Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag är väldigt förtjust i logiskt tänkande. Så enligt mitt tänk använder man utrustning i den ände av hästen man vill ha effekten. Ett bett fungerar i munnen, ett spö på ändan osv. Vill man ha effekt av gramanen i framändan sätter man den rimligtvis i framändan. Med de vanligaste sätten att använda en graman verkar den neråt, bakåt varesig den är lös eller inte. Rimligtvis tar det också framdelen neråt. Vill man ha nån påverkan på bakdelen med hjälp av gramanen föreslår jag att man drar den runt bakdelen istället. Alternativt under hästens mage. Kanske från frambenen och upp till taljor i taket?

Nä, grammaner har jag ingenting till övers för. Även om det finns åtminstone några riktiga proffs som kan få ut nån form av gynnsam effekt av gramanen, så finns det fortfarande hundratals om inte tusentals amatörer som Inte kan rida med sin graman. Man ska inte rida med starkare verktyg än man kan hantera. Har själv inte sett en enda häst vare sig på bild eller i verkligheten som jag tycker burit sig i en ändamålsenlig form med graman på.

allt är ju relativt. Om hästen springer som en stjärnkikare, så kan du säkert uppnå en viss förbättrad bakbens aktivitet om du ramar in hästen, vilket gramanen till stor del gör, och jag tror det är därför många ryttare upplever att det hjälper DEM SJÄLVA att komma till bättre ridning. Men det är en skillnad mellan att som RYTTARE uppleva att man kan inverka bättre, och vad som främjar hästen i dess arbete långsiktigt.

jag ser inte att det är ngt större bakbensarbete på dina bilder, har du andra får du gärna visa dem. dock är jag inte ute efter att såga dig eller göra dig ledsen, det är du som visat bilder och hävdar att de är illustrativa för gott arbete och det ser jag inte, rent objektivt. det är inte meningen att du ska ta det personligt alls, men jag vidhåller det jag redovisat här i tråden, att nej, gramanen hjälper inte din häst långsiktigt nej, utan snarare stjälper det långsiktiga arbetet och försvårar att komma på rätt bana i fråga om att hästen kommer korrekt genom kroppen under arbete som ombedes den att utföra. Du skriver att du inte tränar för ngn just nu. Vem är det som sagt dig att hästen kommer under sig med bakbenen bättre med gramanen? Kanske är det intrycket av att hästen höjer ryggen? eller att den stannar inom ramen som gramanen och dina hjälper kombinerat ger, som ger den känslan? jag sitter inte och hittar på det jag skriver, utan det är baserat på både fysiologiska fakta, biomekanik samt egen erfarenhet.

Senast ändrad:

Jag håller faktiskt med dig. En del rider på pessoabett, andra rider på inspänningar osv vilket jag aldrig skulle göra!! Det var därför jag provade gramanen för jag anser att den är mildare, ville som sagt bara testa det på min häst och kolla om det kunde ge inverkan på bakbenen eftersom han har svårt att få med sig dem, som en hjälp på vägen. Som jag ser/kände så upplevde jag faktiskt att han jobbade bättre med bakbenen än vad han gjort tidigare, men om jag ska vara helt ärlig så är jag emot allt vad hjälptyglar heter! Det är därför jag säger att jag inte talar FÖR graman, men det hjälper till en viss del på min häst tycker jag och det är min åsikt. Det jag ville få ut av bilderna var just bakbensaktiviteten, vilket jag ser är en stor skillnad! Nu har jag tyvärr inga kort som går att jämföra med, men han skjuter dem mer bakom sig annars. Jag tycker självklart att man inte ska bygga upp sin häst genom graman, eller någon hjälptygel öht! Jag tränar min häst för fullt, med markarbete och ryggövningar, tempoväxlingar och övergångar, allt för att han ska få med sig bakdelen, hade jag velat "fuska" så hade jag använt gramanen varje dag och spänt in alla möjliga hjältyglar på honom om jag trodde att det skulle hjälpa. Förstår att du inte gör det för att vara elak, alla har ju sina åsikter. och det tycker jag är bra :)

angående vem som sagt att jag ska använda graman eller inte, det var en tränare som jag praktiserade hos när jag precis fått hem pållen och hon gav mig en lektion och kollade hur han rörde sig osv. Hon sa att jag kunde testa gramanen för just inramning, men det gjorde jag aldrig! Och nu tänkte jag att det kanske var värt att testa. Men det kanske är så som du säger, att själva inramningen gör att det blir en annan känsla, vilket resulterar till att jag inbillar mig saker. Men nu vill jag inte att folk får fel intryck, och att jag rider min häst med hjälp av bara gramanen, har som sagt bara testat 2 ggr på 6 år.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har nu tittat på filmen du lade in.

det jag ser är en väldigt lydig, uppmärksam häst, som lyssnar på ryttaren. och en ryttare som rider mjukt, är lugn, och berömmer hästen. Det är roligt att se! :bow:

sen går den inte riktigt i ren trav på filmen. Det kan vara dels det dåliga underlaget, men också en del hästens rörelsemönster vid den tidpunkten. Den gör en massa anslag mellan skritt och trav hela tiden. Läser jag rätt i din sido rubrik att det är en travare? isåfall förklarar det en del.
Jag tycker inte riktigt barbacka ridning är illustrativt som exempel, det är svårt att riktigt rida hästen, och som sagt, dessutom på det underlaget. Om det är en travare så jobbar den på bra efter bästa förmåga just då, den är ostressad och lyssnar och försöker lära sig sitt nya jobb, som jag ser det på filmen.

dock blir jag ARG när jag läser att en tränare som sett hästen rekommenderat gramanen i det stadiet. Hästen är jätte framtung redan som det är, hur i helsicke skulle gramanen hjälpa? den tränaren verkar tyvärr helt ha missat konceptet av hur bakbensaktivitet i fråga om ett främjande arbete för hästen, fungerar.

sen ser jag även, i jämförlese med filmen du visar, och bilderna, att du kommit framåt en hel del. Hästen är nu mycket mera balanserad, bjuder framåt bättre, och framför allt, har balanserat upp sig bättre, är inte lika framtung utan gör en ansats att börja flytta vikten bakåt jmf med den filmen du visar. detta är INTE gramanens förtjänst, det lovar jag dig!

mitt råd är att skaffa en tränare. Omedelbart. och en tränare som har förmåga och kunskap att se vad en främjande form, utifrån det läget hästen befinner sig i just nu, är. Där ingår INTE gramanen det lovar jag dig.

Knapplån rent allmänt:
när det gäller upplevelsen att bakbens aktiviteten ökar under graman, som vissa skriver om, och som studien som nämndes tidigare i tråden, även säger att den noterade:
(nu spånar jag vidare utifrån de fakta som jag tidigare skrivit om i tråden som gäller fysik och biomekanik.):
Kan det inte vara logiskt, att på en häst som inte har styrkan att bära sig ändamålsenligt i en god form, när man då stryper förmågan att naturligt försöka balansera upp sig med hjälp av hals och huvud så som är naturligt för hästen att göra, genom att sätta på gramanen: kan det då inte vara logiskt att eftersom hästen trots att den låses, omedes röra sig framåt, att bakbenen skyfflar på och förefaller arbeta bättre? även om det tyvärr då inte är i en ändamålsenlig, främjande form av bakbensaktivitet för hästen under ryttare? Och att ryttaren då, förväxlar den förbättrade känslan med korrekt arbete, för att det som sagt, jmf med tidigare, förefaller KÄNNAS bättre?

Nu vill jag ha fler som deltar i debatten, för den är intressant!

Senast ändrad:

Tack, vad kul att du tycker så. Jag har verkligen lagt ner all min tid jag haft på att försöka stärka o balansera upp honom osv. Och ja, det är en travare. Han går lite orent det har jag också märkt, han tappar ibland framåtbjudningen. Han kräver ganska mycket drivning och rejäl "omhållning" i ridningen annars tappar han lätt frammåt! Annars är han mycket lyhörd och helt underbar, han lyssnar dessutom otroligt bra på vikter, så jag rider han i stort sett bara genom vikten.

Anledningen till att jag red barbacka var för att jag inte hade en sadel som låg helt hundra och provade att rida barbacka för att se om han blev mer avslappnad. Har en passande sadel nu. Han har varit/är väldigt framtung, men vi jobbar på det och det är kul att någon ser framsteg. Sen var inte underlaget det bästa kan jag lova ;) Det var snöigt, blaskigt och något sluttande vilket gör saken ännu värre.

Jag vet inte riktigt vad tränaren menade med att jag skulle prova gramanen, det kan jag tyvärr inte uttala mig om, men det är en tanke jag haft i bakhuvudet. På filmen har jag inte ridit på gramanen någon gång tidigare. Han var ju inte riktigt i det stadiet då, han var nog ännu värre för så många år sedan vad jag minns, så jag fattade inte gramanens syfte då.

Jag tror inte heller att det är gramanen som gjort framsteg, utan det är hur vi har tränat oss frammåt, skulle gramanen gjort de framstegen hade jag nog fått rida på den jämt.

Angående tränare så skulle jag mer än gärna börja rida för en sådan, men som sagt är jag arbetslös just nu och har verkligen inte råd + att jag just nu har närmare 4 mil till hästarna + ingen transport (vilket jag kan låna hur ofta jag vill, men en mil bort), så detta skulle jag helt enkelt inte ha råd med just nu, men det är verkligen nåt jag ska satsa på när jag har pengar:)

Senast ändrad av en moderator:

Okej Då slänger jag mig in i debatten helt utan skyddsnät och utan att ha läst alla sidor i debatten.

Jag använder gramanen ibland, har en pålle som numer är kanon att rida i skritt och trav med tränsbett men ibland får ha bara spel och när vi ska galoppera då förvandlas han snabbt till en giraff och sänker ryggen.
Då kan jag i vissa fall sätta på en graman när det är dags för galoppjobbet, jag fäster den inte mellan frambenen utan direkt under sadelkåpan på sidorna, anledningen är enkel (få se om jag förklara nu).
Jag vill att han ska ge efter i sidan och att han böjer igenom sig utan att jag riskerar att jag spänner mig för mycket i handlederna och får hårda händer och vi startar ett krig igen av oss vinner.
Jag använder då gramanen som ett komplement till innerskänkeln och till viss del innertyglen så att jag kan böja igenom honom. Jag kanske ska tillägga att han alltid får en stadig yttertygel att följa. Han har varit lite rädd för bett eftersom han tidigare haft problem pga hans felaktiga bett (snett överbett).

Visst är det en genväg som jag tar till men för oss funkar det och jag kanske ska tillägga att problemet med giraffomvandlingen slipper jag när jag rider på hacket :angel: men jag vill kunna rida honom i alla gångarter på ett tränsbett. Oftast får dock gramanen hänga kvar i skåpet men ibland orkar jag helt enkelt inte bråka och då är det bättre att bryta ihop och ta nya tag. även om taget då är en hjälptygel.

Min medryttare rider med Thidemantygel för att jag inte ska riskera att han gå med sänkt tygg när hon motionerar honom. För dem funkar det bra.

Senast ändrad:

Jag kan, i viss mån, och temporärt som du skriver, se att det kanske har en marginellt vettig effekt på en häst som går med sänkt rygg och giraff. men då måste man vara så exakt medveten om vad gramanen "korrigerar" som du är, och det är ovanligt. Oavsett så är det mycket begränsat och temporärt som jag kan se att det har ngn som helst effekt, och isåfall är det ur LYDNADS synpunkt primärt, inte för att åstadkomma en bra form. Det är STOR skillnad på de två! Eftersom du fortfarande inte åstadkommer att rida in bakdelen på graman om vi inte talar nödtvånget forcerat, vilket blir effekten.

merparten hästar jag ser gramanridna är dock FRAMTUNGA redan som det är, och som sagt outbildade, då är det rentusagt idioti att rida på graman. oavsett vad tränare säger. oavsett vad vem det vara må säger. uppenbarligen (och det är skrämmande nog i sig) betyder inte erfarenhet och vad man heter, att man för den skull har koll på vare sig biomekaniska effekter, eller allmänna fysik lagar. Att det då är TRÄNARE som kommer med dessa rekommendationer för ekipage på grundniva gör mig RÄDD.

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt vad tränaren menade med att jag skulle prova gramanen, det kan jag tyvärr inte uttala mig om, men det är en tanke jag haft i bakhuvudet. På filmen har jag inte ridit på gramanen någon gång tidigare. Han var ju inte riktigt i det stadiet då, han var nog ännu värre för så många år sedan vad jag minns, så jag fattade inte gramanens syfte då.

Angående tränare så skulle jag mer än gärna börja rida för en sådan, men som sagt är jag arbetslös just nu och har verkligen inte råd + att jag just nu har närmare 4 mil till hästarna + ingen transport (vilket jag kan låna hur ofta jag vill, men en mil bort), så detta skulle jag helt enkelt inte ha råd med just nu, men det är verkligen nåt jag ska satsa på när jag har pengar:)

om tränaren inte ens kunde motivera sin åsikt och råd så är det ytterligare värre utifrån det jag läser och ser här runt resonemanget. släpp tanken på gramanen är mitt genuina råd. du kan omöjligt, och då menar jag verkligen OMÖJLIGT missa ngt, du har redan kommit längre med din häst utan den, fortsätt så. SÄRSKILT om det är en period då du inte har tillgång till tränare!

Jag ska ta åt mig vad du sagt och fortsätta så som jag gör utan graman!

Att det då är TRÄNARE som kommer med dessa rekommendationer för ekipage på grundniva gör mig RÄDD.

Om tränaren inte förklarar vad h*n vill åstakomma med en graman är det dålig utbildning av sina elever.
Jag tycker att tränaren först av allt förklara vad man ska ändra på för att komma dit man vill UTAN hjälptygel men sen kan man ibland nyttja en hjälptygel för att få in känslan eller som en tillfällig hjälp på ETT problem.
På träningarna får i alla fall jag ofta en hemläxa som ska tränas till nästa gång och då försöker jag alltid finna en bra lösning på problemet. det viktigaste måste ända vara att man ska kunna få till ridningen så enkelt som möjligt för att få ute ännu mer njutning av ridturerna.

Har själv inte sett en enda häst vare sig på bild eller i verkligheten som jag tycker burit sig i en ändamålsenlig form med graman på.

Av ren nyfikenhet, vad tycker du om bilden jag lade ut när jag rider med graman?

Håller dessutom med mackan väldigt mycket om att det handlar om lydnad mycket mer än form. Som sagt så använde jag den iaf så på unghästen (och gammeltanten, men iom att hon har den typ 2 ggr/år så räknas det kanske inte riktigt...). Sen hänger ju lydnad och form ihop däremot, och det kan nog vara därför många får ett lyckat resultat av gramanen, i slutändan. Så har iaf jag känt det. Det är när man tar av gramanen som man verkligen känner effekten, inte när man rider med den.

Sen kommer jag inte ihåg nu om det var du eller flashlight eller ngn annan som skrev det, men håller (som sagt) HELT med att man ABSOLUT inte ska sätta en graman på en häst med ryggproblem!

kl

"Jobba med ryggen" är ett populärt uttryck som många använder och långt ifrån lika många förstår vad de pratar om.

Halsen är förbunden med ryggen genom det sk nack-ryggbandet som går från nacken över manken vidare längs tornutskotten till korsbenet.

När hästen sänker halsen dras manken framåt, ryggen uppåt och tornutskotten isär. Desto mer styrka hästen får desto mer tar halsens övre muskulatur över nackbandets funktion att dra fram manken och hästen kan gå i en högre form med bibehållen ryggaktivitet.

Om hästen bara dras ihop (med eller utan graman) och blir kort och hög i nacken så fås inte att manken dras fram och hästen går med sänkt rygg.

Problemet med ryggrehabilitering är tror jag ofta att veterinären behandlar och skickar hem hästen med instruktionerna att rida/tömköra/longera hästen lång och låg utan att veta om ägaren är kapabel till detta. Just vid ryggproblem tror jag på ett bättre samarbete vet/TRÄNARE/sadelkunnig etc.

Allmänt så fortsätter jag att tycka att om gramanen hjälper en att få hästen i en bättre form så är den bra och användbar. Problemet är väl då snarare att inte alla vet vilken form som är bra och därför är det kanske inte bra att sitta hemma och experimentera själv. God tränarhjälp är något ALLA behöver för att komma vidare.

Framför allt tycker jag att det är på hästar som blir höga i nacken och ostadiga på bettet som gramanen kan vara till hjälp. Det ÄR INTE lätt att erbjuda en sådan häst en stadig hand. Med gramanen kan man "plocka ner nacken" och driva hästen fram till ett jämnt stöd. Att försöka få den att sänka hela halsen från manken och framåt, inte bara dra in näsan. För att citera en tränare till mig: man måste "platta halsen".

*KL*

En allmän fråga bara; är det någon här som lärt sig något nytt, fått en aha-upplevelse eller på annat vis ändrat sitt tankesätt genom denna tråd? Med andra ord - är det NÅGON som tänker sluta med eller börja använda graman pga. något som dykt upp i den här diskussionen? (Eller i någon av de många tidigare gramantrådarna för den delen.)

Eller försöker bara varje "läger" (för vs. emot) övertyga det andra om att "vi" har rätt och "de" har fel...?

Försöker inte vara spydig eller nedlåtande på något vis, utan är ärligt intresserad av om en diskussionstråd av det här slaget har någon som helst tillämpning i praktiken? Och kanske i synnerhet när det gäller just gramanens vara eller inte vara eftersom det är ett så pass infekterat ämne.

*KL*

En allmän fråga bara; är det någon här som lärt sig något nytt, fått en aha-upplevelse eller på annat vis ändrat sitt tankesätt genom denna tråd? Med andra ord - är det NÅGON som tänker sluta med eller börja använda graman pga. något som dykt upp i den här diskussionen? (Eller i någon av de många tidigare gramantrådarna för den delen.)

Eller försöker bara varje "läger" (för vs. emot) övertyga det andra om att "vi" har rätt och "de" har fel...?
Nej jag kommer inte att ändra mig. Anser att det finns tillräckligt mycket fysiologiska och biomekaniska fakta för det jag anser, som styrker min åsikt om gramanen.

Jag fullständigt avskyr halsförlängare/gummisnodd. Jag har sett häst få panik på sådan och varit nära att gå runt över ett trästaket. Den bästa funktionen som finns för en halsförlängare är som humant träningsredskap. Fäst runt ett byråben vid golvet och träna biceps, triceps, ben, motstånd vid crunches etc.

Jag gillar inte heller chambong. Någon lurade på mig att den var ypperlig att bygga upp en hästs ryggmuskler. Pyttsan. Vid longeringsarbete är de gamla hederliga läderremmarna med gummiring klart bäst.

Köpte en gogue också. Blä! Den åkte ut på tradera med hiskelig fart.

Haha.. Jag avskyr också graman, halsförlängare (och vart kom det namnet ifrån? Hjorthalsbyggare kanske är ett bättre namn?).

Jag gillar inte alls inspänningstyglar eftersom jag sett att en del lätt kan komma till att ge "tjusig krök på nacken" utan att bakdelen vet vad framdelen hittar på. Jag föredrar chambongen, men hästen ska absolut (som vanligt) gå fram. Kom på att det var evigheter sedan jag longerade, föredrar att tömköra men vill bli mycket duktigare.
/U

Det finns fortfarande bättre sätt att komma tillrätta med en flaxig hand. Men i princip håller jag med dig - att göra sin hand bättre är ett viktigt steg! (Inte minst för hästen!)

Men ska man dra det ett steg längre, så sitter problemet inte i handen - det sitter i sitsen. Ingen sits - ingen hand.

:)
Det är ganska lustigt det där med min hand. Jag visste att jag hade en lite fladdrig högerhand. Jag visste att jag satt ock plockade lite mer än jag önskade. Dock har jag inte sågat men mer jux än vad jag önskade. Min fina känsliga häst blev stundtals lika fladdrig med huvudet, även om det för det mesta var en ganska vettig form. Jag fick mig en tränare, och det enda han egentligen har sagt är att jag ska sänka händerna och hålla dem still, första gången fick han säga det flera gånger. Jag har verkligen övat och övat och tro det eller ej men min häst slår bara upp huvudet om jag glömmer bort mig och faller in i gamla ovanor.
Kanske att en graman kunde hjälpa mig med att ha händerna mer still och på det sättet så slår hästen inte upp huvudet vid övergångar, men jag är ganska glad att jag fått lära mig fundera över hur min sits och mina hjälper påverkar hästen genom att ge henne frihet att reagera när jag inte gör rätt.
Jag vet inte när en graman skulle göra nytta om jag ska vara ärlig, har inte stött på det än, men jag fick lära mig att krulla ihop min ponny med graman, det var så fint med böjd nacke ju (inga ryggmuskler kom).. (ja.. så mycket dumheter jag har gjort innan jag fick lärt mig mer.. min stackars tålmodiga och fina ponny..)
/U

Jo veterinären menar att ryggen kommer upp när halsen sänks. Fysiologist faktum. Om det är "äkta" form eller inte tar vi inte upp här :p Hästen har troligen haft ont länge och gått med väldigt sänkt rygg. För att få den att få upp ryggen för att kunna sätta muskler skall den gå med graman i 1-2 månader.
Det är inte fråga om att ryttaren inte fixar formen på annat sätt. Tränaren som är extremt duktig ryttare reder inte heller ut att få upp ryggen på hästen under uppbyggnadsfasen. Den har troligen gått i en felaktig form under längre tid - den har fått rejält ont av detta.

Flashlight gjorde kopplingen mellan kissing spines och gramananvändande - är fortfarande nyfiken på var den teorin kommer ifrån.

och jag undrar hur kopplingen böjd nacke har med ryggverksamhet och bakbensaktivitet att göra. Det är jättelätt att med graman dra ihop en häst så att den böjer på nacken och går med sänkt rygg. Sett det allt för många gånger. Min mamma tycker att det ser flott ut bara en häst kröker på nacken och glommer att det finns en bakdel som ska hänga med. Det finns troligen fler som bara tittar på huvud och nacke än min mamma. (Trots att jag försökt att förklara). Är veterinären ridkunnig? Man måste ju inte kunna rida bara för att man är veterinär.
/U

*KL*
En allmän fråga bara; är det någon här som lärt sig något nytt, fått en aha-upplevelse eller på annat vis ändrat sitt tankesätt genom denna tråd?

Jag har fått en del andra tankar när det gäller graman och annat och jag kommer att fortsätta använda hjälptyglar som just det hjälptyglar när vi kör fast.
Jag har svårt för att man har en bestämd åsikt om en sak för alla, både hästar och ryttare, fungerar olika och ibland kan man ta hjälp av en tränare och ibland av en hjälptygel för att komma ett steg till.

.
Jag har svårt för att man har en bestämd åsikt om en sak för alla, både hästar och ryttare, fungerar olika och ibland kan man ta hjälp av en tränare och ibland av en hjälptygel för att komma ett steg till.

det argumentet tycker jag håller när det gäller många andra saker, men inte biomekanik och fysiska lagar. då fungerar det som det fungerar helt enkelt, och inga tränare eller individuella ekipage ändrar på det faktumet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar