Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Nej jag tar inga elever. Hjälper bara bekanta- om det är kris.

2 år på lina behöver nog inte alla. Efter att du hittat din balans måste du lära dig att rida.

Sen är det stor skillnad på, under lättridning- där många fler kan hålla sin balans.

En lösgjord häst söker sig ner.

Rid dit o skit i formen- så kommer den.
I galopp ska den inte gå i den låga formen. Den blir bara framtung- om man inte är duktig. Inget som en ung häst klarar av. Inte heller vid longering.

2 år på lina behöver nog inte alla. Efter att du hittat din balans måste du lära dig att rida.Nja nu handlar det inte om att hitta balansen - utan att lära sig inverka med sätet = vikt och possition som man gör på dessa två år

Sen är det stor skillnad på, under lättridning- där många fler kan hålla sin balans. men nu var det inte sin balans de skulle hålla - utan häs:vissel: tens balans med sin "rida lätt teknik" :grin:

I galopp ska den inte gå i den låga formen. Den blir bara framtung- om man inte är duktig. Inget som en ung häst klarar av. Inte heller vid longering.

KL

Kom på ytterligare en bra sak med att fio la in länken.

Budskapet i Balkenhols clinics är ju att vi hoppar över hästens grundutbildning. Det är ju egentligen samma sak Whitages och Schmidt säger i videon - hoppar man över grunden så får man förr eller senare problem

Jag har inte läst hela tråden, men de som använder gramanen har ju problem med contact, Hubertus talar om problem med böjning och senare problem med samling

Allt härleder till brister i grunden dvs de första 2 - 3 kvaliteterna i utbildningsskalan

Läser man sedan axels sista stycke - så ser man att det går tvärt emot hur man anser att man grundutbildar hästen

Därför om man utbidlar enligt utbildnidngskalan så stärker man hästen i galopp det första året i en öppen form - det klarar man bara om man kan rida fram näsan på den.

Kan man det dvs kan hjälpa hästen till balans med sin egen i fältsits (man rider ju inte lätt i galopp :D ) så ramlar ju hästen inte framåt på bogarna

vad jag vill med mitt inlägg är att det finns lika mycket åsikter som det finns ryttare och tränare och alla kör "sin variant". Men det finns faktiskt ett facit

Det kan man hitta i ridhandboken och proffsryttarens ridlära, särskilt i den senare är bilderna kanon

det finns alltid en massa ursäkter till att det iten ser ut som i boken. Den vanligaste är "Det går inte" JO det går - men är svårt att lära sig

skall se vad jag kan hitta för bilder

Senast ändrad:

Denna bild duger åt proffsen - sedan om den kommer duga åt buke är en annan sak :D

http://www.horsemagazine.com/CLINIC/D/DIERKS_CLEMENS/CLEMENSONCANTER/CANTER.jpeg

Anledningen till att man väljer galopp, är att hästen får hjälp av den gångartens rörelsemönster att välva överlinjen.
Bakbenen komemr in med lite fart - är hästen i balans så kommer det att få med sig bäcken och överlinje vilket har hänt på den här bilden - som konsekvens av detta kan hästen släppa halsen framåt

Bäckenet blir den bakre hävstången man talar om i biomekaniken

hur skall en graman komma åt den - hur skall en graman kunna åstadkomma det som sker på bilden :confused:

Jag tror många inte förstår att för att bakbenen skall hinna komma in innan hästen ramlar på framdelen så behövs BALANS BALANS BALANS

När hästen kommer till balans - blir gångarten ren - dvs den får RYTM /TAKT - den första kvaliteten i utbildningsskalan

Det är det man eftersträvar - inte böja på halsen

titta hur liiite denna hästhals är böjd - och den är framför lod

Senast ändrad:

Nu har du sagt samma sak i typ 10 inlägg. Jag tror även buke fattat galoppen : )

Nä bilden suger i bukeperspektiv.:angel:

Den är fotad i nerförsbacke o i fel moment.

Läser man sedan axels sista stycke - så ser man att det går tvärt emot hur man anser att man grundutbildar hästen
Du verkar inte förstå skillnaden mellan lång o låg- som endast rids i trav. I den formen som HH gick i början på Globen. Att rida i en sdn form på en ung häst i galopp skulle bara slita på den o vara fysiskt omöjligt. Dammsugare- värsta skottkärran.

Just av den anledningen som du själv skriver- att galoppen är av ett helt annat rörelsemönster.

Senast ändrad:

Nu har du sagt samma sak i typ 10 inlägg. Jag tror även buke fattat galoppen : )

om så vore....

Jag tror inte detta är den sista gramantråden, eller formtråden för den delen:p

rumpnissen - det återstår för mig att lära att rida lätt i galopp

det argumentet tycker jag håller när det gäller många andra saker, men inte biomekanik och fysiska lagar. då fungerar det som det fungerar helt enkelt, och inga tränare eller individuella ekipage ändrar på det faktumet.

Jag tycker det är intressant för de flesta här drar slutsatsen att om man använder sig av graman så är man ute efter att hästen ska krulla ihop sig eller att man själv ska hålla sina händer still men det finns faktisk andra orsaker till att man använder sig av en graman. Orsaker som kan följa både fysikens grundlagar och djurets biomekaniska lagar.
För min del har vi tex hittat ett arbetssätt som passar hästen och där han kan slappna av även i galopp på ett sätt i som han inte gör annars på tränsbett. Jag har hellre en häst som jag känner trivs än som oroligt försöker komma undan.
Som jag skrev tidigare använder jag gramanen som support till ett fysiskt fel som gör att han vill komma undan bettet. Hur kan jag vara så säker då på att det hjälper?
Rider jag på hacket så har han inga problem att galoppera avslappnad i både låg och lite högre form, men när man gör samma sak med tränsbett blir han ibland orolig och vill ibland inte alls men genom att sätta på gramanen så verkar han tänka ”phu nu blir det skönt” och fungerar alldeles utmärkt utan att jag behöver bråka med honom. Pga hans tänder och mina händer rider jag mycket för sitsen så att jag inte behöver trixa med tyglarna.
Det är lite psykiskt i det hela för pållen men så länge han slappnar av och jobbar på så är matte och han nöjda. Vissa behöver napp för att slappna av men min grabb använder sig av gramanen. Målet är att han alltid slappnar av i galoppen och att gramanen kan hänga kvar i skåpet men de gånger jag känner att han behöver sin napp så får han den av mig. Då får jag snällt hoppa av och hämta gramanen innan vi fortsätter med ridningen men det gör jag så länge han vill ha det så. :idea:
Får väl se om gramanfen snart kan komma och hämta gramanen och han får en påse morötter som tack.:D

Ja, just det han är kollad av ET men framförallt av en hästtandläkare som jag diskuterat problemet med. Ibland får man tänka utanför boxen för att saker ska fungera.

Rider jag på hacket så har han inga problem att galoppera avslappnad i både låg och lite högre form, men när man gör samma sak med tränsbett blir han ibland orolig och vill ibland inte alls men genom att sätta på gramanen så verkar han tänka ”phu nu blir det skönt” och fungerar alldeles utmärkt utan att jag behöver bråka med honom. Pga hans tänder och mina händer rider jag mycket för sitsen så att jag inte behöver trixa med tyglarna.
Det är lite psykiskt i det hela för pållen men så länge han slappnar av och jobbar på så är matte och han nöjda

Jag skulle vilja veta vad "fungerar alldeles utmärkt" innebär?

En graman är helt enkelt en förstärkning av handen, inget annat. Varför tror du din häst mår så bra av att din hand blir starkare när den inte gillar tränsbettet:confused:

Jag tycker att länken som las in med filmen var bra i denna diskussion.:bow:
Hur ser du på det i relation till det du och andra skriver om gramanens effekt på era hästar:confused: Hur får ni det att gå ihop?

Det är ju precis tvärtom som behövs för att få hästen att ärligt komma igenom ryggen och därigenom släppa nacken och komma till ro i arbetet. Det är skitsvårt, och jag har kämpat hela vintern med en häst som har haft väldigt svårt att slappna av och sluta kontrollera hela världen (är så i perioder av överenergi) men det har lärt mej mycket nytt när det gäller att verkligen använda sätet (och skänklar och hand förstås) i lägen där det känns som om man är långt efter och inte ens blir nersläppt i sadeln:crazy:. Det går, men det är svårt, tyvärr är det den enda vägen som verkligen leder till att hästen kommer igenom kroppen ärligt.
Förr har jag aldrig känt behov av graman på någon häst, men denna skulle nog t o m jag kunna tänka tanken på, om jag inte hade haft så bra tränare som har andra sätt:bow: Det går inte över en natt, men jag ser det som en fördel att jag på vägen hittat nya verktyg i min ridning.

Ibland får man tänka utanför boxen för att saker ska fungera.

jag håller med om det - men om ni tänkt utanför boxen så borde det kunna redogöras för mindre vagt

jag behöver iten alla detaljer men vill veta vad du anser gramanen gör i ditt fall

om hästen är orolig så tycker den ngt är obehagligt - att den inte protesterar med graman behöver inte betyda att det blir mer behagligt snarare att det blir omöjligt att protestera i graman

Ja, just det han är kollad av ET men framförallt av en hästtandläkare som jag diskuterat problemet med. Ibland får man tänka utanför boxen för att saker ska fungera.

Ja fast det låter ju bara som att din häst inte är på hjälperna och inte kan gå med eftergift i nacke, mun och käke , klart det blir tydligare när hästen rids på ett träns än ett hack :confused:

Måste dessutom klargöra ordentligt igen, för er som undrar hur man kan få en bra form av något som "drar ihop" hästen framifrån.

Svaret är att det inte är så den ska verka. Gramanen ska verka på så sätt att när hästen inte svarar för drivningen och man själv inte har styrkan att hejda i fram, stoppar den upp lite så att drivningen går igenom.

det här blir helt ologiskt för mig, och vet inte hur jag skall tolka det

Du har en häst som inte vill gå fram

du driver å¨ett annat sä'tt - och då springer den.

Vet du varför det blir så? Jo för att ni inte har en bra grundbalans.

Utan balans håller "hästen i sig" - ryttaren upplever att den står emot och tror att mer drivning är svaret - nej svaret är balans

jag har sett det 100 ggr ; kom till balans och du hittar hästens rörelseglädje

Är hästen i balans så går ockå tygeltagen igenom utan graman

Ni börjar i helt fel ände. Man börjar med balans = takt

( 11 gången mackan :D )

Men varför kämpa, svettas och slita ut sig och få en ständig kamp mellan sig själv och hästen

Håller med - jag har ridit för en del sådan tränare - men om det blir så - så beror det inte på dig eller hästen. Utan på bister i tränarens pedagogik. denna kan inte lära ut hur man gör en förhållning - eller förstår inte att hästen inte KAN svara på en förhållning om den inte är i Balans

Det handlar inte om styrka och en riktig teknik för en förhållning kommer från magen... I själva verket enligt utbildningskala så stämmer man av hästen till rätt kontakt med bettet med sitsen - handen är inte ens inbalandad

KL

tänker ni ens på hur denna kamp känns i hästens mun? :confused:

(12)

Jag säger att gramanen är bra OM man kan använda den!

Jag rider helst på den för tränare som exakt kan se småsaker som man kanske tyvärr missar från ryggen.

Jag använder den för att få bättre balans i hästen och som i min valacks fall, han hittar rätt och blir så fantastiskt lugn....I början när jag utbildade honom red jag på den när jag tränade för tränade och min tränare sa att man såg att hela hästen kom i en helt annan balans och jobbade mer bakifrån. Nu har jag nog inte använt den på kanske 2 år.

Men jag skulle aldrig dra åt den och tvinga ner huvudet på hästen, det skapar bara onödiga spänningar.

Hästen ska vara like avspänd och eftergiven som om du rider utan....

Mvh Domino_s

Jo veterinären menar att ryggen kommer upp när halsen sänks. Fysiologist faktum. Om det är "äkta" form eller inte tar vi inte upp här :p

Bröstryggen kommer upp - ländryggens sänks

KS sitter oftast i bröstryggen

Man kan få upp bröstryggen med rätt balans också då får man igång pectoralis profoundus

Av de svar som kommit in så får jag väl inse att det då inte FINNS någon dokumenterad misstanke om att graman kan ge ryggproblem. För det är fortfarnade en massa "tyckande" utan sustans. Jag tror nog att man kan fortsätta lita på utbildad expertis inom ryggområdet på häst då :)

De ryggproblem som gramanen skapar är att eftersom den låser halsrörelserna och så hindras hästesn ryggrörelser

den förhindrar losgelsassenheit

det gör en så fort den inverkar öht. är den så kort somman brukar se den använas så blockerar den länden och ingen losgelassenheit finns kvar

Att hästen blri lugn behöver inte betyda att den är fri från anxiety - den är nog snarare spak

det kan man inte veta utan blodprov

Du verkar inte förstå skillnaden mellan lång o låg- som endast rids i trav. I den formen som HH gick i början på Globen. Att rida i en sdn form på en ung häst i galopp skulle bara slita på den o vara fysiskt omöjligt. Dammsugare- värsta skottkärran.

Just av den anledningen som du själv skriver- att galoppen är av ett helt annat rörelsemönster.

:confused:

Din första mening är ofullständig.

jag skrev

Därför om man utbidlar enligt utbildnidngskalan så stärker man hästen i galopp det första året i en öppen form - det klarar man bara om man kan rida fram näsan på den.

Näsan skall vara framför lod och handen skall följa halsrörelserna

Så kan man rida när hästen själv söker sig framåt nedåt, det söket skall finnas i alla rörelser även de mest samlade, ingen har sagt att man ber hästen nosa i sågspånet, bara att den är redo att följa handen framåt nedåt

Hur en själbärig häst i en öppen grundform ser ut kan man hitta tex i proffsyttaren ridlära

Framåt nedåt är under uppvärmningen - för att hitta söket. = räta ut ryggraden så den inte sänks

när det är där så kan man börja stärka hästen vidare

Senast ändrad:

( 11 gången mackan :D )

Håller med mackan, jäklar vad du skriver:rofl: Men jag håller med om det som gäller gramandiskussionen och jag tycker det är lovvärt att försöka få gramanfolket att förstå :crazy::bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle vilja veta vad "fungerar alldeles utmärkt" innebär?
För mig innebär det att han slappnar av och och inte längre spänner sig och visar med all tydlighet att han inte trivs. Han tar frivilligt stödet på yttertyglen (som jag då inte använder gramanen på ) och får en mjukare gång. Samma härliga avslappnade häst han är i skritten och traven och ibland i galoppen. Vi har tränat och testat på olika sätt men när jag lät honom gå med gramanen som vi har den så kändes det att han slappnade av. Det är det vikigaste för mig. Målet är att aldrig behöva gramanen och att det blir längre mellan gångerna vi behöver det.

jag håller med om det - men om ni tänkt utanför boxen så borde det kunna redogöras för mindre vagt

om hästen är orolig så tycker den ngt är obehagligt - att den inte protesterar med graman behöver inte betyda att det blir mer behagligt snarare att det blir omöjligt att protestera i graman

Attan jag missade att jag skrev ordet box där vi pratar häst:confused:

Som jag skrev till flashlight märks det på honom att han slappnar av. Jag har tidigare skrivit hur jag använder gramanen och det är INTE för att dra ihop hästen utan som en support på insidan av hästen och jag lovar att han visar när han inte trivs med något. Eftersom jag inte kan stänga mina händer så kan han utan problem dra ut tyglarna, och det gör han oxå, när han blir sur på mig. :devil:
Jag använder bara gramanen på en sida i taget och endast korta perioder och definitivt inte ett helt ridpass utan som en lösning när han och jag inte riktigt får det att stämma, orkar inte förklara en gång till.
När man märker att hästen slappnar av och visar att han trivs då blir man glad som matte!:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar