Godkänd hingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kashaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 723
K

Kashaba

Jag undrar hur många hingstar som godkäns varje år i Sverige och vad som krävs för att få en hingst godkänd eller avelsvärderad? Hur går man till väga för att ens försöka?

Kashaba

Sv: Godkänd hingst!

Men.. är det svårt? Hur många hingstar godkäns i Sverige varje år?

Ja det är svårt. Väldigt svårt !!!

Och ganska dyrt.

Det godkänns runt 20 hingstar varje år av dem så går i runda slängar hälften in som prestationshingstar.

Zeb är ju tex. inte godkänd men han är avelsvärderad. Hur får man sin hingst avelsvärderad?

Ja själva bruksprovet *tror* jag går på 10 tusen att anmäla till fas 1 och sen 15 till om de går vidare (men jag kan ha fel)

Sen kostar det ju att matcha hingsten. Det är väldigt få "amatörer" som gör det. Och ett proffs tar nog sådär en 5 tusen i månaden.

Avelsvärdering är en helt annan grej. I mina ögon som stoägare helt ointressant. Skulle aldrig använda en sån.

Kostar antaligen inte så mycket och är inte i närheten av bruksprovet vad det gäller testning av individen. Det är typ en exteriörbedömning och ett ridprov.

Ja själva bruksprovet *tror* jag går på 10 tusen att anmäla till fas 1 och sen 15 till om de går vidare (men jag kan ha fel)

Sen kostar det ju att matcha hingsten. Det är väldigt få "amatörer" som gör det. Och ett proffs tar nog sådär en 5 tusen i månaden.

Avelsvärdering är en helt annan grej. I mina ögon som stoägare helt ointressant. Skulle aldrig använda en sån.

Kostar antaligen inte så mycket och är inte i närheten av bruksprovet vad det gäller testning av individen. Det är typ en exteriörbedömning och ett ridprov.

Jag vet flera som visst är intresserade av enbart avelsvärderade hingstar. Det finns dom som inte är beredda att slänga ut si sådär 15.000 kr på ett föl bara för att använda en godkänd hingst. Det finns dom som inte vill ha "den där elithästen" till avkomma.

Zeb har tex. fått flertalet MSV klass hästar och flera avkommor som tävlat bra inom fälttävlan, så helt kass var inte han trots att han endast var avelsvärderad.

Vart vänder man sig om man vill ha sin hingst avelsvärderad då? Kan en avelsvärderad häst som får bra avkommor bli godkänd hingst med prestationer då?

Jag tror inte 5 000:-/ mån räcker för proffs utbildning.
Jag betalade 6 500:- för en månads "matchning" + 1 200:- för själva visningen. Då körde jag hästen fram och tillbaka till visningen själv (och skötte allt utom ridningen), annars hade det kostat mera.

Jag tror att ganska få stoägare med riktigt bra halvblodsston är intresserade av hingstar som inte är godkända. Det är nog mer som du säger - de som inte vill slänga ut så mycket pengar och inte satsar på ett riktigt bra föl utan avlar mer "för sig själv"

Just Zeb är väl lite ett undantag - han har ju presterat endel själv samt givit endel hyffsade avkommor trots att stona kanske inte varit de bästa. Om jag inte har helt fel så kan han inte bli godkänd pga sin stam.

Prestationshingst kan vilken hingst som helst bli - OM de presterar och sedan visas på bruks och håller tillräckligt kvalitet exteriört och veterinärt, samt i sin gren för att godkännas. De behöver inte vara avelsvärderade.

Jag vet flera som visst är intresserade av enbart avelsvärderade hingstar. Det finns dom som inte är beredda att slänga ut si sådär 15.000 kr på ett föl bara för att använda en godkänd hingst. Det finns dom som inte vill ha "den där elithästen" till avkomma.

Zeb har tex. fått flertalet MSV klass hästar och flera avkommor som tävlat bra inom fälttävlan, så helt kass var inte han trots att han endast var avelsvärderad.

Vart vänder man sig om man vill ha sin hingst avelsvärderad då? Kan en avelsvärderad häst som får bra avkommor bli godkänd hingst med prestationer då?

Zeb är endast avelsvärderad på grund av att han inte uppfyller härstamningskraven för att bli godkänd.

En avelsvärderad hingst KAN bli godkänd som prestationshingst om han själv uppfyller prestationskraven. Zeb kan aldrig bli godkänd för att han har för kort godkänd stam.

För att ha godkänd stam måste hingsten vara efter godkänd hingst och ha en stamboksförd mamma. För att ett sto ska vara stamboksberättigad måste hon har godkänd pappa, morfar och mormorsfar.

Är det bara bruksprovet som "räknas"? En hbl-hingst behöver alltså inte gå igenom även en avelsvärdering? El gör man avelsvärdering för att kolla om det kanske är värt att ställa upp i ett bruksprov?

Förtydligande:
Rådgivande och avelsvärdering är dock inte samma sak.

Rådgivande är just precis som Görel skriver. Rådgivande - ifall att det är någon vits spara hingsten eller inte. Räknas inte som avelsvärderande.

Avelsvärding är något som görs i SH's regi.

Tack, nu klarnade det.

Avelsvärderingarna är det dem som Hushållningssällskapet i resp län håller i?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 741
Senast: ildiko
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 209
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 739
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter