K
Kashaba
Jag undrar hur många hingstar som godkäns varje år i Sverige och vad som krävs för att få en hingst godkänd eller avelsvärderad? Hur går man till väga för att ens försöka?
Kashaba
Kashaba
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror helt på vilken ras du frågar om.
Ja det är svårt. Väldigt svårt !!!
Och ganska dyrt.
Det godkänns runt 20 hingstar varje år av dem så går i runda slängar hälften in som prestationshingstar.
Ja själva bruksprovet *tror* jag går på 10 tusen att anmäla till fas 1 och sen 15 till om de går vidare (men jag kan ha fel)
Sen kostar det ju att matcha hingsten. Det är väldigt få "amatörer" som gör det. Och ett proffs tar nog sådär en 5 tusen i månaden.
Avelsvärdering är en helt annan grej. I mina ögon som stoägare helt ointressant. Skulle aldrig använda en sån.
Kostar antaligen inte så mycket och är inte i närheten av bruksprovet vad det gäller testning av individen. Det är typ en exteriörbedömning och ett ridprov.
Jag vet flera som visst är intresserade av enbart avelsvärderade hingstar. Det finns dom som inte är beredda att slänga ut si sådär 15.000 kr på ett föl bara för att använda en godkänd hingst. Det finns dom som inte vill ha "den där elithästen" till avkomma.
Zeb har tex. fått flertalet MSV klass hästar och flera avkommor som tävlat bra inom fälttävlan, så helt kass var inte han trots att han endast var avelsvärderad.
Vart vänder man sig om man vill ha sin hingst avelsvärderad då? Kan en avelsvärderad häst som får bra avkommor bli godkänd hingst med prestationer då?