Wille
Trådstartare
Tycker denna artikel passar bra som fördjupning här: https://www.gu.se/gnc/forvirring-kring-empati
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter inte som brist på empati utan en oförmåga att fungera social som man kan ha tex inom autismspektrat. Brist på empati handlar om att inte kunna känna med andra inte hur man uttrycker empati på ett social förväntat sätt som du beskriver. Att inte vara intresserad av eller förstå varför någon berättar om sin semesterresa för än har ju inte med empati att göra, det handlar om socialkompetens.Jag vet inte faktiskt helt men det verkar komma fram när hon ska lyssna på något man ska berätta, tex kan hon säga ”xxx berättade att hon pratade med yyy på sin resa. Det bryr jag mig inte om, jag känner inte yyy och jag bryr mig inte om vad det åt till middag. Varför berättar xxx det för mig?!”
Och ibland utstrålar hon ”kyla”, lite som ett skal. Lite svårt att sätta sig in i när djuren är skadade och man är oroad.
Däremot har hon väldigt lätt att bli utnyttjad för hon har svårt att säga nej, konflikträdd etc.
Så kanske medkänslan ryker
Mycket tyder på att de flesta människor som på ytan verkar sakna empati faktiskt har kapaciteten att känna det, men inte vanan att slå på funktionen. Alltså saknar de egentligen inte nödvändigtvis själva förmågan till empati, de använder den bara inte.Vissa människor saknar ju empati. Men varför finns empatilöshet egentligen? Har den något funktion för människans evolution? Hur kommer det sig att empatilöshet inte har dött ut genom årtusenden?
Det normala är att känna mer för människan framför en, än någon på långt avstånd via en tv-skärm.Jag tycker det här med empati är svårt, vad är egentligen normalt att känna?
Jag känner absolut ingenting för okända människor på avstånd i krigsdrabbade länder osv.
Däremot mötte jag en för mig okänd ung tjej som blivit avkastad från pendeltåget, hon var väldigt ledsen, jag tyckte synd om henne och köpte en biljett i automaten så hon kunde ta sig hem.
Det är lättare att känna empati ju närmare och personlig individen är. Att känna empati för personen som mer eller mindre slavar så att man kan köpa en t-shirt för 99 kr på HM är det ofta svårt att känna empati med. Särskilt som det ligger i vår fördl att inte känna det. Däremot om det handlar om den närmsta familjen så är det lätt. J
Jag har, tyvärr, större empati för någon som förlorat sin katt, än en flykting från Syrien. Vilket känns ruttet. Men antagligen är ganska vanligt. Empati handlar ju om att kunna sätta sig in i en annan människas situation och känslor. Och jag har en större förmåga att kunna göra det för kattägaren.
Det normala är att känna mer för människan framför en, än någon på långt avstånd via en tv-skärm.
Jag grundar det helt på närhetsprincipen (heter det, eller?). Det går ju alltid att vända och vrida på saker ur individ/gruppnivå, neurotypisk eller ej. Men ska man diskutera något slags "standard" så är det väl något slags utgångsläge att det är svårare att känna något för en plats eller person man inte har någon anknytning till.Detta är väl främst ett mer neurotypiskt sätt att känna empati på? Förstod jag min psykolog på habiliteringen som.
Det är bara så galet fel översatt.Survival of the fittest kan vara något av det mest missförstådda uttryck som finns
Empati handlar inte om att känna utan om att förstå.Jag tycker det här med empati är svårt, vad är egentligen normalt att känna?
Jag känner absolut ingenting för okända människor på avstånd i krigsdrabbade länder osv.
Däremot mötte jag en för mig okänd ung tjej som blivit avkastad från pendeltåget, hon var väldigt ledsen, jag tyckte synd om henne och köpte en biljett i automaten så hon kunde ta sig hem.
Ja det är skillnad på empati/inlevelseförmåga och medlidande.Tycker denna artikel passar bra som fördjupning här: https://www.gu.se/gnc/forvirring-kring-empati
Att tycka synd om är inte medkänsla.Empati handlar inte om att känna utan om att förstå.
Att kunna sätta sig in i någon annan människas situation och förstå den.
Att tycka synd om någon är medkänsla.
Det är en helt annan sak.
Men tycka synd om och ha empati är ju inte alls samma sak?Jag får stänga av min empati ibland för att kunna hjälpa andra. Om jag bara tycker synd om och enbart går in för förståelse så kommer vi ingenstans. Men det krävs empati från början - annars är det kört. Att vara empatilös i mitt jobb skulle vara katastrof. Tyvärr har jag jobbat med sådana personer genom åren.
Svarar mig själv för att det dels ju egentligen inte är frågan i trådstarten och dels trasslar jag kanske in mig i mina egna tankegångar?Men tycka synd om och ha empati är ju inte alls samma sak?
Och efter alla förklaringar tidigare i tråden så vill jag dela upp svaret på frågan.Vissa människor saknar ju empati. Men varför finns empatilöshet egentligen? Har den något funktion för människans evolution? Hur kommer det sig att empatilöshet inte har dött ut genom årtusenden?
Jag grundar det helt på närhetsprincipen (heter det, eller?). Det går ju alltid att vända och vrida på saker ur individ/gruppnivå, neurotypisk eller ej. Men ska man diskutera något slags "standard" så är det väl något slags utgångsläge att det är svårare att känna något för en plats eller person man inte har någon anknytning till.
Å andra sidan är ju nackdelen med detta att man eventuellt kan reagera långsammare på att andra är i fara eller lider, eller i värsta fall inte reagerar alls. För att kunna effektivt hjälpa andra i en kris måste man ju först verkligen inse, eller anse, att det är en kris. Det är kanske inte alla gånger det är riktigt så uppenbart som att någon ligger skadad på backen framför en eller liknande, emotionellt lidande är ju ofta mer subtilt exempelvis.Kan också se tillfällen där det kan gynna inte bara individen utan även alla andra att inte slå på sin empati fullt ut.
Jag känner inte alls igen mig i denna definition. Det kanske finns någon medicinsk definition men för mig har empati noll med att vara professionell att göra även om professionella givetvis kan visa empati."Sympati eller empati?
Det är viktigt att stanna upp ibland och tänka på skillnaden mellan empati och sympati. Empati är det varma med professionella sättet att närma oss personer vi vårdar. Empatin är varm och personlig – men inte privat. Sympatin är det vi känner för nära vänner och för familjen. Den är varm, men också både personlig och privat och den har få gränser – därför kräver den otroligt mycket mer energi, dygnet runt."
(Denna text från Region Sthlms sidor)