Glutenintoleranta människor...

Sv: Glutenintoleranta människor...

Vanlig mat som inte innehåller vete? Det är ju väldigt lätt att utesluta gluten i kosten. :)
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Jaaaa... kött, frukt, grönsaker, majspasta, bröd bakat på majs och ris t.ex...
Det finns en hel del man kan äta. :)

Varför undrar du? :)
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Vill mest stilla min för-dagen-oro. För jag har från och med igår berikats med denna "åkomma"... Provsvaren är inte klara, men läkaren såg på tarmluddet att jag är glutenintolerant vilket även blodprovet hade gett utslag på och tyckte det kunde vara bra om jag började med att ta bort gluten ur min kost. Remiss skulle även skickas till dietist, men svaren på biopsin ska bli klara först för klar diagnos om jag fattade det hela rätt.

Detta kom som en blixt från klar himmel typ. Jag var helt inne på att jag eventuellt är laktosintolerant, och igår var jag inte "nykter" nog efter gastroskopin att handla hem mat som passar mig och idag har jag inte hunnit. Just nu känns det som att hela världen står på ända och sörjer nästan allt jag inte kan äta.

Jag känner ingen med glutenintolerans och det enda jag vet är att hålla mig ifrån denna gluten. Min undran är VAD ni äter, inte vad ni inte äter :) Det jag vet är att jag inte kan leva på bananer ;)

Likadan undran med sött och gott. Hur funkar det med glass? Borde gå att äta?
Godis överlag, vad funkar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Glutenintoleranta människor...

Tycker det verkar supersvårt att utesluta gluten. Men så har jag aldrig tittat på dom glutenfria hyllorna i affärerna heller. Kanske skulle åka dit istället för att sitta här, såå jädra trött bara :(
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Aha, jag förstår. Jag fick diagnosen för ca 1,5 år sedan, och i början var allt bara kaos. Jättejobbigt är det, och jag var verkligen skitledsen! Men man vänjer sig tack och lov. Det ÄR inte helt lätt tycker jag, men man hittar alla de här små konstiga ingredienserna man ska passa sig för så småningom.

Korrekt att biopsin ska vara klar först.

Låt även bli laktos i början, så läker tarmen bättre. Det finns ju en myriad laktosfria produkter.

Nu är jag extra-super-känslig vilket gör att jag måste välja bort en del även ur det glutenfria sortimentet, men jag tycker att det går bra nu ändå. Det finns kakor och sånt för oss också.

T.ex. pasta får man ju inte äta vanlig såklart, men Ica har kommit med en glutenfri variant som är god. Speciellt spaghettin, den smakar nästan som vanlig pasta och är en riktig livräddare.

Vad gäller godis har OLW har en bra sida där du kan se vad som innehåller gluten och inte. Jag kör som sagt lite hardcore, så jag äter lättsaltade potatischips mest. Daim är också OK, likaså Snickers. Glass köper jag den ekologiska från SIA, den är det inga konstigheter i vad jag har sett.

Har du Facebook? Det finns en bra grupp där! :)

Fråga gärna om du undrar nåt specifikt. Det är svårt att berätta allt på en gång. :)
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Det finns en ingrediens-app att ladda ner, och gå gärna in på Celiakiförbundets hemsida. Finns många tips där med. :)

*pepp pepp*
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

:bow: tack snälla för dina svar!
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Har en kollega som är glutenintolerant, och det bökigaste är väl att hon måste be om särskild mat vid fika o lunch i jobbet, men annars verkar det inte särskilt krångligt. Hon äter ris o potatis istället för pasta, asiatisk mat t ex går ju bra. Kakor är väl det knepigaste kanske, hon är en storkonsument av mandelbiskvier. Det och att inte kunna köpa med sig en macka när man är på resande fot verkar väl vara det krångligaste. Godis brukar väl inte innehålla vetemjöl?
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Godis brukar väl inte innehålla vetemjöl?

Det är ju inte bara vetemjöl. Det finns en del småingredienser som kan vara baserade på korn, råg eller vete, eller tillverkas i en fabrik där t.ex. kakor och dylikt tillverkas så att produkten blir kontaminerad. Det är extremt små mängder vi pratar om, och det räcker tyvärr. :/
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Min man och jag delar t.ex. inte brödrost eller smörpaket. Vi gör inte smörgåsar på samma ställe. Får jag i mig en enda smula av hans bröd blir jag dålig.

För att ytterligare illustrera hur noga det är kan man ta så kallad ren havre som exempel. Det debatteras lite om huruvida havre fungerar för glutenintoleranta eller ej, livsmedelsverket säger att det är ok så länge det är ren havre. Semper gör en variant som får kallas glutenfri.

För att den SKA få märkas glutenfri måste den dels odlas på tillräckligt långt avstånd från andra sädesslag för att den inte ska riskera att kontamineras av minsta lilla ax från fel sort. Dessutom får den inte tillverkas i en fabrik där de behandlar andra sorters sädesslag. Vanliga havregryn fungerar således inte.

Och så vidare. :)
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

En till glutenintollerant här :) Jag lägger dessutom till mjölkallergiker för att göra det lite roligare.

Som de andra skrivit så kan du i princip fortsätta äta som innan, med skillnaden mot att du byter mot majsprodukter (pasta, cornflakes, bröd mm).
Det du måste börja med är att läsa på ALLA produkter du köper. Första månaden är lite jobbig, men sen kommer man in i det snabbt :)
Det finns tyvärr vete/gluten i betydligt mycket mer än man tror, vetestärkelse används gärna gör att binda ihop "saker", ex kryddor, taco (vissa märken), vanliga cornflakes är där alltid vete/gluten i osv. Trist, men måste man så...
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Ät enligt paleo ! Då blir du frisk och kroppen minskar risken för sjukdomar i framtiden. Men d är ett helvete i början när man inte är van! Googla och läs gärna rob wolfs bok
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Kl
Jag har bakat rätt mycket glutenfritt då jag hade kollegor med gluten, laktos och äggallergier :)
Då var det enklast att göra samma till alla, jag sa inget till de icke-allergiska utan bara till de som behövde att de kunde äta.
Ingen klagade på kakorna och kladdkakan :)
När det var slut fick de flesta reda på vad de var bakade av och de blev överraskade.
Med lite extra tankeverksamhet så kommer det gå bra.
Finns ju många ersättningsprodukter idag som tur är.
Enklast är väl om hela familjen försöker äta som dig i början åtminstone hemma.
För att minska risken för "smitta" :)
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Har haft ett glutenintolerant barn hemma i 20 år.
Det är absolut inte svårt, allt som behövs är någon veckas invänjning, sedan rullar allt på som ingenting har hänt.
Frukost: te och macka ( köp glutenfritt bröd, finns i frysdisken på normalsorterad affär). Smör och skinka eller ost som vanligt, leverpastej?, välj glutenfritt. Frukt eller en tomat till.
Vill du ha hellre ha fil/yoghurt så tar du det. Köp gl.fr. Müsli till.
Lunch: kött, fisk, potatis, ris är enkelt att börja med. I början kan man köpa en liten flaska kall sås eller tzatziki att ha till. När du orkar ta tag i det så gör du sås som vanligt med majsredning istället för vetemjöl. Det är faktiskt enklare.
Frukt som mellanmål....
Middag, samma hänsyn som till lunchen.inga problem.
Behöver du äta ute så kan man tills man är mera van äta mat på hamburgerrestauranger, de säljer hamburgare m gl.fr. Bröd.

Kör på nu, tveka inte, det här är inte svårt!
Lycka till!
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Nix, hör hemma i Lidköping. :)
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Tack för kanonsvar, precis sånt jag var ute efter :)

Men tack ni andra också med era bidragande svar, jag suger i mig allt jag kan nu.

Kram på er och ha en bra dag :)
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Varsågod!
Det är bara att köra på.
Kan fylla på med tusen förslag:
Fikabröd att ha hemma: glass, chokladsås, maränger funkar nästan alltid (läs på påsen). Vanliga kokosbollar är oftast glutenfria.
Det finns glutenfria pepparkakor som funkar hur bra som helst.

Sedan när du blir varm i kläderna kommer du att orka planera din matlagning/bakning lite mera och då kommer du att se att livet funkar lika bra ändå!

Kan tipsa om att göra lasagne på två sätt:
Antingen med gl.fria plattor, och en vitsås (bechamel) gjord på maizenamjöl istället för vetemjöl.
Tycker man att den gl.fria pastan smakar mystiskt (tillvänjning kan behövas:wtf:) så byt ut plattorna mot skivad potatis.

Hoppas att få höra från dig efter ett tag när du vant dig!
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Min lillebror blev av med en testikel efter ha ätit sås red med gluten, en jävla tur att man inte är kille och glutenintolerant!

Jag har just börjat utredning för att se vad som ger mina magsmärtor, gluten kollas självklart också. Jag har ändå tur nog större kunskap en genomsnittet tack vare min bror, så hoppas att bytet inte blir för jobbigt om jag nu får den diagnosen.
Svåra blir nog att utbilda svärmor...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover...
2
Svar
24
· Visningar
1 017
Kropp & Själ Vissa människor saknar ju empati. Men varför finns empatilöshet egentligen? Har den något funktion för människans evolution? Hur kommer...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 977
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 473
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp