåt.

Halsen ska hästen ha till att hjälpa sig att balansera sig när den samlar upp sig och flyttar vikten till bak. Eftersom gramanen omöjliggör detta, så har man redan i första utgångsläget stängt dörren för hästen att över huvud taget kunna utföra det man vill att den ska utföra, på ett korrekt och ergonomiskt sätt.

Senast ändrad:

Men hästen FÅR inte bakbenen under sig för att huvudet kommer ner och in. det är en fysisk omöjlighet! Bakbenen kommer in när hästen fördelar vikten över på bakdelen. Om huvudet dras in i fram så går det inte.

på dina sista bilder går hästen djupt indragen bakom lod, och den har inte vikten på bak och inte bakdelen under sig alls. På de första bilderna är den låst och spänd i hela frampartiet.

Jag förstår precis vad du menar! Men hur kommer det sig att han jobbar mer med bakbenen med gramanen på? Det är ju därför jag använt den (2 ggr i hela mitt liv), för att han får mycket bättre bakbensaktivitet. Orkar inte hålla på att argumentera hit o dit om detta, men det är så det har funkat för min häst och det var därför jag använt den, men tydligen så är det inte så och då ska jag genast sluta med det!

Snygg häst du har ser, ser mysig ut att rida!
Dock undrar jag vad som händer om du, på förra bilden (den i skritt som egentligen visar trav), skulle släppa på gramanen? Man får intrycket av att han är ihopdragen där.
Min första tanke när jag ser dessa 2 senaste bilder är att den hästen skulle jag rida mycket övergångar och små tempoväxlingar med, för att försöka aktivera bakdelen mer och därigenom kunna få upp framdelen. Nu hänger den inte riktigt ihop och bakdelen är inte med. Fokusera på bakdelen för att få ordning på framdelen, och få mer avslappning.
Bara en tanke....

Tack :) Ja han är trevlig att rida, dock kräver han en hel del. Jag kan erkänna att jag behöver en tränare, vilket alla behöver, då jag ridit "in" denna häst själv när jag var 16 år (han var riden ca 2ggr innan jag fick han som 5 åring). Men vi har haft otur hit o dit med cancer o allt, sen med tillit, han har haft en taskig uppväxt osv, så det är först nu för några månader sedan jag började ställa krav på honom i ridningen! Men just nu är jag arbetslös och har helt enkelt inte råd med en tränare. Men tack så jättemycket för tipsen! Det är just detta jag försöker träna med honom nu, och jag ber om ursäkt! Jag menade självklart TRAV :) Bakdelen vill inte riktigt följa med, och det vet jag, det är därför jag har testat gramanen för att kolla om han får igång bakbenen, men det är absolut inte genom graman jag vill bygga upp min häst!

Slänger in en film så du får se hur han jobbar IRL . Utan graman o utan sadel.

http://www.youtube.com/watch?v=XQLBBAD7Wvg

remmis Jag menade trav..Sorry! Det var den sista bilden som är skritt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar